Controle Nieuwe Gaming PC (dedicated voor simracen)

Scifo

Well-known member
Beste,

Kunnen een paar experts eens zeggen of volgende componenten voor de nieuwe build ok zijn. Zal een dedicated Simrig pc zijn voor race games dat 3x 1440p schermen moet draaien. Budget = 2500€

https://www.megekko.nl/wl/89KSJ6FY (beetje gebaseerd op tweakers BBG)

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D Processor
Moederbord: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI moederbord

RAM: G.Skill DDR5 Flare X5 2x16GB 6000 F5-6000J3038F16GX2-FX5 geheugenmodule
Koeler: be quiet! Dark Rock Pro 5

Voeding: NZXT C850 PSU / PC voeding
SSD: Lexar LNQ790 2TB M.2 SSD
PC Case: Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Black Behuizing

GPU: nog een maandje afwachten. Range prijsklasse 1000-1200€ => 4080 of 5070

Ik wil maandag of dinsdag de onderdelen bestellen zodat ik al rustig alles kan installeren.

Deze rig die ik aan het opbouwen ben (is half af), zal de pc voor dienen. Huidige 2de pc zal dan dienen voor te surfen -.-

Simrig1.jpg

Volgende sim games zullen geïnstalleerd worden:

-iRacing

- Assetto Corsa Evo

- Le Mans Ultimate

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit.

Hou wel rekening mee als je die 4000D kiest dat je extra fans ook nodig zal hebben. Die case komt standaard met 2x 120mm fans.

Plus bovenaan heb je ook geen fans omdat je een luchtkoeler hebt gekozen.

Je kan bvb een Fractal Meshify 2 Lite kiezen (heeft standaard 4 fans meegeleverd) en een Arctic 360 AIO (kost iets minder dan die DR Pro 5 en presteert ook heel goed).

Merci. Ik ga de aanpassingen dan ook doen. Goeie airflow lijkt me belangrijk.

Wel geen ervaring met waterkoeling maar installatie zal ook maar handleiding volgen zijn zeker?

Merci. Ik ga de aanpassingen dan ook doen. Goeie airflow lijkt me belangrijk.

Wel geen ervaring met waterkoeling maar installatie zal ook maar handleiding volgen zijn zeker?

Heb al vaak die case en AIO gebruikt voor systemen van forumleden, presteren heel goed met weinig geluid.

Gewoon QR-code inscannen van de doos en dan heb je direct de handleiding met foto's en stap voor stap instructies.
Moeilijk is dat zeker niet. Is 1 van de gemakkelijkste AIO's om te installeren. Fans steken er al op en een tube koelpasta steekt mee in de doos.

Onderdelen zijn besteld met de aanpassingen van case en waterkoeler. Ik zag nu wel dat ik bij SSD Lexar LNQ had aangeklikt, maar heb dit nog aangepast LNM790

@Ascari Ik heb een paar vraagjes. (Ik dacht ook es de moeite te doen om alles zelf te installeren -/-)

Alles steekt zo wat geïnstalleerd maar hoe sluit je de Arctic koeler correct aan? Ik heb de optie van de 3 kabels gepakt. Op mijn moederbord is er een AIO pump slot, daar de pump op aangesloten, Fan op de CPU_FAN slot en VRM op FAn_OPT slot. Een ander zegt dat pump niet op AIO_pump mag aangesloten worden of de koeler draait continu als een vliegtuig?

Dan de wirwar aan kabels aan de voorkant van de Fractal Meshify case, is het niet best dat ik die vents alles eens loskoppel want ik zie niet waar die bedrading van komt en ik moet alles blijkbaar daisy chainen -.-

Ook nog in een stress momentje de koeler op de cpu met koelpasta gemonteerd maar was vergeten de plastiek eraf te trekken. Terug afgekoppeld,plastiek verwijderd en weer wat extra koelpasta gesmeerd. Hopelijk geeft dat geen problemen. Toch beter de installatie uitgegeven aan een expert :ROFLMAO:

Ik hoop echt dat die PC opstart straks :unsure:

Laatst bewerkt:
@Ascari Ik heb een paar vraagjes. (Ik dacht ook es de moeite te doen om alles zelf te installeren -/-)

Alles steekt zo wat geïnstalleerd maar hoe sluit je de Arctic koeler correct aan? Ik heb de optie van de 3 kabels gepakt. Op mijn moederbord is er een AIO pump slot, daar de pump op aangesloten, Fan op de CPU_FAN slot en VRM op FAn_OPT slot. Een ander zegt dat pump niet op AIO_pump mag aangesloten worden of de koeler draait continu als een vliegtuig?
Dat is correct aangesloten. Die AIO header dient voor de pomp aan te sluiten.
Je kan in de BIOS die pompsnelheid aanpassen. Dus luid zal die zeker niet zijn. Die platte connector moet je op de CPU blok aansluiten, is wel wat geprul, maar op zich niet moeilijk.

Dan de wirwar aan kabels aan de voorkant van de Fractal Meshify case, is het niet best dat ik die vents alles eens loskoppel want ik zie niet waar die bedrading van komt en ik moet alles blijkbaar daisy chainen -.-
Op zich hoef je die niet los te maken. Gewoon die fans aansluiten op de fan headers van de die fan hub (als die erbij zit, anders gwn op je mobo).
Die RGB connectors kan je daisychainen en dan die laatste 3-pin RGB aansluiten op je mobo.

Ook nog in een stress momentje de koeler op de cpu met koelpasta gemonteerd maar was vergeten de plastiek eraf te trekken. Terug afgekoppeld,plastiek verwijderd en weer wat extra koelpasta gesmeerd. Hopelijk geeft dat geen problemen. Toch beter de installatie uitgegeven aan een expert :ROFLMAO:

Ik hoop echt dat die PC opstart straks :unsure:

Als je die koelpasta al gebruikt hebt en je haalt de koeler er terug af, kan je best alles afvegen en repasten.

Je ging toch een bericht sturen dat ik die zou assembleren 🤣.

Je ging toch een bericht sturen dat ik die zou assembleren 🤣.
Nu ik me hier zo zie sukkelen, idd beter gedaan -.- (maar had veel tijd deze week)

Ohja, zit ge zo tutorial videos te volgen. Allerlaatst de voeding in de case plaatsen en alle stroomkabels aansluiten. Blijkt dat ik nimmer in de linkerbovenhoek geraak voor de voeding van de CPU door die AIO koeler. Man man man :LOL:

*Maar ik ga nu verder installeren, tis enkel de voorkant bedrading nog. Daarna power knop indrukken -.-

Nu ik me hier zo zie sukkelen, idd beter gedaan -.- (maar had veel tijd deze week)

Ohja, zit ge zo tutorial videos te volgen. Allerlaatst de voeding in de case plaatsen en alle stroomkabels aansluiten. Blijkt dat ik nimmer in de linkerbovenhoek geraak voor de voeding van de CPU door die AIO koeler. Man man man :LOL:

*Maar ik ga nu verder installeren, tis enkel de voorkant bedrading nog. Daarna power knop indrukken -.-
Die CPU 8-pins kan je best als eerste aansluiten, anders geraak je er inderdaad niet aan als je die AIO al gestoken hebt 😅.

Zijn zowat trucjes die je wel leert als je dat veel moet doen 😅.

Die CPU 8-pins kan je best als eerste aansluiten, anders geraak je er inderdaad niet aan als je die AIO al gestoken hebt 😅.

Zijn zowat trucjes die je wel leert als je dat veel moet doen 😅.
Idd. Twee jaar geleden voor het eerst na 12 jaar nog eens geassembleerd, eerst die van mij, dan dezelfde voor broer. Gewoon alles doen zoals vroeger en als alles ingebouwd zit de voeding aansluiten. Toch ook eens gevloekt. :lol:

PC werkt. :cheer:

- Ik heb me wel niet beziggehouden met dat RGB gedoe, alle fans draaien en da is het belangrijkste. (mss in de toekomst nog es herbekijke, maaar die RGB controller moet dat aangesloten worden op SATA?)
- bij opstart wel deze melding gekregen

Ik dacht dat mijne processor al naar de klote was :LOL:. Ik klikte eerst altijd "Press N to keep previous fTPM record and continue system boot". Dan kwam windows installatie maar kreeg dan melding de PC niet voldoet aan min requirements lol.

Bios update gedaan van moederbord, maar melding kwam nog altijd. Dan maar op "Press Y to reset fTPM" geklikt en toen probleemloos windows kunnen installeren.

PC werkt. :cheer:

- Ik heb me wel niet beziggehouden met dat RGB gedoe, alle fans draaien en da is het belangrijkste. (mss in de toekomst nog es herbekijke, maaar die RGB controller moet dat aangesloten worden op SATA?)
- bij opstart wel deze melding gekregen

Ik dacht dat mijne processor al naar de klote was :LOL:. Ik klikte eerst altijd "Press N to keep previous fTPM record and continue system boot". Dan kwam windows installatie maar kreeg dan melding de PC niet voldoet aan min requirements lol.

Bios update gedaan van moederbord, maar melding kwam nog altijd. Dan maar op "Press Y to reset fTPM" geklikt en toen probleemloos windows kunnen installeren.

Zo veel te beter, dan heb je nix fout gedaan 😁.

Die RGB controller kan aangesloten worden op SATA power zodat je via de case verschillende modi kan selecteren, maar kan ook via mobo als je die 3-pin RGB header op je mobo aansluit.

Die melding krijg je altijd eerst alvorens je boot naar Windows (bij een nieuwe installatie). Gewoon Y klikken om te resetten want je hebt toch geen Bitlocker ingesteld, dus maakt vrij weinig uit.

Terug
Bovenaan