Communicatie met medestudenten: welk platform?

Kas de Kalebas

Well-known member
Crowdfunder FE
Dag allen

Ik ga volgende week mijn bachelorstudies in afstandsonderwijs hervatten na een pauze van een half jaar.
Een probleem in onze opleiding is dat studenten nogal geïsoleerd zitten van elkaar en weinig contact hebben, door enerzijds het afstandsonderwijs en anderzijds coronamaatregelen. Omdat ik geloof dat bijleren van je medestudenten een erg belangrijk onderdeel is van een academische opleiding wil ik daar wat aan doen door wat initiatief te nemen en mensen toch wat samenbrengen in een communicatiekanaal. Vorige pogingen daartoe zijn wat doodgebloed omdat we het enkel met een klein aantal afstandsstudenten probeerden met slechts beperkte overlap in welke vakken we volgden.

Ik ben echter een out of touch oude zak van 33 jaar, en heb geen idee wat nu het laagdrempeligst is om een bende 18-19 jarigen te laten meedoen. Whatsapp? Facebook? Hoewel jullie allemaal fora bezoeken hoop ik wel dat jullie beseffen dat een forum opzetten niet meer het geschikte medium is in 2022.

Whatsappgroepkes zijn nog altijd heel populair. Zit er zelf in één waar alle medestudenten in zitten. Is wel opgericht vanuit de studiebegeleiders/studentenvertegenwoordigers geloof ik.
Het zou me verbazen mocht dat niet bestaan voor jouw richting.

Dag allen

Ik ga volgende week mijn bachelorstudies in afstandsonderwijs hervatten na een pauze van een half jaar.
Een probleem in onze opleiding is dat studenten nogal geïsoleerd zitten van elkaar en weinig contact hebben, door enerzijds het afstandsonderwijs en anderzijds coronamaatregelen. Omdat ik geloof dat bijleren van je medestudenten een erg belangrijk onderdeel is van een academische opleiding wil ik daar wat aan doen door wat initiatief te nemen en mensen toch wat samenbrengen in een communicatiekanaal. Vorige pogingen daartoe zijn wat doodgebloed omdat we het enkel met een klein aantal afstandsstudenten probeerden met slechts beperkte overlap in welke vakken we volgden.

Ik ben echter een out of touch oude zak van 33 jaar, en heb geen idee wat nu het laagdrempeligst is om een bende 18-19 jarigen te laten meedoen. Whatsapp? Facebook? Hoewel jullie allemaal fora bezoeken hoop ik wel dat jullie beseffen dat een forum opzetten niet meer het geschikte medium is in 2022.
Ik ben een oude zak van 35 die les geeft, en mijn indruk is dat de studenten fb-groepen aanmaken voor dit soort zaken. Maar ik vermoed dat Whatsapp dan ook wel ok is, hangt er waarschijnlijk vooral van af hoe makkelijk documenten moeten gedeeld worden.

Wij hebben een groeps-whatsapp voor onze opleiding, en dat werkt echt BIJZONDER goed. Maar we staan ook allemaal open voor 1-op-1 communicatie via chat, videobellen,... voor als er meer specieke vragen zijn. Onze docent zit ook mee in die groep, en da's wel handig. Zeer divers qua leeftijden ook, de jongste in de opleiding is 21, de oudste 55.

Voor het delen van documenten, afbeeldingen,... is dat erg gemakkelijk, zeker sinds WhatsApp Web (de browser-versie) een standalone versie is geworden, en je dus altijd via je computer eraan kunt (ook aan de bestanden).

Paar jonge tieners in mijn kot hier, en dat is al Discord wat de klok slaat. Whatsapp van papa/mama worden met een beetje geluk na een week gelezen.

Whatsappgroepkes zijn nog altijd heel populair. Zit er zelf in één waar alle medestudenten in zitten. Is wel opgericht vanuit de studiebegeleiders/studentenvertegenwoordigers geloof ik.
Het zou me verbazen mocht dat niet bestaan voor jouw richting.
Je zou het denken, he. Maar ik heb in het verleden al rondgehoord bij mensen en er bestond amper iets.

Bedankt voor de feedback, alleszins. Ik heb een google forms vragenlijstje aangemaakt en heb er naast facebook en whatsapp ook discord, teams en telegram bijgestoken als opties. We zien wel wat er uit komt.

Ik studeer momenteel nog (Leuven):

• In de academisch bach. zijn er vaak jaargroepen op Facebook die gevormd worden door de kring.
  • Afh van de richting zijn er vaak ook messenger groepen.
  • Whatsapp groepen zijn populair. Erin komen als je niemand kent is weliswaar niet voor de hand liggend. Begin sept op een introdag zie je heus wel die groepjes gevormd worden. Ik merk dat dit populairder is bij Engelstalige masters omdat een heleboel mensen uit het buitenland komt en hier een sterk voorkeur voor hebben.
  • Discord gebruiken sommigen ook denk ik, maar toch niet bij mijn richtingen.
Ik zou zeggen: gewoon eens horen op de campus als je er passeert.

Naar mijn ervaring zijn er inderdaad algemene Whatsapp groepen voor de richting en dan aparte Messenger groepjes voor groepswerken. Maar dat zijn wel "oudere" studenten (21+), geen 1e bachs, voor zover dat iets uitmaakt

Terug
Bovenaan