De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ook drive assist 2.0? Deed blijkbaar veel aan leveringstermijn.
Indertijd, toen ik m'n BMW bestelde, was het uitgebreide parking pack/drive assist pakket er gewoon uit gekegeld.
Men kon het toen toch niet leveren, dus haalde men het er liever gewoon uit.
--> NOTE: Dit was nog in offerte fase, dus niet dat men het ineens uit de bestelde config haalde & gewoon niet leverde.

Dus geen drive recorder, geen fancy 3D parkeren, etc.
Dunno of het bij BMW nu beter is, maar 't is blijkbaar algemeen toch nog een probleem bij vele leveranciers.

Vorige week nog iemand gehoord die net eentje besteld heeft en hij sprak van een jaar of anderhalf jaar, 1 van die 2, ik weet niet meer precies wat het was.
Maar die 2025 ligt wel een beetje in lijn daarmee dan.
Amaai nog serieuze levertermijnen :). Vroeg vorige week aan BMW hoelang het was voor de X1...maar was aan de balie voor het onderhoud, waardoor hij mij niet al te veel info kon geven. Wat hij wel zei "De levertermijnen zijn helemaal niet meer gelijk vorig jaar. Nu is het maar enkele maanden wachten".. bizar

Amaai nog serieuze levertermijnen :). Vroeg vorige week aan BMW hoelang het was voor de X1...maar was aan de balie voor het onderhoud, waardoor hij mij niet al te veel info kon geven. Wat hij wel zei "De levertermijnen zijn helemaal niet meer gelijk vorig jaar. Nu is het maar enkele maanden wachten".. bizar
De hybride mogelijks wel, maar de iX1 staat er inderdaad binnen de 6 maand.

Voor X1 hybrides die we in juni besteld hebben krijgen we van de leasing de voorlopige datum van augustus 2024 door, dat is nog altijd vrij lang wachten.

Zelf gisteren een 530e touring in ontvangst genomen, heerlijke wagen.

De hybride mogelijks wel, maar de iX1 staat er inderdaad binnen de 6 maand.

De i4 daarentegen blijft lang wachten, toch in België - terwijl de wachttijden in Nederland nooit veel langer geworden zijn dan 6 maanden. Al zou de lichtste motorisatie van de i4 wel sneller leverbaar zijn wat ik een vreemde keuze vind gezien de marge op een '40' of 'M50' toch een pak hoger ligt.

De i4 daarentegen blijft lang wachten, toch in België - terwijl de wachttijden in Nederland nooit veel langer geworden zijn dan 6 maanden. Al zou de lichtste motorisatie van de i4 wel sneller leverbaar zijn wat ik een vreemde keuze vind gezien de marge op een '40' of 'M50' toch een pak hoger ligt.
Het schijnt vooral een probleem van slots reserveren te zijn. In België hebben ze ITT Nederland de populariteit serieus onderschat. En zijn er dus veel te weinig slots gereserveerd.

Het schijnt vooral een probleem van slots reserveren te zijn. In België hebben ze ITT Nederland de populariteit serieus onderschat. En zijn er dus veel te weinig slots gereserveerd.

Klopt, dat is de oorzaak. Al ben ik wel verbaasd dat dat probleem zo lang blijft aanslepen, lijkt een beetje het tandpasta-tube principe: eens je met een achterstand zit, blijft die aanwezig tot al die orders met 1,5 jaar levertijd effectief opgeleverd zijn.

Ik denk dat de rush naar hybrides die in juni is gebeurd niet te onderschatten valt.
Klopt, maar de X1 hybride is blijkbaar een model waarvoor er een langere levertijd is, voor 1-reeksen en 3-reeksen op hetzelfde moment besteld krijgen we een voorlopige datum tussen november '23 en januari '24.

Ik denk dat de rush naar hybrides die in juni is gebeurd niet te onderschatten valt.
Terwijl dat 2,5 jaar op voorhand perfect te voorspellen was op basis van de veranderende fiscaliteit.

In het najaar, wanneer de verkoop en leasing van bedrijfswagens terug op volle toeren komt, zal iedereen verbaasd zijn dat 80% van alle nieuwe bestellingen EV's zijn. "Dat konden we niet voorzien."

Zitten hier eigenlijk werknemers of zelfstandigen die nu nog voor een niet-EV bedrijfswagen (mogen) kiezen?

Zitten hier eigenlijk werknemers of zelfstandigen die nu nog voor een niet-EV bedrijfswagen (mogen) kiezen?
Bij een klant van me kiezen ze nog standvast voor Diesels. Ze hebben ooit 2 hybrides gekocht en dan terug volledige Diesels. Vraag me niet wat de logica is, maar volgens hun is het "beter zo".

Jup..mijn huidige werkgever gaat nog steevast voor diesels..en dan nog manuele versies.

Bij een klant van me kiezen ze nog standvast voor Diesels. Ze hebben ooit 2 hybrides gekocht en dan terug volledige Diesels. Vraag me niet wat de logica is, maar volgens hun is het "beter zo".
Idem hier.
Voor de hogere functies kochten ze dan PHEV's... En overal verkondigen dat we "groener" zijn. En voor het gewone personeel gewoon diesels lol.
Als ik dan vroeg of PHEV's nog aangekocht werden.."Nee, ze zijn inefficienter qua brandstof verbruikt tov een benzine/diesel...en elektrisch zijn ze ook slechter dan ne full EV". Maar full willen ze ook niet aankopen.
En ge moet dan weten, wij moeten onze wagens "op rijden".. dan zijde toch zeker goedkoper af met EV's: minder onderhoud, minder slijtage.. Maar bon, niet iedereen heeft inzicht in die materie zo te zien.
Ze verliezen bij ons intern ook veel personeel door de povere keuzes aan wagens. Wij geven intern een VW Golf diesel..en bij de concurrent geven ze: X1 PHEV, Q3 PHEV,... Voor EXACT dezelfde functie.. En dan nog meer brutoloon (+ een veel lagere VAA doordat ge met PHEV's rijdt).

Terwijl dat 2,5 jaar op voorhand perfect te voorspellen was op basis van de veranderende fiscaliteit.

In het najaar, wanneer de verkoop en leasing van bedrijfswagens terug op volle toeren komt, zal iedereen verbaasd zijn dat 80% van alle nieuwe bestellingen EV's zijn. "Dat konden we niet voorzien."

Ja, werknemer hier - bij ons heb je de keuze tussen ICE, hybride (wel beperkt tot mensen die in een kleine straal rond hun werklocatie wonen) en EV.
Vreemd genoeg houdt het lease budget bij ons geen rekening met de lagere aftrekbaarheid van ICE's, dus puur op budget zijn mensen soms beter af met een ICE. Al houdt de hogere VAA natuurlijk de meeste wel tegen.

Ze verliezen bij ons intern ook veel personeel door de povere keuzes aan wagens
Het is bij die klant ook wel een soep. Sommige techniekers rijden met Peugeot bestelbusjes (Peugeot Partners ofzo denk ik), andere dan weer met een Mercedes Vito. Maar die met de vito gaat eigenlijk nooit op service en die met de partner heeft niet genoeg plaats terwijl die 3 keer per dag bij een klant zit.

Sales profielen vinden ze daar al helemaal niet, heb hun ook al talloze keren gezegd dat 99% van de salesprofielen gaat kiezen voor een job met een mercedes CLA of dergelijk boven eentje met een Peugeot 308...but hey, ik zal wel blijven cashen om advertenties te draaien om personeel te vinden.

Jup..mijn huidige werkgever gaat nog steevast voor diesels..en dan nog manuele versies.

Wij geven intern een VW Golf diesel..en bij de concurrent geven ze: X1 PHEV, Q3 PHEV,... Voor EXACT dezelfde functie..
VW Golf diesel, goedkoopste uitvoering zonder opties:

Volkswagen Golf VIII​

€ 630per maand
ex. BTW
obv 60 mnd | 25.000 km/jr

Incl. brandstof:€ 744 /mnd
TCO 65%:€ 975 /mnd
TCO 50%:€ 951 /mnd
VAA:€ 238,88
Fiscale aftrekbaarheid:65,00 %
Meer km:6 cent
Minder km:6 cent

Tesla Model Y RWD:

Tesla Model Y​

€ 822per maand
ex. BTW

Incl. brandstof:€ 914 /mnd
TCO 65%:€ 1.080 /mnd
TCO 50%:€ 1.052 /mnd
VAA:€ 134,26
Fiscale aftrekbaarheid:100,00 %
Meer km:9 cent
Minder km:9 cent

Je ziet dat het verschil in TCO €105 per maand bedraagt, waarbij de VW Golf dus iets goedkoper is voor het bedrijf. Maar het verschil in VAA bedraagt €104,52, waardoor de Tesla goedkoper is voor de werknemer.
Oplossing: de werknemer betaalt €105 per maand eigen bijdrage aan de werkgever. Dan rijd je met een Tesla Model Y voor de prijs van een instapper VW Golf...

Ter info: het VAA van de VW Golf is afhankelijk van de elektrificatie van het Belgische bedrijfswagenpark en zal dus de komende jaren fors stijgen. Het VAA van de Tesla daalt elk jaar met 6%... .

Daarnaast is een Tesla Model Y een heel andere klasse dan een VW Golf.

Technical specs | Volkswagen Golf (CD) 5-door Hatchback 2019 is 46.6 cm shorter and 13.3 cm lower compared to Tesla Model Y SUV 2021. It offers 43% less cargo space.

Om nog van het verschil in vermogen en acceleratie te zwijgen...

Enfin, financieel houdt het compleet geen steek om voor die VW Golf diesel te kiezen, maar dat zal je baas blijkbaar worst wezen! :p

Gaat ook niet kunnen blijven duren eh. Nu zijn die ICE wagens meestal nog ergens rond de 50% aftrekbaar.
Binnen dit & een paar jaar zal dat 0,0% zijn VS 100% voor de EV. Gaat 'm toch ook schelen in TCO.

Die naft wordt telkens opnieuw opgegooid als een v/d dood doeners voor de PHEV, maar 't is écht niet zo overdreven meer dat die bezigen, mor soit, maakt niet meer uit, want de PHEV's worden ook op de schop gegooid.

VW Golf diesel, goedkoopste uitvoering zonder opties:

Volkswagen Golf VIII​

€ 630per maand
ex. BTW

Incl. brandstof:€ 744 /mnd
TCO 65%:€ 975 /mnd
TCO 50%:€ 951 /mnd
VAA:€ 238,88
Fiscale aftrekbaarheid:65,00 %
Meer km:6 cent
Minder km:6 cent

Tesla Model Y RWD:

Tesla Model Y​

€ 822per maand
ex. BTW

Incl. brandstof:€ 914 /mnd
TCO 65%:€ 1.080 /mnd
TCO 50%:€ 1.052 /mnd
VAA:€ 134,26
Fiscale aftrekbaarheid:100,00 %
Meer km:9 cent
Minder km:9 cent

Je ziet dat het verschil in TCO €105 per maand bedraagt, waarbij de VW Golf dus iets goedkoper is voor het bedrijf. Maar het verschil in VAA bedraagt €104,52, waardoor de Tesla goedkoper is voor de werknemer.
Oplossing: de werknemer betaalt €105 per maand eigen bijdrage aan de werkgever. Dan rijd je met een Tesla Model Y voor de prijs van een instapper VW Golf...

Ter info: het VAA van de VW Golf is afhankelijk van de elektrificatie van het Belgische bedrijfswagenpark en zal dus de komende jaren fors stijgen. Het VAA van de Tesla daalt elk jaar met 6%... .

Daarnaast is een Tesla Model Y een heel andere klasse dan een VW Golf.

Technical specs | Volkswagen Golf (CD) 5-door Hatchback 2019 is 46.6 cm shorter and 13.3 cm lower compared to Tesla Model Y SUV 2021. It offers 43% less cargo space.

Om nog van het verschil in vermogen en acceleratie te zwijgen...

Enfin, financieel houdt het compleet geen steek om voor die VW Golf diesel te kiezen, maar dat zal je baas blijkbaar worst wezen! :p
Heb het ook al enkele keren aangehaald. Het probleem is dat ons management totaal niet car minded is. De CEO rijdt met de vorige C klasse PHEV (300de).
Bij ons worden de wagens aangekocht, niet geleased.. Mijn 1-reeks gaat nu naar zijn 7de jaar en 350k km. Dus stel dat ge dat met een EV zou doen, komt het zelfs nog goedkoper uit ivm een Golf. Maar bij ons zijn ze heel kortzichtig op dat vlak. Aankoopprijs is het enige dat telt. Echt triestig om te zien. Ook qua budget gaan ze er serieus op achteruit. 7jr geleden kostte mijn 1-reeks 29k excl. Nu, 7jr later!!, is het budget 25k excl.. Leg mij eens uit hoe ge er op 7jr tijd 16% op achteruit gaat in budget, terwijl de inflatie +30% is gestegen (heb de cijfers vd inflatie niet opgezocht, maar we gaan er niet ver van af zitten). Het budget voor de wagen had eerder iets moeten zijn van 29k x 1,30 = 37,7k excl.
En worst-case hadden ze kunnen zeggen "tzijn besparingen, we moeten er wat budget van af pitsen..tzal maar een budget worden van 35k"..

Onze interne sales gaat nu van een 1-reeks naar een Corolla... Voor een sales persoon is een wagen ook een visitekaartje natuurlijk..

Heb het ook al enkele keren aangehaald. Het probleem is dat ons management totaal niet car minded is. De CEO rijdt met de vorige C klasse PHEV (300de).
Bij ons worden de wagens aangekocht, niet geleased.. Mijn 1-reeks gaat nu naar zijn 7de jaar en 350k km. Dus stel dat ge dat met een EV zou doen, komt het zelfs nog goedkoper uit ivm een Golf. Maar bij ons zijn ze heel kortzichtig op dat vlak. Aankoopprijs is het enige dat telt. Echt triestig om te zien. Ook qua budget gaan ze er serieus op achteruit. 7jr geleden kostte mijn 1-reeks 29k excl. Nu, 7jr later!!, is het budget 25k excl.. Leg mij eens uit hoe ge er op 7jr tijd 16% op achteruit gaat in budget, terwijl de inflatie +30% is gestegen (heb de cijfers vd inflatie niet opgezocht, maar we gaan er niet ver van af zitten). Het budget voor de wagen had eerder iets moeten zijn van 29k x 1,30 = 37,7k excl.
En worst-case hadden ze kunnen zeggen "tzijn besparingen, we moeten er wat budget van af pitsen..tzal maar een budget worden van 35k"..

Onze interne sales gaat nu van een 1-reeks naar een Corolla... Voor een sales persoon is een wagen ook een visitekaartje natuurlijk..
Same here. Een model 3/Y zat goed kwa budget. Voor de firma binnen budget en voor mij zeer laag in VAA.
Maar mijn bestelling is geweigerd door de CEO omdat Tesla prestige zou zijn.

Terug
Bovenaan