Crisis in de stadskas: Stad Gent ontslaat 350 mensen

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een ENORM leedvermaak heb rond deze hele saga, terugdenkend aan die schertsvertoning in Gent na de lokale verkiezingen vorig jaar.

Vooral nu die van Groen de waarnemend burgemeester is en het mocht gaan uitleggen aan de media. Gent is een warme stad!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een ENORM leedvermaak heb rond deze hele saga, terugdenkend aan die schertsvertoning in Gent na de lokale verkiezingen vorig jaar.

Vooral nu die van Groen de waarnemend burgemeester is en het mocht gaan uitleggen aan de media. Gent is een warme stad!
Ja, gisteren nog gaan eten met iemand die voor stad gent werkt en wiens job op de helling kan staan. Het is nog onzeker. Maar die mag wel naar HR zijn job gaan verdedigen samen met de andere collega's. Net serieus aant verbouwen ook.

350 gezinnen die weer een onzekere tijd tegemoet gaan en hun leven soms toch wel drastisch gaan zien veranderen. Gewoon als gevolg van een stadsbestuur die niet genoeg financiële verantwoordelijkheid getoond heeft.

Uiteindelijk wordt de situatie nu wel aangepakt en steken ze de kop niet in het zand. Hadden ze doorgedaan met business as usual was er ook bakken kritiek gekomen. Afwachten wat het uiteindelijke resultaat zal zijn..

350 gezinnen die weer een onzekere tijd tegemoet gaan en hun leven soms toch wel drastisch gaan zien veranderen. Gewoon als gevolg van een stadsbestuur die niet genoeg financiële verantwoordelijkheid getoond heeft.

Ere wie ere toekomt: in het algemeen is de overheid absolute top in het vermijden van naakte ontslagen - dat mag ook wel eens vermeld worden.

Ook weer typisch Belgisch- en de kop mag er ook zijn want:
  • Een kotbelasting is GEEN besparing
  • Meer parkeergeld is GEEN besparing
  • Gebouwen verkopen kan een besparing zijn maar er was ooit een konijn dat van Gent was die dat ook gedaan heeft en uiteindelijk was dat ook GEEN besparing
Als je gebouwen verkoopt om ze daarna terug duur te huren zal dat op lange termijn geen besparing zijn.
Als ze zoals ze zeggen diensten meer gaan clusteren in hetzelfde gebouw om dan andere te kunnen verkopen dan lijkt me dat wel verstandig beleid.

Even zelf opgezocht

Die 330 miljoen is dus de ganse subsidiepot, hoeveel daarvan naar vzw's en kunst en cultuur gaat kan je blijkbaar ergens opzoeken, maar de doelgroepen (vond ik snel) zijn alvast breed.

Ze moeten wel reageren. Want als de OCMW's de mensen gaan moeten opvangen die hun werkloosheidsuitkeringen gaan kwijtspelen, dan is het hek wel helemaal van de dam als je al zo hard in de schulden zit... Hoog tijd eigenlijk en al te laat, en dan moet je wel reageren met forse besparingen.

Rudy Codde zei in 2021-22 ergens dat het wel meeviel die schuld en beter ging, maar mispakte zich ferm. Financieel wanbeleid gewoon.

En als je vergelijkt met andere steden is het toch simpel: 'schuld per inwoner' ! Gent scoort hoogste samen met Oostende en Mechelen.

Laatst bewerkt:
Misschien lichtjes off-topic maar waarom zijn de cijfers van Antwerpen zo laag?

Antwerpen heeft meer dan 20 jaar onder curatele gestaan, wegens nog veel zwaardere financiële problemen. Zij hebben de afgelopen decennia zware inspanningen moeten doen, daarbij met momenten ook wel zwaar geholpen door Vlaanderen. Ook de fusie met Borsbeek is er in de eerste plaats gekomen omdat Vlaanderen bij elke fusie 50 miljoen schulden overneemt.

Gent heeft de afgelopen decennia dan weer heel veel geïnvesteerd, wat de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad enorm heeft vergroot maar nu wel mede dit tot gevolg heeft.

Laatst bewerkt:
Ja, gisteren nog gaan eten met iemand die voor stad gent werkt en wiens job op de helling kan staan. Het is nog onzeker. Maar die mag wel naar HR zijn job gaan verdedigen samen met de andere collega's. Net serieus aant verbouwen ook.

Ik neem aan dat ze niet de "toppers" zullen buitensmijten maar diegenen waarvan een doorsnee ambtenaar zelfs zegt "jah, ni moeilijk... Die draait een hele dag met zijn duimen".

Niet slecht bedoeld maar je kan niet zo overgebudgetteerd zijn zonder dat er mensen zijn die ganser dagen niets te doen hebben, is dat dan niet 1 van de risico's van zo'n job te doen waarvan je weet "ik word betaald om niks te doen", dat het ooit eens kan stoppen?

Ik neem aan dat ze niet de "toppers" zullen buitensmijten maar diegenen waarvan een doorsnee ambtenaar zelfs zegt "jah, ni moeilijk... Die draait een hele dag met zijn duimen".

Niet slecht bedoeld maar je kan niet zo overgebudgetteerd zijn zonder dat er mensen zijn die ganser dagen niets te doen hebben, is dat dan niet 1 van de risico's van zo'n job te doen waarvan je weet "ik word betaald om niks te doen", dat het ooit eens kan stoppen?
Goh, een van zijn collegas zit nu wel al een tijdje ziek thuis maar is wel vastbenoemd. Dus ja moet je feitelijk geen tekening bij maken. Die blijft wel op post.

Goh, een van zijn collegas zit nu wel al een tijdje ziek thuis maar is wel vastbenoemd. Dus ja moet je feitelijk geen tekening bij maken. Die blijft wel op post.

Is toch ook ergens logisch?
Het zou ook maar erg zijn als iemand die ziek is per definitie bij de ontslagen zou horen.
Nu goed alles binnen zijn eigen context uiteraard.

Goed artikel, ook duidelijke antwoorden over het hoe en waarom. Aansluitend op Sir K zijn post.
Gent scoort dus 3de hoogste, correctie.

Het centrum werd leefbaarder door oa verkeersplan, maar aan de ring of daarbuiten vond ik het op veel plaatsen achteruit gaan (persoonlijke mening na 22 jaar in Gent wonen).

Laatst bewerkt:
Is toch ook ergens logisch?
Het zou ook maar erg zijn als iemand die ziek is per definitie bij de ontslagen zou horen.
Nu goed alles binnen zijn eigen context uiteraard.
in de context van de ontslagen nu bij gent weet ik feitelijk niet of thuis ziek zitten een reden zou zijn om het ontslag te vermijden.

Ik herinner me ook nog dat Christophe Peeters werd buiten gebonjourd toen partijgenoot Mathias burgemeester werd in 2018. Politieke afrekening zei men... net de man die het zag aankomen, toen al. Dus ja, hier is het boontje komt om loontje. Gent moet nu net de oefening doen die de meer rechtse federale regering moet doen.

Wat ik niet wist, is die havenfusie. Terneuzen en Vlissingen kunnen niet op tegen wereldhaven Rotterdam denk ik. Gent + Zeebrugge had beter geweest, maar Antwerpen was hen voor.

Laatst bewerkt:
Antwerpen heeft meer dan 20 jaar onder curatele gestaan, wegens nog veel zwaardere financiële problemen. Zij hebben de afgelopen decennia zware inspanningen moeten doen, daarbij met momenten ook wel zwaar geholpen door Vlaanderen. Ook al die fusies van Antwerpen de laatste jaren zijn er in hoofdzaak gekomen omdat Vlaanderen bij elke fusie 50 miljoen schulden overnam.

Gent heeft de afgelopen decennia dan weer heel veel geïnvesteerd, wat de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad enorm heeft vergroot maar nu wel mede dit tot gevolg heeft.
Zijnde?

Ik snap nog steeds niet goed hoe Groen/Vooruit de kans hebben laten liggen om in de oppositie te gaan zitten terwijl het al lang duidelijk was dat dit bestuur ging moeten besparen.

Hoe cynisch het ook is, maar da's toch een godsgeschenk als partij? Liberalen + NVA samen voor de eerste keer in het stadsbestuur net op het moment dat de geldkraan volledig dichtgedraaid wordt. En dan vanop de oppositie alles afbranden. Nu mogen ze mee tenonder gaan

Ik snap nog steeds niet goed hoe Groen/Vooruit de kans hebben laten liggen om in de oppositie te gaan zitten terwijl het al lang duidelijk was dat dit bestuur ging moeten besparen.

Hoe cynisch het ook is, maar da's toch een godsgeschenk als partij? Liberalen + NVA samen voor de eerste keer in het stadsbestuur net op het moment dat de geldkraan volledig dichtgedraaid wordt. En dan vanop de oppositie alles afbranden. Nu mogen ze mee tenonder gaan

Nu kunnen ze het mee oplossen, anders hadden ze als zondebok gediend? Lijkt me de redenering.

Terug
Bovenaan