Ja, dat was een serieuze post. Niet iedereen verdient 4k+ per maand als IT-consultant. Ik ben jong, niet hoogopgeleid en studeerde een paar maanden terug nog voltijds. Dan is het niet onlogisch dat ik een bescheiden bedrag ter beschikking heb om te kunnen investeren. Vandaar mijn 'noob' vraag.
En van iemand die zo'n minachtende toon gebruikt verwacht ik wel dat die informatie correct kan lezen. Je leest het fout. Die 2.8k is niet mijn totale "portfolio" maar mijn "niet gerealiseerde winst" op die 2 dagen. Ik snap niet hoe je over de woorden 'extra' en 'erbij' hebt kunnen lezen. En het heeft niet 6 jaar geduurd vooraleer ik break-even draaide maar 6 maanden. Ik ben in augustus 2023 terug in crypto gestapt toen BTC 24k was. Maar toen had ik nauwelijks geld op mijn rekening staan. Mocht ik toen over de 7k beschikken die ik uiteindelijk in totaal in crypto heb gestoken de laatste 6 maanden, zou ik het nu verdubbeld hebben naar 14k. Nu moet ik het tevreden stellen met een kleine 10k. En de volgende bear market is hoogstwaarschijnlijk niet morgen. Tegen dan heb ik een ander bedrag ter beschikking om te investeren.
Vergeef mij als ik mijn mond heb opengedaan als peasant op het forumplein hier. Wist niet dat enkel de elite hier mag converseren. Ik zal mij dus terug begeven naar mijn akkers.
Haha, zalige post.
Ik snap zeker hoe mijn post kan overkomen en het is uiteraard wat lomp uitgedrukt, maar ik had het echt begrepen als €280 (als 10%) terug erin steken door "(...) all-in in 1 project (...)" en "heb ik die 2.4k kunnen recupereren". Zou eigenlijk €240 geweest moeten zijn ook lol

. En vanuit dat perspectief snap ik gewoon niet waarom sommigen <1k investeren (niet alleen in crypto, over investeren in het algemeen heb ik het dan).
Als ik dit dan lees: "
95% van mijn portfolio in crypto en 5% in cash. Omdat zo'n hoge allocatie aan crypto uitermate riskant is, heb ik alles verkocht met het doel om iets traditioneler te gaan beleggen (aandelen)" - en als ik dan nog in het achterhoofd een bedrag van ~€3k heb, dan vraag ik me gewoon af waarom je je daarover zorgen zou maken omdat je dan ofwel net gestart bent met investeren, ofwel slechts een beperkt deel van je spaargeld investeert. In beide gevallen dus echt niet riskant, toch?
Ik kijk ook echt niet neer op mensen die bv. een paar €100/maand investeren, maar dan zie ik 2 situaties:
- ofwel kan je niet veel meer sparen dan dat bedrag, maar in dat geval lijkt het me verstandiger om dat geld achter de rug te houden voor noodsituaties
- ofwel is je spaarcapaciteit veel groter, maar beslis je om slechts een beperkt deel te investeren. Als dit het geval is, wat hoop je te bereiken, wat is het doel van de investering? Voorbeeld: iemand die €1000/maand kan sparen maar €100/maand investeert, zelfs bij een verdubbeling heb je dan een extra €1200, een bedrag dat je normaal op iets meer dan 1 maand kan sparen. Wat is daar de meerwaarde van?

Op lange termijn dikt dat bedrag wel aan door de samengestelde interest, maar het zal nooit een noemenswaardig bedrag zijn tov. wat je echt zou kunnen bereiken.
Die €10k is trouwens toch echt een mooi bedrag, dat heeft tenminste impact als je zo'n bedragen investeert.
Wat ik wel niet snap is waarom je net nu uitstapt: vorige bear market achter de rug, halving binnen 2 maanden, de US ETF's die gestart zijn, nieuwe ATHs op de S&P500. Je gaat heel de komende bull run missen, waarom dat rendement mislopen terwijl je wacht op de volgende bear market? Waarom ben je zo overtuigd dat we op korte termijn terug sterk zouden dalen?