Critérium du Dauphiné 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter jvc
  • Startdatum Startdatum
Onklopbaar is niemand. Je kan vallen, ziek worden, slecht zijn van de hitte, iedereen kan een mindere dag hebben.

Maar zoals hier al gezegd stond de 4de vorig jaar op 20 minuten. Realistisch gezien moet hij enkel Vingegaard in het oog houden.

Ieder jaar wordt er wel gezegd dat renner x of y moeten anticiperen. In de realiteit zijn andere teams ook gewoon bezig met hun 4e of 5e plek. Stel dat de top 3 na 2 weken dezelfde is als vorig jaar. Nummer 4 en 5 vallen aan, vind je dan dat Quickstep niet moet rijden?

Als Evenepoel zijn podium verspeelt zodat Vingegaard de tour kan winnen. Zeggen we dan, goed gedaan!?

Ik snap die hele heisa rond Evenepoel niet.

Hij wordt 4e op logische afstand van de twee grote in een voorbereidingskoers waar hij notabene vorig jaar zelfs nog slechter presteerde. What's the fucking problem???
Ik denk dat het gewoon de figuur van Remco is die polariseert.

Volg het zwemmen niet echt, hoe ver wordt er daar gegaan dan?
Wereldrecords & wereld of olympisch kampioen aan 15-16 jaar is verre van uitzonderlijk in zwemmen, ook voor lange afstanden (15’ in een zwembad liggen voor 1500m is nog iets anders dan 5-6 uur op nen fiets natuurlijk), dus niet enkel anaerobe inspanningen.

Thorpe, Phelps, Ledecky... en nog een hoop (gedopeerde?) chinezen die ik vergeet (hoewel die meer sprintnummers waren dacht ik).
Wat op zich eigenlijk al een biologische anomalie is voor mannen, want die zijn in principe later volwassen dan vrouwen.

Verwacht nu niet direct dit soort extremen in wielrennen, maar bv. een Seixas, lijkt me onwaarschijnlijk dat het nog jaren duurt voor zijn eerste profoverwinning.. Juniors die de beloften categorie overslaan begint veelal de norm te worden voor echte toptalenten, terwijl dit in het EPO tijdperk ondenkbaar was.

Laatst bewerkt:
Verwacht nu niet direct dit soort extremen in wielrennen, maar bv. een Seixas, lijkt me onwaarschijnlijk dat het nog jaren duurt voor zijn eerste profoverwinning.. Juniors die de beloften categorie overslaan begint veelal de norm te worden voor echte toptalenten, terwijl dit in het EPO tijdperk ondenkbaar was.
Vroeger werd iemand ook prof puur op basis van de uitslagen, en dan begon je eerst te knechten voor de kopman. Eigenlijk moest je vervolgens je beurt maar afwachten. Een goeie graadmeter om iedereen naar waarde te schatten was er niet.

Tegenwoordig rijdt elke nieuweling met een powermeter. Als die bij de juniors uitslagen beginnen te rijden vraagt ploeg X al hun data op. En de data over hoe goed te trainen is ook wijdverspreid. Op Zwift rijden amateurs rond aan 4,5 a 5w/kg alsof het niks is geworden.

Op dat vlak denk ik ook dat renners minder marge hebben als vroeger. Iedereen is gewoon al veel beter dan ze dat 25 jaar geleden waren. De leeftijden zijn opgeschoven, waar renners vroeger vaak al 23 a 24 waren is dit nu plots 19 a 20 geworden, of bij Seixas dus zelfs 18. Crazy. Ik hoop voor die gast dat de druk op hem niet te groot wordt om ooit de Tour te winnen.

Onklopbaar is niemand. Je kan vallen, ziek worden, slecht zijn van de hitte, iedereen kan een mindere dag hebben.
Je hoopt niet op accidenten maar de Tour moet altijd nog gereden worden wel. Kijk naar vorig jaar, Pogacar reed daar in de eerste week ook bijna op een verkeerdbord:
. Een stukje bikehandling wel maar ook een enorme dosis geluk daar. Voor hetzelfde geld valt hij daar en breekt hij zijn schouder/pols en game over.

5 jaar ongeschonden een Tour doorkomen is al een prestatie op zich. Het moet alleen wel gezegd: als grote naam krijg je toch altijd net iets meer ruimte EN UAE & Visma zorgen er wel voor dat hun kopmannen gewoon bij de eerste 10-20 van het peloton rijden. Vergelijk dat zelfs met een Evenepoel die donderdag bv knal in de buik van het peloton zit (en valt) en zelfs dat is al een wereld van verschil. Nvm zo'n standaard top 10-15 renner zoals een Martin of iets dergelijks, die mannen moeten altijd hopen dat ze er juist tussendoor rijden want hun ploegen gaan het zeker niet regelen voor hen.

EN UAE & Visma zorgen er wel voor dat hun kopmannen gewoon bij de eerste 10-20 van het peloton rijden.

Visma ja UAE echt niet hoor. Pogacar doet het 9 op de 10 keer gewoon op zichzelf. Pogacar kan dat natuurlijk maar UAE is maar een schim van de ploeg van Visma als het op hun kopman vooraan houden.

Toch nog even een korte shout-out naar de Froome van de Tour 2017!! (Allé ik denk toch dat het 2017 was)

Bergop een rit gewonnen, bergaf een rit gewonnen, op pad met Sagan in de finale van een vlakke rit, ... dat was geen saaie Froome!

Ok, dat is gezegd :tongue:

Toch nog even een korte shout-out naar de Froome van de Tour 2017!! (Allé ik denk toch dat het 2017 was)

Bergop een rit gewonnen, bergaf een rit gewonnen, op pad met Sagan in de finale van een vlakke rit, ... dat was geen saaie Froome!

Dat filmpje hierboven :laugh: Die gast had toch echt een verschrikkelijk lelijke stijl. Als je die zo zag fietsen denk je toch echt dat die ieder moment kan vallen. Nu ja bon, het ging wel vooruit natuurlijk.

In 2017 heeft Froome geen rit gewonnen, dus ik vermoed dat je het jaar ervoor bedoelt maar daar zat wel een tijdrit bij.

In 2017 heeft Froome geen rit gewonnen, dus ik vermoed dat je het jaar ervoor bedoelt maar daar zat wel een tijdrit bij.
Klopt, 2016 inderdaad. Won toen een bergrit in de afdaling en een TT inderdaad. Reed toen ook een keer weg met Sagan op het vlakke, en was bergop ook gewoon eigenlijk de sterkste dat jaar.

Dat was voor mij de beste Tour van Froome, en waarbij hij ook op vele terreinen iets getoond heeft.

Is die afdaling-stijl niet superbelastend voor de bovenbeenspieren? Wat je daarmee wint bergaf, krijg je mss terug in vermoeidheid bergop.

Is die afdaling-stijl niet superbelastend voor de bovenbeenspieren? Wat je daarmee wint bergaf, krijg je mss terug in vermoeidheid bergop.
Een deel van het gewicht komt volgens mij op de bovenbuis en het stuur terecht?
+ die gasten hun bovenlijf weegt 2 keer niks: geen spiertje in hun armen, geen grammetje vet op die torso. Ik denk dat je dat moeilijk kan vergelijken met een sterveling van 80kg oid :)

En Froome trapte bij in die positie, de belasting op die benen is dus niet constant en alles wat niet anaeroob is, is in principe van te herstellen op korte termijn.

Terug
Bovenaan