Critérium du Dauphiné 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter jvc
  • Startdatum Startdatum
Moeilijk te zeggen of het nu allemaal properder is.

Wat zeker is, in de jaren 90/2000 zag je geen teenagers/20 jarigen zo snel al meedoen met de top.
In die tijden werden de jeugdcategorieën bijlange niet zo professioneel/wetenschappelijk bijgestaan als nu, die vooruitgang is onmiskenbaar.

Lenny ook direct al in de Tour volgende maand!

Vind het nog altijd een verkeerde beslissing dat ze Remco,
na zijn Giro exit niet gewoon hebben laten starten in de grand boucle van 2023, verloren jaar.

Maar zoals je zelf zegt, omdat het nu gewoon veel professioneler is in de jeugdcategorieën. Heeft dus niets met al dan niet doping, etc. te maken. Vandaag even naar de openingstijdrit van de Giro u23 gekeken. Helft van dat peloton zit op een dikke tijdritfiets en heeft duidelijk tijd doorgebracht in ofwel een windtunnel of op de piste. 5 jaar geleden zat iedereen daar nog compleet scheef op hun fiets, een fiets die vaak ook nog eens helemaal niet in de buurt kwam van degene die profs gebruikten. Ze gaan (bijna) allemaal op hoogte tegenwoordig, trainen als profs, eten als profs, etc.

Los van of dat een goede evolutie is natuurlijk (ik vind dat niet), maar het is zeer logisch dat ze veel sneller mee kunnen bij de profs.

Vorig jaar was het aanpassen aan de Tour voor het jeugdige drietal (Gregoire - Vauquelin - Martinez).
Dit jaar gaat een van hen een zege pakken en zie ik een mooie Tour voor Frankrijk.

Was me zelf ontgaan dat Lenny vorig jaar al meedeed, wat goed is komt snel :help:
Los van of dat een goede evolutie is natuurlijk (ik vind dat niet), maar het is zeer logisch dat ze veel sneller mee kunnen bij de profs.

Zit wel nog een beetje rek op, als je het zwemmen bekijkt zeker :unsure: Al hoewel ik nu niet direct de extremen van zwemmen verwacht in de koers

Pogi is gewoon een vrolijke Frans itt bijv. arrogante Armstrong of saaie Froome en Wiggins... En hij koerst attractief.

De journalisten kunnen dus genoeg andere artikels schrijven zonder het te moeten hebben over doping.

En alle toppers zijn ook elkaars beste vriend dus vetes zijn er ook al niet.

In de tijd van Roger zou het geen waar zijn!

Je maakt een grapje zie ik.

Froome VS Pogi in grote rondes

Aanvallen bergop: 1-1
Aanvallen in afdaling: 2-1
Aanvallen in een vlakke sprint etappe: 3-1
Lopen in een bergrit: 4-1
Knechten voor je kopman en toch de rit winnen: 5-1
Grote ronde winnen waarbij je de tegenstanders een voorgift geeft van 2 minuten om het spannend te maken: 6-1
Lange solo's aangezien je een alien bent: 6-2
Wedstrijden op speciale ondergronden: 6-3

Een duidelijke overwinning voor Froome 😉

Ik vind het echt frappant .

Pogi heeft nergens in de media of waar dan ook zelf maar vragen gehad over doping gebruik/beschuldigingen.

Terwijl Froome dat echt enorm was.
Froome reed zijn zotte waardes met een overpowerde lead out trein.
Meestal maar 3 weken echt op een jaar.
en hij zou misschien net met Vingegaard meekunnen nu.

Terwijl Pogi ,in principe niemand nodig heeft, hij de 2de besten klimmer ter wereld op zijn plaats zet alsof het een recovery ride is en dit bijna het hele jaar door eigenlijk doet. (Er is gelukkig nog een MVDP die ons nog een beetje heeft koers heeft gegeven).

Het is niet dat ik Pogi beschuldig ofzo, maar ik was wel fan van Froome (sky) en de beschuldigingen waren echt enorm zowel publiek als media.
Nu letterlijk zo goed als niks...

Er wordt vaak genoeg gealludeerd op Gianetti zijn voorgeschiedenis.

Froome reed wel wat meer dan drie weken per jaar. 17 rittenkoersen gewonnen in zijn carrière.

Sky was ook gewoon uitgesproken antidoping (LOL) en daar werd heel wat kak aan gehangen door hen, dan kan je daar heel wat vragen over verwachten.
Froome kwam uit het niets en werd van de ene dag op de andere opeens de beste ronderenner ter wereld.

Tenslotte zat er genoeg vuil volk in team Sky en is Froome ook gewoon geschorst (en vrijgesproken) geweest voor het gebruik van verboden middelen.

En Froome zag er niet uit op de fiets;)

Froome reed wel wat meer dan drie weken per jaar. 17 rittenkoersen gewonnen in zijn carrière.

Sky was ook gewoon uitgesproken antidoping (LOL) en daar werd heel wat kak aan gehangen door hen, dan kan je daar heel wat vragen over verwachten.
Froome kwam uit het niets en werd van de ene dag op de andere opeens de beste ronderenner ter wereld.

Tenslotte zat er genoeg vuil volk in team Sky en is Froome ook gewoon geschorst (en vrijgesproken) geweest voor het gebruik van verboden middelen.

Sky deed dat vooral omdat wat er het decennium ervoor allemaal is gebeurd.

Froome reedt natuurlijk nog andere koersen, maar hij was geen man van het eendagswerk dus meer te vergelijken met een Vingegaard, wat minder attractief is dan een Pogi, mvdp of Remco die top zijn in dat eendagswerk.

Salbutamol is niet verboden in tegenstelling tot Clenbuterol, nog andere renners die betrapt zijn geweest op een te hoge inname zijn vrijgesproken, sommige andere dan weer niet.

Froome zijn team heeft blijkbaar wetenschappelijk onderbouwd dat je positief kunt testen zonder teveel te puffen, door bepaalde omstandigheden. (En het Biologische paspoort van Froome toonde ook niets speciaals aan).

Wada kon nog in beroep gaan maar heeft dat niet gedaan (hoewel ze zeker zo een zaak graag wel zouden winnen).

Froome kwam inderdaad een beetje uit het niets , maar Froome heeft nooit de opvolging gehad zoals Europese wielrenners. (Slechte techniek , dus wrsclk veel mogelijke fysieke progressiemarge, in begin jaren als prof had hij ook last van een parasiet, dat is maar ergens 2010 -2011 is opgelost, mss ook de reden dat het dan plots zo veel beter ging).

Maar !
ik ga zeker geen handen in het vuur steken voor Froome, de zaak Freeman bvb. Is wel vreemd hoewel dat wrsclk meer naar Wiggins en het baanwielrennen ging.

Ik ga der vanuit dat de meeste mensen Froome zien als een dopeur (zelf buiten die salbutamolzaak).
-----
Daarom dat ik het frappant vindt dat er nu nul ophef over is over pogi

Pogi 2025 zou prime Froome gewoon in de vernieling rijden, je kan dat dan steken op verbeterende trainingsleer , materiaal, ...
Vingegaard en co hebben jammer genoeg die lessen gemist.
Voor een spannende grote ronde te krijgen

Kerel heeft al tweemaal de tour gewonnen en Pogacar op de 2de plek geforceerd.
Hoezo lessen gemist?

Trouwens op dat elan kan je ook van Vingegaard en in het verlengde heel visma met een loep gaan bekijken.
Die zijn als collectief zo sterk en elke renner die naar daar gaat maakt nog serieuze progressie.

Laatst bewerkt:
Welke lessen zijn dat dan? :unsure:

Het is altijd allemaal gemakkelijk gezegd maar op het einde van de rit moet het fysiek nog kunnen. Ik denk dat de realiteit is dat Pogacar nóg beter geworden is in het tussenseizoen 2023-2024 en dat je niet veel verder moet zoeken dan dat. Vorig jaar kon dat verdoezeld worden door die val in het Baskenland maar als je deze Dauphiné ziet is het gat precies niet kleiner geworden en om dat nu op die val in Parijs-Nice te steken, dat vind ik dan weer niet plausibel. Misschien mist Visma ook net dat procentje dat ze vroeger haalde met hun CO2 rebreathers maar nu dus verboden is.

Ik ben ook wel benieuwd naar de lessen. Al denk ik nog steeds dat we in potentie een interessante Tour kunnen krijgen, maar dan moeten anderen durven verliezen en niet vanaf week 2 rijden voor hun top 8 plaats.
De enige zwakte van Pogacar in mijn ogen, is de ploegleiding. Als de andere ploegen dus totale chaos kunnen creëren en er misschien zelf een strijd van kan maken tussen mannen van de 2de rij (omdat Pogi en Jonas elkaar voor een stuk neutraliseren) kan het leuk worden. Maar dan moeten bepaalde ploegleiders wel écht Playstation durven spelen. Visma/SQS die een versmachtend tempo rijden om de rode loper uit te lopen is duidelijk niet de manier hoe ze het moeten aanpakken.

De enige zwakte van Pogacar in mijn ogen, is de ploegleiding. Als de andere ploegen dus totale chaos kunnen creëren en er misschien zelf een strijd van kan maken tussen mannen van de 2de rij (omdat Pogi en Jonas elkaar voor een stuk neutraliseren) kan het leuk worden. Maar dan moeten bepaalde ploegleiders wel écht Playstation durven spelen. Visma/SQS die een versmachtend tempo rijden om de rode loper uit te lopen is duidelijk niet de manier hoe ze het moeten aanpakken.

Pogacar won vorig jaar met 20 minuten voorsprong op de 4e Almeida. Iemand van de 2e rij gaat dus al een half uur moeten krijgen en daar gaat dan een Almeida nog niet mogen bij zitten.

Het spel spelen lijkt logisch maar Pogacar steekt zover boven de rest uit dat je gewoon onmogelijke grote voorsprongen moet beginnen uitdelen om kans te maken. Kussjes gewijs 3 minuten krijgen/pakken en zo de Vuelta winnen gaat in de Tour met Pogacar echt niet lukken.

Wil je de Tour winnen ga je de beste moeten zijn.

Kerel heeft al tweemaal de tour gewonnen en Pogacar op de 2de plek geforceerd.
Hoezo leseen gemist?

Trouwens op dat elan kan je ook van Vingegaard en in het verlengde heel visma met een loep gaan bekijken.
Die zijn als collectief zo sterk en elke renner die naar daar gaat maakt nog serieuze progressie.

Je leest de berichten wat fout. (ik heb niets tegen Vingegaard) en het gaat vooral over de Pogi van 2024-2025 die zo absurd goed is geworden.

Enkele hedendaagse ronde renners zijn inderdaad net beter dan peak froome. (Traingingsleer etc.)
Maar pogi (2025) zit daar momenteel zo ruim boven, zeker in deze Dauphine vond ik het echt absurd om te zien.
Zolang Vingegaard nog wat in de buurt zat vond ik Pogi nog enigszins menselijk, nu de laatste tijd is het echt een Alien geworden 😅
Vingegaard was nu zeker nog niet in topvorm, maar Pogi evenmin en hij trok in mijn ogen nog niet eens vol door...

Het is dus niet dat ik vingegaard wil neersabelen , het is gewoon dat Pogi op een of andere manier zo absurd goed is geworden als enigste van het peloton.

----

Iemand ergens anders maakte een beetje absurde vergelijking met een 5km loopwedstrijd om wat beter aan te tonen hoe groot het verschil tussen Vingegaard en Pogi was op dit moment (enkel met het gebruik van fysieke waardes (Watts / kg / Vo2Max / absolute watts...)

Stel dat Pogi en Vingegaard 5 km lopers waren:
Pogacar (de beste ronderenner allertijden qua waardes ) = wereldrecordhouder 5 km
Vingegaard zou +/- 30 seconden trager zijn.

Tuurlijk wat absurd,, maar ik vind dat het wel aantoont hoe groot het verschil is.
Zelf al gaan daar nog 10 seconden af bij vingegaard (bij fouten in de marges) dat verschil blijft immens groot.

En zotte Paul al direct top10!

Ik blijf erbij, de winnaar van de Dauphiné gaat de Tour niet winnen.
Ik denk het wel! :LOL:

Dat is het nooit. Maar vorig jaar was zijn Dauphine een stuk slechter en reed hij podium in de Tour met +10' voorsprong op de 4e.
Dat wordt altijd maar herhaald, maar hij zei zelf dat hij al dichter op zijn Tour-niveau van vorig jaar zat, dus benieuwd hoeveel marge er nog is.

En dan nog is minder relatief. Hij zit in een voorbereidingskoers (waar hij vorig jaar notabene veel minder was) en staat 4des. Als dat al minder is dan is het enige dat genoeg is voor hem de Tour winnen en daarvoor heeft ie de pech dat de beste renner sinds Merckx in zijn generatie zit. Verder staat er een 2-voudig renner voor hem als 2de. De vreemde eend in de bijt is Lipowitz waarvan we niet weten of zijn eigenlijk piek niet hier ligt. Dus minder is gewoon relatief en Remco rijdt gewoon op zijn niveau rondt
Iedereen hoopt en wilt natuurlijk dat die meekan en hij wordt natuurlijk vergeleken met degene die meedoen en die zijn helaas nog een stuk beter dan hem.

Was me zelf ontgaan dat Lenny vorig jaar al meedeed, wat goed is komt snel :help:

Zit wel nog een beetje rek op, als je het zwemmen bekijkt zeker :unsure: Al hoewel ik nu niet direct de extremen van zwemmen verwacht in de koers
Volg het zwemmen niet echt, hoe ver wordt er daar gegaan dan?

Niet vergeten dat Pogacar ook een aantal keer tegen de grond is gegaan in het voorjaar.
Maar met minder gevolgend dan een Remco, Vingegaard, ... . Dat is ook wel iets dat volgens mij een rol speelt, heeft weing valpartijen met gevolgen waar hij terug moet van een lager punt opbouwen.

Wil je de Tour winnen ga je de beste moeten zijn.
Exact. Je kan vooraf nog zoveel bekokstoven als je wil, op het einde tellen de benen en is koers vrij simpel. De suprematie is ook zo groot dat een renner die 4e of 5e kan worden gewoon niet aan aanvallen hoeft te denken.

De Tour van '22 was op dat vlak vrij uniek met dat Visma 2 mannen had die de Tour konden winnen. Jorgenson had ik deze dauphine toch beter verwacht, en Kuss rijdt al helemaal onder zijn niveau dit seizoen.

Exact. Je kan vooraf nog zoveel bekokstoven als je wil, op het einde tellen de benen en is koers vrij simpel. De suprematie is ook zo groot dat een renner die 4e of 5e kan worden gewoon niet aan aanvallen hoeft te denken.

De Tour van '22 was op dat vlak vrij uniek met dat Visma 2 mannen had die de Tour konden winnen. Jorgenson had ik deze dauphine toch beter verwacht, en Kuss rijdt al helemaal onder zijn niveau dit seizoen.

Pogacar heeft wel al meerdere keren laten zien dat hij zeker niet onaantastbaar is.
Zeker in een lange rittenkoers kan hij niet elke dag met zijn krachten woekeren en zal hij ook op zijn team moeten rekenen.
En daar zit ook zowat de duidelijkste zwakte bij UAE, het is een team met individueel sterke renners maar de leiding is niet altijd even verstandig en hebben zich toch al meermaals als niet samenhangend getoond.

Ze hebben nog niet zo lang geleden de giro verloren op een zeer knullige manier.
Het is net belangrijk dat de mannen van de 2de rij niet slaafs in het wiel kruipen maar rijden voor elke seconde verdomme. Man tegen man lijkt de kans me klein dat ze het halen van Pogacar die goed is.

Laat ons vooral de tour afwachten. Er kan veel gebeuren in 3 weken.

Terug
Bovenaan