Crypto - Nieuws en algemene discussie

Dat uw coins meestal gelockt zijn voor een bepaalde termijn. Stel dat de prijs plots enorm stijgt, kan je je coins niet verkopen. Stel dat net voordat je staking periode is verlopen, de prijs crasht, dan zijn je coins misschien veel minder waard dan ervoor, zelfs met het de extra coins die je verkrijgt door te staken.
Bij Ethereum staking weet je zelfs niet hoe lang je coins zullen vast zitten, dus als je je ETH gaat staken zitten die voor onbepaalde duur vast, tot de overgang naar het nieuwe Ethereum 2 netwerk voltooid is .
Staking is dus ideaal voor wanneer je coins koopt om voor lange tijd te hodlen, en minder ideaal voor meer speculatieve altcoins die enorm kunnen wisselen in prijs.

wat is dan het addertje onder het gras, want dat lijkt alleen maar voordelig te zijn?
goh er is niet echt een addertje.
POS zorgt voor de veiligheid van de chain. Ipv computers te laten rekenen zorg je met staken dat de blocken 'gemined' worden.
Daarvan is cardano wel super.
Gewoon vanuit daedalus staken naar pooloperator naar keuze. De coins blijven in je bezit en je kan er elke moment over beschikken.
Enkel als je afhaalt of van pooloperator verandert ben je 5 dagen kwijt van de 'epoch'

goh er is niet echt een addertje.
POS zorgt voor de veiligheid van de chain. Ipv computers te laten rekenen zorg je met staken dat de blocken 'gemined' worden.
Daarvan is cardano wel super.
Gewoon vanuit daedalus staken naar pooloperator naar keuze. De coins blijven in je bezit en je kan er elke moment over beschikken.
Enkel als je afhaalt of van pooloperator verandert ben je 5 dagen kwijt van de 'epoch'

Ik snap niks van deze post :thinking:

Ik snap niks van deze post :thinking:

Hoe ik het begrijp zit staken kort uitgelegd als volgt in elkaar (ik geef wat uitleg over PoW en PoS mee aangezien me dat wel handig lijkt om het grotere geheel te begrijpen):

Cryptocurrencies zijn achterliggend gewoon een reeks algoritmen. Om de werking en de veiligheid van deze algoritmen te bewijzen, moeten deze gevalideerd worden. Bij BTC gebeurt dit bvb via Proof-of-work: dat wil zeggen dat je met computerkracht bepaalde blokjes uit de ketting van algoritmen gaat narekenen. Dit wordt mining genoemd. Als voldoende miners een blokje hebben nagerekend, wordt deze blok geverifieerd en kan de actie (in BTC zijn geval het overdragen van geld) plaatsvinden. Elke miner die een blok heeft nagerekend krijgt hiervoor een beloning, met name de munt die hij heeft helpen verifiëren.

De PoW-methode is echter moeilijk schaalbaar en dus zijn meer recente crypto's overgeschakeld naar het PoS-principe: Proof-of-Stake. Hierbij moet je munten "staken" of vastzetten om door een systeem gekozen te worden om een blok te mogen verifiëren. Hoe meer coins je staked, hoe meer kans je krijgt om een blok te verifiëren en dus rewards te krijgen. Sites zoals Binance (en vele anderen) hebben hier handig op ingespeeld door zijn gebruikers munten te laten staken in hun "staking-pool". Je kan dus een bepaald bedrag in hun pool vastzetten. Binance krijgt hierdoor een grotere kans dat ze een blok mogen verifiëren en krijgen grotere rewards. Deze rewards delen ze dan met alle mensen die bijgedragen hebben aan hun staking-pool.

Hierdoor kan je op een vrij "veilige" manier rente verdienen in cryptospace. Het enige risico hiermee is dat, wanneer je als validator (zij die een blok narekenen) fouten maakt (door een poging om de chain te hacken/transacties te frauderen/internet dat uitvalt waardoor je je taken niet kan nakomen) je gestraft wordt door het systeem en je je deel van gestakede coins verliest.

Dat is ongeveer hoe het werkt als ik het goed begrijp. Ik ben echter geen blockchain-ingenieur of dergelijke dus het is perfect mogelijk dat mensen met meer kennis van zaken me hierop gaan moeten corrigeren.

Ik heb wat ADA gekocht vandaag, maar blijkbaar kan ik daar in Ledger live geen account voor toevoegen, terwijl er wel een app voor bestaat. Dus hoe kan ik mijn coins dan op mijn ledger krijgen?
Ben aan't twijfelen of ik mijn coins nu niet gewoon zou staken op Binance, dat is toch gemakkelijker precies ...

Ik heb wat ADA gekocht vandaag, maar blijkbaar kan ik daar in Ledger live geen account voor toevoegen, terwijl er wel een app voor bestaat. Dus hoe kan ik mijn coins dan op mijn ledger krijgen?
Ben aan't twijfelen of ik mijn coins nu niet gewoon zou staken op Binance, dat is toch gemakkelijker precies ...
yoroi plugin toevoegen aan Chrome en daarin nieuwe wallet aanmaken met Ledger.

De zoveelste shitcoin zeker? Ik zie niet in wat er zo vernieuwend aan is. Blijkbaar is het ook niet de eerste coin die je kan minen op je telefoon.

vSQADjw.jpeg

:)

Terug
Bovenaan