De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
nuja ik kom van mazda en dat is het meest driver centric merk op de markt

Voor wat betreft een MX-5 durf ik je wel gelijk geven, maar voor de normale gezinswagens is dat toch helemaal niet van toepassing?

Mazda 6 ain't got shit on een 3-reeks of een AR Giulia.

Een iX1 is wat mij betreft ook helemaal niet representatief voor BMW. Deze generatie X1 is al iets beter maar de generatie voordien vond ik ook verschrikkelijk slecht rijden.

BMW stelde me licht teleur tbh. voelt niet meer aan als een luxe merk.
1 model geeft natuurlijk niet het volledige beeld van het merk.
De x1/ix1 is kwa interieur/specs altijd wat buitenbeentje geweest of een instapmodel.
3/4/5 reeks geeft toch nog altijd meer aan.
Net 4000km gedaan met de i4 in 2 weken en dat was toch een zaligheid.

Voor wat betreft een MX-5 durf ik je wel gelijk geven, maar voor de normale gezinswagens is dat toch helemaal niet van toepassing?

Mazda 6 ain't got shit on een 3-reeks of een AR Giulia.

Een iX1 is wat mij betreft ook helemaal niet representatief voor BMW. Deze generatie X1 is al iets beter maar de generatie voordien vond ik ook verschrikkelijk slecht rijden.
mijn cx-5 is een suv die toch wel heel sportief rijd. rijdynamiek is min of meer hetzelfde als een mx-5. Het gaat idd niet zo goed rijden een mx-5, maar echt wel beter dan de typische suv.

in de nieuwere modellen, cx-60, 80, en die nieuwe EV is het jammer genoeg een pakje minder. Wss door het extra gewicht van die batterijen.

Mazda 6 geen idee. ken niemand die daar mee rijd.

leuk fimpje ook :), natuurlijk gesponsord, maar dat model staat er wel bekend om heel sportief te rijden.

ik reed wel met de versie 8.5 sec 1-100 Deed en geen 11 zoals in dat filmpje.

Eigenlijk moeilijk uit te leggen. Was voor mij de eerste wagen die ook echt "klikte". Sturen is bijna mind control en altijd 100% in controle. zelf met zomerbanden op een bevroren baan in de vlaamse ardennen liet dat ding zich niet kennen. Is ondertussen mijn 5de wagen en er voor altijd met hot hatches of breaks gereden dus ik weet echt wel hoe het is.

ook al met shitty suv's gereden en dat is idd walgelijk.

en ik moet zeggen de hyundai en bmw kwamen in de buurt, maar toch niet dat.

Laatst bewerkt:
Ik heb de oude Tesla Model 3 RWD gehad. Dat was een plezant bakske en ooit eens achter een i30N gehangen en wat opgejaagd tot die begon te vlammen, maar hij krijg mij niet los. Pas toen we de autostrade opreden en rond de 120km/h zaten op de oprit, trok hij een gat open en was hij sneller. In de bochten hing ik op zijn bumper 😅

Voor een van de beter hot hatches te zijn, mocht die kar wel iets vlotter door de bochten gaan. Of het lag aan het manneke achter het stuur natuurlijk...

Vraagje ivm het mobiliteitsbudget:
Heb een firmawagen sedert 4 jaar (Mercedes c break )diesel , werkgever heeft nog geen info gegeven mbt het mobiliteitsbudget.
Blijkbaar verricht vanaf 01/01/2026.
Is m'n werkgever verplicht om ons de kans te geven naar een elektrische wagen /fiets of iets dergelijks over te stappen ?
Redelijk groot bedrijf met een wagenpark van rond de 15 /18 wagens.
Heb hier een uitleg maar snap er weinig van:

Vraagje ivm het mobiliteitsbudget:
Heb een firmawagen sedert 4 jaar (Mercedes c break )diesel , werkgever heeft nog geen info gegeven mbt het mobiliteitsbudget.
Blijkbaar verricht vanaf 01/01/2026.
Is m'n werkgever verplicht om ons de kans te geven naar een elektrische wagen /fiets of iets dergelijks over te stappen ?
Redelijk groot bedrijf met een wagenpark van rond de 15 /18 wagens.
Heb hier een uitleg maar snap er weinig van:

Geen idee wat de wet zegt, maar bij ons is er meegegeven wie dat nu al een bedrijfswagen heeft, moet wachten tot de leaseperiode voorbij is. En op het keuzemoment kan je dan kiezen voor een nieuwe wagen of mobiliteitsbudget.

De wagens worden/zijn destijds aangekocht geweest, ik kan me moeilijk voorstellen dat tegen eind dit jaar alle huidige wagens vervangen zullen worden of dat de collega's gaan kunnen kiezen tussen een elektrische wagen of fiets.

Ben ook eens benieuwd hoe dat gaat gaan met het verplichte mobiliteitsbudget vanaf 2026. Bij ons op't werk nog compleet niets over gehoord. Maar ja, mijn huidige lease is ook sinds begin september afgelopen en hoor ook niks meer over bestellen nieuwe wagen (in juni kreeg had'k eens geïnformeerd en ging ik over enkele weken wel iets horen).

Kan je zo'n mobiliteitsbudget ook opsplitsen eigenlijk? Bv kleinere wagen nemen en dan nog een deel cash? Heb sowieso wel wagen nodig in elk geval.

Ben ook eens benieuwd hoe dat gaat gaan met het verplichte mobiliteitsbudget vanaf 2026. Bij ons op't werk nog compleet niets over gehoord. Maar ja, mijn huidige lease is ook sinds begin september afgelopen en hoor ook niks meer over bestellen nieuwe wagen (in juni kreeg had'k eens geïnformeerd en ging ik over enkele weken wel iets horen).

Kan je zo'n mobiliteitsbudget ook opsplitsen eigenlijk? Bv kleinere wagen nemen en dan nog een deel cash? Heb sowieso wel wagen nodig in elk geval.
Ja je kan dit indelen zoals je zelf wilt , dat is deel van het doel. Mensen aanmoedigen kleinere zuinige wagens te pakken.

Ook enkel bedrijfswagens komen in aanmerking voor het verplichte mobiliteitsbudget. Salaris wagens niet. Dus mensen die ooit loon geruild hebben ofzo voor een wagen kunnen dit niet krijgen als de werkgever niet wilt.

Wagen moet deel van de functiebeschrijving zijn.

Ik heb er vorige maand een hele discussie over gehad met mijn werkgever dat ik eigenlijk geen auto wou, maar liever een mobi budget, ze hebben dit nagekeken bij acerta. die zei dat ze bij ons niet verplicht waren het in te voeren , ook niet in januari.

Ja je kan dit indelen zoals je zelf wilt , dat is deel van het doel. Mensen aanmoedigen kleinere zuinige wagens te pakken.

Ook enkel bedrijfswagens komen in aanmerking voor het verplichte mobiliteitsbudget. Salaris wagens niet. Dus mensen die ooit loon geruild hebben ofzo voor een wagen kunnen dit niet krijgen als de werkgever niet wilt.

Wagen moet deel van de functiebeschrijving zijn.

Ik heb er vorige maand een hele discussie over gehad met mijn werkgever dat ik eigenlijk geen auto wou, maar liever een mobi budget, ze hebben dit nagekeken bij acerta. die zei dat ze bij ons niet verplicht waren het in te voeren , ook niet in januari.
Ze zijn wel verplicht vanaf een bepaald werknemersaantal.

Daarnaast is dat een scheet in een lege fles. De werkgever stopt in het mobi budget wat ze willen. Als daar dus enkel auto inzit, maar geen fiets of cash for car... dan wijzigt er in weze niets.

Hangt van de werkgever af. Bij een vorige werkgever kon je enkel kiezen tussen mobiliteitsbudget (alle gekende opties, excl. huur/leasewagens etc.) en firmawagen.

2e potentieel nadeel: mobiliteitsbudget werd daar niet geïndexeerd.

Hangt van de werkgever af. Bij een vorige werkgever kon je enkel kiezen tussen mobiliteitsbudget (alle gekende opties, excl. huur/leasewagens etc.) en firmawagen.

2e potentieel nadeel: mobiliteitsbudget werd daar niet geïndexeerd.
Auto's (lees: TCO budgetten) worden bij mijn weten ook zelden geïndexeerd..

Auto's (lees: TCO budgetten) worden bij mijn weten ook zelden geïndexeerd..

Hangt er een beetje vanaf voor zover ik er ervaring mee heb: sommige bedrijven bieden bepaalde modellen aan en passen het budget zodanig aan dat ze dat model kunnen blijven aanbieden (desnoods met om de zoveel jaar eens een switch van mogelijke modellen of wat snoeien in opties om de prijs te drukken); bij bedrijven met een TCO budget in € wordt er inderdaad niet snel geïndexeerd, hoogstens na X aantal jaar als het budget ontoereikend of niet competitief begint te worden.

Ik vraag me nu nog altijd af wat dit zal geven vanaf begin 2026.
Volgens onze HR dienst is dit een storm in een glas water.
Merendeel van de wagens die hier rondrijden zijn meer dan 5 jaar oud met allen boven de 250000km.(aangekocht geweest)
Als ze hier horen dat ze kunnen kiezen voor een milieuvriendelijkere (lees nieuwe) wagen zal er daar natuurlijk ferm naar gevraagd worden...

Ik heb de oude Tesla Model 3 RWD gehad. Dat was een plezant bakske en ooit eens achter een i30N gehangen en wat opgejaagd tot die begon te vlammen, maar hij krijg mij niet los. Pas toen we de autostrade opreden en rond de 120km/h zaten op de oprit, trok hij een gat open en was hij sneller. In de bochten hing ik op zijn bumper 😅

Voor een van de beter hot hatches te zijn, mocht die kar wel iets vlotter door de bochten gaan. Of het lag aan het manneke achter het stuur natuurlijk...
Haha, ge zult achter @anders. hebben gehangen 😄😄

I30N is een snelle wagen, maar met zijn voorwielaandrijving tegen een rwd elektrische wagen (met zowat de beste tractiecontrole mogelijk) zal die het altijd lastig hebben natuurlijk.
Dan gaat de chauffeur wel een stevige impact hebben.
Met die EV's is het pedaal op de grond en gaan!

I30N is een snelle wagen, maar met zijn voorwielaandrijving tegen een rwd elektrische wagen (met zowat de beste tractiecontrole mogelijk) zal die het altijd lastig hebben natuurlijk.
De kunst was om de TC niet te laten inschieten want anders verlies ge wel wat snelheid er door, maar toch genoeg geven zodat die lichtjes met z'n kont gaat sturen. Die 48/52% gewichtverdeling, zorgt ook voor een fantastische handling. Het rijdt echt zoals ne middenmotor sportwagen. Alleen jammer van de open diff.

Met een FWD hot-hatch snel rijden, is inderdaad nog niet zo vanzelfsprekend. Je hebt continu het gevoel op de limiet van de grip te zitten terwijl er wss nog wat marge is. Ook vanaf de moment dat de ondergrond niet ideaal is, is uw grip weg en heb je onderstuur.
En sowieso heb je met een EV altijd véél meer koppel en zit je altijd in versnelling. Niet zo verwonderlijk dat je hem kan voor blijven (op een echt circuit geeft het wel wat anders, uw remmen gaan na een rondje wel op zijn)

Terug
Bovenaan