De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De volle 50-55€ per maand? :unsure:
Heb je een rekeningnummer voor de crowdfunding of is er al een voedsel
bedeling gestart?

Gelukkig heb je een bedrijfswagen, want stel u voor dat je er ene privé moest kopen, dan kwam ge nooit rond
Dat doet weinig ter zake natuurlijk - stel u volgende situatie voor:

Overheid beslist morgen dat binnen 3 jaar alle treinen met zuinigere motoren moeten uitgerust zijn, echter vertikt De NMBS om dit te doen en als gevolg moeten de reizigers 1 € extra betalen per rit. Ik verzeker u dat het land te klein is - ze gaan het leger moeten inzetten om een oorlog te vermijden.

Invloed van de reiziger op de keuze van de motoren van een trein: 0,0
Invloed van sommige werknemers op de keuze van wagen: 0,0 - @anders. heeft wel een punt: het is een kleine groep die gepakt wordt, maar zoiezo niet fijn en imo ook niet eerlijk als je tot deze groep behoort.

"in vele gevallen" Leasingwagens zijn gemiddeld 2 jaar 5 maand en 19 dagen oud. Jij bent een uitzondering die hier gepakt wordt. Je kan altijd tegen uw werkgever zeggen "ik kom mijn camionette wel elke dag ophalen" en dan valt uw VAA volledig weg.

Ter info, mijn vorige ICE had een lager VAA dan mijn EV hoor. Stel nu voor dat ze gaan zeggen "weet ge wat, mensen die geen bedrijfswagen krijgen, krijgen 500€ netto extra. Maar als je nu een bedrijfswagen hebt, mag je hem niet inruilen voor die premie he", zou jij dan akkoord gaan?
Maar leg me nog eens uit waar die kaakslag is waar je het over had? Want ik begrijp het nog altijd niet wat er zo erg aan is dat het aanvoelt als een kaakslag?

bedrijfswagens mogen van mij meteen afgeschaft worden hoor. Hoe minder fiscale koterij hoe liever. Komt de transparantie van een loonpakket alleen maar ten goede.

Dat is geen toekomstvoorspelling he, je moedigt aan om auto's met lage uitstoot te kopen, dan zakt de gemiddelde uitstoot. Dat is wiskunde.
Nu houdt de discussie toch op. Glazenbol voorspellingen als wiskunde gaan verkondigen.
Er werdt inderdaad verwacht dat er EV verkocht gingen worden. Maar exacte cijfers kan je toch niet jaren op voorhand gaan voorspellen.
Of weet jij als werkgever nu ook al met zekerheid wat je omzet binnen 4 jaar gaat zijn?

Nu houdt de discussie toch op. Glazenbol voorspellingen als wiskunde gaan verkondigen.
Er werdt inderdaad verwacht dat er EV verkocht gingen worden. Maar exacte cijfers kan je toch niet jaren op voorhand gaan voorspellen.
Of weet jij als werkgever nu ook al met zekerheid wat je omzet binnen 4 jaar gaat zijn?
Exacte cijfers niet, maar als quasi alle bedrijven waar ik kom ongeveer 3 jaar geleden beslisten om enkel nog EV’s toe te laten, had ik wel een vermoeden dat een stijging van het VAA voor ICE een logisch gevolg ging zijn enkele jaren later?

Dat verkondigen we in dit topic toch al jaren?

De overheid mag van mij werkgevers verplichten om werknemers toe te laten te kiezen voor mobiliteitsbudget :cool:
Klinkt mooi. Maar eigenlijk zou het in een ideale wereld gewoon moeten zijn: voor job x we bieden we je €xxx per maand/jaar aan.

That’s it.

Maaltijdcheques, auto’s, … ik vind het allemaal onnozel dat het zo moet gaan.

En ik spreek hier trouwens tegen mijn eigen winkel, ik maak er ook gebruik van.

Maar leg me nog eens uit waar die kaakslag is waar je het over had? Want ik begrijp het nog altijd niet wat er zo erg aan is dat het aanvoelt als een kaakslag?
Persoon x kiest nog snel een benzinewagen omdat hij daar makkelijk mee op reis kan.
Persoon y kiest een EV omdat hij vooruitziend beseft dat de belastingen op ICE gaat stijgen, hij kan hier echter niet meer makkelijk mee op reis.

De overheid beslist die voorziene verhoging dan toch maar niet door te voeren. Jij ziet daar geen kaakslag?

Exacte cijfers niet, maar als quasi alle bedrijven waar ik kom ongeveer 3 jaar geleden beslisten om enkel nog EV’s toe te laten, had ik wel een vermoeden dat een stijging van het VAA voor ICE een logisch gevolg ging zijn enkele jaren later?

In het tijdperk voor de berekeningswijze via CO2 ging het VAA elk jaar naar beneden door waardevermindering van de wagen.
Met de CO2 berekeningen bleef het VAA dikwijls min of meer status qua doordat de waardevermindering en daling van de referentieuitstoot elkaar compenseerden.
Nu gaat het VAA harder omhoog dan voorzien was.
En natuurlijk leest heel Belgie mee met wat hier verkondigt wordt.

Persoon x kiest nog snel een benzinewagen omdat hij daar makkelijk mee op reis kan.
Persoon y kiest een EV omdat hij vooruitziend beseft dat de belastingen op ICE gaat stijgen, hij kan hier echter niet meer makkelijk mee op reis.

De overheid beslist die voorziene verhoging dan toch maar niet door te voeren. Jij ziet daar geen kaakslag?
Hier zijn nu toch al genoeg reacties gekomen van mensen die geen PHEV/EV konden kiezen van hun werkgever.
Alsook van mensen die langer dan 4 jaar hun wagen leasen.
Deze vergelijking gaat totaal niet op in de werkelijkheid.

Edit: Persoon Y wordt beloont met lagere VAA dan persoon X, is dit niet genoeg?

Nogmaals, persoon x heeft misschien geen keuze gehad.
En persoon y is niet benadeelt want die betaalt al jaren een laag VAA.
Ik zie enkel jaloezie en geen kaakslag.

Hier zijn nu toch al genoeg reacties gekomen van mensen die geen PHEV/EV konden kiezen van hun werkgever.
Alsook van mensen die langer dan 4 jaar hun wagen leasen.
Deze vergelijking gaat totaal niet op in de werkelijkheid.

Edit: Persoon Y wordt beloont met lagere VAA dan persoon X, is dit niet genoeg?
Dat is niet zo. Want de catalogusprijs voor persoon Y zal veel hoger liggen dan voor persoon X.

Nogmaals, persoon x heeft misschien geen keuze gehad.
En persoon y is niet benadeelt want die betaalt al jaren een laag VAA.
Ik zie enkel jaloezie en geen kaakslag.
Heeft misschien geen keuze gehad, en misschien ook wel. Ik zie best veel bedrijven, en overal waar ik kom hebben de werknemers wel die keuze gehad. Persoon Z heeft helemaal geen bedrijfswagen en wil ook wel graag wat minder belastingen betalen. Ook maar doorvoeren?

Heeft misschien geen keuze gehad, en misschien ook wel. Ik zie best veel bedrijven, en overal waar ik kom hebben de werknemers wel die keuze gehad. Persoon Z heeft helemaal geen bedrijfswagen en wil ook wel graag wat minder belastingen betalen. Ook maar doorvoeren?
Maar de ICE mensen gaan helemaal niet minder belastingen betalen. Het zal zelfs nog altijd een beetje meer zijn als vorig jaar alleen geen honderden euro’s meer.
Zie niet in wat persoon Z zonder bedrijfswagen hier mee te maken heeft?

Fair is fair: dat zou idd een bijkomende voorwaarde moeten zijn.

Persoon Z moet maar fietsen, die hebben opslag gekregen - in de praktijk is sporadisch (20% - jaja, ik weet dat de regels anders zijn - maar er is 0,0 controle) met de fiets komen voldoende om de vergoeding te krijgen :ROFLMAO:.

Sidenote:
Ik vraag me wel af hoe je van
"Hoera, er gaat wat extra geld binnenkomen in de begroting" naar "ahnee, geen extra belastingen, en we gaan de treinen goedkoper maken" gaat...

Maar je mag niet vergeten dat er nog een grote groep is die een bedrijfswagen krijgt en totaal niet bezig is met de kost. Voor die mensen gaat het wel als een verrassing komen als ze per maand opeens paar tiental euro minder verdienen.
En zelfs niet alle werkgevers zijn hier zo hard mee bezig.

Nope. Volgens de algemene berekeningen zou de gemiddelde ICE 500-650 euro extra gaan moeten betalen.
Ikzelf misschien nog meer omdat mijn wagen inderdaad een vrij hoge uitstoot heeft (152gr) maar ik kon niet anders omdat ik de wagen regelmatig gebruik om paletten te vervoeren tijdens het werk.

Die €500 - 650 extra per jaar betalen was ook wel een heel extreem voorbeeld, geen idee wie dat verzonnen heeft...

Met een uitstoot van 152g zou je VAA 25% gestegen zijn voor een benzine of 18% voor een diesel, nog geen rekening houdend met 6% daling door de leeftijd van de auto. Na die 6% daling spreken we voor een cataloguswaarde van 50 K€ over netto per jaar €325 extra (benzine) of €227 (diesel). Niet leuk maar ook niet die hoge bedragen waarover in de media geroepen werd.
Om aan €500 - 650 netto te komen extra per jaar, spreek je al over auto's met cataloguswaarde van 100 K€. Zelfs naar BG normen niet het gemiddelde :p

Het is je gegund hoor dat je geen extra rekening krijgt ;) maar ik vind het vooral idioot dat de overheid ineens deed alsof die daling als een verrassing kwam, nadat ze WLTP en NEDC begonnen mengen en bedrijven & werknemers steeds meer pushen richting EV's. Gewoon een populariteitszet in een verkiezingsjaar maar de rekening zal nog wel volgende komende jaren wanneer ze "ineens" zullen beseffen hoeveel honderden miljoenen aan accijnzen op brandstof ze mislopen door de overgang naar EV's...

Terug
Bovenaan