Critérium du Dauphiné 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter jvc
  • Startdatum Startdatum
Echt absurd eigenlijk, die ziet zijn tijdritfiets misschien 4 keer in een kalenderjaar ofzo? :laugh:

Sterke prestatie

Het moge duidelijk zijn: de sfeer zat er goed in bij Van der Poel. Terecht ook, want de Nederlander mocht terugblikken op een ijzersterke tijdrit. Met een zesde plaats overtrof VDP de verwachtingen, maar een echte verrassing wilde hij het niet noemen. ”Ik had gehoopt om top tien te rijden, dus ik ben blij met het resultaat. Ik ben voor de eerste keer in mijn leven een beetje aan de slag gegaan met de tijdritfiets. Het is leuk dat het meteen rendeert. We hebben aan de positie op de fiets gesleuteld na het voorjaar en ik heb ook meer uren gereden op de tijdritfiets. Ik ben in het verleden al een paar keer in de situatie gekomen om echt mee te doen voor het klassement, dus ik wilde nu eindelijk ook eens tijd steken in het tijdrijden.”

Heeft dit keer dus wel degelijk zich wat voorbereid.

Mooie mentale tik die hij hier uitdeelt 🙂

Pogacar toch de grootste verliezer hier. Maar afwachten wat het gebergte gaat brengen, want die mentale tik zou ook wel eens snel omgedraaid kunnen worden…
Ik denk dat dat best meevalt.

Ik denk dat Vingegaard hier volgens verwachting presteert en ook vooral blij zal zijn met deze uitslag, voor hem is en blijft Pogacar nog steeds de referentie en die zet hij toch op een kleine halve minuut.

Enkel Pogacar kan niet tevreden zijn, maar als je ziet wat er nog komt dit weekend dan denk ik niet dat die nu aan het paniekeren is. Ook voor hem is Vingegaard nog altijd hét referentiepunt. Die 28" zijn vervelender dan die 49" denk ik.

Volgens strava hadden Jorgenson & Pogi dezelfde tijd op die Freydieres/Val d'enfer klim, Remco geen strava tijd deze keer (of niet gepost).
Weinigzeggend natuurlijk een klimmetje van ne 1.6-.8km
Remco was 5" sneller op de klim.

Hij pakt het meeste tijd dankzij zijn aerodynamica op de golvende stukken. Klaas Lodewyck ging er in het interview nogal rap voorbij. "Goh ander stuur, elk jaar wel iets anders."

Hij is nog dieper gaan zitten. En een grote cut out uit het vizier van zijn helm om zijn neus nog meer tussen zijn voorarmen te kunnen duwen.

Ik ben in het verleden al een paar keer in de situatie gekomen om echt mee te doen voor het klassement, dus ik wilde nu eindelijk ook eens tijd steken in het tijdrijden.”

Ik denk dat Pogacar en Remco zich collectief een kriek lachen.
Mee doen voor een klassement, dan toch niet in koersen waar wij meedoen :P

Ik vind vooral dat hij zich niet zoals de standaard MVDP gedraagt. Voor een puntentrui gaan in een betekenisvolle koers, echt moeite doen om in het klassement te blijven staan, trainen op een tijdritfiets.
Rare ziekte die hij opgelopen heeft :P

Volgens Patje hierboven kunde er aanhangen :eviltongue:
Barredo zijn ritzege in Paris Nice '08 (die hij verloor na dopinggebruik) tellen ze mee.
Garate werd 2de in San Sebastian '07, de winnaar wordt later geschorst. Ook die tellen ze mee.

Dan ben je niet echt consequent bezig he...

Sporza op Facebook:
Evenepoel plots royaal leider, Van der Poel nog steeds 4e: zo ziet het algemeen klassement van de Dauphiné eruit. #Dauphiné #Wielrennen

Royaal leider met 4 seconden, 16 seconden als je het met vingegaard bekijkt. 😅
Ik ben een echte Remco fan maar bekijk het toch een stuk nuchterder. TT was gewoon perfect en op 17km kan je op die toppers haast niet meer pakken maar begin niet met zo een domme uitspraken.

Sporza op Facebook:
Evenepoel plots royaal leider, Van der Poel nog steeds 4e: zo ziet het algemeen klassement van de Dauphiné eruit. #Dauphiné #Wielrennen

Ik ben een echte Remco fan maar bekijk het toch een stuk nuchterder. TT was gewoon perfect en op 17km kan je op die toppers haast niet meer pakken maar begin niet met zo een domme uitspraken.
Royaal 🤡 Het is precies of we zijn collectief verbaasd dat de Wereld- en Olympisch kampioen tijdrijden uitpakt.......... in een tijdrit... :unsure:

Er is vandaag weinig discussie over wie de beste tijdrijder ter wereld is, zeker op dit soort parcours. Dit was echt 100% een Remco parcours ook, geen technische afdaling maar eentje waar je gewoon kan stoempen en hij met zijn aerodynamica een enorme edge heeft op de concurrentie. Zonder daarbij voorbij te willen gaan over het feit dat hij een sterke klim rijdt ook. Er zijn tijdritten waar Tarling kan concurreren maar all-round is er echt geen discussie. Again, het is toch wel vooral Pogacar die hier underperformed meer dan iets anders. Pogacar zei gisteren trouwens dat zijn pacing plan gewoon fout was en dat hij te rustig gestart is... maar als je ziet dat hij ook in het 2de deel nog eens 18" extra aan de broek krijgt (quasi evenveel als Jonas over de hele tijdrit verliest) dan is het toch eerder een off day dan sub-optimaal pace plan denk ik.

PS: ik loop op de feiten vooruit maar áls Pogacar deze Dauphiné niet zou winnen, zou dat de eerste korte rittenkoers zijn die hij niet wint sinds de Ronde van het Baskenland 2021 :crazy:

Laatst bewerkt:
Royaal 🤡 Het is precies of we zijn collectief verbaasd dat de Wereld- en Olympisch kampioen tijdrijden uitpakt.......... in een tijdrit... :unsure:

Er is vandaag weinig discussie over wie de beste tijdrijder ter wereld is, zeker op dit soort parcours. Dit was echt 100% een Remco parcours ook, geen technische afdaling maar eentje waar je gewoon kan stoempen en hij met zijn aerodynamica een enorme edge heeft op de concurrentie. Zonder daarbij voorbij te willen gaan over het feit dat hij een sterke klim rijdt ook. Er zijn tijdritten waar Tarling kan concurreren maar all-round is er echt geen discussie. Again, het is toch wel vooral Pogacar die hier underperformed meer dan iets anders. Pogacar zei gisteren trouwens dat zijn pacing plan gewoon fout was en dat hij te rustig gestart is... maar als je ziet dat hij ook in het 2de deel nog eens 18" extra aan de broek krijgt (quasi evenveel als Jonas over de hele tijdrit verliest) dan is het toch eerder een off day dan sub-optimaal pace plan denk ik.

PS: ik loop op de feiten vooruit maar áls Pogacar deze Dauphiné niet zou winnen, zou dat de eerste korte rittenkoers zijn die hij niet wint sinds de Ronde van het Baskenland 2021 :crazy:
Ik zie misschien spoken, maar er was toch echt meer aan de hand dan een off day bij Pogacar? Op een bepaald moment zie je hem drinken van zijn drinkbus. Dat is toch iets dat je normaal nooit zou doen bij een inspanning van om en bij de 20 minuten. Het lijkt alsof hij de concurrentie zand in de ogen wil strooien voor de Tour, of dat hij de Dauphiné slechts als een doorgedreven training beschouwt.

Ik denk dat Pogacar en Remco zich collectief een kriek lachen.
Mee doen voor een klassement, dan toch niet in koersen waar wij meedoen :p
MVDP bedoelt toch gewoon dat hij soms gunstig staat in het klassement en met een goede tijdrit een leiderstrui kan veroveren (zoals gisteren op 14 seconden na) of een leiderstrui langer kan behouden (zoals in de Tour van 2021). Of toch om rittenkoers te kunnen winnen zoals hij dat bijvoorbeeld al eerder deed in de BinckBank Tour. Niet dat hij plots tegen Evenepoel of Pogacar gaat strijden voor een eindzege in de Alpen.

Ik zou Vdp weleens de groene trui willen zien winnen, dat zou toch een manco zijn als dat niet gebeurt.

Op het BK rijdt Philipsen zichzelf in de hekkens, breekt zijn sleutelbeen. Geen Pedersen in de Tour, Milan en Merlier te weinig klimmer, van aert geen interesse. Mathieu in het groen op de Champs!

Ik zie misschien spoken, maar er was toch echt meer aan de hand dan een off day bij Pogacar? Op een bepaald moment zie je hem drinken van zijn drinkbus. Dat is toch iets dat je normaal nooit zou doen bij een inspanning van om en bij de 20 minuten. Het lijkt alsof hij de concurrentie zand in de ogen wil strooien voor de Tour, of dat hij de Dauphiné slechts als een doorgedreven training beschouwt.
De solo's van 2024' Strade en WK hebben eindelijk hun weerslag op hem.
Ik zou Vdp weleens de groene trui willen zien winnen, dat zou toch een manco zijn als dat niet gebeurt.

Op het BK rijdt Philipsen zichzelf in de hekkens, breekt zijn sleutelbeen. Geen Pedersen in de Tour, Milan en Merlier te weinig klimmer, van aert geen interesse. Mathieu in het groen op de Champs!
Mocht Pogacar terug met overmacht de Tour naar zich trekken en dicht bij groen staan, is hij in zo'n scenario niet onwillig om te strijden met Mathieu voor groen, al dan niet voor de fun.

Sporza op Facebook:

De bergen zullen allesbepalend zijn, zaterdag kan er met minuten gegooid worden, terwijl de grote drie nu binnen de minuut staan.
Dat was gewoon een zeer domme uitspraak om van een royale voorsprong te spreken :)

Als je kan winnen moet je de overwinning pakken natuurlijk maar soms is het geen echt verlies om de leiderstrui niet te pakken of te houden.
Het word nog loodzwaar en er is al heel hard gekoerst geweest.
Er word naar je gekeken en je moet op de beslissende momenten je ploeg aan de bak zetten en ik weet niet of QS sterk genoeg is in de breedte om de koers te dragen.
Voor wat dit betreft zit Pogacar op rozen en zal de tijdrit geen waardefactor zijn voor de ritten die er nog aan zitten te komen.
Ale dat denk ik toch😛

Wat ik overigens niet begrijp is hoe men nu weer die prestatie van van der Poel gisteren zit te bekijken met een vergrootglas alsof dit ongezien is. Doe eens effe normaal... die mensen worden toch betaald om het wielrennen te volgen??? Renaat die gisteren in de live ook al verkondigde dat dit een "verplicht nummertje" was voor vdP toen die vertrok, hebben die de laatste 5 jaar onder een steen geleefd?

Gewoon from the top of my head kan ik er 2 uitslagen bij toveren waar vdP zich de ziel uit het lijf gereden heeft als er een leiderstrui op het spel stond én minstens even goed deed als gisteren:
Die tijdrit in de Giro was een specialeke want redelijk technisch als ik het mij goed herinner maar die tijdrit in de Tour van 2021 was eentje waar hij zijn gele trui (met succes) verdedigde op rollend terrein.

De zever die er soms verkocht worden over bepaald prestaties...

Parijs is nog ver...

Nu is een indicatie maar wil in feite niets zeggen over hoe de kaarten zullen liggen in de TDF
De tour zal in mijn ogen ook niet beslist worden in die vlakke ITT in het begin van de tour.
De eerste 12 etappes gaat het erom op zo weinig mogelijk steken te laten vallen en de schade beperken in de ITT om dan in de bergen te knallen.

Ik had ergens gelezen dat UAE maar enkele dagen voor de Dauphine van trainingskamp komen, terwijl bvb. Visma al een weekje langer terug is.
(zelf niet gecontroleerd of dit correct is). Maar mocht het zo zijn , zal dat ook er wel iets mee te maken hebben dat pogi iets minder oogt.

Pogi zal weten wat er aan de hand is en zal zich daar denk ik niet al teveel zorgen in maken.

-----
Nu er op dit moment toch geen Franse kandidaten zijn voor een touroverwinning.
Zou het toch wel nog eens tof vinden mocht er eens een TDF zijn met mss maar 1 ITT maar echt een hele lange +50km
mocht die dan nog plaatsvinden in België (Antwerpen-Brussel bvb.) , gaan ze iets fantastisch meemaken in de tour :p

Terug
Bovenaan