De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mensen hebben echt een verkeerd beeld van reizen met een EV. Zelf al meerdere grote reizen gemaakt en nooit problemen gehad, nooit moeten wachten bij een laadstop en nooit traag moeten laden. Maar wij reizen niet op zwarte weekends

Je moet eens letten op details:
- de parkeerplaatsen voor de ICE staan vol terwijl er nog plaats over is bij de laadpunten. Vooral in Frankrijk.
- je krijgt extra brede parkeerplaatsen bij laadpunten.
- de plaatsen liggen vaak dicht bij andere voorzieningen.
- om een EV te laden moet je niet wachten. Inpluggen, badgen en je kunt naar toilet. Niet wachten aan de tankslang en nadien je auto verplaatsen om je plasje te doen. In de hoop dat je niet te ver moet rondrijden.

Edit
Nog eentje: elke EV heeft standverwarming en airco die je kunt laten draaien terwijl je laadt. Frisse auto op elk moment.
Ik heb zelf ook een vlotte trip gehad, maar de komende jaren gaan er alleen maar massas EV's bijkomen natuurlijk dus dan zal het wel vaker aanschuiven worden.

Ikzelf gelukkig niet inderdaad, maar:
a) heb genoeg kennissen die deze situatie letterlijk hebben meegemaakt
b) heb tijdens laatste vakantie zelf een praatje gemaakt met Belgen die stonden te wachten om te kunnen gaan laden aan laadpaal (langs de snelweg) En dat was dan nog op een zondag (niet de drukkere zaterdag) in de minder drukke richting.

Verder ga ik er niet op in gaan, maar ontkennen dat er aan laadpalen aan de snelweg wel degelijk wachtrijen zijn, is ontkennen van het zonlicht.
Maar verder ben ik het overigens wel eens met @Snudpuff, niets dan voordelen aan elektrisch rijden. En ook dat je thuis kan laden is best handig, je hoeft bijna nooit nog naar een "tankstation".
Maar op vakantie gaan is dus wel de uitzondering.
Zoals hier al vermeld. Om naar het Zuiden te rijden kun je dit nu, zelfs op een drukke zwarte zaterdag, relatief makkelijk vermijden door een beetje te plannen. 3+ jaar geleden wat dit nog moeilijker door het gebrek aan infrastructuur (been there). Nu zijn er echt wel voldoende snelladers, niet altijd direct op een snelwegparking maar wel dichtbij afritten.

Uiteraard is het nog altijd meer werk (een beetje voorbereiding en misschien onderweg nog eens de bezetting checken) en verlies je in theorie iets meer tijd dan met een ICE die 1000km op een tank kan. In de praktijk stoor ik en mijn gezin ons er helemaal niet meer aan en heb ik veel meer stress voor gewone files, file aan peage dan om tijd te verliezen voor het laden.

Het zijn die doemverhalen van mensen die gewoon lukraak, zonder plannen of opzoekwerk, stoppen op een snelwegparking als ze echt moeten laden en dan verbaasd zijn dat ze moeten wachten die de rest bang maken. Maar dit hoeft zo niet (meer) te zijn.

Het op voorhand kijken van de laadmogelijkheden en vooral ook naar de omgeving (proper toilet, iets om te eten, mooie omgeving,...) is voor mij helemaal geen straf. Ik hou ook van de technologie en weet wat de beste opties zijn om zo snel mogelijk te laden (zo leeg mogelijk aankomen, goeie laders vinden,...) maar ik begrijp dat dit voor veel mensen verwarrend kan overkomen en een stuk ingewikkelder is dan 95/98/diesel te tanken wat overal hetzelfde is.

Dit jaar 2x op een zwarte zaterdag van en naar het zuiden gereden en eigenlijk nergens noemenswaardige laadfiles opgemerkt. Integendeel, elke stop die we deden was er nog plaats aan de snelladers.
Er iets meer op gelet gezien ik momenteel bezig ben een EV te bestellen.

Anderzijds, dat gaat over 3-4 dagen per jaar dat je een significant nadeel van uw EV zou ondervinden...

Hier trouwens ervaringen met de Enyaq coupé? Eerder deze week een testrit gedaan en ik was wel gecharmeerd.

In de praktijk stoor ik en mijn gezin ons er helemaal niet meer aan en heb ik veel meer stress voor gewone files, file aan peage dan om tijd te verliezen voor het laden.
File aan péage kunt ge makkelijk iets aan doen he.. de rijen voor télépéage zijn nooit lang, en gezien iedereen met een redelijk constante snelheid daar door rijdt zonder te moeten stoppen, vraag ik mij af waarom niet meer mensen zo een bakje aanschaffen. Ik heb de mijne van APRR al zeker 10 jaar. Je betaalt enkel een abonnementsbedrag in de maanden dat je het effectief gebruikt, en je krijgt op de meeste trajecten ook nog eens extra korting. Dat plus het feit dat je een mooi overzichtelijke factuur krijgt, en dus makkelijk kan ingeven in de boekhouding :-) (want hier op BG zitten enkel zelfstandigen, right?!).

File aan péage kunt ge makkelijk iets aan doen he.. de rijen voor télépéage zijn nooit lang, en gezien iedereen met een redelijk constante snelheid daar door rijdt zonder te moeten stoppen, vraag ik mij af waarom niet meer mensen zo een bakje aanschaffen. Ik heb de mijne van APRR al zeker 10 jaar. Je betaalt enkel een abonnementsbedrag in de maanden dat je het effectief gebruikt, en je krijgt op de meeste trajecten ook nog eens extra korting. Dat plus het feit dat je een mooi overzichtelijke factuur krijgt, en dus makkelijk kan ingeven in de boekhouding :) (want hier op BG zitten enkel zelfstandigen, right?!).
Ik heb ook een Fulli/ANPR bakje maar jammer genoeg wil dat niet zeggen dat je geen vertraging of file meer hebt aan de péage. Al verschillende keren toch redelijk wat tijd verloren omdat de file te groot was (dus verder dan waar de uitsplitsing naar de verschillende poortjes begint) of omdat sommigen het verkeerde poortje namen zonder (werkend) bakje.

Het is zeker wel aan te raden met een EV, gezien het laden buiten de snelweg een stuk comfortabeler maakt.

Wij in één rit van 1400km met een ex30 extended range naar het zuiden gereden. 6x moeten stoppen om te laden, ALTIJD plaats gehad (maar op woensdag vertrokken) maar wel telkens snel richting 30 minuten 'kwijt' per stop. Met benzine zou het een rit van 14-15u zijn, nu rond de 19u. Relatief goed toegekomen omdat de auto veel betere zetels heeft dan mijn vorige (waar we steevast met rugpijn toekwamen) en ook door het regelmatigere stoppen. Voorheen stopten we 2-3x en kwamen we echt wel moe toe. Wel een dingetje: veiligheid kan een issue zijn als je een halfuur in het midden van de nacht ergens alleen staat. Met een benzine ben je op 2 minuten weg.

Met een EV om reis: voordelen/nadelen dus. Maar twijfel er niet aan dat je binnen 5-10 jaar EV's hebt met range van ca. 1000km.

Wij in één rit van 1400km met een ex30 extended range naar het zuiden gereden. 6x moeten stoppen om te laden, ALTIJD plaats gehad (maar op woensdag vertrokken) maar wel telkens snel richting 30 minuten 'kwijt' per stop. Met benzine zou het een rit van 14-15u zijn, nu rond de 19u.

Daar klopt er toch iets niet?

6 x 30 minuten = 3 uur.
Hoe kan elektrisch rijden dan 4 à 5 uur langer onderweg zijn? Zeker omdat je met een benzine/diesel ook nooit 1400 km op één tank zal rijden, dus minstens één stop zal moeten maken.

Daar klopt er toch iets niet?

6 x 30 minuten = 3 uur.
Hoe kan elektrisch rijden dan 4 à 5 uur langer onderweg zijn? Zeker omdat je met een benzine/diesel ook nooit 1400 km op één tank zal rijden, dus minstens één stop zal moeten maken.
Bij benadering, give or take an hour. Het tijdsverlies (als je in die termen wil denken) is substantieel.

Hoi,
Even geleden dat ik nog wat posten.

Ik mag dit jaar een PHEV of elektrisch bestellen.
Veel merk beperking dus het word hoogstwaarschijnlijk een BMW.

Ik zou een I4 40e kunnen bestellen met redelijk veel opties. (320pk, 560km wltp)

Of een 330E PHEV met ongeveer dezelfde opties. (292pk,40l, 100km wltp)

Qua interieur vind ik ze beide hetzelfde.
Nog geen kans gehad om ze te testen maar ik leun wat meer tegen de I4. (Meer auto voor het geld?)

I4 40e:
+: pas facelift gekregen/ Ietjes strakker uitziend/ praktische kofferruimte
-: elektrisch

330e:
+: plugin hybride
-: kofferruimte minder praktisch, nieuwe 3 serie mogelijk in 2025.

Wat zouden jullie kiezen in mijn geval?

Bij benadering, give or take an hour. Het tijdsverlies (als je in die termen wil denken) is substantieel.

Ik reed vroeger ook 1000 kilometer zonder stoppen maar dat kan ik nu niet meer. Wij combineren laadpauze nu gewoon met de eetpauze/plaspauze, ik denk dat wij er op die manier misschien een half uur langer over doen dan met een diesel, op 1000 kilometer.

Voor wie 10 uur kan rijden zonder stoppen zal er inderdaad wat tijdsverlies zijn, maar ik denk dat maar een klein deel van de chauffeurs 10 uur aan een stuk wil rijden.

Ik reed vroeger ook 1000 kilometer zonder stoppen maar dat kan ik nu niet meer. Wij combineren laadpauze nu gewoon met de eetpauze/plaspauze, ik denk dat wij er op die manier misschien een half uur langer over doen dan met een diesel, op 1000 kilometer.

Voor wie 10 uur kan rijden zonder stoppen zal er inderdaad wat tijdsverlies zijn, maar ik denk dat maar een klein deel van de chauffeurs 10 uur aan een stuk wil rijden.
Als je met 2 chauffeurs bent en kunt wisselen is dat niet zo uitzonderlijk om 10u aan een stuk te rijden, maar met kinderen erbij is dat sowieso onmogelijk.

Hoi,

Ik zou een I4 40e kunnen bestellen met redelijk veel opties. (320pk, 560km wltp)

...

Pluspunten van de i4:
- elektrisch: rijdt stiller en rustiger dan een ICE, terwijl je ook meer instant koppel ter beschikking hebt wanneer het nodig is
- meer stabiele VAA (bij een hybride is de kans groot dat die de komende jaren stijgt)

Pluspunten van de 330e:
- grotere range, als je echt regelmatig zodanig lange afstanden rijdt dat je een range van ongeveer 750 km (schatting voor een 330e) nodig hebt en niet toe komt met ongeveer 450 - 500 km (i4 bij 100% batterij), of onvoldoende laadmogelijkheden thuis / op het werk zodat een full EV geen praktische keuze zou zijn

Vraagteken:
- zitcomfort & beenruimte op de achterbank: vind ik tegenvallen bij de i4, maar ik heb geen idee hoe dat bij de 330e is. Hoofdruimte zou wel beter moeten zijn bij de 330e.
- bagageruimte in volume en praktische laadmogelijkheden: hangt er vooral vanaf of die 330e een Touring is. Dan nog heeft die zonder neergeklapte achterbank een kleinere koffer, maar de minder aflopende daklijn helpt als je in de hoogte stapelt en wanneer je de achterbank neerklapt.

Qua interieur zijn die denk ik identiek?

PS. de edrive40 heeft 340 pk, niet dat 20 pk daar nog het verschil zal maken

Hoi,

Qua interieur vind ik ze beide hetzelfde.
Nog geen kans gehad om ze te testen maar ik leun wat meer tegen de I4. (Meer auto voor het geld?)

I4 40e:
+: pas facelift gekregen/ Ietjes strakker uitziend/ praktische kofferruimte
-: elektrisch

330e:
+: plugin hybride
-: kofferruimte minder praktisch, nieuwe 3 serie mogelijk in 2025.

Wat zouden jullie kiezen in mijn geval?

Denk dat het grootste pluspunt om voor een EV te kiezen zal zijn: voordeel alle aard.
Als het een bedrijfswagen is, zorgen dat hij je prive zo min mogelijk kost lijkt me de juiste keuze :)

Als je met 2 chauffeurs bent en kunt wisselen is dat niet zo uitzonderlijk om 10u aan een stuk te rijden, maar met kinderen erbij is dat sowieso onmogelijk.
Geen nood om tijdens de wissel eens 5 minuten de benen te strekken, luchtje te scheppen, eens naar toilet gaan, broodje te kopen,...? kvind het echt zot dat mensen lange ritten rijden zonder enige fatsoenlijke pauze. Ik kan het alvast niet.

Om de 4 uur eens gaan plassen, ff luchtje scheppen en de ev is vol.

Geen nood om tijdens de wissel eens 5 minuten de benen te strekken, luchtje te scheppen, eens naar toilet gaan, broodje te kopen,...? kvind het echt zot dat mensen lange ritten rijden zonder enige fatsoenlijke pauze. Ik kan het alvast niet.

Om de 4 uur eens gaan plassen, ff luchtje scheppen en de ev is vol.

Veel hangt af van hoe snel je EV bijlaadt en hoe vaak je moet stoppen.
Bv. met een Peugeot 2008 kan je om de 2 uur een half uur staan bijladen, dat loopt al heel snel op.
Met een Kia EV6 long range, is dat om de 3 uur een ruim kwartier, dan verlies je quasi geen tijd als je anders toch eens een korte pauze zou houden.

Zelf stop ik sowieso om de 2 uur om koffie bij te tanken :p

Terug
Bovenaan