CLT Leuven - Franse les

Lothiriel

Active member
Ik werk momenteel in airfreight forwarding met veel Franstalige collega's & merk dat m'n Frans niet zo goed is als ik zou willen en dacht (aan de hand van hoe vlot conversatie gaat op verlof in Frankrijk). Vanaf het moment dat het iets technischer wordt of ik snel moet reageren slaat m'n hoofd tilt en vergeet ik zelfs de basics. Dit is deels beetje wie ik ben vermoedelijk maar dit probleem heb ik niet met Nederlands of Engels. Ik heb er een tijdje over nagedacht en ben tot het besluit gekomen dat m'n Frans gewoon te rudimentair is en ik schaam me er een beetje voor. Ik heb ook het idee dat babbelen met collega's die soms uit medelijden dan overschakelen op Engels ook niet echt gaat helpen.

Voorts heb ik Frans altijd een leuke taal gevonden en wil ik me graag verbeteren bij wijze van zelfontplooing :clap: en niet alleen omdat ik graag vlotter wil worden op de werkvloer.

Aangezien ik in de buurt van Leuven woon dacht ik me Ik in te schrijven in het centrum voor levende talen (CLT) en zo gewoon de koe bij de horens te vatten. Ik heb alvast de verplichte niveautest gedaan en kwam uit op B1.3 (geen idee wat die .3 betekent maar basically dus B1 niveau). Logischerwijs zou ik me dan ook moeten inschrijven in B1, het 3e niveau dus.

Als ik echter kijk naar hoe B1 omschreven wordt denk ik niet dat ik daar oprecht aanI voldoe? Mijn begrip van de Franse taal (als iemand tegen me spreekt dus, of als ik iets lees) lijkt wel iets beter dan B1, terwijl zelf praten/converseren denk ik niet echt aan dat niveau komt, zo vlot ben ik namelijk niet en soms moet ik echt m'n brein pijnigen om een coherente en correcte zin te formuleren die verder gaat dan koetjes en kalfjes.

Komt er dus op neer dat ik overweeg om me gewoon op A1, het laagste niveau in te schrijven, eventueel via een "fast track" waarbij je 2 niveau's in 1 jaar kan overbruggen met 140 uur les i.p.v. 120 uur les voor slechts 1 niveau. Mijn vraag is dus, heeft iemand hier ervaring met het CLT? Ik maak me wat zorgen dat A1 misschien wel extreem basic gaat zijn en dat ik me out of place ga voelen, terwijl B1 om mee te beginnen misschien duidelijke hiaten in mijn kennis gaat blootleggen (die verondersteld worden gekend te zijn op dat punt) en dat ik zo ook door de mand ga vallen.
 
CLT is zeer goed maar vergt wel wat werk en moeite.
Die niveaus enzo ook nooit volledig gesnapt. Je kan best een plaatsingstoets aanvragen zodat je in een correcte categorie geklasseerd zal worden.

De fasttracks zijn goed voor mensen die veel in aanraking komen met de taal, voor mensen die er veel moeite in steken en goed studeren en voor mensen die al een achtergrond hebben.


nadeel aan CLT is dat je voornamelijk in groep les krijgt en moet oefenen. Dus als je zelf weinig moeite erin steekt en met mensen zit die ook weinig moeite erin steken ga je weinig leren. Ook als je zelf niet goed mee bent trek je het niveau van de klas eigenlijk naar onder.
 
Ik heb zelf Frans niveau 7 en 8 gevolgd twee jaar geleden en ik vond het echt een aanrader. Het grote voordeel is dat je online kan les volgen dus je hoeft je niet te verplaatsen. Ik heb vorig jaar ook Spaans niveau 1 gevolgd en ik heb enorm veel bijgeleerd op dat ene jaar. Je krijgt inderdaad veel oefeningen en filmpjes om thuis te maken of te beluisteren maar als je deze niet maakt is het niet zo erg. Maar het helpt enorm om de taal te verwerven. Er zijn wel enkele luister- en leestesten die verplicht te maken zijn als je wil slagen voor een niveau, maar dat valt echt wel heel goed mee. De leerkrachten vind ik tot nu allemaal enorm goed. Ik wou dat mijn leerkrachten op de middelbare school ook zo goed waren dan was mijn Frans veel beter geweest. Volgend jaar wil ik niveau 2 Spaans volgen en kijk er al enorm naar uit. Je leert ook veel over de cultuur van het land / de landen waar de taal gesproken wordt.
@ TS: Ik zou inderdaad de fast 1 en 2 eerst afleggen en dan je inschrijven voor niveau 3. Die eerste 2 niveaus helpen echt wel enorm om de basis mee te krijgen. Je zal merken dat je schrik om te spreken echt heel snel afneemt als je er elke week mee bezig bent.
 
@:unsure: & @Dewdrop Dazzle thanks voor jullie reacties :)

Ik ben in ieder geval wel echt gemotiveerd en wil het graag serieus aanpakken. Lijkt me wellicht ook het beste dan om te gaan voor A1 om zeker geen gaten te hebben zitten in m'n kennis en terug vanaf de basis te leren.

Alleen jammer dat de lessen al beginnen om 18u in de week + geen opties in het weekend. Ik zou heel graag een echte les volgen en niet online maar dat wordt onderhandelen met m'n baas vrees ik (ik ben zelden voor 18u klaar op de meeste dagen).
 
CLT is een zeer goede taalschool, ik ben van plan hier in de toekomst mijn Duits verder te zetten.

Daarnaast heb ik in het verleden ook frans avondschool gevolgd ter ondersteuning van het school en was begonnen in het laagste (A1), dit niveau is echter afschuwelijk traag en vergelijkbaar met het 5de en 6de leerjaar en 1ste middelbaar. De eerste lessen ga je leren hoe je "je suis ernest" etc moet zeggen en het werkwoord être moet vervoegen. Heb toen na de start nog een taaltest afgelegd en kon toen ook direct beginnen in de Treshold modules die imo eigenlijk ook nog zeer basic frans waren (vergelijkbaar met 1-2-3-4de middelbaar).

De taalniveaus zijn als volgt ingedeeld:

Richtgraad 1: (A2)
Frans 1 -> (Breakthrough 1 of A1)
Frans 2 -> (Breakthrough 2 of A2)

Richtgraad 2: (B1)
Frans 3 -> (Treshold 1 of B1.1)
Frans 4 -> (Treshold 2 of B1.2)
Frans 5 -> (Treshold 3 of B1.3)
Frans 6 -> (Treshold 4 of B1.4)

Richtgraad 3: (B2)
Frans 7 -> (Vantage 1 of B2.1)
Frans 8 -> (Vantage 2 of B2.2)

Richtgraad 4: (C1)
Frans 9 -> (Effectiveness of C1)
Frans 10 -> (Effectiveness of C1)
... meer taalmodules zullen specifieke doelen hebben voor carrière of leerkrachten etc, het hoogste dat je kan behalen in CVO is C1.

Na je niveautest hebben ze besloten je in Treshold 3 - B1.3 te zetten, dat betekent dat je na 2 modules op het niveau gaat zitten van een B1.
Je gaat in het jaar ook je hiaten kunnen opvullen, in de Treshold modules gaan ze ook alles blijven opfrissen. Als je echt onzeker bent kan je misschien starten in Frans 3 (Treshold 1), dat is dan B1.1 en dan slaag je de ''taal-introductie klassen" over van de breakthrough.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf vorig jaar begonnen in fast 1 voor Spaans en dat ging echt veel te snel. Ik ben overgestapt naar het standaardtraject en dat ging al beter. Uiteindelijk maak je het zo moeilijk als je zelf wil door al dan niet dagelijks de extra oefeningen in de cursus en op het elektronische platform te maken. Je kan ook tijd nemen om elke les voorbereiden want er wordt een paar dagen voor de les een agenda gepost waar je kan zien wat er behandeld zal worden. Welk niveau je ook kiest je zal je niet snel vervelen.
 
Ik kan het CLT in Leuven ook aanbevelen. Prijs/kwaliteit is dat echt wel top.
Zelf volgde ik enkele jaren geleden Frans niveau 5 en 6 in fast track op zaterdagvoormiddag. Daarnaast heb ik ook een jaar Engels niveau 9 gedaan; dat was volledig online. Ik heb dus geen ervaring met de beginnerniveau's.

Fast track ging zoals hierboven ook al werd aangehaald goed vooruit. Je moet buiten de les toch wel wat met de leerstof bezig zijn om goed bij te blijven, maar zo haal je ook wel het meeste eruit. De lessen zelf vond ik wel heel afwisselend: over van alles en nog wat babbelen in kleine groepjes, dan weer een half uurtje wat theorie, vervolgens wat luisteroefeningen, opnieuw wat oefeningen maken in kleine groepjes, enzovoort.

De lessen zelf kunnen wel vermoeiend zijn. Toen ik Frans volgde viel dat nog mee, omdat ik op zaterdagvoormiddag les volgde. Maar ik kan mij inbeelden dat tot 21:30 of 22:00 geconcentreerd blijven na een werkdag wel de nodige inspanning vraag.

De examens vallen eigenlijk goed mee. Als je wat moeite doet tijdens het jaar en genoeg oefeningen maakt, moet dat geen probleem zijn.

@Dewdrop Dazzle Heb je Spaans niveau 1 ook online gevolgd? Ik denk er wel eens aan om aan Spaans te volgen. Hoe valt dat mee online les voor zo'n eerste niveau?
 
Spaans 1 online viel enorm goed mee. Je leert elke les nieuwe woordenschat en je leert spreken aan de hand van foto's die de leerkracht toont. Gesprekken kunnen met de volledige klas of in kleinere groepjes. De leerkracht voor Spaans was buitengewoon goed en ik heb alle oefeningen in de cursus en op het platform gemaakt en had dan ook het maximale van de punten op het schriftelijke en mondelinge examen.

Ik heb trouwens 2 weken geleden de zomercursus Frans voor gevorderden gevolgd. Dat was de fast 6 op 2 weken tijd (les in de voor- en namiddag wat wel vermoeiend kan zijn). Ook dat was online en daar ook veel bijgeleerd ondanks dat ik niveau 7 en 8 al gedaan had. Maar er was deze keer interessante woordenschat rond de professionele wereld. De leerkracht was opnieuw buitengewoon goed qua vlotheid en uitleg en kon ook enorm motiveren. Het ontbreekt hen dan ook niet aan didactisch materiaal (video's en een zalig gestructureerde cursus) en dan bevelen ze nog wat blogs en websites aan voor bijkomende info over cultuur of documentaires, films en korte nieuwsreportages ter ontspanning. De cursus was vorige week geëindigd met een mondeling examen waar ik 3 sterretjes (80 procent en meer) voor gekregen had, maar de leerstof houdt mij nog steeds bezig want de 2 weken waren wat kort om alle niet-verplichte oefeningen te maken dus ben ik daar deze week wat mee bezig geweest. En ik blijf zinswendingen tegenkomen die ik nog niet tegengekomen ben en die noteer ik dan in een schriftje. Ik ben vertaler van opleiding dus woordjes/zinsconstructies van buiten leren is als een soort van verslaving voor mij :scream:
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeker niet bij het begin beginnen. Ik heb vanaf het begin een andere taal in fast gevolgd en dat is wel echt basic (uiteraard). Ik heet X, vervoegen van avoir/etre oefenen, ... Daar ga je niet veel aan hebben. Middelbaar Frans zou B1 zijn, je hebt nu dus 2 modules de tijd (1.3 en 1.4) om daar te geraken weer. Komt goed ! Je kan wellicht meer dan je denkt, als je een simpelere zin wilt zeggen (vb ik heb een broer) moet je wellicht niet echt nadenken over vervoeging maar gaat dat vanzelf.

Clt inderdaad beste van Vlaanderen aangeschreven, zeer goede keuze.
 
Ik werk momenteel in airfreight forwarding met veel Franstalige collega's & merk dat m'n Frans niet zo goed is als ik zou willen en dacht (aan de hand van hoe vlot conversatie gaat op verlof in Frankrijk). Vanaf het moment dat het iets technischer wordt of ik snel moet reageren slaat m'n hoofd tilt en vergeet ik zelfs de basics. Dit is deels beetje wie ik ben vermoedelijk maar dit probleem heb ik niet met Nederlands of Engels. Ik heb er een tijdje over nagedacht en ben tot het besluit gekomen dat m'n Frans gewoon te rudimentair is en ik schaam me er een beetje voor. Ik heb ook het idee dat babbelen met collega's die soms uit medelijden dan overschakelen op Engels ook niet echt gaat helpen.

Voorts heb ik Frans altijd een leuke taal gevonden en wil ik me graag verbeteren bij wijze van zelfontplooing :clap: en niet alleen omdat ik graag vlotter wil worden op de werkvloer.

Aangezien ik in de buurt van Leuven woon dacht ik me Ik in te schrijven in het centrum voor levende talen (CLT) en zo gewoon de koe bij de horens te vatten. Ik heb alvast de verplichte niveautest gedaan en kwam uit op B1.3 (geen idee wat die .3 betekent maar basically dus B1 niveau). Logischerwijs zou ik me dan ook moeten inschrijven in B1, het 3e niveau dus.

Als ik echter kijk naar hoe B1 omschreven wordt denk ik niet dat ik daar oprecht aanI voldoe? Mijn begrip van de Franse taal (als iemand tegen me spreekt dus, of als ik iets lees) lijkt wel iets beter dan B1, terwijl zelf praten/converseren denk ik niet echt aan dat niveau komt, zo vlot ben ik namelijk niet en soms moet ik echt m'n brein pijnigen om een coherente en correcte zin te formuleren die verder gaat dan koetjes en kalfjes.

Komt er dus op neer dat ik overweeg om me gewoon op A1, het laagste niveau in te schrijven, eventueel via een "fast track" waarbij je 2 niveau's in 1 jaar kan overbruggen met 140 uur les i.p.v. 120 uur les voor slechts 1 niveau. Mijn vraag is dus, heeft iemand hier ervaring met het CLT? Ik maak me wat zorgen dat A1 misschien wel extreem basic gaat zijn en dat ik me out of place ga voelen, terwijl B1 om mee te beginnen misschien duidelijke hiaten in mijn kennis gaat blootleggen (die verondersteld worden gekend te zijn op dat punt) en dat ik zo ook door de mand ga vallen.
Werk in Bxl en mijn Frans jaren geleden ook via clt wat bijgewerkt. NIET beginnen in A1: belachelijk simpel (basisschool niveau). Ga minstens voor B1.
 
Terug
Bovenaan