De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
De manier waarop ze dat uitlegden op radio 1… ik kreeg er de kriebels van.

Het woord VAA is precies splinternieuw voor de meeste. Ook de bemerking dat ‘plots’ het VAA voor ICE’s stijgt.. dit zag je toch al +3j geleden aankomen.. zo plots is dat toch helemaal niet?
Ja, dit dus... hoezo plotse stijging? Ik vind het vooral een kaakslag naar mensen die een EV gekozen hebben ipv een ICE, net omdat ze dit zagen aankomen.
Stond ook ergens een artikel "de maatregel is maar tijdelijk, want in 2026 worden verbrandingsmotoren verboden in bedrijfswagens". Compleet foute informatie.

En dan wordt er enkel rekening gehouden in de berekening met NEDC, geen WLPT. Dat zou dan om 60% van het wagenpark gaan wat niet meetelt als ik het goed begrepen heb.

Op voorstel van Minister Van Peteghem besliste de Regering om de bepaling van de referentie-CO2-uitstoot vanaf inkomstenjaar 2024 te moderniseren. Voortaan zal men rekening houden met alle wagens. Voor auto’s waarvan de NEDC-emissie bekend is, wordt rekening gehouden met de NEDC-waarde; voor auto’s waarvan de WLTP-emissie bekend is, maar niet de NEDC-emissie, wordt rekening gehouden met de WLTP-waarde; en voor elektrische auto’s wordt rekening gehouden met een 0-uitstoot. Op die manier komt de regering naar eigen zeggen tot een correcte, representatieve berekening van de referentie-CO2-uitstoot.
In feite erg dat ze nog altijd de NEDC pakken voor nieuwere wagens waar er wss ondertussen ook al een WLTP waarde wordt mee gegeven.

Oudere wagens/modellen, zonder enige indicatie van WLTP, daarvan NEDC pakken is logisch (je hebt niets anders), maar express de lagere waarde pakken als de hogere er pal naast staat op de docs v/d wagen? Blijft schandalig.

Maar dan wél ons personenbelasting op de hoogste waarde blijven berekenen (dus verrekend met de coëfficiënt bepaald, voornamelijk, met de lagere waarde).

Vraagje, gaan we nu éénmalig de dans ontspringen en maar een kleine stijging zien van de VAA voor naft/diesel en is de forse stijging gewoon met 1 jaar uitgesteld?

Ik zit alleszins weer een jaar verder safe met mijn 49g PHEV 😂

Sorry, maar ik lach mij echt een breuk in deze. Soit, ik rij ook de helft elektrisch dus het is niet dat ik een stereotype "PHEV voor de fiscaliteit en nooit inpluggen"-type ben.

Ja, dit dus... hoezo plotse stijging? Ik vind het vooral een kaakslag naar mensen die een EV gekozen hebben ipv een ICE, net omdat ze dit zagen aankomen.
Stond ook ergens een artikel "de maatregel is maar tijdelijk, want in 2026 worden verbrandingsmotoren verboden in bedrijfswagens". Compleet foute informatie.
Waarom is dit een kaakslag? Weer ferm overdreven en nul inlevingsvermogen?
1) Mensen die EV gekozen betalen al jaren heel weinig VAA ivgm ICE.
2) Niet iedereen die nu nog ICE rijdt heeft de keuze gehad om zelf zijn wagen te kiezen.
3) Niet iedereen mag elke 3-4 jaar een andere wagen kiezen. Sommigen om de 5-6 jaar en sommigen nog langer.
4) Ik zit dus nu in mijn 5e jaar bij mijn huidige ICE wagen. Bij aankoop was er in mijn firma absoluut geen mogelijkheid voor EV. Er was toen trouwens geen EV (ook geen PHEV) beschikbaar waarin je vanachter een pallet kon laden. Maar het zou volgens velen dus wel terecht zijn dat ik zomaar eventjes 500-650 euro extra belasting moet betalen. Ik betaal al 4 jaar lang meer belasting dan al die EV's.

Kaakslag? Had je dus op voorhand geweten dat de berekingswijze aangepast ging worden had je geen EV gekozen en wel ICE? Is het dat?

Ik begrijp de heisa echt niet. Vooral weeral veel jaloezie naar de bedrijfswagens toe. Maar dat zijn we gewoon, alleen gaan nu ook nog eens de early EV adopters jaloers reageren :wallbash:

Waarom is dit een kaakslag? Weer ferm overdreven en nul inlevingsvermogen.
2) Niet iedereen die nu nog ICE rijdt heeft de keuze gehad om zelf zijn wagen te kiezen.
3) Niet iedereen mag elke 3-4 jaar een andere wagen kiezen. Sommigen om de 5-6 jaar en sommigen nog langer.
4) Ik zit dus nu in mijn 5e jaar bij mijn huidige ICE wagen. Bij aankoop was er in mijn firma absoluut geen mogelijkheid voor EV. Er was toen trouwens geen EV (ook geen PHEV) beschikbaar waarin je vanachter een pallet kon laden. Maar het zou volgens velen dus wel terecht zijn dat ik zomaar eventjes 500-650 euro extra belasting moet betalen. Ik betaal al 4 jaar lang meer belasting dan al die EV's.
Dus omdat iets niet voor iedereen geldt, mag het niet doorgevoerd worden? Dan moeten ze bedrijfswagens onmiddellijk volledig afschaffen...

Maar het zou volgens velen dus wel terecht zijn dat ik zomaar eventjes 500-650 euro extra belasting moet betalen. Ik betaal al 4 jaar lang meer belasting dan al die EV's.
Is dat niet al een vrij extreem geval? Dan had je 5j geleden ook al niet echt een zuinig geval of heel dure auto gekozen?

Is dat niet al een vrij extreem geval? Dan had je 5j geleden ook al niet echt een zuinig geval of heel dure auto gekozen?
Nope. Volgens de algemene berekeningen zou de gemiddelde ICE 500-650 euro extra gaan moeten betalen.
Ikzelf misschien nog meer omdat mijn wagen inderdaad een vrij hoge uitstoot heeft (152gr) maar ik kon niet anders omdat ik de wagen regelmatig gebruik om paletten te vervoeren tijdens het werk.

Lees mijn edit nog even.
Ik begrijp je probleem echt niet?
Omdat ik zelf werkgever ben en dus aan de andere kant zit, niet nee.
Maar ik ken genoeg werknemers die een EV of PHEV met bewust lage CO2 gekozen hebben, puur omdat ze wisten dat de referentieuitstoot ging zakken ja.

Maar moesten ze op dezelfde manier zijn omgesprongen met de aftrekbaarheid van auto's dan had ik nog een benzine gehad ja.

edit: ik weet zelfs van werkgevers die alle lopende leasingcontracten hebben stopgezet om over te schakelen naar EV's zodat hun personeel niet plots veel meer VAA ging moeten betalen...

Laatst bewerkt:
Omdat ik zelf werkgever ben en dus aan de andere kant zit, niet nee.
Maar ik ken genoeg werknemers die een EV of PHEV met bewust lage CO2 gekozen hebben, puur omdat ze wisten dat de referentieuitstoot ging zakken ja.
Wat heeft het feit dat jij werkgever bent te maken met dat jij je druk moet maken in de VAA van je werknemers. Meeste werkgevers liggen daar niet van wakker.
En zeer goed van weknemers dat ze EV of PHEV gekozen hebben. Zij betalen dan al jaren veel minder VAA dan de ICE mensen. Waarom daar dan nu zuur op gaan reageren?

Het gaat over bedrijfswagens en half het land staat weer op zijn achterste poten omdat ze denken dat er cadeau's worden uitgedeeld wat dus niet het geval is.
Er wordt alleen voorkomen dat een groep mensen ineens honderden euro's EXTRA belasting moet betalen voor iets waar ze in vele gevallen dan zelf nog geen invloed op hebben.

Waarom is dit een kaakslag? Weer ferm overdreven en nul inlevingsvermogen?

Kaakslag? Had je dus op voorhand geweten dat de berekingswijze aangepast ging worden had je geen EV gekozen en wel ICE? Is het dat?

Ik begrijp de heisa echt niet. Vooral weeral veel jaloezie naar de bedrijfswagens toe. Maar dat zijn we gewoon, alleen gaan nu ook nog eens de early EV adopters jaloers reageren :wallbash:
Dus omdat iets niet voor iedereen geldt, mag het niet doorgevoerd worden? Dan moeten ze bedrijfswagens onmiddellijk volledig afschaffen...

En zo zijn we terug bij mijn punt: ze moesten dat surplus aan VAA in het geval van een ICE gewoon integraal naar de werkgever geschoven hebben voor wagens die aangekocht zijn voor er sprake was van deze wijzigingen. Wie kon in 2018 kiezen voor een PHEV of EV?

Het mag wat minderen
De volle 50-55€ per maand? :unsure:
Heb je een rekeningnummer voor de crowdfunding of is er al een voedsel
bedeling gestart?

Gelukkig heb je een bedrijfswagen, want stel u voor dat je er ene privé moest kopen, dan kwam ge nooit rond

edit: ik weet zelfs van werkgevers die alle lopende leasingcontracten hebben stopgezet om over te schakelen naar EV's zodat hun personeel niet plots veel meer VAA ging moeten betalen...
Heel nice van die werkgevers maar doe weer niet alsof elke werkgever zo is. Volgens mij (ik kan dus verkeerd zijn :-) ) is dat soort werkgevers toch nog altijd in de minderheid.
Je doet precies of de EV rijders worden ineens benadeelt.
Is het dat je nu als werkgever gefrustreerd bent dat je EV gekocht hebt voor je personeel om hun VAA laag te houden en nu dus tot de conclusie komt dat het niet nodig was? Dat siert je dan, maar daarvoor hoeven nu de ICE rijders toch niet afgestraft worden omdat de gemiddelde referentieuitstoot sneller dan gedacht gezakt is.

Wat heeft het feit dat jij werkgever bent te maken met dat jij je druk moet maken in de VAA van je werknemers. Meeste werkgevers liggen daar niet van wakker.
En zeer goed van weknemers dat ze EV of PHEV gekozen hebben. Zij betalen dan al jaren veel minder VAA dan de ICE mensen. Waarom daar dan nu zuur op gaan reageren?

Het gaat over bedrijfswagens en half het land staat weer op zijn achterste poten omdat ze denken dat er cadeau's worden uitgedeeld wat dus niet het geval is.
Er wordt alleen voorkomen dat een groep mensen ineens honderden euro's EXTRA belasting moet betalen voor iets waar ze in vele gevallen dan zelf nog geen invloed op hebben.
"in vele gevallen" Leasingwagens zijn gemiddeld 2 jaar 5 maand en 19 dagen oud. Jij bent een uitzondering die hier gepakt wordt. Je kan altijd tegen uw werkgever zeggen "ik kom mijn camionette wel elke dag ophalen" en dan valt uw VAA volledig weg.

Ter info, mijn vorige ICE had een lager VAA dan mijn EV hoor. Stel nu voor dat ze gaan zeggen "weet ge wat, mensen die geen bedrijfswagen krijgen, krijgen 500€ netto extra. Maar als je nu een bedrijfswagen hebt, mag je hem niet inruilen voor die premie he", zou jij dan akkoord gaan?

Heel nice van die werkgevers maar doe weer niet alsof elke werkgever zo is. Volgens mij (ik kan dus verkeerd zijn :) ) is dat soort werkgevers toch nog altijd in de minderheid.
Je doet precies of de EV rijders worden ineens benadeelt.
Is het dat je nu als werkgever gefrustreerd bent dat je EV gekocht hebt voor je personeel om hun VAA laag te houden en nu dus tot de conclusie komt dat het niet nodig was? Dat siert je dan, maar daarvoor hoeven nu de ICE rijders toch niet afgestraft worden omdat de gemiddelde referentieuitstoot sneller dan gedacht gezakt is.
Die is niet sneller dan gedacht gezakt. Iedereen kon perfect inschatten dat het aanmoedigen van EV's ervoor ging zorgen dat die zo snel ging zakken. Dat is hier op het forum al jaren geleden aangekondigd. Er waren hier mensen genoeg die nog snel een benzine gekozen hebben voordat hun werkgever de policy ging aanpassen. Die mensen moeten nu niet beloond worden voor die keuze.

De volle 50-55€ per maand? :unsure:
Heb je een rekeningnummer voor de crowdfunding of is er al een voedsel
bedeling gestart?

Gelukkig heb je een bedrijfswagen, want stel u voor dat je er ene privé moest kopen, dan kwam ge nooit rond
Goede bijdrage:thumb:
Ik ga er dan van uit dat jij wel met plezier zomaar even honderden euro's extra belasting betaald?

En zoals ook al ergens anders aangehaald heeft niet iedereen met een bedrijfswagen verder een dikke pree.

Die is niet sneller dan gedacht gezakt. Iedereen kon perfect inschatten dat het aanmoedigen van EV's ervoor ging zorgen dat die zo snel ging zakken. Dat is hier op het forum al jaren geleden aangekondigd. Er waren hier mensen genoeg die nog snel een benzine gekozen hebben voordat hun werkgever de policy ging aanpassen. Die mensen moeten nu niet beloond worden voor die keuze.
De naam van dit forum kan beter verandert worden naar Beyond Glazenbol.
Iedereen weet dat het hier vol Nostradamussen en Capt Hindsights zit.

Terug
Bovenaan