Ik heb vergeleken met de prijzen op de websites. Ik heb ook offertes opgevraagd bij de lease maatschappij en de Business pro performance ID3 was maar 10euro goedkoper als een witte M3 SR.Ik ben die twee toevallig tegen elkaar aan't afwegen en om een kleine nuance toe te voegen: de Model 3SR is ongeveer €1500 duurder dan een vrij goed uitgeruste ID.3 die qua opties gelijk staat aan de Tesla. Bij VW is er nog wat korting mogelijk. Maar dan heb je wel een wagen met oa kleinere batterij.
Als je het gaat afwegen tegenover de echte premium merken is het verschil wel enorm en komt niks in de buurt van Tesla qua 'waar voor je geld'. Ik was ook eens gaan horen bij BMW en de goedkoopste elektrische wagen (iX1) kost zonder enige optie meer dan €10K meer dan de Model 3SR. met wat opties erop zit je vlot aan een verschil van €15K. En ook dan heb je een wagen met een kleinere batterij en een hoger verbruik.
Denk dat het gewoon ermee te maken heeft dat voor veel mensen een elektrische auto automatisch als duur beschouwd wordt. Terwijl de Tesla ook een pak goedkoper is dan pakweg een benzine/diesel X3, om bij BMW te blijven.
Met de ID3 heb ik nog niet gereden, maar de M3 (was wel de performance) heeft me aangenaam verrast. Ok, de afwerking is niet hetzelfde zoals bij BMW/Audi, maar voor mij goed genoeg. Je krijgt vooral veel auto voor uw geld.
FWIW: hij rijdt zelf met een Model 3.