De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Is er overigens geen verschil tussen die tarieven? Aangezien CREG nationaal is en VREG enkel voor Vlaanderen. Of zijn die taksen allemaal federaal waardoor het verschil minimaal of onbestaand is?

CREG publiceert cijfers per gewest. Tussen de gewesten zit er wel een verschil, bv. capaciteitstarief bestaat in Wallonië niet maar ze betalen gemiddeld wel meer voor transport & distributie. Gemiddeld verschil volgens CREG tussen Vlaanderen en Wallonië is wel maar in de grootte-orde van 0,02 €/kWh.

Op mijn werk alleen nog electrische wagens te leasen (arval).
Ik las echter dat constructeurs ook nog steeds hybride voertuigen maken en gaan maken.

Iemand een idee hoe groot de kans is dat hybdrie voertuigen terug in de lijsten van leasingmaatschappijen gaan komen?

Op mijn werk alleen nog electrische wagens te leasen (arval).
Ik las echter dat constructeurs ook nog steeds hybride voertuigen maken en gaan maken.

Iemand een idee hoe groot de kans is dat hybdrie voertuigen terug in de lijsten van leasingmaatschappijen gaan komen?
Je kan zelfs nog een diesel leasen als je dat wenst. Of dat financieel slim is voor u of je bedrijf is een andere kwestie.

Waarom zou een ev geen goeie optie zijn?

Die staan er nog in, het is uw werkgever die de beslissing maakt welke wagens er gekozen mogen worden. Bij ons is de standaard full-electric, tenzij je thuis geen permanente laadinfrastructuur kunt plaatsen (appartement, huurwoning, geen oprit, geen garage,…), dan mag je nog een equivalente PHEV kiezen.

Volgende bedrijfswagen zal ook een EV worden (90% zeker van de i4), stond er eerst wat sceptisch tov maar moet zeggen ... wauw, na wat testritten moet ik eerlijk toegeven dat EV rijden 100x beter is kwa stilte, comfort en performance (smoooooth en geen turbo lags meer). Mijn huidige combustion voelt nu zelfs echt aan als verouderde/voorbijgestreefde techniek. Khad gedacht dat ik ging vasthouden aan het 'emotionele' van ontbranding en mechanische engineering maar dus niet. :)

Range is het enige dat uiteraard een vervelend punt blijf maar gelukkig voor mij absoluut geen probleem. Enige ander nadeel is het extreme gewicht, dat voel je toch echt wel bij sportief rijden al valt het bij de i4 al bij al goed mee.

Kennis werkt bij grote lease -firma, o.a. MB en BMW hebben hier en daar al met serieuze kortingen gesmeten voor voertuigen die ze staan hebben, we spreken over 20-40%. Cijfers van het hele sales -team zijn het slechtste sinds jaren.
Bizar.

Bijna status quo tegenover vorig jaar en BMW het populairst in België. Het zal misschien op enkele modellen zijn, maar toch al zeker niet op alles.
De automerken hebben hun prijzen met 50% verhoogd sinds 2019 en hopen natuurlijk terug op dezelfde verkoopscijfers :laugh:

Bizar.

Bijna status quo tegenover vorig jaar en BMW het populairst in België. Het zal misschien op enkele modellen zijn, maar toch al zeker niet op alles.
De automerken hebben hun prijzen met 50% verhoogd sinds 2019 en hopen natuurlijk terug op dezelfde verkoopscijfers :laugh:
Ze bekijken dat daar Europees, hebben ook een rijke geschiedenis aan overnames - er kunnen dus nogal wat verschillen op zitten. Vooral hun afdeling echte bedrijfsvoertuigen incasseert grote klappen (denk aan grote logistieke spelers bvb). Zoals steeds zijn het idd niet alle voertuigen waar met kortingen gegooid wordt - maar er staan bvb. heel wat I4's in aanbieding - toch een populaire wagen in ons land.

Helaas draait dat gevoel om wanneer je op weg naar je vakantieoord moet staan wachten om maar te kunnen beginnen laden, terwijl je in die tijd tientallen ICE wagens ziet tanken en vrolijk weer verder rijden.
Aan jouw reactie te zien heb je nog nooit met een EV naar je vakantieoord gereden want dat is niet de realiteit.

Aan jouw reactie te zien heb je nog nooit met een EV naar je vakantieoord gereden want dat is niet de realiteit.
Ikzelf gelukkig niet inderdaad, maar:
a) heb genoeg kennissen die deze situatie letterlijk hebben meegemaakt
b) heb tijdens laatste vakantie zelf een praatje gemaakt met Belgen die stonden te wachten om te kunnen gaan laden aan laadpaal (langs de snelweg) En dat was dan nog op een zondag (niet de drukkere zaterdag) in de minder drukke richting.

Verder ga ik er niet op in gaan, maar ontkennen dat er aan laadpalen aan de snelweg wel degelijk wachtrijen zijn, is ontkennen van het zonlicht.
Maar verder ben ik het overigens wel eens met @Snudpuff, niets dan voordelen aan elektrisch rijden. En ook dat je thuis kan laden is best handig, je hoeft bijna nooit nog naar een "tankstation".
Maar op vakantie gaan is dus wel de uitzondering.

Ikzelf gelukkig niet inderdaad, maar:
a) heb genoeg kennissen die deze situatie letterlijk hebben meegemaakt
b) heb tijdens laatste vakantie zelf een praatje gemaakt met Belgen die stonden te wachten om te kunnen gaan laden aan laadpaal (langs de snelweg) En dat was dan nog op een zondag (niet de drukkere zaterdag) in de minder drukke richting.

Verder ga ik er niet op in gaan, maar ontkennen dat er aan laadpalen aan de snelweg wel degelijk wachtrijen zijn, is ontkennen van het zonlicht.
Maar verder ben ik het overigens wel eens met @Snudpuff, niets dan voordelen aan elektrisch rijden. En ook dat je thuis kan laden is best handig, je hoeft bijna nooit nog naar een "tankstation".
Maar op vakantie gaan is dus wel de uitzondering.
Je moet je gewoontes een klein beetje aanpassen hé, probeer al eens een alternatief voor snelweg laadstations te vinden en je bent al een pak vooruit.

Ik vergelijk dat met mensen die aan de andere kant van de wereld terwijl op vakantie klagen dat de frieten niet zo goed als bij ons zijn....

Je rijdt nu met een elektrische wagen, dan moeten je verwachting wat anders zijn hé, of je bereidt jezelf zo goed mogelijk voor om de impact zo klein mogelijk te houden.
Maar even makkelijk alse gewoon tanken zal het nooit zijn, net zoals de fritten aan de andere kant van de wereld niet zo goed zullen zijn als hier...

Het grootste nadeel van een EV is een lange trip naar het zuiden. Dat hoef je echt niet te verbloemen.
We nemen hier de hybride en de EV blijft op de oprit.
(Voor al onze andere verplaatsingen in het Belgenland nemen we met plezier de EV)

Om in te pikken op de verre autovakantie-convo.

Als ik zie dat de nieuwe Audi A6 al 750km wltp zou moeten kunnen halen, laten we even van een realistische range van 600km uitgaan, dan ben je met 1 keer goed laden al van Antwepren naar Montpellier. Neem dan nog de snellere en snellere laadtechnieken, tja. Met bv 1 goede middagpauze zo kunnen doorrijden? Sounds good.

Ik rij zelf nog met een hybride A6, en hou er enorm van wanneer de motor aanslaat, maar moet toegeven dat het elektrisch rijden wel iets rustgevends heeft. Als we naar die tech kunnen waar je relatief betaalbaar altijd met 700km je huis verlaat, dan kan ik stilaan team EV joinen en de stap ook zetten denk ik.

Mensen hebben echt een verkeerd beeld van reizen met een EV. Zelf al meerdere grote reizen gemaakt en nooit problemen gehad, nooit moeten wachten bij een laadstop en nooit traag moeten laden. Maar wij reizen niet op zwarte weekends

AutoRai heeft zelfs een erg recent filmpje geupload waar je het verschil ziet. Zij hebben de test wel op zo een drukke vakantiedag gedaan.

Je moet eens letten op details:
- de parkeerplaatsen voor de ICE staan vol terwijl er nog plaats over is bij de laadpunten. Vooral in Frankrijk.
- je krijgt extra brede parkeerplaatsen bij laadpunten.
- de plaatsen liggen vaak dicht bij andere voorzieningen.
- om een EV te laden moet je niet wachten. Inpluggen, badgen en je kunt naar toilet. Niet wachten aan de tankslang en nadien je auto verplaatsen om je plasje te doen. In de hoop dat je niet te ver moet rondrijden.

Edit
Nog eentje: elke EV heeft standverwarming en airco die je kunt laten draaien terwijl je laadt. Frisse auto op elk moment.

Laatst bewerkt:
Om in te pikken op de verre autovakantie-convo.

Als ik zie dat de nieuwe Audi A6 al 750km wltp zou moeten kunnen halen, laten we even van een realistische range van 600km uitgaan, dan ben je met 1 keer goed laden al van Antwepren naar Montpellier. Neem dan nog de snellere en snellere laadtechnieken, tja. Met bv 1 goede middagpauze zo kunnen doorrijden? Sounds good.

Ik rij zelf nog met een hybride A6, en hou er enorm van wanneer de motor aanslaat, maar moet toegeven dat het elektrisch rijden wel iets rustgevends heeft. Als we naar die tech kunnen waar je relatief betaalbaar altijd met 700km je huis verlaat, dan kan ik stilaan team EV joinen en de stap ook zetten denk ik.
Met een volgeladen wagen met het hele gezin en al de bagage + constant autostrade ga je maar beter uit van <500km.

Terug
Bovenaan