the_fox
Well-known member
Het kan zijn dat ik het verkeerd versta, maar als je daar effectief zonder begeleiding binnen het bedrijf zat zondere enige voorkennis, moet je ook wel beseffen dat dit hoogstwaarschijnlijk niet representatief isBuiten een wegwerp lesje op school heb ik het meeste wat ik ken van SQL geleerd on the job aangezien ik de enigste op het project was. Was vnl SSIS + SQL, dan SSAS en vervolgens Power BI daar. Als ik het zo zie had wel de chance dat alles netjes in een DB was uiteraard, ik moest het niet gaan vissen uit een applicatie of zo. Sindsien wel een vak ervan gehad op den unief, maar dit was er weliswaar voor.
Laatste project had ik gedaan heb was dan weer voornamelijk databricks/pyspark/MLflow + azure data lake + synapse + power bi. ELT gedaan in zowel databricks en synapse om te vergelijken, ja het is wat wennen om nieuwe tools te leren gebruiken maar dat kan je toch met wat moeite rond?

Om het crû te zeggen: zelfs met interne begeleiding laten wij stagairs maar aapjeswerk doen dat iedereen kan doen, en dan nog moet dit meestal gecorrigeerd worden.
In dat project/die projecten zal je zeker de basis geleerd hebben; tuurlijk. Maar besef dat dit week 1 is on the job, dan begint het pas

Als je de rest van de post lees, zie je dat dat exact is wat ik zegIk pik dit er even uit. Uiteindelijk hangt het allemaal van het bedrijf af, toch?

Maar, naar mijn ervaring, is het niet de meerderheid van de bedrijven die een groot & goed gestructureerd IT departement hebben met meerdere afdelingen en veel personeel. Er gaan nogal veel taken (soms taken die binnen het pakket horen maar veelal ook randtaken) in de schoenen van 1 persoon vallen.
En dat is niet enkel mijn ervaring, dat is ook iets wat ik al van meerdere consultants binnen de branche gehoord heb. Bijvoorbeeld taak aanvaarden voor rapportering maar wel alles van 0 moeten doen (klantenbevraging, analyse, datastromen opzetten, datamodel beheren, rapportering, ...).

Gelukkig stond de business rule om deze te berekenen nog ergens in de analyse/documentatie, maar dan bleek dat dit toch anders geïmplementeerd was want er waren afwijkingen 
. Als consultant kunt ge toch een beetje uitkijken naar het volgend project, dat dan al dan niet leuker is.