Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vanaf 2023 zal het al een pak minder zijn voor gewonen ICE auto's als de PHEV varianten al een fiscale afstraffing krijgen.2025 bedoel je wellicht?
En dat zullen wellicht tweedehandswagens zijn dan. Want als je in 2025 nog een nieuwe ICE wilt kopen denk ik dat je een ongelofelijk harde afschrijving gaat hebben.
Ik denk dat de ICE wagens in de privé nog voor geruime tijd als zoete broodjes over de toonbank zullen gaan hoor. En dat is waar al die lease wagens uiteindelijk terecht komen. PHEV privé ... jah ... sowieso een lastige.
We zullen uiteraard zien in 2029 dan of de particuliere rush op EV's al echt ingezet zal zijn.
'k Wil ook wel eens zien dat pakweg Volvo z'n 'dreigementen' zal doorzetten bv. (geen ICE wagens meer produceren op korte termijn).
Maar zoals het er nu naar uit ziet ... wordt dit chaos. Ze moeten dringend dringend werk maken van de laadinfra als ze tegen dan een capabele, werkbare dekking willen bereiken. Die dingen komen er niet te staan op 1, 2, 3 e.
Om nog maar te zwijgen over de nood aan elec & tegelijkertijd de kerncentrales plat gooien.
En natuurlijk, als je dan hoort wat men in het rond gooit momenteel qua prijzen ... in het voorbeeld van die A6 bv. ... dan is dat EV'tje toch een serieuze streep door de rekening in vergelijking met de overeenkomstige A6 ICE/PHEV.

Wat sowieso al te veel gevraagd is. Er is bijna geen laadinfra te vinden, zeker tegen binnen nog geen 2j ... da's zottenwerk en totaal onrealistisch.Vanaf 2023 zal het al een pak minder zijn voor gewonen ICE auto's als de PHEV varianten al een fiscale afstraffing krijgen.
In 2023 komt er een eerste verstrenging van de fiscaliteit: de kosten voor benzine of diesel van een plugin-hybride zijn dan nog maar voor 50 procent aftrekbaar, tegenover 100 procent nu. Dat moet ertoe leiden dat bestuurders van zo’n auto hun batterij structureel opladen en zo veel mogelijk elektrisch rijden.
Ze richten zich op mensen met een eigen laadpaal he. Bij de overgrote meerderheid van de werkgevers zit die laadpaal ook bij in de prijs.Wat sowieso al te veel gevraagd is. Er is bijna geen laadinfra te vinden, zeker tegen binnen nog geen 2j ... da's zottenwerk en totaal onrealistisch.
Zelfs 2026 is aan 't huidig tempo een belachelijk timeframe.
Het zoveelste rondje werknemers met een wagen pesten.
Da's omdat ik net een PHEV besteld heb!Ik snap wel echt niet waarom de overheid opeens zo anti PHEV geworden is.
Zijn er andere landen die ook zo tegen de PHEV zijn of is dit enkel Belgie?
Mss denken de politiekers eens op langere termijn na en hopen ze over zoveel jaar te kunnen zeggen dat wij voorloper zijn met het volledig uitfaseren van emissie uitstotende wagens?
Maar ik ben er niet van overtuigd of dit wel de beste manier is.

Ik vind toch ook dat de infrastructuur er eerst moet zijn alvorens men mensen dwingt tot een elektrische wagen.
De minister van mobiliteit zegt zelfs letterlijk dat er van een versnelling geen sprake zal zijn, daar waar ons land al achterloopt op laadinfrastructuur.
Dat gaat nog tof worden in de zomer wanneer mensen niet thuis laden. In Belgie zijn er bijna geen echte snellaadstations en degene die er zijn zijn 50kw. Vergelijk dat met Nederland waar er bijna in elk tankstation zelfs een apart "afdak" is voor elektrische wagens om op te laden tegen 5 keer de snelheid van de snelladers hier in Belgie.
Gezien de fiscaliteit ben ik nu bijna verplicht om een elektrische wagen te nemen...
Zoals altijd in ons land gaan er ettelijke paragrafen over het extra belasten en meer inkomsten voor de overheid. Maar nergens een noot, buiten een subsidie of belastingsaftrek, hoe kan het ook anders, over kosten of investeringen die de overheid extra zal doen om die elektrificatie te kunnen realiseren.
Ik hoop dat heel de elektricietsinfra het begeeft.
Mijn kar is van februari '19. Dus eindigd na 4j in principe in feb '23.Begin meer en meer te denken dat ik in 2019 met m'n diesel nog geen slechte koop gedaan heb. Kan nu rustig afwachten richting 2023 tot het wat duidelijker wordt hoe of wat precies de spelregels worden. En als ik nu lees dat de regels blijven gelden voor wagens gekocht voor 2021 kan ik er evengoed nog even mee blijven rijden na 2023. Enige nadeel is dat ik qua restwaarde ook wel wat zal inboeten, maar had ik een PHEV gekocht voor nog veel meer geld, dan was die slag waarschijnlijk nog wel een graadje erger.
Goh ja ... in BE kunnen ze nu al nauwelijks het licht aan houden als het weer wat tegen zit. Als ze binnen nog geen 2j al EV's gaan 'licht' forceren, zullen we uiteraard een grotere groei zien van EV's. Mss al 1000en per jaar om dan in 2026 enkel nog EV te mogen zijn.In Duitsland gaat er een wet komen dat je een elektrische wagen tussen bepaalde uren niet mag opladen, dus je weet al genoeg.
Er wordt misschien van uitgegaan dat er (ook na deze pandemie) meer van thuis uit gewerkt zal worden, waardoor er minder verkeer zal zijn en minder nood aan "allemaal samen om 18u de stekker in te steken".How the F gaan ze binnen 2j ineens zoveel volume/capaciteit hebben om al die EV's ineens van eten te voorzien.
Het cliché eh ... om 18u komt iedereen thuis na evt. aangeschoven te hebben in een A'pse file, of een Brusselse file of whatever, steekt iedereen z'n stekker in de wagen & ondertussen is 't gros zonder veel erg begonnen met koken, TV/PC/whatever in gang gestoken.
Zonder de nodige capaciteit komt da ni goe e. Men is blijkbaar overtuigd van 't feit dat dit een fabeltje is.
Het gaat er ook niet om dat iedereen exact om 18u zijn wagen insteekt he, de meeste wagens moeten een paar uur opladen, het punt is dat ze allemaal 's avonds insteken en opladen.Er wordt misschien van uitgegaan dat er (ook na deze pandemie) meer van thuis uit gewerkt zal worden, waardoor er minder verkeer zal zijn en minder nood aan "allemaal samen om 18u de stekker in te steken".
Flexibele uren zijn/worden toch ook meer de norm voor veel werkgevers, waardoor die "iedereen samen de stekker erin" misschien ook niet meer zal kloppen.
Of mijn uitleg hier gaat kloppen weet ik niet he, dat zal de toekomst uitwijzen.
Als er meer thuis gewerkt wordt zullen die ook niet allemaal 's avonds/'s nachts moeten laden, dat was mijn punt, maar ik had het duidelijker kunnen formuleren.Het gaat er ook niet om dat iedereen exact om 18u zijn wagen insteekt he, de meeste wagens moeten een paar uur opladen, het punt is dat ze allemaal 's avonds insteken en opladen.
Da's nog steeds een serieuze minderheid denk ik dan.Als er meer thuis gewerkt wordt zullen die ook niet allemaal 's avonds/'s nachts moeten laden, dat was mijn punt, maar ik had het duidelijker kunnen formuleren.
Ik zou net denken dat mensen die thuiswerken en bv. zonnepanelen hebben liggen, hun wagen net overdag willen laden.