Data industry: trend of fad?

Maar een neuraal netwerk is evengoed geen machine learning, maar data mining. Want wat "leert de machine" in dat geval?
Het punt is vooral dat het meesten van wat de bedrijven in België uitsteken met data, ze al 15-20 jaar hetzelfde doen. Dat is al verschillende keren van naam veranderd (data mining, data analytics, data science, business intelligence, data intelligence, big data, ...), maar het komt er nog altijd op quasi dezelfde basis-analyses uit (clustering, decision trees, neural networks, ...). Maar het enige dat ze allemaal niet zijn, is machine learning. Want Machine Learning is (imo) het feit dat de machine zelf iets leert en zich aanpast om het volgende keer beter te doen. Dat wil dus iets anders zeggen dan "meer doen dan enkel de parameters opnieuw te berekenen met meer data".

Zoals ik zei, alles waar je een functie f => f(x) = y leert vanuit data is supervised machine learning, ook al vind jij van niet, dit is immers de consensus binnen het domein. Een complex model fitten uit historische data is machine learning, hoe je het draait of keert. Ben content dat Sparrowhead dat dus ook kan bevestigen.

Zelf het domein waar jij aan denkt (wellicht reinforcement learning) kan je evenwel reduceren tot het leren van parameters in een vergelijking. Dit verwacht ik nu ook niet op de belgische markt, maar de rest van machine learning blijft nog steeds relevant.

Veel bedrijven zijn inderdaad niet klaar voor ML projecten, maar voor de meesten is dat op dit moment ook nog niet nodig. Ik verbaas me er van vaak hoeveel low-hanging fruit er nog is zonder dat er complexe dingen nodig zijn. Als je natuurlijk wel complexe dingen nodig hebt, moet je idd zorgen dat je geen zo'n data scientists aanneemt die enkel gemiddelden kunnen berekenen natuurlijk. :wink:

Mooi om te horen, dit is dus ongeveer wat ik bedoelde. Overal een neural netwerk op smijten is net als een appel snijden met een kettingzaag, het kan maar dat hoeft helemaal niet.

Veel dingen kun je gewoon oplossen met gemiddeldes en counts maar niet alles. Doen alsof dat dat het geval is zorgt waarschijnlijk voor gemiste opportuniteiten. Data is immers meer dan wat in een relationele database past, wat doe je met afbeeldingen of text?

De kunst van het beroep is toch wel de kennis hebben om uit te pakken met complexe dingen waar het nodig is. Dit geld immers ook voor BI dus geen idee waarom er hier nu wel moeilijk over gedaan wordt?

Dan een jaar naast mijn job een opleiding op afstand bij een buitelandse prestigieuze universiteit over analyse en design van IT systemen (UML, database, en project management) gevolgd.

Welke was dat misschien? Lijkt me toch redelijk pittig in combinatie met je dagelijkse job?
Sowieso props to you voor het vele bijleren in je vrije tijd!

Ik hoor mensen vaak praten over het behalen van Data Engineer of Data Scientist certificaten van AWS of Azure. Weet iemand of deze de moeite zijn en je effectief een voordeel geven om door te groeien?

Zit hier toevallig een data scientist die actief is (geweest) binnen de bankensector? Zou een paar vragen willen stellen via PM

Geen officiële datascientist, maar actief binnen bankensector en enorm veel bezig met data, lijstjes, excel, allerlei systemen.
Niet teveel van verwachten, onze huidige systemen werden destijds nog door jezus ontworpen.

Zit hier toevallig een data scientist die actief is (geweest) binnen de bankensector? Zou een paar vragen willen stellen via PM
Wat bedoel je met data scientist?

7j in de bankensector gezeten in het data departement van een grote bank als analyst. Dus als het zaken zijn die niet over de cloud, machine learning en dergelijke (eerder technisch dus) gaat mag je gerust PM sturen :)

Wat bedoel je met data scientist?

7j in de bankensector gezeten in het data departement van een grote bank als analyst. Dus als het zaken zijn die niet over de cloud, machine learning en dergelijke (eerder technisch dus) gaat mag je gerust PM sturen :)
Ja, ik bedoel specifiek ontwikkeling van modellen en de deployment er van in operationele processen

Ik hoor mensen vaak praten over het behalen van Data Engineer of Data Scientist certificaten van AWS of Azure. Weet iemand of deze de moeite zijn en je effectief een voordeel geven om door te groeien?
Voor partner statuut van het bedrijf is em allesinds belangrijk. Persoonlijk? Mixed opinion: indien geen marktervaring: elk certificaat is handig.

De Security Speciality en Architect levert me feitelijk ook niet echt een hol op behalve te zeggen dat ik "em wel heb".

Hehe, grappig om mijn posts van al die jaren terug te lezen. Is uiteindelijk niks van in huis gekomen. Al ben ik wel aan een Bachelor Toegepaste Informatica begonnen (maar niet voor Data Engineer te worden) :laugh:

Hoe is deze sector 3 jaar later veranderd? Wat is de impact van AI op jullie jobs?
Ten eerste is cloud-datawarehousing compleet ontploft.
AI heeft tot nu toe een beperkte inpakt. Juniors zijn veel sneller ingewerkt erdoor. Mijn huidige project gebruikt AI voor een migratie, maar door de corporate beperkingen van de keuze van model maakt het ons eigenlijk niet sneller (voorlopig).

Eigenlijk niks wereldschokkend over de voorbije 3 jaar, gewoon de evolutie die je toen al zag aankomen.

Hoe is deze sector 3 jaar later veranderd? Wat is de impact van AI op jullie jobs?

Ik heb al heel wat simpele, routineuze taken, zoals SQL-scripts herschrijven, uitbesteed aan A.I. om vervolgens nog een heel deel te moeten debuggen maar soit.

Toen ik iets "front-end" moest doen waar ik weinig van kende, was het wel een grote hulp daar niet van. Maar de mogelijkheden binnen mijn job zijn sowieso beperkt door de beperkingen opgelegd door IT en hun voorkeur voor archaïsche systemen en toestanden die enkel op hun maat zijn, maar niet op maat van de "business", en zelfs simpele vraagjes zijn voor hun een "drama", 't is dat ik de rechten ontbreek om die dingen zelf te doen helaas.

Ik heb al heel wat simpele, routineuze taken, zoals SQL-scripts herschrijven, uitbesteed aan A.I. om vervolgens nog een heel deel te moeten debuggen maar soit.

Toen ik iets "front-end" moest doen waar ik weinig van kende, was het wel een grote hulp daar niet van. Maar de mogelijkheden binnen mijn job zijn sowieso beperkt door de beperkingen opgelegd door IT en hun voorkeur voor archaïsche systemen en toestanden die enkel op hun maat zijn, maar niet op maat van de "business", en zelfs simpele vraagjes zijn voor hun een "drama", 't is dat ik de rechten ontbreek om die dingen zelf te doen helaas.
Wat voor job doe jij precies dan? Ik herinner mij oude posts van jou waarin je sprak over leerkracht zijn, dat is precies niet meer zo?

AI helpt me wel enorm om sneller code te schrijven, of bepaalde stukken te migreren.

IK sluit me aan bij anders dat het cloud-datawarehousing verhaal overal aan bod komt en dat elke organisatie wel bezig is met een migratie (of heeft afgerond, of er over nadenkt)..

Bedrijven/software die de cloud-boot hebben gemist vliegt er uit de komende jaren.. misschien dat de omgekeerde beweging ooit nog wel eens start :)

Terug
Bovenaan