Crypto - Nieuws en algemene discussie

Dan vraag ik me telkens af: ik kan door veelvuldig traden 100.000 euro winst hebben, maar op 15.000.000 euro belast worden? dus eigenlijk bankroet gaan?

De bedragen zijn nogal absurd maar theoretisch gezien wel.

Zoek maar eens op Reddit voor Amerikaanse slachtoffers bij de vorige crash.

Dit is hoe het in de VS werkt.
That means that converting cryptocurrency to fiat currency, another crypto, or using cryptos to purchase goods and services can all be treated as capital gains events. In terms of tax rates, it depends on how long the cryptocurrency was held.

For short-term trades or activities (less than one year), any gains will be taxed at the individual income tax rate. Cryptocurrencies held for more than one year will likely be taxed at lower rates, ranging from 0-20%, depending on an individual’s income tax bracket.

Dan vraag ik me telkens af: ik kan door veelvuldig traden 100.000 euro winst hebben, maar op 15.000.000 euro belast worden? dus eigenlijk bankroet gaan?

Dat hangt ervan af. Je moet het per kalenderjaar bekijken. Als je nu op 31 december 2021 een winst hebt van 100000 euro en je besluit die te verzilveren door te traden naar euro op 31 december 2021. Dan ben je belasting verschuldigd op je 100000 euro (afhankelijk van of je niet onder het goede huisvader principe valt). De miserie begint als je op 1 januari 2022 besluit om een andere coin te kopen met je winst, en vervolgens 50000 euro verliest. Dan ben je alsnog belasting verschuldig op die 100000 euro, want je kan dat verlies niet aftrekken van het vorig kalenderjaar. Die winst heb je verzilverd in 2021, dus je moet daar belasting op betalen. Het maakt niet uit dat je de dag erna de helft kwijt gespeeld bent. Dat verlies kan je wel aanwenden in de volgende 5 jaar om af te trekken van toekomstige winsten.

Dus als al je trades gebeuren in hetzelfde kalenderjaar, no problem. Als je nu op 1 januari 2021 een winst boekt van 100000 euro in 1 dag, en vervolgens die verliest op 31 december 2021 omdat je tijdens het jaar1000 shitcoins gekocht had en 50000 trades gedaan had, geen probleem dan ben je geen belasting verschuldigd want je had geen winst op 31 december 2021.

De bedragen zijn nogal absurd maar theoretisch gezien wel.

Zoek maar eens op Reddit voor Amerikaanse slachtoffers bij de vorige crash.

Dit is hoe het in de VS werkt.
That means that converting cryptocurrency to fiat currency, another crypto, or using cryptos to purchase goods and services can all be treated as capital gains events. In terms of tax rates, it depends on how long the cryptocurrency was held.

For short-term trades or activities (less than one year), any gains will be taxed at the individual income tax rate. Cryptocurrencies held for more than one year will likely be taxed at lower rates, ranging from 0-20%, depending on an individual’s income tax bracket.
in welke Belgische wetgeving staat er dat dit hier ook zo belast wordt? (oprechte vraag, geen idee waar)

kzou zelf al langs geen kanten meer weten hoe of wat aangeven met al die swaps die ik doe vanuit mijn wallet, van dollar/euro waarde op dat moment :unsure:

oftwel brengt het zodanig weinig op dat de fiscus het nooit zal controleren, ofwel ga ik er zodanig goe mee verdienen dak mij ga laten belasten in tbuitenland. (ik zou dan gewoon over de grens in nederland gaan wonen)

kben er zeker van dat het merendeel van de bevolking daar ook hun gat gaat aan vegen omdat die belastingsregels omtrend het traden zodanig achterlijk in elkaar zitten, dat ge er kop noch staart aankrijgt
In Nederland is het super geregeld vind ik. Als de Belgische overheid dat ook een keer op die manier wou doen dan gaf iedereen het gewoon aan. In NL betaal je geen belastingen op de eerste 30000€. Je moet het wel aanvinken op je belastingspapieren. Een kennis cashed gewoon uit via Bitcoinmeester want die hebben een licentie. Die checken en regelen alles voor hem. En wat betalen die NLers qua belasting? 3% ofzo.

Dat hangt ervan af. Je moet het per kalenderjaar bekijken. Als je nu op 31 december 2021 een winst hebt van 100000 euro en je besluit die te verzilveren door te traden naar euro op 31 december 2021. Dan ben je belasting verschuldigd op je 100000 euro (afhankelijk van of je niet onder het goede huisvader principe valt). De miserie begint als je op 1 januari 2022 besluit om een andere coin te kopen met je winst, en vervolgens 50000 euro verliest. Dan ben je alsnog belasting verschuldig op die 100000 euro, want je kan dat verlies niet aftrekken van het vorig kalenderjaar. Die winst heb je verzilverd in 2021, dus je moet daar belasting op betalen. Het maakt niet uit dat je de dag erna de helft kwijt gespeeld bent. Dat verlies kan je wel aanwenden in de volgende 5 jaar om af te trekken van toekomstige winsten.

Dus als al je trades gebeuren in hetzelfde kalenderjaar, no problem. Als je nu op 1 januari 2021 een winst boekt van 100000 euro in 1 dag, en vervolgens die verliest op 31 december 2021 omdat je tijdens het jaar1000 shitcoins gekocht had en 50000 trades gedaan had, geen probleem dan ben je geen belasting verschuldigd want je had geen winst op 31 december 2021.
dus als je uitcasht, en onmiddellijk 33% belastingen betaald, dat is niet voldoende?

In Nederland is het super geregeld vind ik. Als de Belgische overheid dat ook een keer op die manier wou doen dan gaf iedereen het gewoon aan. In NL betaal je geen belastingen op de eerste 30000€. Je moet het wel aanvinken op je belastingspapieren. Een kennis cashed gewoon uit via Bitcoinmeester want die hebben een licentie. Die checken en regelen alles voor hem. En wat betalen die NLers qua belasting? 3% ofzo.
In Nederland is het goed om geld te verdienen want geen speculatietaks of dergelijke. Je hebt wel een vermogensbelasting dus slecht om veel geld te hebben. Daar mag je elk jaar x% aftikken op gans je vermogen en afgeven aan de fiscus.
In België is het gans omgekeerd. De rijken hebben het hier goed omwille van geen vermogensbelasting. Maar de gewone werkmens heeft daar niks aan dus die moeten dokken op alles wat ze verdienen.

Euh, zelfs als je die niet omruilt naar euro's dan nog moet je belasting betalen op de waarde in euro's, als het om een speculatieve trading assets gaat. Toch? Anders zou het nogal gemakkelijk zijn gewoon niks inruilen voor euro's en nooit belasting betalen.
Ik zei euro, maar het kan evenwel dogecoin/xrp/stellar blabla zijn. Het moment waarop je trade naar een ander asset is wanneer je die winst verzilverd. Mijn punt is dat je het per kalenderjaar moet gaan bekijken.
Als je gewoon hodler bent en nooit trades maakt dan moet je uiteraard nooit belasting betalen. En als er een jaar tussen de aankoop en trade zit ook niet.

Ik vraag me af: is het OK om 1 januari 2019 te zien hoeveel uw trading wallet waard was in euro's, en dan op 31 december 2019 nog eens te gaan zien hoeveel uw trading wallet waard was in euro's, en dan te zeggen OK dit verschil (minus mijn eigen investeringen in euro's) is mijn winst en dit vul ik in in de belastingen?

Als dat niet zo mag omdat er zogezegd nog coins open staan van oktober die nog niet ingeruild/verzilverd zijn, dan wordt het zeer ingewikkeld en dan is het handiger van op 31 december eventjes 1 dag alles naar euro's te zetten en daar mee te rekenen, en daarna terug alles in coins kopen toch?
Ge verstaat mij niet. Je moet per kalenderjaar kijken. Als je nu meerdere trades gedaan hebt in een kalenderjaar, moet je op 31 december 23:59:99 gaan kijken hoeveel winst/verlies je geboekt hebt. Daarop ben je belasting verschuldigd. Als je maar 1 trade gedaan hebt (de aankoop) geen belasting verschuldigd. Als je ook maar 1 keer omgezet hebt naar andere coins/euro => belasting verschuldigd. Als er meer dan 1 jaar zit tussen de aankooptrade en het verzilveren van uw winsten door te traden naar iets anders => geen belasting verschuldigd op winsten. (die regel van 1 jaar is trouwens niet vast, kan evengoed 6 maand zijn, tis de fiscus die daarover beslist. Dat is uiteraard in hun voordeel)

En uw laatste alinea is iets wat veel gebeurd. Als je nu bv. een verlies hebt op 31 december kan je eventjes traden naar iets anders, en dan terug traden naar de coin die je had. Vervolgens kan je dat verlies aanwenden op toekomstige winsten. Ik weet niet of dat illegaal is in België, maar in de VS is er daar alleszins een regel dat je dat er een periode van 30 dagen tussen het verkopen en terug aankopen van de coin/aandeel moet zijn anders is dat illegaal. Het principe heet dus tax loss harvesting.

In Nederland is het goed om geld te verdienen want geen speculatietaks of dergelijke. Je hebt wel een vermogensbelasting dus slecht om veel geld te hebben. Daar mag je elk jaar x% aftikken op gans je vermogen en afgeven aan de fiscus.
In België is het gans omgekeerd. De rijken hebben het hier goed omwille van geen vermogensbelasting. Maar de gewone werkmens heeft daar niks aan dus die moeten dokken op alles wat ze verdienen.
Volgens mij betaal je in NL geen belastingen als je het geld in hetzelfde jaar weer uitgeeft. Peildatum is 1 januari voor het jaar waarvan je aangifte moet doen.

Zeer duidelijk alleen dat aspect "als er meer dan 1 jaar tussen zit tussen de aankoop en het verkopen: geen belasting verschuldig", waar komt dan van? Dat komt ook uit Amerika? Want in Belgie is dat vooralsnog onduidelijk hoor dacht ik. Want op de gewone aandelenmarkt kan je hier toch ook goud kopen op een dal en dan 10 maanden later terug verkopen op een piek. Als "goede huisvader" zonder daar winstbelasting op te betalen? Dat ligt niet zo zwart op wit vast hoor volgens mij dat daar exact een jaar moet tussen zitten. Anders had je toch ook niet al die "rulings" dat gevraagd worden als het allemaal zo duidelijk zou zijn.
Welja daarmee, het is een feitenkwestie waarover die fiscus beslist. Er zijn meerdere factoren die meespelen. Er circuleert daarover een vragenlijst. Er staat inderdaad geen vaste tijdsperiode op. Tzijn smeerlappen want zo kunnen ze eigenlijk aan elke situatie een draai geven zodat het zogezegd niet meer onder dat goede huisvader principe valt.

Euh, zelfs als je die niet omruilt naar euro's dan nog moet je belasting betalen op de waarde in euro's, als het om een speculatieve trading assets gaat. Toch? Anders zou het nogal gemakkelijk zijn gewoon niks inruilen voor euro's, continue onderling traden of werken met Tether (USD virtual equivalent) en nooit belasting betalen.
En wie gaat dat controleren?

Zolang ze geen duidelijk omschreven regel kunnen maken geeft toch niemand zijn crypto aan? Tenzij ge 100K gaat cashen ofzo.
Belastingen zijn altijd uw eigen verantwoordelijkheid. Ge moet voor uw eigen uitmaken of ge nu belasting verschuldigd zijt of niet, oftewel door advies in te winnen of door het zelf te bekijken. Als ze achteraf komen en gij zegt "jama jullie waren niet duidelijk", zal dat niks uitmaken en zullen ze u nog altijd zwaar beboeten. Omdat ze er altijd van uitgaan dat er kwaad opzet is, tenzij gij anders kan bewijzen (bewijslast ligt altijd bij jou, niet bij de fiscus).

Wel dat is het dilemma dus hoe lang kunt ge zoiets blijven volhouden. Paar duizend euro in 2016 wie gaat daar over zagen? 5000 euro in 2017? Niet aangeven he dat is speelgeld! 15.000 euro in 2020? M nope? 35.000 euro in 2021? Ook nog onder tafel vegen?

Voor een fiscus begint dat al naar grootschalige fraude te ruiken, meerdere tienduizenden euro's niet aangeven is niet meer om mee te lachen, dat is al meer geld als sommigen hun dagjob opbrengt op een jaar. En er is veel volk dat daar mee speelt hoor een stuk of 5-10 coins en dan elke 6-12 maanden ofzo wat coins traden, zeker als het net gepiekt heeft of gedald heeft... dat zijn er veel hoor. Die laten dat echt geen 365 dagen onaangeroerd in bear/bull markets.

Daarom zei men hier paar jaar geleden op: stop met traden die gewoon buy en hold want anders moet je de markt minstens 30% gaan outperformen en dat kan vrijwel niemand op lange termijn.

Vanaf Europa de grote exchanges gelijk coinbase, kraken enz plots verplicht om tax gegeven te releasen dan kan je het serieus vlaggen hebben toch? En die boetes ik vermoed is niet gewoon achterstallige belastingen betalen, daar komt dan nog een stuk bij zou ik denken.

Maar gaat dat gebeuren? Ik trade ook op aandelenmarkten, die informatie heeft de overheid ook niet? En dat systeem bestaat al decennia.

Ik vraag mij nog altijd af hoe ze dat zullen doen. Ze kunnen onmogelijk een duidelijk beeld schetsen aangezien crypto traden iets is dat gebeurd over verschillende exchanges. Ik vermoed dat ze gewoon uw volume ofzo zullen doorgeven, en de fiscus er de grote vissen zal uit plukken.

Terug
Bovenaan