Dacia: why are you so cheap?

Dus dan kan je even goed concluderen dat alle auto's van 10 jaar oud, even "onveilig" zijn. Dan moet je alle mercedessen en BMW's die ocharme 10 jaar oud zijn, ook niet meer kopen, want die zijn ook niet "safe" ?
Dat klopt. Zeker die van +10j oud. Die gaan een lagere veiligheidsscore krijgen vandaag.

Tja die safety ratings..... gaan jullie daar echt op voort?
Als je in een file achteraan aangereden wordt met een vrachtwagen, of dat nu in een VOLVO of die dacia is, overlevingskans is nihil lijkt me.

Er is een wereld aan gradaties tussen een bumper kussen aan 2km/u enerzijds en achteraan worden aangereden door een vrachtwagen op snelheid. In al die tussenliggende scenario's heb je meer kans in een veilige wagen dan in een onveilige.

Dus: ja. Niet in die zin dat het veel uitmaakt of een wagen op 1 vlak nu 92% of 90% scoort, maar 1 ster ten opzichte van 5... ja, toch wel.

Bovendien, als ik die link volg zie ik vooral dat hij "slechte safety ratings" krijgt wegens geen buik en knie airbags.... allemaal elementen die je in een doorsnee auto van 10 jaar oud ook niet hebt.
Dus dan kan je even goed concluderen dat alle auto's van 10 jaar oud, even "onveilig" zijn. Dan moet je alle mercedessen en BMW's die ocharme 10 jaar oud zijn, ook niet meer kopen, want die zijn ook niet "safe" ?

Stel je dan voor dat je een 1 ster auto van 10 jaar geleden koopt?

Veiligheidseisen evolueren he. Vroeger was een wagen zonder hoofdsteunen of gordels perfect normaal, dat wil toch niet zeggen dat dat nu ook nog OK is?

Die nieuwe Jogger is bv toch echt wel veel auto voor een prijs waar geen concurrentie voor is... Net geen 21k voor de duurste versie (5-zitter).

Een vriendin van mij rijdt al 10 jaar met een Dacia Sandero zonder enig technish mankement. Met mijn vorige bedrijfswagen van 33000 euro (Renault grand scenic) stond'k bijna wekelijks in garage met een of andere issue.

De grote luxe is die Dacia natuurlijk niet, maar best ok om je van punt A naar B te brengen.

Even wat nuance brengen in die lage scores
Het Europese veiligheidsorgaan implementeert namelijk steeds vaker elektronische veiligheidsnufjes in de quotering. Denk dan aan onder andere een adaptieve cruisecontrole, actieve rijstrookassistent en automatische noodrem. Zaken die je als klant verwacht op een fraai uitgedoste Audi, niet meteen op een budgetauto. Hoewel de Sandero kan beschikken over een dodehoekwaarschuwing en een automatische noodrem (verplicht in Europa op elke nieuwe auto trouwens), scoort de Roemeen door het ontbreken van andere dure veiligheidsnufjes amper 2 sterren op 5 voor "Safety Assists".

Ik zou die wagen dus echt niet als onveilig gaan bestempelen hoor.

Een vriendin van mij rijdt al 10 jaar met een Dacia Sandero zonder enig technish mankement. Met mijn vorige bedrijfswagen van 33000 euro (Renault grand scenic) stond'k bijna wekelijks in garage met een of andere issue.

De grote luxe is die Dacia natuurlijk niet, maar best ok om je van punt A naar B te brengen.
De "permanentie" bij ons op het werk rijdt met een Dacia Duster (4x4). Ik heb daar 1x met meegereden, en aan 100km/h op de autostrade rammelde die langs alle kanten, ik had echt schrik dat die uit elkaar zou vallen.
De bestuurder durfde niet sneller rijden.

En dat is een auto die gebruikt wordt bij nood interventies (kan/mag prioritair rijden)

Een collega van mij rijdt privé ook met een Duster, en die staat constant in de garage met allerlei mankementen. Vooral zaken die loskomen, uit elkaar vallen, ...

Even wat nuance brengen in die lage scores

Ik zou die wagen dus echt niet als onveilig gaan bestempelen hoor.
Lees de NCAP test eens. Die resultaten van de crashtests zijn gewoon pover. Niet meer of niet minder.

Allemaal oude meuk en overschot. Veel mensen interesseert een auto niet en voor A naar B int stad zijn die toch perfect.

Maar die EV, 44pk en 0-100 in 15s is echt nietmeer van deze tijd. Zelfs niet voor een kleine ICE.

Een collega van mij rijdt privé ook met een Duster, en die staat constant in de garage met allerlei mankementen. Vooral zaken die loskomen, uit elkaar vallen, ...

Voor elk merk zullen we hier wel iemand vinden met zo'n verhaal. Dat zegt toch helemaal niets.
Dit dus. Iets wat veel in productie heeft, zal sowieso ook meer falen. Procentueel gezien zal dat wel meevallen. Om het eens over een andere boeg te gooien en enkel op de lage klasse te mekkeren. In onze vriendenkring staat iemand zijn Porsche Taycan 4S ook meer in de garage dan dat die op de baan kan. Vast een maandag/vrijdagauito zoals ze zeggen.

En dat is nu niet meteen een auto met een lage ncap :)

Soms heb je gewoon pech. Just deal with it.

Wij hebben hier al enkele jaren een Dacia Duster als 2e wagen. Ik onderschrijf alles wat hier al gezegd is: gewoon solide maar oude technologie, geen extraatjes. Wat mij wel opvalt is een hoog verbruik icm heel weinig pk's. Maar alles in acht genomen is dat gewoon een solid deal. Je kan die ook gewoon bij de lokale garagist binnengooien, want alles is nog gewoon vervangbaar en herstelbaar door niet-merkgarages. En tbh: nog nooit iets aan stuk gegaan op 10 jaar tijd.
Ik weet wel niet of ik een Dacia zelf zou kopen (dit was een erfenis). Ik zou misschien eerder een jonge 2e hands kleine wagen kopen van een beter merk dan dit (als tweede wagen dan, wij deden afgelopen jaar 1500km ermee...). Maar anderzijds kan ik ook niet uitleggen waarom niet, behalve dat het wel heel rudimentair aanvoelt allemaal.

Die nieuwe Jogger is bv toch echt wel veel auto voor een prijs waar geen concurrentie voor is... Net geen 21k voor de duurste versie (5-zitter).
Bwah, wij hebben een Hyundai i30 wagon besteld voor een goei 23k. Da's niet veel geld meer maar wel 5 sterren Euro NCAP en naar mijn mening een mooiere wagen.

Ik heb eind 2018 een dacia logan Sce75 gekocht (Berline-model)

Kostte net geen €7000 aan nieuwprijs bij dacia-garage zonder iets van speciale voorwaarden/acties. Ik kon €250 bij betalen om een radio en speakers in de auto te laten plaatsen(zat er standaard niet in), maar heb €280 uiteindelijk bijbetaald omdat ik voor alle zekerheid hardop zei dat ik een autoradio met bluetooth wou.

Nooit stukken aan gehad. Bij mijn kleine onderhoudjes was er nooit iets op aan te merken.

Gelijk anderen hier al beaamd hebben: het zijn zeer basic auto's. Het is niet dat je in een Wibra-auto lijkt te rijden, maar allerlei zaken ontbreken of zijn "minder".

Interieur/materiaal is niet zo comfortabel als bij andere merken in lage (maar niet zo laag als dacia)prijs-categoriën.
Bij mijn dacia logan zat standaard niet eens automatische deurvergrendeling, geen "fancy" sleutel met klikken om te openen. Het is niet dat ik oncomfortabel zit in mijn wagen, maar als ik een moderne Clio, alfa romeo of een Toyota Aygo stap voel je wel het verschil

75 pk... geen slak zoals een Smart, maar je voelt bij dit vermogen op een berline-auto van dit formaat/gewicht wel dat je traag weg bent.

Als ik er achteraf op terug kijk, had ik beter een tweedehands gekeken om voor hetzelfde budget een beduidend betere auto te kopen. Desnoods via een garage...

Waarom zo goedkoop? Ze gebruiken enkel beproefde Renault techniek dus lagere R&D kosten om een nieuw model te ontwikkelen, de productie is in Roemenië en ze zijn cheapo afgewerkt met zichtbare schroeven en plaatwerk in het interieur en overal keiharde plastiek.

Mijn ouders hebben in februari een Dacia Sandero besteld met alle mogelijke opties (dat waren er denk ik 2). Heeft ze quasi geen geld gekost en ze hebben een wagen om de komende 10j mee rond de kerktoren te rijden.

Zou er zelf geen kopen omdat ik ondertussen toch gewend ben aan de technologische snufjes en veiligheid toch belangrijk vind... Ik besef wel dat de slechte rating van de Dacia's is doordat er geen ABS, Adaptive Cruise Control, Lane change assist, voetganger/fietsersdetectie is, etc... Airbags, inplooibaarheid etc. zal bij Dacia net zoals de andere merken zijn neem ik aan.

Terug
Bovenaan