Crypto - Nieuws en algemene discussie

Hoffman en ik spraken over aanzienlijke bedragen van 100k€. Als je kijkt naar welke criteria de fiscus hanteert voor hun taxatieregime, val je er bij die bedragen er zo goed als altijd onder.
De regels zijn helemaal niet hetzelfde, ze veranderen in functie van het bedrag. Jouw 100€ blijft 100€. Maar 100k€ wordt zo goed als altijd 66k€.

Oke dan is het zaak om onder die 100k te blijven. Bedankt voor het advies.

Oke dan is het zaak om onder die 100k te blijven. Bedankt voor het advies.
Nee, die 100€k is geen grenswaarde. 😆

Het gaat erom of je crypto winsten een klein deeltje zijn van een ruimere belegging van onroerend goed, of niet.
Als je 10k€ spaargeld hebt en dat volledig in crypto steekt, zal je net zo goed kunnen dokken want dan ben je volgens de fiscus geen goede huisvader geweest. :nono:

In essentie komt het erop neer dat van zodra cryptomunten je een life changing hoeveelheid winst opleveren, dit zo goed als altijd belastbaar zal zijn als je omzet naar euro's.
Moesten het nu echt grote bedragen zijn, laat ik me naturaliseren in een land waar ik hiervoor niet belast wordt. Ik ga dan in Brussel wel op de ambassades shoppen waar ik met een simpel taalexamen of mits kleine fee ergens dubbele nationaliteit kan verwerven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zei niet dat je er niets mee mag doen. Wel dat dat omzetten naar euro’s en daarop belastingen moeten betalen op zich geen interessant doel is, als je er dan niets vervolgens toch niets mee doet.

Een tweede ding dat je mee in rekening moet nemen, is dat je omwille van de taxatie, eigenlijk 50% extra betaalt op alle goederen en diensten die je met je cryptowinsten wil kopen, omdat je eerst belast wordt op het uitcashen.

Wil je er bv. een wagen van 20k€ mee kopen, dan ga je eigenlijk 30k€ moeten uitcashen. 20k€ voor de wagen + 10k€ voor de belastingen op je omzet actie.

Hoffman en ik spraken over aanzienlijke bedragen van 100k€. Als je kijkt naar welke criteria de fiscus hanteert voor hun taxatieregime, val je er bij die bedragen er zo goed als altijd onder.
De regels zijn helemaal niet hetzelfde, ze veranderen in functie van het bedrag. Jouw 100€ blijft 100€. Maar 100k€ wordt zo goed als altijd 66k€.

Over welke instituten die geld lenen, spreek je dan, grootbanken?

Op zich zou het idee wel interessant zijn dat wanneer je bv. een huis wil kopen, de bank 66% van de waarde je crypto vermogen meetelt. Je crypto's zouden dan op een waarborg wallet kunnen komen als onderpand.

Geen grootbanken maar platformen zoals BlockFi, Celsius,... exchanges zoals Coinbase en Binance doen dit ook al. Ik denk dat deze wel geen leningen in euro aanbieden maar er zijn ondertussen ook al andere platformen die dit aanbieden.

Michael Saylors heeft hier onder andere een video over gemaakt:

Titel is clickbait maar voor de rest legt hij het concept wel goed uit.

De vraag is of je nog zal moeten uitcashen wanneer het een life changing amount of money is. Als bitcoin en crypto zo main stream worden dat je ermee kan betalen in vele landen, dan hoef je niets om te zetten naar euro/dollar. Veel denken dat dit nooit zal gebeuren, maar je ziet toch steeds meer plaatsen en landen waar het een legaal betaalmiddel wordt.

Je kunt ook niet verkopen en een lening aangaan met je munten als onderpand. Platformen genoeg om dit te doen. Op geleend geld betaal je 0 belastingen maar deze strategie wordt pas interessant als je over minstens 100k en meer beschikt. 100k is waarschijnlijk zelfs nog te weinig. Kwestie van je neerwaarts risico goed te managen. Maar uiteraard blijft het niet risicoloos.
Die crypto dient dan toch enkel als onderpand om leverage te genereren? Als je die gaat omzetten om de lening terug te betalen moet je evengoed belastingen betalen. Dan moet je de terugbetaling al weer via andere bronnen gaan regelen.

Dat heet smurfing/structuring en is illegaal op zich. Als je dat zal blijven doen zult ge het inneens aan uw kloten hebben. Wat "het" is weet ik niet goed, maar tzal niet goed zijn.
Oei nog nooit van gehoord. Even opzoeken...

Ik heb alleen dit jaar nog naar uitgecashed en ik dacht dat je sowieso onder de 3000€ moest blijven. Niet mijn bedoeling om iets illegaal te doen. Goed dat ik in juni niks uitgecashed had dan.

Ik wil gewoon mijn inleg er terug uit.

Wat mag dan wel?

Oei nog nooit van gehoord. Even opzoeken...

Ik heb alleen dit jaar nog naar uitgecashed en ik dacht dat je sowieso onder de 3000€ moest blijven. Niet mijn bedoeling om iets illegaal te doen. Goed dat ik in juni niks uitgecashed had dan.

Ik wil gewoon mijn inleg er terug uit.

Wat mag dan wel?
Als ge niks illegaal wil doen waarom stort je het dan niet in 1 trek?

Die crypto dient dan toch enkel als onderpand om leverage te genereren? Als je die gaat omzetten om de lening terug te betalen moet je evengoed belastingen betalen. Dan moet je de terugbetaling al weer via andere bronnen gaan regelen.

Nee, het dient niet echt als leverage. Je gaat namelijk niet omzetten. Je casht het bedrag dat je geleend hebt direct uit naar je bankrekening. De lening terugbetalen doe je door de interesten die je verdient op de rest van je cryptomunten. Hetzij door staking of lending. Waarom niet gewoon de interesten verkopen? Omdat je daar belasting op moet betalen.

Nee, het dient niet echt als leverage. Je gaat namelijk niet omzetten. Je casht het bedrag dat je geleend hebt direct uit naar je bankrekening. De lening terugbetalen doe je door de interesten die je verdient op de rest van je cryptomunten. Hetzij door staking of lending. Waarom niet gewoon de interesten verkopen? Omdat je daar belasting op moet betalen.
Dan moet je dus de balans gaan bepalen tussen hoeveel je zelf uitleent aan x% (rv belasting?) en hoeveel je in onderpand zet voor je lening aan y%. Rekening houdend met een asset die gigantisch volatiel is. Complexe finance :-D

Dan moet je dus de balans gaan bepalen tussen hoeveel je zelf uitleent aan x% (rv belasting?) en hoeveel je in onderpand zet voor je lening aan y%. Rekening houdend met een asset die gigantisch volatiel is. Complexe finance :-D

Idd. De volatilieit is iets dat je zeker moet voorzien. Dus het bedrag dat je leent is best percentagegewijs zo klein mogelijk. Daarom dat het pas interessant wordt vanaf 200k ofzo. Je kan bovendien nog een extra veiligheid inbouwen door een groot deel van je crypto in stablecoins te houden. Die zijn in theorie minder volatiel en brengen het meest interesten op.

Op de interesten die je zelf krijgt door te lenden of te staken, veronderstel ik dat je geen belastingen betaalt omdat je die niet uitcasht. Maar jah..wie weet het.

Dat geen enkele bank crypto zal aanvaarden. Met wat geluk zit je 1 min binnen, maar waarschijnlijk 10 seconden.

Dat geen enkele bank crypto zal aanvaarden. Met wat geluk zit je 1 min binnen, maar waarschijnlijk 10 seconden.
Ja maar we spreken niet over banken hé. Dat zal idd nooit gebeuren. Ik heb het over binnen de crypto wereld zelf. Dus BlockFi, Celsius, Coinbase, Binance,...

Van waar halen die hun cash? En delen ze die zo maar uit gratis?

Qua verdienmodel is dat via interest spread. Ik deposit bevoorbeeld mijn BTC bij BlockFi. Ik krijg daar een beetje interest op. Maar zij lenen dat uit aan hun institutionele klanten aan een hogere rate.
Er wordt ook volop kapitaal aangetrokken door funding rounds. Onlangs heeft BlockFi nog eens honderden miljoenen dollars opgehaald. Dus blijkbaar interesse genoeg.

Op de leningen die je zelf aangaat betaal je natuurlijk ook interesten op. Dat gaat van 1% tot 8% of mss zelfs nog meer. Afhankelijk hoe hoog je collateral is.

Uiteraard blijft het risicovol.

Qua verdienmodel is dat via interest spread. Ik deposit bevoorbeeld mijn BTC bij BlockFi. Ik krijg daar een beetje interest op. Maar zij lenen dat uit aan hun institutionele klanten aan een hogere rate.
Er wordt ook volop kapitaal aangetrokken door funding rounds. Onlangs heeft BlockFi nog eens honderden miljoenen dollars opgehaald. Dus blijkbaar interesse genoeg.

Op de leningen die je zelf aangaat betaal je natuurlijk ook interesten op. Dat gaat van 1% tot 8% of mss zelfs nog meer. Afhankelijk hoe hoog je collateral is.

Uiteraard blijft het risicovol.
Probleem is dat ge uw btc aan blockfi of consoorten moet toevertrouwen. Dat is me die 6% (of hoeveel is het ook is) op jaarbasis allesbehalve waard.

En ivm dat gezever over goede huisvader en weet ik veel. Heb toch al serieuze bedragen heen en weer gestuurd en nog nooit een vraag gekregen. En terecht ook, ik doe niets illegaal.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan