Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik zou eerder aanraden: zolang er geen regels zijn zou ik voorzichtig zijn met grotere bedragen ;)

Want als puntje bij paaltje komt gaan WIJ moeten uitleggen vanwaar het komt, en als het niet uit te leggen is en ze hebben u in het vizier zullen er veel kopzorgen volgen, regels of niet.
Dat is het vooral, als ge dan in allerlei shitcoins hebt getradet in een ver verleden en er geen exacte historiek meer van is, dan kunt ge ook die data niet meer tevoorschijn toveren. Dan kunt ge mss wel nog zeggen, ik heb die bitcoins al sinds 201x en al x maanden/jaren niet meer getradet ofzo, of uw recente historiek tonen, als ze er naar vragen.

Laatst bewerkt:
Neenee, het is interessant wat je schrijft, en ik begrijp het wel. Alleen ben je de enige bron die deze Amerikaanse werkwijze bevestigt. Alle advocatenbureau's die hier een stuk over schreven hanteren het 33% principe. Ook de geldende rulings hanteren dit.

Eveneens mijn collega's van de financiële misdrijven (gerechtelijke politie) bevestigen mij het 33% principe. Ook lijkt het mij volledig ondoenbaar om uit te rekenen hoeveel belastingen ik de staat moet volgens jouw principe en zal ik waarschijnlijk, desondanks mijn niet gerealiseerde winst, voor de rest van mijn leven moeten afbetalen aan belastingen, die 20 keren hoger zullen liggen dan mijn uiteindelijk gerealiseerde winst. Ik zou dus maw beter mijn wallet verbranden :)

Ik denk dat ik best toch eens de raad van een fiscaal expert inroep

Hoe contradicteer ik je collega's of advocatenbureaus?

Zo heet het beest: Winst of baten uit toevallige of occasionele prestaties, verrichtingen, speculaties of diensten

Hoe bepalen je collega's "winst" of "baten"?

Awel volgens het wetboek der inkomstenbelastingen volgens het begrip winst of baten.

Wat is de tijdstip van belasting van winst of baten:
Moment dat je er overkan beschikken
(Ter info: "winst" heeft eigenlijk een strengere uitzondering. Daar is de tijdstip op moment van vaststaande en zekere vordering. In normale termen: "De factuur" of "de ondertekening van een verkoopscontract". Maar een rechtbank heeft al ergens geoordeeld in de jaren stillekes dat men voor de diverse inkomsten de tijdstip niet mag gebruiken van winsten maar de "gebruikelijke" tijdstip.)

Nummer 360/74
De inkomsten van het belastbare tijdperk bevatten de verschillende, tot de categorie van de diverse inkomsten behorende, vastgestelde of vermoede toevallige winst of baten, meerwaarden op in België gelegen ongebouwde onroerende goederen en meerwaarden verwezenlijkt ingevolge de overdracht van belangrijke deelnemingen van dit tijdperk.

Voor het begrip "vastgestelde of vermoede" inkomsten en voor het bepalen van het belastbare tijdperk en van het aanslagjaar, zie 360/57 tot 59.

Nummer 360/59
De winst van nijverheids-, handels- of landbouwondernemingen en de baten van vrije beroepen, ambten of posten en van alle niet als winst of als bezoldigingen aan te merken inkomsten uit winstgevende bezigheden behoren :

- hetzij tot het kalenderjaar waarin zij werden "verkregen", wanneer de belastingplichtige geen boekhouding voert of zijn boekhoudkundige geschriften afsluit op 31 december en de gronden tot belastbaarheid tijdens gans dit jaar aanwezig waren;

- hetzij tot het boekjaar waarin zij werden verworven, wanneer de belastingplichtige een boekhouding anders dan per kalenderjaar voert en de gronden voor belastbaarheid aanwezig waren tijdens gans het jaar waarin dit boekjaar werd afgesloten;

- hetzij tot het gedeelte van het jaar waarin zij werden verkregen, terwijl de gronden voor belastbaarheid aanwezig waren, indien deze gronden na 1 januari van dat jaar ontstonden of zijn weggevallen vóór 31 december van dat jaar.

Als/wanneer de fiscus het zich gaat aantrekken zal zich dat vooral in de on/off-ramp van fiat naar crypto afspelen (lees: de exchanges). Da's de achilleshiel van crypto als je het met de ogen van de fiscus bekijkt. De exchange moet namelijk het KYC proces doorlopen én heeft informatie over alle trades. Ik voorspel dan ook meer regulering voor exchanges en indien niet compliant krijgen ze de banhammer (zie ook de situatie in Zuid Korea nu: https://www.reuters.com/article/us-southkorea-bitcoin-idUKKBN1FC069 )

Bij (vermoeden van) fraude kan de fiscus 7 jaar teruggaan in de tijd.

Dus als het om een aanzienlijk bedrag gaat, gewoon ergens wegmoffelen en geen alarmbellen laten afgaan tot die termijn verjaard is.

Bij (vermoeden van) fraude kan de fiscus 7 jaar teruggaan in de tijd.

Dus gewoon ergens wegmoffelen en geen alarmbellen laten afgaan tot die termijn verjaard is.

Ook hier vergeet je iets:

Ja de fiscus kan maar 7 jaar teruggaan
Maar het parket kan véél langer terug.

(Ik ben ook grote voorstander van het fiscaal verhaal af te splitsen in een nieuw topic trouwens.)

voila, ik heb er eentje gemaakt :p

MATIC is helemaal door het dak aan het gaan. Ze hadden zelfs 0.89$ gedaan. Soon 1$?
Ik vraag mij af of ik mijn MATIC zou omzetten naar BTC of gewoon laten staan.

MATIC is helemaal door het dak aan het gaan. Ze hadden zelfs 0.89$ gedaan. Soon 1$?
Ik vraag mij af of ik mijn MATIC zou omzetten naar BTC of gewoon laten staan.
eerlijk ik reken altijd zo.
is een market cap x2 of x3 realistisch. Dat zou ze op 9 miljard brengen er ergens in top twintig hoveren. Ik denk dat dit hoogst haalbare is.
Ik moet ook bekennen dat ik geen iota (pardon the pun) research gedaan heb naar matic. Wat doet da feitelijk?

Toch 1300 van mijn 3300 MATIC verkocht, daarmee heb ik al dubbel mijn inleg terug en de rest kan dan nog efkes blijven staan.
eerlijk ik reken altijd zo.
is een market cap x2 of x3 realistisch. Dat zou ze op 9 miljard brengen er ergens in top twintig hoveren. Ik denk dat dit hoogst haalbare is.
Ik moet ook bekennen dat ik geen iota (pardon the pun) research gedaan heb naar matic. Wat doet da feitelijk?
MATIC is een 2de laag bovenop Ethereum. Door bepaalde transacties op de MATIC chain te laten lopen zou je dan minder transactiekosten betalen. Ik heb het nog nooit echt gebruikt eigenlijk. MATIC is x2.5 gegaan op enkele dagen tijd, dus mss toch niet slecht om er wat uit te halen.

Wat ik mij afvraag is, wanneer ETH 2.0 live gaat, is er dan nog nood aan MATIC of andere 2nd layer solutions eigenlijk? Als ETH dan toch lagere fees gaat hebben en 100000 TPS zou halen met ETH 2.0. Natuurlijk ETH 2.0 is nog niet voor direct ...

Wat ik straf vind is, dat WAX blijkbaar meer users dan Ethereum heeft
En toch is het niet echt hoog gerankt qua marketcap. Ik denk dat dat toch nog veel opwaarts potentieel heeft.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan