Issues voor mij zijn nog steeds dit ->
In feite erg dat ze nog altijd de NEDC pakken voor nieuwere wagens waar er wss ondertussen ook al een WLTP waarde wordt mee gegeven.
Oudere wagens/modellen, zonder enige indicatie van WLTP, daarvan NEDC pakken is logisch (je hebt niets anders), maar express de lagere waarde pakken als de hogere er pal naast staat op de docs v/d wagen? Blijft schandalig.
Maar dan wél ons personenbelasting op de hoogste waarde blijven berekenen (dus verrekend met de coëfficiënt bepaald, voornamelijk, met de lagere waarde).
En hun gezever van 'onverwacht'. Want wee oh wee dat we kunnen voorspellen dat als je iets véél kostelijker maakt, dat de vraag lager zal zijn.
Men is al jaar & dag de bedrijfswagen kostelijker aan het maken voor de WG & als de overheid dan aankondigd van 'binnen X-aantal jaar zijn uw wagens 0% aftrekbaar (met een jaarlijks degressief systeem)', dan kan je toch moeilijk zeggen dat je een glazen bol nodig hebt om te weten dat de vraag zal dalen (default vraag/aanbod/prijs curves, maak iets duurder & de vraag zal meestal dalen).
Daar bovenop pushte men ook EV's door hier géén straffen uit te delen (120% aftrekbaarheid afschaffen is 't laatste wat hier gebeurd is) & dit als een meer 'lange termijn oplossing' naar voor te schuiven, vooraleer dus aan te kondigen de PHEV's fiscaal af te straffen.
1) 2018 is 6 jaar geleden, de gemiddelde leeftijd van leasingwagens is 2 jaar. Er worden hier situaties aangehaald die effectief amper voorkomen.
2) Ik kon dat toen kiezen, mijn werkgever toen had meerdere 330e's op de parking staan.
Meh ... ik denk dat de meeste 'gewone' werknemers een wagen hebben voor een jaar of 4 (tot mss zelfs 5, maar wss eerder 4). Zeker de operationele leases ('t gros v/d wagens voor WN's) zullen vrijwel nooit langer zijn dan 5.
Die 1/2 jaar gasten zijn wss eerder zelfstandigen of hoge piefen die om de 2j een nieuwe mogen aanschaffen (die dan 2e hands verkocht worden als 'directie wagens' wete). Heb alleszins nog nooit een (con)collega tegen gekomen die om de 2j een nieuwe mocht bestellen.
Dus 't is ook te verwachten dat veel bedrijven al een hele tijd geleden eerst begonnen zijn met PHEV & sinds de overheid aankondigde dat die ook afgeschaft gingen worden (fiscaal gezien), dat men die OOK niet meer ging aankopen/leasen.
We weten ondertussen enkele jaren dat men PHEV's ging afschaffen & ondertussen is 't maar al te goed geweten dat de deadline gepasseerd is.
Dus 't valt écht niet te verbazen dat referentiecijfer nu (scherp) daalt.
Het verhaal nu met de EV's is niets nieuws trouwens. We hebben exact dit zelfde verhaal eerder gezien, toen de ICE wagens almaar kostelijker werden & de PHEV daarvoor de gouden koe was. Véle bedrijven zijn op de kar v/d PHEV's gesprongen toen.
En toen daalde de aftrekbaarheid van het alternatief (nl. de ICE wagens) minder scherp dan wat men nu doet (het ging niet naar 0%).
-------------------------------
Voor alle duidelijkheid. 'k Ben content voor de mensen dat men geen extra belasting moet betalen (incl. mezelf).
Wat mij niet aan staat is de schijnheiligheid v/d regering die doet alsof dit geen verwachte uitkomst was, zo niet toevallig tijdens een verkiezingsjaar.