Date je alleen met mensen met een gelijk opleidingsniveau?

Die uitspraak vind ik naïef. Ik ben er zeker van dat het merendeel van die vrouwen hun neus ophalen voor iemand die lager geschoold is.
Wat ik daar zeg is dat jij niet kan weten of die vrouwen met een gelijkgeschoolde partner samen zijn omdat ze 'hun neus ophalen' voor lagere diploma's of gewoon simpelweg omdat ze veel meer omgaan met gelijkgeschoolden, zoals @Sylverscythe en ikzelf aanhalen.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen (er zullen er zeker zijn die zo denken) maar jouw interpretatie dat 'het merendeel' dat doet, dat vind ik dan weer overdreven cynisch. De meeste vrouwen waar ik over dat soort zaken mee spreek zijn bijvoorbeeld al een stuk minder oppervlakkig dan dat.

Dat een partner ongeveer op gelijk niveau moet staan qua intelligentie, dat zeker, maar mensen kunnen op dat vlak gelukkig wel verder kijken dan een diploma.

[Edit] Misschien wel interessant om te lezen van iemand die er dagelijks mee bezig is.

Er stond letterlijk:

Die uitspraak vind ik naïef. Ik ben er zeker van dat het merendeel van die vrouwen hun neus ophalen voor iemand die lager geschoold is.
Als (hoogopgeleide) vrouw zijnde (en ook afgaande op wat de vrouwen rond mij zeggen) kan ik wel zeggen dat vrouwen toch eerder een man zoeken die in het dagelijkse leven wel wat de handen uit de mouwen kan steken, dan de hoogopgeleide persoon met de dikke job.

Maar misschien zegt dat ook wel iets over het type vrouw die 'haar neus ophaalt' voor iemand zonder diploma?

Sinds ik ben afgestudeerd, is - buiten op professioneel vlak - iemands opleiding ook nooit echt een boeiend of belangrijk gespreksonderwerp geweest.

Laatst bewerkt:
Onderzoek KUL van 2018
Maar blijkbaar gaan vele hoogopgeleide vrouwen gewoon een relatie aan met een lager opgeleide man. Als er vandaag een verschil in opleiding bestaat tussen partners is het meestal de vrouw die het hoogst is opgeleid – we hebben het dan over universitair versus secundair onderwijs, niet over master versus bachelor bijvoorbeeld.

Als (hoogopgeleide) vrouw zijnde (en ook afgaande op wat de vrouwen rond mij zeggen) kan ik wel zeggen dat vrouwen toch eerder een man zoeken die in het dagelijkse leven wel wat de handen uit de mouwen kan steken, dan de hoogopgeleide persoon met de dikke job.

Maar misschien zegt dat ook wel iets over het type vrouw die 'haar neus ophaalt' voor iemand zonder diploma?
Wat men zegt, en wat men denkt, zijn vaak 2 verschillende dingen. Ik ben wellicht wat te cynisch, maar zoals RidderBauknecht hierboven zegt, zal de waarheid inderdaad waarschijnlijk wel ergens in het midden liggen.

In drie gevallen op vier is de man nog steeds de belangrijkste kostwinner in een relatie

Dus ja, het is maar wat je uit dat onderzoek citeert hé. Het bovenstaande impliceert dat de man nog steeds het hoogste diploma heeft, of meer verdient (zoals die succesvolle zelfstandige die ik aanhaalde).
Mja maar dat de man de belangrijkste kostwinner is, lijkt me niet zo 1:1 te bewijzen dat die ook het hoogste diploma heeft (vrouwen zorgen toch echt wel vaker voor de kinderen). En als er een verschil is scholing is, betekent dat al tenminste dat mannen ook daten met vrouwen die een lager diploma hebben.

Mja maar dat de man de belangrijkste kostwinner is, lijkt me niet zo 1:1 te bewijzen dat die ook het hoogste diploma heeft (vrouwen zorgen toch echt wel vaker voor de kinderen). En als er een verschil is scholing is, betekent dat al tenminste dat mannen ook daten met vrouwen die een lager diploma hebben.
Ik had het dan ook over de voorkeuren van vrouwen naar mannen toe, niet omgekeerd.

Ik zal nooit op iemand z'n opleiding neerkijken, enkel misschien van die spelfouten waar ge niet kunt langskijken.

Aan de andere kant moet er toch wel iets zijn wat men deelt met een ander zodat ge op dezelfde golflengte zit, wat evt. een hoger diploma kan zijn maar ook evenzeer een hobby, blik op de wereld (=overtuiging), vorm van humor, bepaalden waarden...

Edit: nu valt me wel te binnen dat ik eens met een paar bezig was en me gauw te min achtte, dat wel :unsure:. Een paar keer een universitaire en een volledige self made woman.

Laatst bewerkt:
Heb in mijn dichte kenniskring 1 vrouwelijke tandarts die samen is met een schrijnwerker en 1 vrouwelijke dierenarts die samen is met een leraar lager onderwijs.

Zijn beiden wel 20’ers. Heb zo idee dat “downdaten” voor de jonge generatie steeds minder een issue is.

Moet wel zeggen dat beide mannelijke personen via BTC en stockmarket meer opzij hebben dan wat hun vrouwelijke partners ooit gaan bijeenschrapen met hun universitaire diploma.
Dus zal mss ook meespelen.
Mss? 😂😂

Ik zal nooit op iemand z'n opleiding neerkijken, enkel misschien van die spelfouten waar ge niet kunt langskijken.

Aan de andere kant moet er toch wel iets zijn wat men deelt met een ander zodat ge op dezelfde golflengte zit, wat evt. een hoger diploma kan zijn maar ook evenzeer een hobby, blik op de wereld (=overtuiging), vorm van humor, bepaalden waarden...

Edit: nu valt me wel te binnen dat ik eens met een paar bezig was en me gauw te min achtte, dat wel :unsure:. Een paar keer een universitaire en een volledige self made woman.
Ik ben het met u wel eens. Ik heb zo eens iemand leren kennen waar er zeker een klik was, maar haar totale gebrek aan intelligentie was een no-go. Nu ik er aan denk... voor ik mijn vrouw leerde kennen zo eens wat gehad met een coiffeuse ook. Als een blok voor gevallen en enorm gelachen en gebabbeld op onze 1e date, maar meer zat er niet in helaas. Mijn vrouw is nu ook niet meer dan gemiddeld begaafd maar daar kan ik tenminste nog iets tegen zeggen zonder dat gelijk wat ik zeg over het hoofd gaat.

Gewoon iemand interessant waar je mee overeen komt en een band mee vindt op 1 of andere manier idd, dat telt.

Denken jullie nu echt dat er zoveel “hoog opgeleide” getrouwde stellen zijn dat zich bezighouden met elke dag te discuteren over filosofie, cultuur, economie of whatever. Denkt ge echt dat dat is waar tandartsen mee bezig zijn in tegenstelling tot iemand dat bij de vuil kar werkt. Het enige verschil is dat die tandarts kan meepraten over hoeveel een zwemvijver kost, zagen over huurders, zagen over personeel, zagen over wetgeving van tandartsen, zagen over belastingen, zagen over IT dat weer is niet werkt, zagen over hun aannemers enz. Die gaan ook gewoon frit halen bij de frituur en op verlof naar Frankrijk, de Ardennen of de zee. Die kijken ook maar naar de voetbal en de koers en dan nog wat gokken op de beurs. Dat is geen enkel referentie over hoe hoogstaande gesprekken iemand met zijn partner heeft.

Laatst bewerkt:
Denken jullie nu echt dat er zoveel “hoog opgeleide” getrouwde stellen zijn dat zich bezighouden met elke dag te discuteren over filosofie, cultuur, economie of whatever. Denkt ge echt dat dat is waar tandartsen mee bezig zijn in tegenstelling tot iemand dat bij de vuil kar werkt. Het enige verschil is dat die tandarts kan meepraten over hoeveel een zwemvijver kost, zagen over huurders, zagen over personeel, zagen over wetgeving van tandartsen, zagen over belastingen, zagen over IT dat weer is niet werkt, zagen over hun aannemers enz. Die gaan ook gewoon frit halen bij de frituur en op verlof naar Frankrijk, de Ardennen of de zee. Die kijken ook maar naar de voetbal en de koers en dan nog wat gokken op de beurs. Dat is geen enkel referentie over hoe hoogstaande gesprekken iemand met zijn partner heeft.

Nu goed, mijn post is uit zijn context en voegen getrokken.
Ik had het in eerste instantie over de interesse die opgewekt wordt als je bv op een tinder ziet staan 'job tandarts' of wat jij dan ook interessant vindt. En dat zoiets dan interesse opwekt en voor veel mensen wel mee speelt.

Ik heb een maat die brandweer/duiker is, dat is gewoon een ruige job voor veel mensen en dan krijg je meer aandacht tegenover, bijvoorbeeld, moderator zijn op een forum.

Net zoals ik meer interesse zou tonen in een kinesiste of PT, omdat ik zelf een achtergrond heb daarin en zij wsh ook gezond wilt leven (en er iets van kent) en dan is de kans op een match groter
Een tattoo artieste zou ik ook extra cool vinden. Die is sowieso creatief en steekt veel tijd in haar shop/hobby/werk wat ik ook aantrekkelijk vind.
Een vrouw die garagist is zou ik ook sneller en beter mee kunnen praten dan een nagelstyliste. Gewoon omdat een vrouw die aan auto's sleutelt ook gewoon cool is en dan vraag ik me af waarom, wellicht een passie voor wagens.

Jobs zijn gewoon (meestal) een groot deel van wie je bent. En als we het kort door de bocht willen nemen heeft idd een vuilnisman wellicht geen grote passie voor zijn werk. Das een groot stuk "gewoon doen" dan. Das absoluut niet erg ofc.
Maar ik kan me dus idd niet inbeelden dat een tandarts zou denken oh interessant vuilnisman. Maar een vuilnisman wel denkt oh interessant een tandarts.

Enfin bon, niet dat zo'n dingen dan the end all be all zijn.

Goh ja, ik merk wel een verschil tussen de lunch gesprekken waar ik nu werk en de lunch gesprekken toen ik vakantiewerk deed en de arbeiders in het magazijn bezig hoorde. Ik vermoed dat dit zich verder zet in de rest van hun leven. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk

Goh ja, ik merk wel een verschil tussen de lunch gesprekken waar ik nu werk en de lunch gesprekken toen ik vakantiewerk deed en de arbeiders in het magazijn bezig hoorde. Ik vermoed dat dit zich verder zet in de rest van hun leven. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk
Volgens mij werkt de omgeving daarin ook wel versterkend. Er gaan sowieso wel arbeiders zijn op zo'n plekken waar je andere onderwerpen mee kan bespreken, maar in het magazijn gaat dat denk ik niet gebeuren. Toen ik nog deel was van het vast meubilair van mijn gym was dat net hetzelfde.

Ik heb net dezelfde ervaring als jij tussen vakantiewerk vroeger in het magazijn van een winkel en nu op mijn job trouwens.

Ik kijk daar totaal niet naar. Mijn vriendin heeft ook een master, maar ik zou met haar samen zijn met eender welk diploma.

Wat wél zo is, dat is dat je nu eenmaal soortgelijke leefsferen gaat hebben naargelang je opleidingsniveau. Je zit ook 4-5 jaar in dat ecosysteem van studenten wat je sociale en academische leven voor een lange tijd domineert en aldus is de kans groot dat je zo iemand oppikt.

Als ik op skivakantie ben zit ik nu eenmaal voor 80% tussen de hoogopgeleiden want daar blijven de centen wat gemakkelijker plakken en opbouwen. Daar zit af en toe ook een dokwerker tussen enzo maar dat is een activiteit waar je vaak wat inrolt en in kan blijven zitten als je het thuis goed had en erna die lijn doortrekt.

Vrienden van mij gaan golfen of hockeyen. Dat is ook een stoet van dokters, advocaten, deurwaarders en notarissen.

Maar op de voetbal is het een mix van alles, ondanks dat ik in een gegoede buurt vol snobs ging sjotten.

Wat ik bedoel is : met opleiding komt vaak een soort leven dat je kan categoriseren over het algemeen en je zal vaker soortgelijke mensen tegenkomen en dus meer kans hebben dat je er een vonk mee hebt. Maar mij persoonlijk kan het geen reet schelen. Ik ken heel slimme mensen met minder diploma's en ik ken heel domme mensen met masters. Wat voor mij telt is hoe je in het leven staat, wat je ambities zijn, hoe je voor mensen zorgt enzovoort. Het maakt mij ook niets uit of je familie rijk of arm is.

Maar dat laatste is wel belangrijk voor veel andere mensen heb ik opgemerkt.

Mijn vriendenkring is daarin wel heel atypisch.
burg. ingenieur met iemand die in een supermarkt werkt, architect die ook met iemand is die in supermarkt werkt, financieel auditor met iemand die in de zorg werkt. buschauffeur met iemand die hoge financiële functie heeft bij een groot belgisch bedrijf
Ik veronderstel dat liefde is blind is en dat veel van die relaties begonnen zijn toen er nog geen universitaire studies aangevat werden. Ook was het daten toen nog een niet digitaal iets. (onder de kerktoren of op de plaatselijke ksa fuif)
Ergens vermoed ik dat het nu wel meer zou meespelen daar je toch al wat info moet droppen op de datingapps.

Mijn vriendenkring is daarin wel heel atypisch.
burg. ingenieur met iemand die in een supermarkt werkt, architect die ook met iemand is die in supermarkt werkt, financieel auditor met iemand die in de zorg werkt. buschauffeur met iemand die hoge financiële functie heeft bij een groot belgisch bedrijf
Ik veronderstel dat liefde is blind is en dat veel van die relaties begonnen zijn toen er nog geen universitaire studies aangevat werden. Ook was het daten toen nog een niet digitaal iets. (onder de kerktoren of op de plaatselijke ksa fuif)
Ergens vermoed ik dat het nu wel meer zou meespelen daar je toch al wat info moet droppen op de datingapps.
Ik zou juist het omgekeerde verwachten. Ik kan mij niet herinneren of je in Tinder een opleidingsniveau kan instellen voor "gezocht" :p. Juist meer kans om meer variatie te hebben op een datingapp dan je eigen sociale kring?

Gelieve andere mensen hun woorden niet te verdraaien.
Dus iemand die eens een scheve mop maakt onder collega’s (of met wie dan ook) is niet in staat om een serieus gesprek te voeren? Of date je met je werkmakkers misschien? 😉

Smijt misschien ook nog donkere huidskleur bij in de mix (want meer dan gemiddeld correlatie met laaggeschooldheid) en de discussie wordt vast nog leuker 🤐

Dus iemand die eens een scheve mop maakt onder collega’s (of met wie dan ook) is niet in staat om een serieus gesprek te voeren? Of date je met je werkmakkers misschien? 😉

Smijt misschien ook nog donkere huidskleur bij in de mix (want meer dan gemiddeld correlatie met laaggeschooldheid) en de discussie wordt vast nog leuker 🤐

Ik denk dat het best wel ok is om mensen te beoordelen op de manier waarop ze zich gedragen in een professionele context en/of de openbare ruimte. Dat is daarom niet goed of slecht, maar dat wil niet zeggen dat je alle gedrag aantrekkelijk moet vinden.

Chance dat mijn vriendin zo niet dacht :)

Voor mij persoonlijk zijn andere factoren een pak meer doorslaggevend (ook al is mijn vriendin dus hoger opgeleid dan ik), zoals bijvoorbeeld uitstraling, (emotionele) intelligentie en humor. En uiteraard op dezelfde lijn staan qua levensvisie (huis, familie, kinderen).

Of zoals hier ook al een paar keer vermeld is: gewoon oprecht een goed mens zijn, vind ik super belangrijk. Dat koopt ge niet met een hoger diploma.

Terug
Bovenaan