Proeterke

Member
goedeavond,

In mn' huis heb ik nog een oude Flam-houtcassette (+30 jaar). Deze heeft altijd lekker veel warmte gegeven, via een (onderdaks) enkelwandig rookkanaal van 20cm doorsnee met bijhorende dubbelwandige dakdoorvoer (dit stuk buis begon net onder dak tot boven dak).

Ik word er niet jonger op, en kijk daarom rond voor een pellet cassette.Dit is volgens mij handiger, minder vervuilend, zuiniger (hoop ik), en ik hoef niet meer te zagen :cool:.

Er zijn verschillende installateurs uitgenodigd, die ondertussen ook al een offerte hebben opgestuurd.
Hier was een voorstel bij om een volledig nieuw rookkanaal van 10cm , dubbelwandig vanaf pellet cassette tot boven het dak, te installeren .
Met dus een nieuwe dakdoorvoer - maar bestaande dakdoorvoer met huidige DW rookkanaal 20cm komt niet in aanmerking en moet afgebroken worden.

Op mijn vraag waarom niet gewoon bestaand rookkanaal buizen afbreken + ruimte hiervan hergebruiken - en natuurlijk het ontstane gat dan kleiner maken (loodslab/water- en winddicht) : zij nemen enkel verantwoordelijkheid voor hun werk. Daar heb ik geen moeite mee.

Maar bij deze is mijn nieuwsgierigheid wel gewekt ..

Wat zou het kosten - in werk en in kostprijs - voor een dakwerker, om de bestaande dakdoorvoer dicht te maken (vochtwering, onderdak, pannen (ik heb ze)). Een schatting a 6% is ok voor mij. Als ik maar een idee heb.

Het gaat om +/- 1 vierkante meter. Helling 45°. 4 dakpannen.

Ik ben nu echt benieuwd naar de kostprijs hiervan, bedankt alvast

Tussen 500 en 1000 euro, bruut geschat zonder BTW. Als er hoogtewerker aan te pas komt, nog paar 100 euro er bij.
Slik.
Ik vreesde er al voor. Die leverancier dan toch maar niet nemen , was de enige van het pack die dat voorstelde .Zal er anders nog eens mee klappen en zien wat ze dan willen doen.

Terug
Bovenaan