Hier 2 jaar gewerkt aan laadinfrastructuur voor een VME (veel discussies, uitleg, voorbereidend werk etc).
Lang gekeken om dat ook gemeenschappelijk te doen via de VME maar was niet evident:
- Hoe ga je bv iemand met een tankkaart laten tanken? Die palen staan niet publiek, maar gesloten. Dan moet de WG al onkosten aanvaarden, want je tankpasje zal er niet op werken. (Bij mijn WG is dat bv "no-way ... zoveel auto's als iedereen dat doet...")
In de laadpaal de link naar de backoffice instellen van de CPO waarbij jij (of je werkgever) een abonnement hebt afgesloten en een model van laadpaal gebruiken dat pasjes kan scannen en ocpp ondersteunt (zowat bijna ieder model).
Nog beter is dat alle palen tesamen geïnstalleerd worden en de VME één abonnement afsluit voor iedereen, om alle palen mee te verbinden.
Iedereen swipet met zijn pasje, iedereen wordt gefactureerd door de CPO; Lease rijders via hun werkgever en particulieren privé.
Daar zit de VME of de syndicus niet eens meer tussen.
- Er zijn bovendien veel mensen met firmawagen die ook een laadpaal krijgen. Beetje gek dat ze dan meebetalen voor een laadpaal, die ze allicht niet kunnen gebruiken.
- Wil de syndic effectief zich bezighouden met factureren, controleren, etc? Allerlei systemen komen met maandelijkse kosten en het loopt allemaal vrij snel op.
Wat zou de syndicus daar aan moeten doen, buiten de maandelijkse elektriciteitsfactuur betalen en de maandelijkse credit op zijn rekeningen zien verschijnen?
Als afgesproken is dat er één gecentraliseerd systeem van laadpalen gezet wordt, en er gewerkt wordt met één CPO voor iedereen dan komt er precies 1 abonnementsfactuur voor die CPO er bij. Facturatie van energiekosten naar gebruikers gebeurt door de CPO.
De VME krijgt maandelijks één credit voor alle verbruikte energie van de CPO volgens de afgesproken kwh-prijs (die je normaal quasi gelijkstelt aan de werkelijke kwh prijs van het contract om de boel kostenneutraal te houden)..
- Als het over veel auto's gaat, ... dan spreek je ook al snel over verzwaren van elektriciteit met bijhorende transformator kasten etc. Je kan werken met loadbalancing maar -> duwt kostprjis naar omhoog, en als iedereen uiteindelijk aan het laden is, dan zit je te laden aan 3kw... dan kan je evengoed gewoon stopcontactjes voorzien en de gigantische kost uitsparen.
Load balancing in een parkeergarage is quasi a given. Het is onmogelijk om 50 parkeerplaatsen aan 10kw te laten laden, welke aansluiting je ook voorziet.
De kans dat je een extra aansluiting van Fluvius zal moeten binnentrekken is reëel, maar dan maak je voor de dimensionering een calculatie van gelijktijdigheid en werk je pragmatisch zodat iedereen z'n auto 100 à 200km over een nacht sowieso zal kunnen bijladen.
Zo'n extra aansluiting is, toegegeven, best wel een stevige kost.
Load balancing is vaak gewoon een extra licentie in de laadpaal zelf. Daar komt bij sommige modellen zelfs geen extra hardware bij kijken. Gewoon een netwerk waar ze allen mee verbonden zijn.
Dat lijkt mij dan ook iets dat een WG niet kán forceren dat je dat moet nemen. Hoe langer, hoe meer mensen die al een paal zullen staan hebben (al dan niet bij een vorige WG via dit systeem verworven). Of een hebben via de partner.
Uiteraard niet. Ik heb veel collega's die geen oprit hebben en die laadpaal dus ook niet laten installeren. Maar ik snap dat het onnozel is om privé te moeten bijdragen voor uw laadpaal als uw werkgever er normaalgezien toe bereid is om in de kosten bij te dragen.
De technische kant van hoe dat allemaal ineen zit om thuis te laden via een laadpaal kan ik moeilijk over mee spreken, maar als ik het goed voor heb zijn er 2 opties bij ons.
1) Een paal die 'compatibel' is met de laadpas die we krijgen & automatisch verbruik doorgeeft --> Dit is pretty much onmogelijk in een ondergrondse situatie wegens geen ontvangst 3/4/5G
GPRS-ontvangst in parkeergarages is inderdaad onvoldoende betrouwbaar. In dat geval moet er voorzien worden in een gemeenschappelijke bedrade internetverbinding voor communicatie van de laadpalen (extra maandelijkse abbonementskost voor de VME).
Alleen al 't feit dat men spreekt over compatibiliteit met palen van bepaalde leveranciers VS kaarten van bepaalde leveranciers baart me dan wel zorgen. Met wat pech kan je bij WG1 een paal verwerven, 4j later elders gaan werken eens die van u is, om dan opgescheept te zitten met de situatie dat uw shiny nieuwe laadpas niet marcheert op uwe paal. Idem 2 partners, zelfde woning, andere WG's.
Je kan toch geen 5 palen op uwen hof gaan zetten, zelfs al zou je daar plaats voor hebben.
Basically ... 't is allemaal nog niet zo evident.
een paal communiceert voor zijn facturatie met een backoffice van een charge point operator die vervolgens de facturatie regelt. Die stuurt voor de geregistreerde laadbeurten een factuur naar uw werkgever en vergoedt de aanbieder van de laadpalen voor de verbruikte stroom (maar uiteraard tegen een abonnementskost en/of commissie).
De manier van communiceren met een backoffice is vrij gestandaardiseerd en kunnen de meeste deftige palen wel.