De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
2 en 5, maar de buggy zou binnen een paar maanden buitenvliegen. Het zou ook onze enige wagen zijn. Ik ben wel nog verschoten van de koffer van de i4. Enorm handig om zaken in te laden. Puur qua volume moet dat niet veel onderdoen voor een iX1/2, denk ik. Maar vanbinnen voel je wel dat het veel compacter is en ook kinderen in/uitladen in zo’n lage wagen… Ik ben een suv gewoon.
3,5 jaar geleden met gaan testrijder, rijdt zeer leuk maar zeer klein achteraan.
Dochter was toen 4 en die kon in haar stoeltje niet achter mij zitten zonder haar benen naar de zijkant te plooien, ik ben 1m83 maar zet mijn stoel vrij ver naar voor.
Voor die reden toen niet genomen.

Dat weet ik. Maar heb je ook de berekening dat aan 120km/u dat meerverbruik nog steeds voordeliger is dan niet bijladen en in stad dan gewoon op brandstof te rijden?
Want het is dat dat ik betwijfel.
Aha, goeie vraag wel. Ik ga er dus vanuit dat het in totaliteit zuiniger is om op optimaal toerental energie uit de brandstof te halen en op te slaan in de batterij om later elektrisch te kunnen rijden in start-stopverkeer waar de brandstofmotor minder efficiënt werkt. Als dat niet het geval zou zijn, zouden hybrides (HEV's genre Toyota Prius) meer moeten verbruiken dan niet-hybride benzinewagens. Een accu en een elektromotor zijn beide > 95% efficiënt, dus veel verlies ga je niet hebben bij die "omweg".

Los van het verbruik is het natuurlijk wel beter voor de luchtkwaliteit om de uitstoot op een snelweg of N-weg te doen ipv in een stadscentrum. Ik woon zelf met 2 jonge kinderen in een centrumstraat (zone 30) waar auto's regelmatig tot 70 km/h optrekken en weer remmen... Het enige dat daar fijn aan is, is het stof dat onze longen ingeblazen wordt. :p Qua geluid maakt het ook een groot verschil.

3,5 jaar geleden met gaan testrijder, rijdt zeer leuk maar zeer klein achteraan.
Dochter was toen 4 en die kon in haar stoeltje niet achter mij zitten zonder haar benen naar de zijkant te plooien, ik ben 1m83 maar zet mijn stoel vrij ver naar voor.
Voor die reden toen niet genomen.
Ik ben 1,90 en kon toch nog achter mezelf zitten, hoewel niet comfortabel. Maar ik zou verwachten dat een kind op stoeltje wel perfect zou gaan.
We zullen dan maar voor een verstandige keuze gaan. :)

Ik ben 1,90 en kon toch nog achter mezelf zitten, hoewel niet comfortabel. Maar ik zou verwachten dat een kind op stoeltje wel perfect zou gaan.
We zullen dan maar voor een verstandige keuze gaan. :)
Kinderstoelen staan al vrij ver naar voor en dan de beentjes.
Testrit doen en een stoeltje meenemen.

Ik mag binnenkort een nieuwe auto kiezen, heb een budget van 1050 TCO inclusief winterbanden en tankkaart.
Iemand een idee welke duitse premium wagens ik hiermee zou kunnen leasen? Audi/mercedes/bmw/skoda geven aan mn bedrijf nog een korting van 16%.
Ben fan van een Q4 sportback, cla shooting brake.. maar totaal geen idee of dit zou lukken of niet.

Mag je eigenlijk nog hybride nemen? Bij ons is het standaard enkel nog EV.

Sowieso zijn hybrides bij ons stevig uit de markt geprijsd hoor. Door de fiscaliteit zijn die heel duur geworden. Een CL SB zou daardoor niet meer in jouw/dat budget passen, maar zoals hierboven al gezegd: wat binnen een budget past hangt echt enorm af van bedrijf tot bedrijf.

Een Q4 SB zou bij ons wel in die 1050 passen, maar optieniveau niet riant.

Mag je eigenlijk nog hybride nemen? Bij ons is het standaard enkel nog EV.
Hangt van bedrijf tot bedrijf af. Hybride is voor hen fiscaal minder interessant, maar impact voor de werknemer is beperkt (zeker als het een hybride is die niet al te duur is en met een relatief lage CO2 uitstoot, de afschrijving van de waarde zal de referentieuitstoot die naar beneden gaat in de berekening van het VAA voor een groot deel compenseren).

Bij ons in het bedrijf is de regel dat als je niet op eigen terrein kunt laden, je nog een hybride mag kiezen. Heb je een oprit of private garage, moet je EV gaan.

Audi zou ik afraden (al rijd ik er zelf mee, en zijn het zeer fijne wagens) omdat je bij een standaard wagen al blij mag zijn dat er een stuur, 4 wielen en een stoel in zitten. De optielijst is lang, en de prijzen zijn navenant, ‘t wordt al snel een dure wagen als je hem een beetje deftig wil aankleden (dat je nog apart moet aftikken voor een achteruitrijcamera bvb…)

Hangt van bedrijf tot bedrijf af. Hybride is voor hen fiscaal minder interessant, maar impact voor de werknemer is beperkt (zeker als het een hybride is die niet al te duur is en met een relatief lage CO2 uitstoot, de afschrijving van de waarde zal de referentieuitstoot die naar beneden gaat in de berekening van het VAA voor een groot deel compenseren).

Bij ons in het bedrijf is de regel dat als je niet op eigen terrein kunt laden, je nog een hybride mag kiezen. Heb je een oprit of private garage, moet je EV gaan.
Het stuk 'voor WG niet interessant' is hier 't belangrijkste hoor.
Vele, wss al zeker de grotere WG's zullen zich weinig tot niets aan trekken van de situatie bij u thuis, laat staan wat jij van belasting moet betalen. 't Is een EV of 't is nougabollen. :whistle:

't Is bij ons bv. ook niet anders. Te nemen of te laten. Het mobi-budget is wel mogelijk nu, dus als je écht niet kunt/wilt kan je daarvoor opteren.
't Interessantste daar is natuurlijk dat huisvestingsbudget (als je genoeg schulden hebt toch).

Nu, dat gezegd zijnde, voor zij die regelmatig wat afstand moeten doen om naar klanten te bollen lijkt mij dat al niet zo interessant meer (zelfs al is dat huisvestingsbudget interessanter dan de wagen zelf, 't is veel minder 't geval als je veel kms doet voor 't bedrijf).
Ik bv. met m'n huidige klant aan den andere kant v/d Belgique, zelfs met 1 a 2 keer per week naar daar te moeten, moet wekelijks gaan vol tanken, wat uitkomt op een paar 100 EUR/maand. Zo is dat huisvestingbudget snel opgesoupeerd lijkt me dan.

Audi zou ik afraden (al rijd ik er zelf mee, en zijn het zeer fijne wagens) omdat je bij een standaard wagen al blij mag zijn dat er een stuur, 4 wielen en een stoel in zitten. De optielijst is lang, en de prijzen zijn navenant, ‘t wordt al snel een dure wagen als je hem een beetje deftig wil aankleden (dat je nog apart moet aftikken voor een achteruitrijcamera bvb…)

Hangt er wat van af, als je budget hebt voor een paar packs trek je die uitrusting wel vrij snel redelijk ok.

Ik heb hier onlangs bvb al eens de vergelijking gemaakt tussen pakweg Q4 en Enyaq, of Superb en A4, en echt zo enorm ver ligt dat niet uit elkaar hoor.

Hangt er wat van af, als je budget hebt voor een paar packs trek je die uitrusting wel vrij snel redelijk ok.

Ik heb hier onlangs bvb al eens de vergelijking gemaakt tussen pakweg Q4 en Enyaq, of Superb en A4, en echt zo enorm ver ligt dat niet uit elkaar hoor.
Audi is er nu wel een soep van aan het maken in hun model aanduidingen. Zo wordt de A4 nu bv. de A5.
Dat wordt nog lachen als men binnenkort over die modellen spreekt/schrijft. :sneaky:

Nuja, BMW heeft zo ook nog een frats om te passeren nl. de i3. :devilish:

Ligt een Suberb niet eerder in de lijn van een A6 om te vergelijken?

Ok. En waarom "nope"? Superb zit toch in een hoger segment dan een A4?

Dat segmentgedoe is ook maar raar als je de afmetingen effectief gaat bekijken. Een Suberb ligt 5mm af van een A6. Voor mij blijft de tegenhanger van de A4 toch de Octavia hoor.

Laatst bewerkt:
Ok. En waarom "nope"? Superb zit toch in een hoger segment dan een A4?

Dat segmentgedoe is ook maar raar als je de afmetingen effectief gaat bekijken. Een Suberb ligt 5mm af van een A6. Voor mij blijft de tegenhanger van de A4 toch de Octavia hoor.

Mja maakt op zich weinig uit dat dat voor jou zo is 🙂
Beide zijn D-segmenters. De Octavia is een Golf in een Skoda-jasje, zelfde onderstel, broertje en zusje. De Superb staat op een Passat-onderstel.

Puur de kofferruimte en wagenlengte bepalen het segment niet. Als je in een A6 stapt en vervolgens in een Superb weet je dat dat geen concurrenten zijn. OK wagen, daar niet van, maar dat is echt een brug te ver.

Een Insignia was ook een stuk langer dan een A4, quasi A6 niveau. Mondeo idem. Ook niet ineens E-segmenters he.

Laatst bewerkt:
De eeuwige discussie :)

Voor wat het waard is: uiteindelijk ga je toch in een bepaalde prijsklasse vergelijken op basis van wat je je kan/wil permitteren, eerder dan afmetingen - al speelt dat wel mee aan de praktische kant.
En je had inderdaad een bepaalde generatie Mondeo's die even groot waren als de toenmalige BMW 5, maar toch een heel andere prijs, aanvoelen en aankleding.

De eeuwige discussie :)

Voor wat het waard is: uiteindelijk ga je toch in een bepaalde prijsklasse vergelijken op basis van wat je je kan/wil permitteren, eerder dan afmetingen - al speelt dat wel mee aan de praktische kant.
En je had inderdaad een bepaalde generatie Mondeo's die even groot waren als de toenmalige BMW 5, maar toch een heel andere prijs, aanvoelen en aankleding.
Ik heb net een hele zoektocht achter de rug op basis van afmetingen. Terwijl de auto’s echt gigantisch verschilden van prijsklasse.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een i4 en 2 jonge kinderen? Of gebruik ik mijn verstand en ga ik voor een suv?
Buggy nodig? Op reis gaan is no go. Ik heb de meest compacte en belachelijk dure buggy gekocht en nog is het kantje boordje om straks naar Frankrijk te trekken met de kleine. De X1 komt een week te laat aan om dienst te doen als familiewagen.

Gewoon twee klein mannen die geen volksverhuis meer nodig hebben? Doen. Topbak.

Goh, pretty much alle non-break PHEV's waren op dat punt een ramp. Ik zou echt genen buggy moeten proberen in mijne 530e foefelen.
Da's op zich een grote wagen, maar koffer gewijs schiet daar, zoals we allemaal wel weten, niet wreed veel meer van over. Vooral in de hoogte dus eh.
'k Zou wel verwachten dat dat grotendeels zal opgelost zijn eens je full electric gaat.
De i4 zal wel dat extra voordeel bieden van de 'hatchback' kofferklep, maar je maakt natuurlijk van een berline/coupé koffer niet ineens een break.

Hoe jong? Buggy enzo jong? Dan zou ik er niet voor gaan. Ik zou zelf die auto heel graag hebben, maar no way dat ik met mijn 2 kleine kindjes die auto neem als hoofdwagen.

Een tesla model 3 daarentegen is wel een stuk ruimer. Nadeel daarvan is die kofferopening. Maar ik heb er toch jaren met tevredenheid mee gereden.
Een model 3 is geen hatchback, die zou ik dus echt niet nemen.

Goh, pretty much alle non-break PHEV's waren op dat punt een ramp. Ik zou echt genen buggy moeten proberen in mijne 530e foefelen.
Da's op zich een grote wagen, maar koffer gewijs schiet daar, zoals we allemaal wel weten, niet wreed veel meer van over. Vooral in de hoogte dus eh.
'k Zou wel verwachten dat dat grotendeels zal opgelost zijn eens je full electric gaat.
De i4 zal wel dat extra voordeel bieden van de 'hatchback' kofferklep, maar je maakt natuurlijk van een berline/coupé koffer niet ineens een break.
De nieuwe 5-serie heeft een kleiner interieur dan de i4. Bjorn Nylandt doet een standaardtest met bananendozen, en zowel in de koffer als in de wagen met achterste stoelen naar beneden geklapt, past er 1 bananendoos meer in de i4 dan in de i5.

Laatst bewerkt:
De nieuwe 5-serie heeft een kleiner interieur dan de i4. Bjorn Nylandt doet een standaardtest met bananendozen, en zowel in de koffer als in de wagen met achterste stoelen naar beneden geklapt, past er 1 bananendoos meer in de i4 dan in de i5.

Is dat alleszeggend die test en kan dat ook bvb door vorm niet beinvloed worden?

Om maar een voorbeeld te geven: misschien zouden door kortere zittingen op de achterbank meer dozen kunnen passen, maar dat wil op zich niet zeggen dat mensen (want daar kan je er toch maar max 3 zetten) er comfortabeler zitten?

Terug
Bovenaan