De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik zit met een klein dilemma.
Keuze tussen een BMW 1 Serie (Diesel) of X1 (Hybride - benzine). Persoonlijk geef ik niet om de auto, en wil ik vooral mijn inkomen maximaliseren. Ook niet echt een fan van een grotere en hogere wagen.

In die optiek wou ik de 1 Serie nemen, waardoor ik bruto iets meer dan 70 EUR per maand extra heb (downgrade). Echter blijft hiervan na belastingen minder dan 20 EUR over (door werkbonus die afneemt). Daartegenover ligt de VAA van een X1 blijkbaar stukken lager waardoor ik er netto gewoon meer aan zou overhouden (?). Maar langs de andere kant ben ik me ervan bewust dat een hoger brutoloon ook resulteert in meer vakantiegeld, opgebouwde pensioenrechten, etc.

Bedragen zijn peanuts, ik weet het, maar elke euro telt op dit moment. Wat zou puur financieel de beste keuze zijn?
X1. VAA van de BMW 1 zal komende jaren serieus stijgen.

Ik zit met een klein dilemma.
Keuze tussen een BMW 1 Serie (Diesel) of X1 (Hybride - benzine). Persoonlijk geef ik niet om de auto, en wil ik vooral mijn inkomen maximaliseren. Ook niet echt een fan van een grotere en hogere wagen.

In die optiek wou ik de 1 Serie nemen, waardoor ik bruto iets meer dan 70 EUR per maand extra heb (downgrade). Echter blijft hiervan na belastingen minder dan 20 EUR over (door werkbonus die afneemt). Daartegenover ligt de VAA van een X1 blijkbaar stukken lager waardoor ik er netto gewoon meer aan zou overhouden (?). Maar langs de andere kant ben ik me ervan bewust dat een hoger brutoloon ook resulteert in meer vakantiegeld, opgebouwde pensioenrechten, etc.

Bedragen zijn peanuts, ik weet het, maar elke euro telt op dit moment. Wat zou puur financieel de beste keuze zijn?

Uw brutoloon voor berekening vakantiegeld, pensioen ed verandert niet met VAA.
Uw VAA wordt pas verrekend na RSZ en het is het RSZ bedrag (en dus je initieel brutoloon) dat telt. Zelfs voor je werkbonus is de keuze van de auto van geen belang volgens mij omdat dat gaat op brutoloon en niet op brutoloon - VAA (krijg dat niet, maar lijkt me zo te zijn).
Aangezien iedereen zijn nettoloon anders is door bvb gezinssituatie wordt daarvoor altijd naar het brutoloon gekeken.

Om je nettoloon te optimaliseren kan je best de X1 nemen door de lagere VAA.

Uw brutoloon voor berekening vakantiegeld, pensioen ed verandert niet met VAA.
Uw VAA wordt pas verrekend na RSZ en het is het RSZ bedrag (en dus je initieel brutoloon) dat telt. Zelfs voor je werkbonus is de keuze van de auto van geen belang volgens mij omdat dat gaat op brutoloon en niet op brutoloon - VAA (krijg dat niet, maar lijkt me zo te zijn).
Aangezien iedereen zijn nettoloon anders is door bvb gezinssituatie wordt daarvoor altijd naar het brutoloon gekeken.

Om je nettoloon te optimaliseren kan je best de X1 nemen door de lagere VAA.
Hij zou €70 bruto extra krijgen omdat de 1 serie een wagen uit een lagere categorie is.

Dat gezegd zijnde, vanuit optimalisatie van loon zou ik voor de hybride gaan.

Hij zou €70 bruto extra krijgen omdat de 1 serie een wagen uit een lagere categorie is.

Dat gezegd zijnde, vanuit optimalisatie van loon zou ik voor de hybride gaan.

Klopt, verhoging van bruto doordat het een downgrade is. Andere opties (mobiliteitsbudget e.d.) niet mogelijk of niet nuttig.

Bedankt voor de reacties - zal dan waarschijnlijk de X1 kiezen.

Echter nog één vraagje; ik begreep altijd dat de VAA wordt toegevoegd aan het brutoloon na aftrek van RSZ (zoals hierboven al aangegeven). Echter staat de + VAA lijn bij SD Worx steeds na aftrek van belastingen (gevolgd door een - VAA lijn). Het lijkt dus of er helemaal geen belasting op wordt betaald, maar dit zal wel verkeerd zijn? Enig idee waarom SD Worx dit doet?

Echter nog één vraagje; ik begreep altijd dat de VAA wordt toegevoegd aan het brutoloon na aftrek van RSZ (zoals hierboven al aangegeven). Echter staat de + VAA lijn bij SD Worx steeds na aftrek van belastingen (gevolgd door een - VAA lijn). Het lijkt dus of er helemaal geen belasting op wordt betaald, maar dit zal wel verkeerd zijn? Enig idee waarom SD Worx dit doet?
Dit heb ik me ook altijd afgevraagd, SD Worx doet dat trouwens niet bij iedereen. Ik heb via 2 werkgevers bij SD Worx gezeten en het was maar bij 1tje dat die + en - lijn bij elkaar stonden.

Dit heb ik me ook altijd afgevraagd, SD Worx doet dat trouwens niet bij iedereen. Ik heb via 2 werkgevers bij SD Worx gezeten en het was maar bij 1tje dat die + en - lijn bij elkaar stonden.
Foutje in de software wss. Want 'k ga er van uit dat ze de berekening zelf wel correct doen (anders zou er veel méér protest op komen).

Goh, pretty much alle non-break PHEV's waren op dat punt een ramp.
Pretty much, ja. Maar met mijn Multivan PHEV kan ik met vrouw en vier kinderen op reis en heb ik nog ruimte zat voor de bagage. Heerlijke wagen.

Wat betreft de SD Worx loonbrief. Dat is hier al eens besproken. Het is inderdaad echt niet duidelijk, maar de VAA wordt wel degelijk aangerekend. Het idee achter de voorstelling op de loonbrief is:
code 3091 Voordeel alle aard bedrijfswagen xxx € <=== Dit wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld en de belasting wordt berekend
code 3091 Voordeel alle aard bedrijfswagen -xxx € <=== Nu de belasting berekend is, trekken we dit virtueel inkomen terug af van je belastbaar inkomen.

Had eens aan mijn manager gevraagd hoe elektriciteit bij thuisladen terugbetaald wordt.
Hij zei me dat je terugbetaald wordt volgens gemiddeld tarief van de VREG.

1) Ik heb dit gevonden op internet: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_elektriciteit.html Is die 0,34 euro dan het gemiddelde tarief voor juni 2024? Of kijk ik naar verkeerde getalletjes?

2) Als die 0,34 euro klopt, dan zou ik toch winst maken denk'k? Want mijn tarief bij Luminus is 14,4035 eurocent per kwh.

3) Hoe kan je weten hoeveel kwh van mijn luminus factuur voor de auto was. Komt dat daar apart op?

Ter info, heb geen zonnepannelen ofzo. (En ik ben een noob, dus niet te ingewikkeld uitleggen)

Had eens aan mijn manager gevraagd hoe elektriciteit bij thuisladen terugbetaald wordt.

1) Ik heb dit gevonden op internet: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_elektriciteit.html Is die 0,34 euro dan het gemiddelde tarief voor juni 2024? Of kijk ik naar verkeerde getalletjes?

2) Als die 0,34 euro klopt, dan zou ik toch winst maken denk'k? Want mijn tarief bij Luminus is 14,4035 eurocent per kwh.

3) Hoe kan je weten hoeveel kwh van mijn luminus factuur voor de auto was. Komt dat daar apart op?

Ter info, heb geen zonnepannelen ofzo. (En ik ben een noob, dus niet te ingewikkeld uitleggen)

Je moet kijken naar de boordtabellen hier en daarna zoeken naar "Factuur van een eindklant in België - digitale teller met EV"
Laatste beschikbare data is daar 27,89cent
Je tarief bij luminus zal hoger zijn dan 14,4035c. Er komen nog taksen bij enzo.
De laadpaal zal automatisch de kwh tellen en opsturen naar de facturatie.

Met een digitale meter kan je best kiezen voor maandelijkse afrekening en dan kan je alles elke maand opvolgen.

Afhankelijk van je energiecontract, wanneer je laadt, hoe snel je laadt, analoge of digitale teller zal je ongeveer uitkomen op de 27c dat wordt terugbetaald.

Je tarief bij Luminus is een héél stuk hoger dan 14,4035, zie screenshot van een voorbeeld met het tarief dat jij zegt bovenaar (maar die maar een deeltje van het tarief is:
1722607502153.png

Ken er die 1€ per kWh betaald krijgen…

Het is belachelijk hoe dit systeem gebruikt wordt voor basically verdoken loon.
No way dat de fiscus dat niet gaat tegenhouden. Terugbetaling via CREG tarief is ondertussen de norm. Anders gaat dat over honderden euro's.

No way dat de fiscus dat niet gaat tegenhouden. Terugbetaling via CREG tarief is ondertussen de norm. Anders gaat dat over honderden euro's.
Jep vlotjes 250€ per maand op de rekening, en dan moet je niet veel rijden :)

Staat niet op de loonbrief, wordt nergens aangegeven (zal natuurlijk wel in de boekhouding staan van het bedrijf). Tenzij ze er tijdens een audit eens op vallen wordt er niets aan gedaan.

Je moet kijken naar de boordtabellen hier en daarna zoeken naar "Factuur van een eindklant in België - digitale teller met EV"
Laatste beschikbare data is daar 27,89cent
Je tarief bij luminus zal hoger zijn dan 14,4035c. Er komen nog taksen bij enzo.
De laadpaal zal automatisch de kwh tellen en opsturen naar de facturatie.

Met een digitale meter kan je best kiezen voor maandelijkse afrekening en dan kan je alles elke maand opvolgen.

Afhankelijk van je energiecontract, wanneer je laadt, hoe snel je laadt, analoge of digitale teller zal je ongeveer uitkomen op de 27c dat wordt terugbetaald.
Ok thx! Is die creg hetzelfde als de vreg? Want mijn manager zei vreg...

VREG is per maand. Terwijl CREG gemiddelden over een langere periode pakt. Persoonlijk ben ik meer fan van VREG.
Is er overigens geen verschil tussen die tarieven? Aangezien CREG nationaal is en VREG enkel voor Vlaanderen. Of zijn die taksen allemaal federaal waardoor het verschil minimaal of onbestaand is?

Het is stilaan de moment om deals te scoren bij leasing - kennis heeft redelijke relevante positie bij grote maatschappij en ze gooien met kortingen - geen afname, ook veel klanten die uitstellen - geen bemoedigende signalen voor onze economie in elk geval

Terug
Bovenaan