Crypto - Nieuws en algemene discussie

Je snapt waarom pokemon kaarten waarde hebben maar niet waarom bitcoin waarde heeft? Sorry, dat begrijp ik echt niet
Dat is toch hetzelfde principe als BTC dan? Het is maar waard wat een gek er wil aan geven. Door de schaarste willen mensen er veel geld aan geven, zelfde principe bij BTC dewelke capped zijn op 21 miljoen coins.
Zo'n pokemon kaart is te vergelijken met een NFT, in feite is de blockchain technologie perfect voor zulke zaken want je kan ook geen pokemon kaarten gaan namaken. 't Verschil met BTC is dat BTC wel fungible is, het is meer te vergelijken met goud terwijl NFT's te vergelijken valt met pokemon kaarten.

Maar maakt dat daarom pokémonkaarten een goede investering? Zou je evenveel geld in pokémonkaarten steken als in bitcoin? Of in wijn, of in kunst?

Laatst bewerkt:
Iemand de laatste 2 weken eigenlijk veel gains gehad met alt coins? Heb hier enkel verlies atm. (ook niks verkocht, ik hold wel tot het terug goed komt)

Als de centrale bank blijft geld bijdrukken zonder einde dan worden uiteindelijk al die dingen meer waard. Of anders gezegd, uw fiat geld wordt minder waard. Simple as that

Maar maakt dat daarom pokémonkaarten een goede investering? Zou je evenveel geld in pokémonkaarten steken als in bitcoin? Of in wijn, of in kunst?
Als de centrale bank blijft geld bijdrukken zonder einde dan worden uiteindelijk al die dingen meer waard, zelfs een doos karton. Of anders gezegd, uw fiat geld wordt minder waard. Simple as that

Dat is toch hetzelfde principe als BTC dan? Het is maar waard wat een gek er wil aan geven. Door de schaarste willen mensen er veel geld aan geven, zelfde principe bij BTC dewelke capped zijn op 21 miljoen coins.
Zo'n pokemon kaart is te vergelijken met een NFT, in feite is de blockchain technologie perfect voor zulke zaken want je kan ook geen pokemon kaarten gaan namaken. 't Verschil met BTC is dat BTC wel fungible is, het is meer te vergelijken met goud terwijl NFT's te vergelijken valt met pokemon kaarten.
Ik heb al eerder gezegd, dat alhoewel BTC gelimiteerd is, het aantal varianten crypto die aangemaakt kunnen worden, ongelimiteerd is omdat het simpelweg maar een stukje code is dat draait op een server. En stukjes code kunnen makkelijk geprogrammeerd worden. Of in andere woorden het aantal blockchains is uncapped. Nu het materiaal waardoor die servers kunnen draaien, is wel beperkt in aanbod.

Die pokemon-kaarten zijn vooral gegeerd door verzamelaars. By BTC draait het voornamelijk dat iedereen denkt dat ze daarmee snel rijk zullen worden. Velen zullen van een kale reis terugkomen.

Trouwens een zeer interessant onderzoek rond de vermeende Tether-fraude: https://crypto-anonymous-2021.medium.com/the-bit-short-inside-cryptos-doomsday-machine-f8dcf78a64d3

[...]
The upshot: over two-thirds of all Bitcoin — $10 billion worth of it — that was bought in the previous 24 hours, was being purchased with Tethers. What’s more, this pattern wasn’t unique to Bitcoin. I saw the same thing for all the other popular cryptocurrencies. It seemed I’d been wrong to dismiss Tether. Tether wasn’t just in the crypto markets — Tether was the crypto markets.
[...]
Beginning in September, Tether Ltd. begins to issue multiple large blocks of Tethers per day. The pace accelerates, with $2.3 billion worth of Tether issued in the first week of 2021 alone. This was consistent with the possibility that, as Tether Ltd.’s various legal challenges failed one after another in the New York courts, Tether Ltd. was choosing to issue Tethers faster and faster to maximize the amount of value it could extract from the crypto ecosystem before being shut down. The pace accelerates closer to Tether Ltd.’s final disclosure deadline — January 15th, 2021.
[...]
Nonetheless, based on this evidence, I concluded my risk was now too great. I was long Bitcoin up to my eyeballs; Bitcoin was clearly correlated with Tether; Tether was clearly being issued at a frantic rate; and that issuance had a high probability of being backed by nothing at all.
[...]
So this was crypto’s big short: Tether Ltd. was short of US dollars — to the tune of about $25 billion.

Ik ga niet beweren dat het allemaal klopt, maar het is op z'n zachtst gezegd interessant. Het is een relatief lang artikel, maar ik raad toch iederaan om het te lezen.

Ik heb al eerder gezegd, dat alhoewel BTC gelimiteerd is, het aantal varianten crypto die aangemaakt kunnen worden, ongelimiteerd is omdat het simpelweg maar een stukje code is dat draait op een server. En stukjes code kunnen makkelijk geprogrammeerd worden. Of in andere woorden het aantal blockchains is uncapped. Nu het materiaal waardoor die servers kunnen draaien, is wel beperkt in aanbod.

Die pokemon-kaarten zijn vooral gegeerd door verzamelaars. By BTC draait het voornamelijk dat iedereen denkt dat ze daarmee snel rijk zullen worden. Velen zullen van een kale reis terugkomen.

Naar mijn weten is het aantal fiat currencies varianten ook niet gelimiteerd. Sterker nog, de meesten bestaan zelfs niet meer, lol. Daar gaat uw punt

Trouwens een zeer interessant onderzoek rond de vermeende Tether-fraude: https://crypto-anonymous-2021.medium.com/the-bit-short-inside-cryptos-doomsday-machine-f8dcf78a64d3

Ik ga niet beweren dat het allemaal klopt, maar het is op z'n zachtst gezegd interessant. Het is een relatief lang artikel, maar ik raad toch iederaan om het te lezen.

Ik ga het artikel niet lezen, aangezien al die Tether fud al meermaals weerlegd is. Ook al is er iets van waar, ondertussen zijn er al genoeg andere stablecoins (USDC, BUSD, DAI etc)

En misschien is niet elke Tether gebacked door een dollar? Dat is in het huidige banksysteem ook niet het geval (fractioneel bankieren)

Ik ga het artikel niet lezen, aangezien al die Tether fud al meermaals weerlegd is. Ook al is er iets van waar, ondertussen zijn er al genoeg andere stablecoins (USDC, BUSD, DAI etc)

En misschien is niet elke Tether gebacked door een dollar? Dat is in het huidige banksysteem ook niet het geval (fractioneel bankieren)

Ja, maar da's niet geruststellend: we hebben al gezien wat er in het verleden is gebeurd is bij banken die hun rekeningen niet konden dekken. Je krijgt bank runs en het klapt in mekaar. Nu bestaan er centrale banken als lender of last resort en wettelijke reserves om zo'n situaties te reguleren en te voorkomen. Dat is er bij crypto niet.

Mbt andere stablecoins: dat klopt, maar de hoeveelheid in volume van tether vs andere stablecoins voor de aankoop van crypto's is niet in proportie ("last 24 hours" slaat hier op 14 januari):

1*khpKB3DTiXm8v05uZ9rCsA.png

1*TsCPBPpMlYmI5pMWAMOoYw.png

En dat zou het risico zijn: dat er disproportioneel veel tethers worden bijgedrukt die niet gebacked zijn door dollars en die tethers worden in het systeem gedumpt om de prijs van btc, eth enzoverder artificieel omhoog te pompen. Met andere woorden, de angst voor inflatie door het bijdrukken van fiat is hier live aan het gebeuren, maar dan via het ongereguleerd bijprinten van tethers, in gang gezet door hun gerechtelijk onderzoek waardoor ze er nog alles willen uithalen zolang ze kunnen.

Enfin, ik ben geen expert. Maar als ik het goed begrijp vind ik het wel een opmerkelijk iets.

Ik heb nog nooit gestaked. Maar aangezien ik cardano toch voor lange tijd zoek bij te houden. Kan ik die dan niet gewoon best staken? Of zijn er toch nog nadelen aan verbonden?

Ja, maar da's niet geruststellend: we hebben al gezien wat er in het verleden is gebeurd is bij banken die hun rekeningen niet konden dekken. Je krijgt bank runs en het klapt in mekaar. Nu bestaan er centrale banken als lender of last resort en wettelijke reserves om zo'n situaties te reguleren en te voorkomen. Dat is er bij crypto niet.

Mbt andere stablecoins: dat klopt, maar de hoeveelheid in volume van tether vs andere stablecoins voor de aankoop van crypto's is niet in proportie ("last 24 hours" slaat hier op 14 januari):

1*khpKB3DTiXm8v05uZ9rCsA.png

1*TsCPBPpMlYmI5pMWAMOoYw.png

En dat zou het risico zijn: dat er disproportioneel veel tethers worden bijgedrukt die niet gebacked zijn door dollars en die tethers worden in het systeem gedumpt om de prijs van btc, eth enzoverder artificieel omhoog te pompen. Met andere woorden, de angst voor inflatie door het bijdrukken van fiat is hier live aan het gebeuren, maar dan via het ongereguleerd bijprinten van tethers, in gang gezet door hun gerechtelijk onderzoek waardoor ze er nog alles willen uithalen zolang ze kunnen.

Enfin, ik ben geen expert. Maar als ik het goed begrijp vind ik het wel een opmerkelijk iets.

Ik heb het artikel geskimmed en ik snap de bezorgheid + de vrees dat daardoor het hele systeem kan instorten is terecht. De kans dat dat gebeurt lijkt me echter heel klein.

Tevens wil ik ook deze link graag delen:
https://blocklog.nl/tether-schikt-en-de-fud-lijkt-over/

Mijn volgende bet naast WEX wordt WOO, net 25k stuks ingeladen.
Wanneer de markt terug aantrekt zit hier zeker een x10 in imo.

DYOR & No financial advice enzo :unsure:

Wat volgens mij het grootste probleem is dat iedere online discussie over bitcoin of crypto gaat over mensen die er snel rijk mee willen worden. Ik zie niemand die bitcoin wil kopen omdat die ook effectief iets met bitcoin wil doen.

Terug
Bovenaan