De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
CLA blijft toch in de range van de A zitten, zijnde de instappers. Het is nl. een afgeleide van de A, niet van de C.
Net zoals een CLS in de range van de S klasse zit (idem de aankomende EQS die ik nu overal in mijne feed zie verschijnen met reviews van die zelfde gecamoufleerde (p)review unit :ROFLMAO:. Van MKBHD tot CarWOW).

Merc maakt het dan complex door er ineens ook een A berline tussen te gooien die dan ineens concurrentie is voor de CLA. Heb ik dan ook altijd wat stom gevonden.

M'n oude geburen kwamen van een Golf GTE & zijn overgestapt naar een A berline PHEV & zijn er ook niet echt content van.
Wij hadden aangeraden voor de 330e te gaan (320e was er nog niet), maar ondanks dat ze dit zeker kunnen betalen zonder in eigen vinger te snijden, waren ze heel strikt op het budget dat ze wouden geven aan een wagen & dus zijn ze dan maar gegaan voor een wagen een klasse lager ... en nu zijn ze ni content, maar ze zijn dan toch binnen budget gebleven. Oh well.

Ikzelf heb er nog niet mee gereden uiteraard, maar m'n pa wel en jah ... had er weinig goeds over te zeggen, laat het ons zo stellen.

CLA blijft toch in de range van de A zitten, zijnde de instappers. Het is nl. een afgeleide van de A, niet van de C.
Net zoals een CLS in de range van de S klasse zit (idem de aankomende EQS die ik nu overal in mijne feed zie verschijnen met reviews van die zelfde gecamoufleerde (p)review unit :ROFLMAO:. Van MKBHD tot CarWOW).

Merc maakt het dan complex door er ineens ook een A berline tussen te gooien die dan ineens concurrentie is voor de CLA. Heb ik dan ook altijd wat stom gevonden.

M'n oude geburen kwamen van een Golf GTE & zijn overgestapt naar een A berline PHEV & zijn er ook niet echt content van.
Wij hadden aangeraden voor de 330e te gaan (320e was er nog niet), maar ondanks dat ze dit zeker kunnen betalen zonder in eigen vinger te snijden, waren ze heel strikt op het budget dat ze wouden geven aan een wagen & dus zijn ze dan maar gegaan voor een wagen een klasse lager ... en nu zijn ze ni content, maar ze zijn dan toch binnen budget gebleven. Oh well.

Ikzelf heb er nog niet mee gereden uiteraard, maar m'n pa wel en jah ... had er weinig goeds over te zeggen, laat het ons zo stellen.
Alleen is een CLA wel langer dan een C-klasse (nuja, die van vorige generatie)...

Eerlijkheid gebied mij nu wel te zeggen dat de huidige C tegenover de huidige CLA toch in het voordeel is voor de CLA. Allez qua interieur enzo bedoel ik dan.
Enkel FWD dat klopt, niet zo smooth als de C dat klopt. Maar qua formaat en qua interieur toch echt wel zijn gelijke of beter.

De CLA een instapper noemen is wel die wagen onrecht aandoen.

Wel, da's logisch eh. Die 2 wagens spelen in een ander segment, waar de A een instapper is & de 3 reeks een trapje hoger geplaatst wordt.

So yeah ... die 3er zal idd kostelijker zijn. Je kan tegenwoordig natuurlijk ook een 320e krijgen, da's ineens 3K goeikoper.
Inderdaad, de 3 série staat in theorie een stapje hoger dan de Cla en ik rij nu ook BMW maar als je het totaalplaatje bekijkt is de Mercedes beter.
Het 'hey bmw' systeem werkt voor geen meter terwijl dit bij Mercedes super werkt.
De Cla kan je ook snellader wat de 330e niet kan.
De range bij de Mercedes is ook beter..
De Cla kan je ook met meer opties aankleden zoals verkoelde zetels wat bij de 3 série niet mogelijk is.
Ik heb zowel met de nieuwe 1 serie, als me de nieuwe 3 série test gereden maar op de aandrijving na is Mercedes de betere keuze.
De 3 série was met mindere uitrusting 10000 euro duurder met als enige voordeel achterwielaandrijving dus laat hem gerust in theorie dat trapje hoger staan.

Je hebt overal pro's en contra's.
Als ze van een Vw komen kan ik me niet inbeelden dat ze die beter vinden dan een A klasse..

Als we dan toch richting EV's moeten ... dees ziet er naar uit dan't een schoon machien zal worden:

Laat ons hopen dat BMW de i5 niet om zeep krijgt zodat deze een beetje deftige concurrentie krijgt. :devilish:

Ferm kostelijk grapke weliswaar als ik het zo hoor.

Als we dan toch richting EV's moeten ... dees ziet er naar uit dan't een schoon machien zal worden:

Laat ons hopen dat BMW de i5 niet om zeep krijgt zodat deze een beetje deftige concurrentie krijgt. :devilish:

Ferm kostelijk grapke weliswaar als ik het zo hoor.

Voor BMW is de elektrificatie van het wagenpark mss wel een nadeel: één van de zaken die BMW echt een voordeel geeft t.o.v. VAG en in mindere mate MB komt normaal te vervallen: hun ZF+ bijhorende programmatie. Uiteraard nog tal van mogelijkheden om zich te onderscheiden maar dit is wel zo een puntje dat voor een aantal echt een breekpunt is/was.

Voor BMW is de elektrificatie van het wagenpark mss wel een nadeel: één van de zaken die BMW echt een voordeel geeft t.o.v. VAG en in mindere mate MB komt normaal te vervallen: hun ZF+ bijhorende programmatie. Uiteraard nog tal van mogelijkheden om zich te onderscheiden maar dit is wel zo een puntje dat voor een aantal echt een breekpunt is/was.
Wel, nu is het probleem blijkbaar eerder dat BMW overal een varkensneus wil op plakken. Zelfs op hun EV's (e.g. de iX).
Ale soit ... voor mij toch. De rij-karakteristieken hebben we nog niet kunnen uit testen, dus we zullen wel zien wat dat geeft zeker.

Maar als men hier zegt dat de startprijs rond de 70K (GBP) is voor de A6 E-Tron, dan is dat toch een ferm pak duurder dan een basis A6, zelfs de PHEV. Dat wordt dan geen haalbare kaart meer natuurlijk. Da's ineens al A8 prijsterritorium.

De "elektrische wagen" en "bedrijfswagen" threads beginnen hard door elkaar te lopen :D

Maar als men hier zegt dat de startprijs rond de 70K (GBP) is voor de A6 E-Tron, dan is dat toch een ferm pak duurder dan een basis A6, zelfs de PHEV. Dat wordt dan geen haalbare kaart meer natuurlijk. Da's ineens al A8 prijsterritorium.

70K GBP = 80K EUR en zit toch een stuk onder de A8 he. De A8 start op 93K, en eigenlijk vergelijk je dan best met de TFSIe (want eventjes eerlijk, deze wagens worden toch vooral op de zaak gekocht en dan gaat de meerderheid voor de TFSIe) en dan ben je 109K kwijt. Toch significante verschillen nog.

De "elektrische wagen" en "bedrijfswagen" threads beginnen hard door elkaar te lopen :D

70K GBP = 80K EUR en zit toch een stuk onder de A8 he. De A8 start op 93K, en eigenlijk vergelijk je dan best met de TFSIe (want eventjes eerlijk, deze wagens worden toch vooral op de zaak gekocht en dan gaat de meerderheid voor de TFSIe) en dan ben je 109K kwijt. Toch significante verschillen nog.
En daarnaast moet je ook weer uitrustingen naast elkaar gaan leggen. Net zoals bij de iX3 kan de e-tron versie misschien al vol opties zitten terwijl de benzine variant dat helemaal niet heeft.

De bedrijfswagenthread wordt dan ook gigantisch misbruikt om over alles van wagens te bespreken: gewone bedrijfswagens, de politiek er rond, elektrische wagens, en elke aankondiging van een nieuw model.

En daarnaast moet je ook weer uitrustingen naast elkaar gaan leggen. Net zoals bij de iX3 kan de e-tron versie misschien al vol opties zitten terwijl de benzine variant dat helemaal niet heeft.
En alweer: dat doet er niet toe als je bij de EV verplicht wordt om de full-option versie te kopen, terwijl je bij de benzine ook met minder mag buitenlopen. Jij vergelijkt altijd full-option met elkaar. Als klant kijk ik naar een wagen die ik wil: en dan kost de EV 40% meer, waarvan misschien 20% door het EV verhaal, en 20% door het optie verhaal, maar ik wil die opties helemaal niet.

De bedrijfswagenthread wordt dan ook gigantisch misbruikt om over alles van wagens te bespreken: gewone bedrijfswagens, de politiek er rond, elektrische wagens, en elke aankondiging van een nieuw model.
Ge bedoelt: gebruikt om alle aspecten van de bedrijfswagen te bespreken ?
Ik zie precies als titel "de bedrijfswagen topic" en niet "show hier je bedrijfswagen"

En alweer: dat doet er niet toe als je bij de EV verplicht wordt om de full-option versie te kopen, terwijl je bij de benzine ook met minder mag buitenlopen. Jij vergelijkt altijd full-option met elkaar. Als klant kijk ik naar een wagen die ik wil: en dan kost de EV 40% meer, waarvan misschien 20% door het EV verhaal, en 20% door het optie verhaal, maar ik wil die opties helemaal niet.
Ik vergelijk "gelijke" opties, want op de X3 kan je meer opties nemen dan op de iX3 bvb.
Als je dat niet doet, kan je nooit auto's vergelijken. Want bij het ene merk zit een bepaalde optie in een pakket met 5 andere opties, en bij het andere merk zit die optie dan weer in een pakket met 3 weer andere opties. Als je dat niet gelijk trekt, dan heb je geen vergelijkingspunt.
Er zijn 2 opties om dat aan te pakken dan: ofwel rust je alle wagens op uw lijst gelijk uit. Ofwel configureer je elke wagen naar jou wensen en ga je dan vergelijken. Het ene kan je hier gebruiken op een publiek forum om "random" auto's te vergelijken, het andere gebruik je om voor jezelf de keuze te maken.

Ge bedoelt: gebruikt om alle aspecten van de bedrijfswagen te bespreken ?
Ik zie precies als titel "de bedrijfswagen topic" en niet "show hier je bedrijfswagen"
Well, to be fair ... ik kijk enkel en alleen naar die EV's in context van de aankondiging (maar nog steeds geen bevestiging) v/d regering dat vanaf 2026 enkel nog EV's als bedrijfswagen zouden mogen worden ingeschreven.

Privé interesseert het mij, cru gezegd, geen reet. Ik zie mezelf de eerste 10j nog geen zware meerkost doen + de nadelen van dat ding aanvaarden om een EV aan te schaffen.

Maar momenteel bol ik rond met een 530e, dus de A6 & E zat in die zelfde bracket, dus beide waren een mogelijk alternatief.
Als we richting full EV moeten zou dat dan een i5, A6 E-Tron of een EQE worden binnen X-aantal jaar.
(Nu ... ideaal gezien zou ik deze nog zeker 1 keer willen vervangen door pakweg 'hetzelfde' (maar dan LCI model) bv.)

Maar als dan blijkt dat de EV nog een heel pak duurder uitvalt dan zelfs de huidige PHEV's dan zal dat niet zo zeer nog een haalbare kaart worden.
Ik geloof niet dat men er bij ons mee gaat kunnen lachen als ik ineens met een offerte af kom die nog eens pakweg 20K duurder is dan m'n huidige wagen.
OK, optie politiek nog af te wachten natuurlijk, but still (echter, als het 'the usual' optie-bonanza is, dan krijg je die wagen in basis motorisatie snel richting de 100K, dus 'richting' A8 territorium, da's dan idd richting startprijs A8 sure, but still).

Laatst bewerkt:

Ik ben wel benieuwd hoe het binnen enkele jaren gaat zijn.
Als ICE en PHEV niet meer gaan mogen als bedrijfswagen, is er geen enkele reden voor de overheid om BEV voordelig te maken aangezien de bedrijven niet kunnen kiezen.
En dan wordt een EV van 80k wel opeens héél duur.

Terug
Bovenaan