De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
In de laadpaal de link naar de backoffice instellen van de CPO waarbij jij (of je werkgever) een abonnement hebt afgesloten en een model van laadpaal gebruiken dat pasjes kan scannen en ocpp ondersteunt (zowat bijna ieder model).

In theorie heb je gelijk maar bijvoorbeeld bij mijn stugge werkgever weigeren ze om mee te werken. Het is de leasingpaal of niets. Ze geven geen info door, werken gewoon niet mee...
Als je er zelf aan begint, moet je al zelf je paal publiek zetten, wat ik niet zie zitten :)

Bij ons ging het om 12 parkeerplaatsen. Afstand tot centrale kast, kwam op quasi hetzelfde uit als naar de woningen gaan. Centrale kast zou moeten verzwaard worden, wat resulteerde in 150m graafwerken extra... Het is bijna overal een oplossing op maat vrees ik. Copy paste kan niet.

Het is niet evident om het allemaal te regelen. 70% van de bewoners snapt gewoon niets van elektrische termen en denken dat een stopcontactje voldoende zal zijn.

De Firma stroohm.be assisteert trouwens VMEs en doet een volledige voorstudie. Dan weet je al de 'prijsklasse' waarin je speelt, wat de techniciteiten zijn waaraan je moet voldoen, wat je kan verwachten etc.

Moeten we uit al deze laadpaal discussie onthouden dat het voordeliger is om als werknemer geen laadpaal te laten installeren thuis? Zowel op financieel als praktisch vlak

Financieel zal het voor een werknemer veel voordeliger uitdraaien om niet thuis te laden.

Wie elektrische bedrijfswagen thuis laadt, hangt honderden euro’s extra belastingen boven het hoofd

Financieel zal het voor een werknemer veel voordeliger uitdraaien om niet thuis te laden.

Wie elektrische bedrijfswagen thuis laadt, hangt honderden euro’s extra belastingen boven het hoofd

Nog een aparte meter bij. En wat met je zonnestroom? Die is niet gratis. (afschrijving + gemiste injectie)

Er is geen aparte, die functie zit ingebouwde in de digitale teller. Alles wat door de laadpaal verbruikt wordt, gaat meteen naar een apart energiecontract van de werkgever. Zonnestroom wordt gewoon geïnjecteerd zoals normaal.

Ik kan het artikel niet lezen. Waarom zou ik extra belastingen moeten betalen?

Er is geen aparte, die functie zit ingebouwde in de digitale teller. Alles wat door de laadpaal verbruikt wordt, gaat meteen naar een apart energiecontract van de werkgever. Zonnestroom wordt gewoon geïnjecteerd zoals normaal.
Dat hangt er vanaf. Ik heb een privé laadpaal en er is hier helemaal geen apart energiecontract via de werkgever.
Ik ben zelf admin van de laadpaal en ik krijg de kosten gewoon terug via een 'onkostennota'.
(De onkosten matchen met het werkelijk verbruik via de boordtabel van de CREG)

Laatst bewerkt:
Ik kan het artikel niet lezen. Waarom zou ik extra belastingen moeten betalen?

Dat hangt er vanaf. Ik heb een privé laadpaal en er is hier helemaal geen apart energiecontract via de werkgever.
Ik ben zelf admin van de laadpaal en ik krijg de kosten gewoon terug via een 'onkostennota'.
(De onkosten matchen met het werkelijk verbruik via de boordtabel van de CREG)

Deze legt het wel goed uit (allez ja, int westvlaams dan )

Dat Creg tarief gaat niet meer mogen. Ge moet de werkelijke kost kunnen bewijzen en zonnestroom wordt niet meer vergoed als onkost.
En capaciteitstarief mag dan ook op de schop, als ik moet laden op een aparte teller die betaald wordt door de werkgever... fuck it, dan laad ik mijn kist 's nachts op aan 11kW. Hell, ik doe het zelfs om 18u al, juist om hun te kloten.

Kan je VAA vermijden / verlagen als je zegt "fuck dees, ik betaal zelf wel mijn stroom waarop ik rij" ?
Je hebt nog nooit VAA betaald op brandstof (e.g. uw tankkaart of tegenwoordig uwe laadpas).
't Is de wagen waarop je betaald.

Dus nee, zelfs al gaf men u geen tankkaart, uw VAA blijft 't zelfste. Idem laadpas.

Deze legt het wel goed uit (allez ja, int westvlaams dan )

Dat Creg tarief gaat niet meer mogen. Ge moet de werkelijke kost kunnen bewijzen en zonnestroom wordt niet meer vergoed als onkost.
En capaciteitstarief mag dan ook op de schop, als ik moet laden op een aparte teller die betaald wordt door de werkgever... fuck it, dan laad ik mijn kist 's nachts op aan 11kW. Hell, ik doe het zelfs om 18u al, juist om hun te kloten.

Met de juiste laadpaal kan je alles aansluiten op 1 digitale meter en uw verbruik van uw elektrische wagen volledig afsplitsen van al de rest. Is dit systeem waterdicht? JA? Die technologie bestaat.

Je werkelijke kost bewijzen? Dat kan gewoon via de jaarlijkse eindafrekening van uw energieleverancier. Daar staat toch gewoon de werkelijke kost op (wat kan dienen als bewijs). Je kan dan ook de werkelijke kost berekenen van uw elektrisch laden tov het gesplitst verbruik. OK de werkelijke kost kan je dan pas bewijzen met vertraging en met de oplossing van de minister kan dit 'asap'. Maar finaal klopt de rekening se.

Dat de regering dan zou eisen dat er een aparte digitale meter moet komen begrijp ik niet? De technologie is er dus gewoon om letterlijk alles via 1 digitale meter te doen en ook de werkelijk kost te berekenen en te bewijzen.

Bovendien in veel appartementen kan je niet zomaar een extra digitale meter plaatsen. Vaak is de kelder maar deels onderkelderd. En is de ruimte zo krap dat een extra bakske NIET zomaar gaat passen in de ruimte .. Wie gaat de kosten dan betalen om mijn kelder uit te breiden en/of extra wachtbuizen naar buiten te boren zodat er uberhaut extra kabels getrokken kunnen worden? Dat is een kost van minstens 10000 balletjes hé. Zo slecht is dat hier zo gemaakt. :S

Kan je VAA vermijden / verlagen als je zegt "fuck dees, ik betaal zelf wel mijn stroom waarop ik rij" ?
Helaas vermits ik op een appartement woon gaat dan de enige oplossing voor mij zijn: Stroom zelf betalen of opladen aan een publieke laadpaal en alles laten zoals het is. Ik kan er echt niet aan uit qua kosten om een extra digitale meter te plaatsen. Dat is hier helemaal niet zo simpel.

En weet je wat? Dan rijd ik gewoon met de trein naar het werk ipv de wagen want dat wordt dan nog WEL betaald. En mijn wagen? Die gebruik ik dan nog alleen voor de privé. MAAR ik gebruik wel de laadpas van de werkgever. :laugh:

Laatst bewerkt:
Je werkelijke kost bewijzen? Dat kan gewoon via de jaarlijkse eindafrekening van uw energieleverancier. Daar staat toch gewoon de werkelijke kost op (wat kan dienen als bewijs). Je kan dan ook de werkelijke kost berekenen van uw elektrisch laden tov het gesplitst verbruik. OK de werkelijke kost kan je dan pas bewijzen met vertraging en met de oplossing van de minister kan dit 'asap'. Maar finaal klopt de rekening se.

nee, de rekening klopt niet volgens de fiscus.

Jij kan aan de hand van jouw energiefactuur niet bepalen hoeveel kwh er op bijv 25 mei overdag via de zonnepanelen gratis in jouw auto gelopen is die jij dan aan het afname tarief terugbetaald krijgt (winst voor jou)

Jij kan aan de hand van jouw energiefactuur niet bepalen hoeveel kwh er op bijv 25 mei overdag via de zonnepanelen gratis in jouw auto gelopen is die jij dan aan het afname tarief terugbetaald krijgt (winst voor jou)
Ik heb geen zonnepanelen. Voor mij persoonlijk is dat NVT. Maar goed ze maken er sowieso een gedrocht van als deze wet er door komt. Waarbij men trukjes gaat toepassen zoals die laatste zin van mij hierboven hé.

Vooral de "stel je voor dat je rijk zou worden door je salariswagen op te laden met zonneenergie"
Ok, je gaat er een beetje profijt aan doen maar thats it. Als je de investering in rekening brengt die je gemaakt hebt voor zonnepanelen te leggen (ok niet specifiek voor die EV maar toch deels in het achterhoofd) dan ga je nog veel zon mogen in de EV steken voor je er winst op maakt of rijk van wordt.
Wie er nu echt rijk van gaat worden is inderdaad weer de staat/netbeheerders/leveranciers.
En die krijgen nog niet genoeg geld natuurlijk. :unsure:

Edit: hier ook nog niet veel 'geluk' gehad om eens ergens iets van profijt uit te halen.
Nieuwbouw 2020, er werd ons 'beloofd' nog 15 jaar terugdraaiend principe te hebben met digitale meters => that didn't age well.
In januari stap ik over op EV dus dacht ik ook eindelijk eens iets nuttig te doen met die zonneenergie => zal ik ook al met moeite gaan halen.

Maar die stroom is niet gratis in mijne auto gelopen, tenzij de fiscus bereid is om mijn zonnepanelen terug te betalen. En dan laten we nog buiten beschouwing dat elke kWh die in mijne auto loopt niet naar mijn wasmachine gaat, waardoor ik voor mijn wasmachine de volle pot mag betalen.

Of moet ik mijne wegentaks ook niet meer betalen? Want als ik over ne weg rijdt staat daar toch geen directe kost tegenover? Dat die weg ooit aangelegd moest worden en om de zoveel tijd hersteld moet worden beschouwt de fiscus blijkbaar niet als kost.

En ja, ik betaal al geen wegentaks, maar dezelfde redenering kan je voor heel veel overheidsuitgaven maken. We zitten op het mobiliteitsforum, dus dacht ik maar een mobiliteitsvoorbeeld te geven.

Is het overigens verboden om ne publieke laadpaal aan uwe voorgevel te hangen met een groot bord erboven: "Laden aan €3/kWh"? En is het verboden om daar te gaan laden met uwe bedrijfswagen?

Vooral de "stel je voor dat je rijk zou worden door je salariswagen op te laden met zonneenergie"
Ok, je gaat er een beetje profijt aan doen maar thats it. Als je de investering in rekening brengt die je gemaakt hebt voor zonnepanelen te leggen (ok niet specifiek voor die EV maar toch deels in het achterhoofd) dan ga je nog veel zon mogen in de EV steken voor je er winst op maakt of rijk van wordt.
Wie er nu echt rijk van gaat worden is inderdaad weer de staat/netbeheerders/leveranciers.
En die krijgen nog niet genoeg geld natuurlijk. :unsure:

Edit: hier ook nog niet veel 'geluk' gehad om eens ergens iets van profijt uit te halen.
Nieuwbouw 2020, er werd ons 'beloofd' nog 15 jaar terugdraaiend principe te hebben met digitale meters => that didn't age well.
In januari stap ik over op EV dus dacht ik ook eindelijk eens iets nuttig te doen met die zonneenergie => zal ik ook al met moeite gaan halen.

Inderdaad, ik schat dat ik €15-20 per maand "winst" doe door mijn EV thuis op te laden uit zonnestroom ipv uit netstroom, nog zonder rekening te houden met hoeveel mijn zonnepanelen mij gekost hebben of hoeveel ik elke maand extra betaal aan capaciteitstarief (ongeveer €15 per maand).

Er wordt weer van een mug een olifant gemaakt - en waarom is dat nu ineens een probleem en was dat jarenlang nooit een probleem voor forfetaire kilometervergoedingen die ook niet op werkelijk gemaakte kosten gebaseerd waren?

Inderdaad, ik schat dat ik €15-20 per maand "winst" doe door mijn EV thuis op te laden uit zonnestroom ipv uit netstroom, nog zonder rekening te houden met hoeveel mijn zonnepanelen mij gekost hebben of hoeveel ik elke maand extra betaal aan capaciteitstarief (ongeveer €15 per maand).

Er wordt weer van een mug een olifant gemaakt - en waarom is dat nu ineens een probleem en was dat jarenlang nooit een probleem voor forfetaire kilometervergoedingen die ook niet op werkelijk gemaakte kosten gebaseerd waren?
En dan maak je die ‘winst’ ook maar vermoedelijk 4 maand per jaar.

Goh, als ge wat panelen hebt telt dat wel op.
Ga boven de 2000 kWh uitkomen die rechtstreeks in de wagens gaat op een jaar.

Wij werken maar 2 dagen per week thuis maximaal.

Als je dan 2000 *0.27 kWh telt is dit 540€ ( 0.32€ afname - 0.05€ injectie). Begint toch al te tellen.
Alleen spijtig dat dit enkel heel simplistisch is bekeken uit een financiële bril. Zo gaat er minder personen geneigd zijn om nog thuis op te laden.

Die "per maand" was bij mij wel gerekend met 12 maanden, ongeveer 1000 kWh op jaarbasis die ik uit zonnepanelen in mijn auto laad, inderdaad vooral tijdens de zomer & lente.

Maar om zo'n ganse administratie op te zetten om belastingen te heffen op €200 per jaar, nog zonder de kost van de investering of het extra capaciteitstarief er vanaf te trekken... Resultaat zal inderdaad zijn dat iedereen weinig geneigd is om dan nog thuis te laden, zodat er gewoon nog meer afname van het net is en meer injectie van surplus zonne-energie - exact wat we nodig hebben :rolleyes:

Ik heb complete keuzestress (luxeprobleem, I know), mag een nieuwe wagen kiezen en er zitten verschillende mogelijkheden in die wel interessant kunnen zijn. Alle wagens zijn vrij goed uitgerust, op de ene zitten meer opties dan de andere, maar de belangrijke zaken (voor mij) zijn bij allen aanwezig.

Zonder opleg:
- Audi Q4 e-tron > iemand die hiermee rijdt en wat info kan geven over bouwkwaliteit en rijgedrag?
- VW ID.4 > iemand die hiermee rijdt en wat info kan geven over bouwkwaliteit en rijgedrag?
- Skoda Enyaq iV85 > vind ik zelf niet zo heel mooi, dus valt zo goed als zeker af
- Peugeot e-5008 > vind ik zelf niet zo heel mooi, dus valt zo goed als zeker af

Met opleg:
- VW ID.7 Tourer > veel plaats, maar zelfde vraag als de ID.4, wat me de bouwkwaliteit, gezien ik daar toch mindere dingen over las bij de ID.3 en ID.4
- Audi Q6 e-tron > voor mij de mooiste uit het lijstje
- BMW iX3 Inspiring > een al wat ouder model?
- Tesla Model Y

Voor verschillende modellen valt iets te zeggen, zowel qua ruimte (zowel binnenin als de kofferruimte), laadsnelheid als range. Puur qua looks heeft de Q6 wel absoluut de voorkeur.

Terug
Bovenaan