De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Waarom zijn mensen zo gefixeerd op een SUV of een break zodra ze 1 kind hebben? Ik heb 3 dochters en ik krijg ze zonder problemen samen met de hond en mijn vrouw in mijn 5 berline :unsure:

De kinderwagen past trouwens makkelijker in mijn wagen dan in de X3 van mijn vrouw :laugh:
Omdat een BMW 5 formaat wagen iets minder betaalbaar is dan een Octavia break of een bmw 3 break :)

Het blijft gewoon iets enorm makkelijk. En niet voor 1 keer per jaar, maar voor zaken te verhuizen, containerpark, vakanties,... Ik had een A3 Berline en 1 kind, en mijn vrouw kon zelfs niet gaan winkelen zonder elke keer de koets uit de wagen te halen. Met een break is dat allemaal heel gemakkelijk :) Maar ja, met een BMW 5 of Audi A6 kom je ook wel toe 😅

Begin meer en meer te denken dat ik in 2019 met m'n diesel nog geen slechte koop gedaan heb. Kan nu rustig afwachten richting 2023 tot het wat duidelijker wordt hoe of wat precies de spelregels worden. En als ik nu lees dat de regels blijven gelden voor wagens gekocht voor 2021 kan ik er evengoed nog even mee blijven rijden na 2023. Enige nadeel is dat ik qua restwaarde ook wel wat zal inboeten, maar had ik een PHEV gekocht voor nog veel meer geld, dan was die slag waarschijnlijk nog wel een graadje erger.
Ik speel alleszins serieus met het idee om de wagen naar privé door te schuiven na die 4 jaar. Of zelfs nog 1 of 2 jaar langer in de zaak houden en daarna doorschuiven naar privé. Dan maakt het ook weinig meer uit dat hij niet veel meer waard zal zijn.
Yup, ik had EXACT dezelfde redenering toen ik mijn (2e hands) dieselstoof kocht in 2020. Het was een gokske, maar voorlopig lijkt het geen stomme keuze te zijn, ondanks de meesten die mij naar EV pushte.

Proficiat!
Hoe lang op moeten wachten? En waar wordt die gemaakt?
Bij mij is het uiteindelijk een Q3 PHEV geworden - volledig kunnen uitrusten in tegenstelling tot de Q5 of X3. BMW 5 Touring was ook in de running, maar vermits mijn madam in oktober een 330e krijgt, skip ik een 2e break.

Heb nog geen leveringsdatum gekregen (letterlijk pas vandaag bestelbevestiging), maar in de garage wisten ze mij al te zeggen dat het oktober-november ("worst case") zou zijn. Beetje maf, maar blijkbaar door de combinatie COVID + wereldwijd tekort aan bepaalde chips.
Als ik het juist bekeken heb wordt die in Ingolstadt gemaakt.
Besteld in november en leverdatum was voorzien voor half mei, dus iets vroeger geleverd dan verwacht.

Ik hrb trouwens 2 kinderen en 2 honden en hoewel dat wel ging in de A6 Berline (aanloopwagen) ben ik heel blij met de A4 Avant nu.

Als ik het juist bekeken heb wordt die in Ingolstadt gemaakt.
Besteld in november en leverdatum was voorzien voor half mei, dus iets vroeger geleverd dan verwacht.

Ik hrb trouwens 2 kinderen en 2 honden en hoewel dat wel ging in de A6 Berline (aanloopwagen) ben ik heel blij met de A4 Avant nu.
Als ik het me goed herinner had je deze besteld wanneer de CarPlay nog niet standaard was? Heb je die er dan toch bijgekregen nu dat wel standaard is?

Dit dus. Ik herinner me nog uit de jaren 80 dat mijn ouders met 2 jong op de achterbank naar het zuiden van Portugal reden in een Ford Fiesta. Mensen beginnen zich allerlei situaties in te beelden die misschien 1 keer per jaar voorvallen en daar moet dan alles op voorzien worden.
Goh, ja. Als die situatie zich dan voor doet, is ‘t wel praktisch om de ruimte te hebben zonder dat ge daarmee uw achteruitkijkspiegel verliest door opgestapelde rommel. Ik pak ook vaak mijn duikgerief mee, en dat pakt ook wel wat plaats in (grootte van 2 voetbalzakken ongeveer), en momenteel met mijn C200 (Berline) kom ik wel toe als ik ook wat bazaar op de achterbank smijt. Doe daar dan een kinderstoel bij met in de koffer nog een een kinderwa- WAAROM ZIT IK MIJ HIER TE VERDEDIGEN OP EEN GAMESFORUM. :unsure:

edit: en ik vergeet mijn hond dan nog! Gelukkig niet op vakantie.

Laatst bewerkt:
Goh ja ... in BE kunnen ze nu al nauwelijks het licht aan houden als het weer wat tegen zit. Als ze binnen nog geen 2j al EV's gaan 'licht' forceren, zullen we uiteraard een grotere groei zien van EV's. Mss al 1000en per jaar om dan in 2026 enkel nog EV te mogen zijn.

How the F gaan ze binnen 2j ineens zoveel volume/capaciteit hebben om al die EV's ineens van eten te voorzien.
Het cliché eh ... om 18u komt iedereen thuis na evt. aangeschoven te hebben in een A'pse file, of een Brusselse file of whatever, steekt iedereen z'n stekker in de wagen & ondertussen is 't gros zonder veel erg begonnen met koken, TV/PC/whatever in gang gestoken.

Zonder de nodige capaciteit komt da ni goe e. Men is blijkbaar overtuigd van 't feit dat dit een fabeltje is.

Q: Hoe gaan ze die capaciteit voorzien?!
A: Door de auto op het juiste moment op te laden. Automatisch natuurlijk, niet door zelf na te denken over wanneer je de stekker in je auto steekt. Zoals een fabriek haar elektriciteitsverbruik baseert op de spotprijzen van elektriciteit, kan je auto hier ook rekening mee houden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Jedlix app, die al compatibel is met tal van merken (Tesla, BMW, Audi, Jaguar, Renault, ...):

Binnenkort zit dit gewoon standaard in elke elektrische auto zoals de start-stopknop in een brandstofauto. Je zal nog wel om 18u kunnen laden, maar dan moet je expliciet kiezen om de "eco charge" functie uit te schakelen, zoals je dat met start-stop kan doen.

Omdat een BMW 5 formaat wagen iets minder betaalbaar is dan een Octavia break of een bmw 3 break :)

Het blijft gewoon iets enorm makkelijk. En niet voor 1 keer per jaar, maar voor zaken te verhuizen, containerpark, vakanties,... Ik had een A3 Berline en 1 kind, en mijn vrouw kon zelfs niet gaan winkelen zonder elke keer de koets uit de wagen te halen. Met een break is dat allemaal heel gemakkelijk :) Maar ja, met een BMW 5 of Audi A6 kom je ook wel toe 😅
Passat, Superb berlines zijn ongeveer even ruim hè? Mijn 5 berline is ongeveer zelfde budget als een royaal aangeklede 3 break. Zoveel scheelt dat niet.

En ook: ik verhuis niet 1 keer per jaar, ik ga niet 1 keer per jaar met een grote vracht naar het containerpark, envoor die éne vakantie zal het wel lukken. En anders huur ik wel een busje of ga ik met het vliegtuig. Is dat zo abnormaal?

Laatst bewerkt:
WAAROM ZIT IK MIJ HIER TE VERDEDIGEN OP EEN GAMESFORUM. :unsure:

:laugh:

Dit is gewoon DE cyclische discussie in de autothreads. "Ik heb graag een break voor de ruimte" gevolgd door "amal niet nodig, in mijnen tijd kropen we met 7 in een Nissan Micra en vertrokken we voor 3 weken naar Italië".

Dit is gewoon DE cyclische discussie in de autothreads. "Ik heb graag een break voor de ruimte" gevolgd door "amal niet nodig, in mijnen tijd kropen we met 7 in een Nissan Micra en vertrokken we voor 3 weken naar Italië".
Jama het ís wel zo hè, nu moet alles zo perfect uitgekiend zijn. Vroeger was het vaker van "we zullen wel zien" en eigenlijk vond ik dat wel leuker :unsure:

Jama het ís wel zo hè, nu moet alles zo perfect uitgekiend zijn. Vroeger was het vaker van "we zullen wel zien" en eigenlijk vond ik dat wel leuker :unsure:
Mensen kopen niet specifiek een break/SUV voor die ene keer op reis te gaan. Dat is élke dag handiger, het is gewoon véél handiger als je op reis moet. Uw ouders reden in die Fiesta ook zonder airco naar Portugal, als jij nu rijdt neem ik aan dat je die toch ook op zet?

Ja, inderdaad: iemand maakt een genuanceerde opmerking en die wordt dan aan de hand van een debiele karikatuur in het belachelijke getrokken :rolleyes:

Mensen kopen niet specifiek een break/SUV voor die ene keer op reis te gaan. Dat is élke dag handiger, het is gewoon véél handiger als je op reis moet. Uw ouders reden in die Fiesta ook zonder airco naar Portugal, als jij nu rijdt neem ik aan dat je die toch ook op zet?

Maar hoe is dat élke dag handiger dan de equivalente berline? Ik heb 4 jaar met een break gereden en nu 2 jaar met een berline, en in dagelijks gebruik is er gewoon géén verschil.

De cyclus is nu wel érg kort geworden, volgens mij hadden we het hier afgelopen week nog over. :unsure:

Btw, iemand die weet hoeveel tijd er ongeveer tussen productie van de wagen en aflevering bij de dealer zit?

Ik geef @SlashDotDash toch gelijk.
Ik heb 3,5 jaar lang een Octavia 3 break gehad en ervaar dagdagelijks niets negatief van mijn Arteon. Een enkele keer dat je iets hogers in een auto wil vervoeren wel, want de achterzijde van de koffer is amper 50cm hoog. Maar daarvoor hebben we dan nog een 2de auto en desnoods de camionette van mijn ouders.
Maar mijn fiets past bvb beter in de Arteon dan in de Octavia break.
Het voordeel is toch wel de massieve beenruimte achterin dat makkelijk opweegt tov de lagere maar heel ruime koffer.

De cyclus is nu wel érg kort geworden, volgens mij hadden we het hier afgelopen week nog over. :unsure:

Btw, iemand die weet hoeveel tijd er ongeveer tussen productie van de wagen en aflevering bij de dealer zit?
Hangt van het merk en productielocatie af he...

Dit dus. Ik herinner me nog uit de jaren 80 dat mijn ouders met 2 jong op de achterbank naar het zuiden van Portugal reden in een Ford Fiesta. Mensen beginnen zich allerlei situaties in te beelden die misschien 1 keer per jaar voorvallen en daar moet dan alles op voorzien worden.
Nogal kortzichtig vind ik. Als je de optie hebt om een ruimere wagen te nemen, dan doe je dat toch gewoon? Ja je zal die ruimte niet dagelijks nodig hebben, maar dat kan je evengoed van andere zaken ook zeggen. Die keren dat je die ruimte wel nodig hebt is het verdomd gemakkelijk.

Ik wil dat nog wel eens zien, een berline nemen met 2 kinderen richting camping. Dan ben je al verplicht om een dakkoffer te plaatsen tenzij je allemaal in dezelfde kledij voor 2 weken gaat rondlopen en je geen tent of extra spullen meepakt.

Laat mensen toch eens vrij te kiezen wat ze willen :p

Het voordeel is toch wel de massieve beenruimte achterin dat makkelijk opweegt tov de lagere maar heel ruime koffer.

Ja, weet ge, iedereen koopt ook wat die wilt hé. Ik reageerde alleen op het feit dat zo veel mensen direct naar een SUV of break kijken zodra er een kindje op komst is, omdat dat zogezegd handiger is. Ik vind dat gek, omdat andere wagens ook heel ruim en praktisch kunnen zijn zoals je voorbeeld ook aantoont. Maar dat wordt dan volledig in het belachelijke getrokken...

BMW in Duitsland :unsure:
BMW in Duitsland naar een dealer in België zal wel binnen de paar dagen er staan (dat is normaal een trein naar Bornem en dan camion naar dealer.
Maar bij mijn BMW was dat bvb veel langer omdat er een boot uit China tussen zit he.
Eens bij de dealer duurt het nog 2 dagen om hem klaar te maken voor aan u te leveren (nummerplaat regelen, en detailling).

Ja, inderdaad: iemand maakt een genuanceerde opmerking en die wordt dan aan de hand van een debiele karikatuur in het belachelijke getrokken :rolleyes:

Maar hoe is dat élke dag handiger dan de equivalente berline? Ik heb 4 jaar met een break gereden en nu 2 jaar met een berline, en in dagelijks gebruik is er gewoon géén verschil.
Elke keer als je iets extra wil meenemen buiten een buggy...
Ik geef @SlashDotDash toch gelijk.
Ik heb 3,5 jaar lang een Octavia 3 break gehad en ervaar dagdagelijks niets negatief van mijn Arteon. Een enkele keer dat je iets hogers in een auto wil vervoeren wel, want de achterzijde van de koffer is amper 50cm hoog. Maar daarvoor hebben we dan nog een 2de auto en desnoods de camionette van mijn ouders.
Uw Arteon is dan ook geen sedan maar een liftback.
En zoals je zegt, je hebt een 2e auto (een break?) of zelfs een camionette ter berschikking. Dus wat je dan eigenlijk zegt is "ik ondervind geen nadeel aan het feit dat ik geen break heb, want ik heb een break".

Terug
Bovenaan