Cognitieve test, IQ testen, Neurologie.

oWuEngP.png


Leuk testje maar ik denk niet dat het echt veel zegt over uw IQ of verstand in het algemeen. Als je echt benieuwd bent wat je IQ is kan je je voor niet al te veel geld (€60) laten testen bij Mensa. Kans is groot dat je niet binnengeraakt maar je krijgt wel sowieso je score. Dat is dan een officiële IQ-test waar je op kan van uitgaan dat het klopt. Die test duurde twee uur in een fysiek lokaal en bestond uit twee delen, het eerste deel is taal/(hoofd)rekenen, het tweede is 3D-visualitie. Ze hadden ons op voorhand gezegd dat iemand meestal maar goed is in één van beide, dat heeft iets te maken met je hersenhelften, en dat was bij mij ook zo: taal/(hoofd)rekenen kon ik uitstekend, 3D-visualisatie ging voor geen meter. Uiteindelijk ben ik geëindigd op een IQ van 115. https://mensa.be/public/test.php#mensaTest
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bedankt voor de info, maar ik vraag me af of je dan niet gewoon beter naar de neuroloog gaat, om onderzoek te doen naar eventuele schade, of een geruststellend "all fine" rapport.


Want met zo'n IQ test bij de psycholoog, kan je wel goed of slecht scoren, maar daarmee weet je nog steeds niet aan wat het ligt.
Is het omdat je zelf niet meer zo slim bent dan enkele jaren geleden? Of is het omdat er echt schade is? Dat kan je daar dan niet uit afleiden denk ik.

Als je dan toch rond de 200 euro betaalt, lijkt het me gewoon interessanter om gewoon de hersen scan te laten uitvoeren, en zien of daar iets te zien is of niet?
Zoek eens op mmse, dat nemen ze af bij mensen met dementie vermoeden. Daarmee krijg ik veel die schrik hebben omdat cognitieve achteruitgaat gerustgesteld 😅
 
Een IQ test kan je ook bij mensa doen en kost daar 60€ dacht ik
Maar, dat is geen officiële test. Het zal wel goed zijn om een idee te krijgen, maar het is technisch gezien geen echte IQ-test.
Wat valt volgens u dan wél onder een échte IQtest?

Ik heb een aantal jaar terug uit nieuwsgierigheid zo´n test gedaan, ik herinner mij wel dat ze toen gezegd hebben dat het in België een voornamelijk eerder wiskundige aangelegenheid is (reeksen aanvullen), in andere landen zit er ook taalvaardigheid in, in Amerika naar het schijnt zelfs geschiedenis gerelateerde zaken :unsure:
 

Results​

This task measures non-verbal memory and visual short-term memory



98%
Your reaction time:
0.740 seconds
Your accuracy is great and your speed is average.
 
Wat valt volgens u dan wél onder een échte IQtest?

Ik heb een aantal jaar terug uit nieuwsgierigheid zo´n test gedaan, ik herinner mij wel dat ze toen gezegd hebben dat het in België een voornamelijk eerder wiskundige aangelegenheid is (reeksen aanvullen), in andere landen zit er ook taalvaardigheid in, in Amerika naar het schijnt zelfs geschiedenis gerelateerde zaken :unsure:
Lid geworden achteraf?
 
Wat valt volgens u dan wél onder een échte IQtest?

Ik heb een aantal jaar terug uit nieuwsgierigheid zo´n test gedaan, ik herinner mij wel dat ze toen gezegd hebben dat het in België een voornamelijk eerder wiskundige aangelegenheid is (reeksen aanvullen), in andere landen zit er ook taalvaardigheid in, in Amerika naar het schijnt zelfs geschiedenis gerelateerde zaken :unsure:
dit wordt normaal gezien het meeste gedaan: https://www.pearsonclinical.nl/wais-iv-nl-wechsler-adult-intelligence-scale en daar zit ook een taalluik aan

maar in een recruteringscontext doen ze die testen idd niet en zullen ze sneller gewoon testen op logisch redeneren (want sneller, indicatie is goed genoeg) of zelfs testen gebruiken die niet gevalideerd zijn omdat ze gewoon goed voelen/lijken
 
hmmm

Results​

This task measures non-verbal memory and visual short-term memory

98%
Your reaction time:
0.578 seconds
Your accuracy and speed are high, great job!
 
98%
Your reaction time:
0.874 seconds

Was nu iets te "chill" op mijn spatiebar aan het drukken denk ik. Straks nog eens zonder afleiding!
 
dit wordt normaal gezien het meeste gedaan: https://www.pearsonclinical.nl/wais-iv-nl-wechsler-adult-intelligence-scale en daar zit ook een taalluik aan

maar in een recruteringscontext doen ze die testen idd niet en zullen ze sneller gewoon testen op logisch redeneren (want sneller, indicatie is goed genoeg) of zelfs testen gebruiken die niet gevalideerd zijn omdat ze gewoon goed voelen/lijken
Klopt.
En eigenlijk is de WAIS test dan nog niet echt een correcte manier omdat die vooral focust op de "Westerse definitie" van IQ.
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.00297/full

In praktijk is er momenteel eigenlijk geen echt universele IQ test.
 
test 1:
Results
This task measures non-verbal memory and visual short-term memory

98%
Your reaction time:

0.807 seconds

Your accuracy is great and your speed is average.

Test 2:
Your Short-Term Memory Test Result is:
90/100
Fotografisch geheugen
Top 1% Wat een buitengewoon goed geheugen heb je!

----
typfoutje op het laatste :(.
Een IQ test kan je ook bij mensa doen en kost daar 60€ dacht ik
Maar die is dan weer enkel met cijfers & visueel (omdat hij internationaal is), wat voor cijferfreaks zoals mij nogal een afwijkend resultaat oplevert tegenover een "gewone" IQ test. Er zijn 6 testen waarvan ik de eerste 3 ruim voor tijd redelijk zeker volledig juist opgelost had. De laatste 2 testen waren wél moeilijk voor mij, omdat die visueler waren.
Ja, maar uiteindelijk maar 1 jaar. De activiteiten spraken mij niet enorm aan en waren vaak ook niet meteen in de buurt.
Er zat dus niet zo heel veel meerwaarde in voor mij persoonlijk.
Idem. 2 jaar betalend lid geweest. Dacht dat de activiteiten beperkt waren door Corona, dus na eerste jaar nog eentje bij gedaan, maar dat was dus niet het geval. Bovendien intern daar redelijk wat ruzie tussen bestuursleden en een of andere koppigaard die de vzw-wetgeving iets te goed kent.
 
Terug
Bovenaan