Regisseur van de maand Claire Denis

FlyingHorseman

Well-known member
Claire-Denismain.jpg


We zijn aangekomen bij de enige regisseuse van de maand, Claire Denis!

Denis werd in 1946 geboren in Parijs maar heeft een groot deel van haar jeugd doorgebracht in koloniaal Frans Afrika. Ze is vrij laat gedebuteerd als regisseuse op haar 40ste na eerst lang regie-asisstente geweest te zijn, onder andere bij Jim Jarmusch, Wim Wenders en Costa-Gravas. Haar eerste film, het autobiografische Chocolat, behandelt die koloniale jeugd en was meteen een voltreffer bij recensenten en sindsdien heeft ze zich ontplooid tot één van de meest gewaardeerde auteurs van de Europese cinema.

Ik heb voor haar gekozen omdat ze uiteraard een pak erg goeie films gemaakt heeft, maar ook omdat de diversiteit in haar oeuvre me erg aanspreekt. Ze maakt films in zeer uiteenlopende genres maar weet deze altijd naar haar hand te zetten door er een persoonlijke toets aan te geven. Haar koloniale opvoeding speelt daarin een grote rol en komt soms vrij letterlijk aan bod, maar zie je ook in haar interesse voor buitenstaanders en empathie voor immigranten. Veel van haar films zou ik als broeierig omschrijven, iets wat bij haar zowel naar sensualiteit als geweld kan verwijzen, soms in dezelfde film. Ze ziet haarzelf ook als een film stylist die evenveel werk steekt in de inhoud van de film als de vormgeving. Dat zorgt ervoor dat haar films vaak erg mooi gefilmd zijn, voor de muziek doet ze vaak een beroep op de Britse band Tindersticks.

Mijn persoonlijke favoriet is het fantastische Beau Travail, een film die iedereen die van cinema houdt volgens mij gezien moet hebben. Verder zou ik ook 35 Rhums, White Material, High Life en Trouble Every Day aanraden. Die laatste werd zacht uitgedrukt wisselvallig onthaald en vond ik eerst ook wat teleurstellend, maar bij een tweede kijkbeurt vond ik de film veel sterker.

Filmografie
  • Chocolat (1988)
  • S'en fout la mort (1990)
  • J'ai pas sommeil (1994)
  • US Go Home (TV, from the collection Tous les garçons et les filles de leur âge / All the Boys and the Girls of Their Age, 1994)
  • Nénette et Boni (1996)
  • Beau Travail (1999)
  • Trouble Every Day (2001)
  • Vendredi soir (2002)
  • L'intrus (2004)
  • 35 rhums (2008)
  • White Material (2009)
  • Les Salauds (2013)
  • Let the Sunshine In (2017)
  • High Life (2018)
  • Both Sides of the Blade (2022)
Maar er is deze keer ook een bonus! Toegevoegd is een link naar de integrale versie van US Go Home op YouTube. De nogal erbarmelijke kwaliteit zullen jullie er bij moeten nemen, want dit is een transfer van een VHS opname van een oude tv-film. Door problemen met de muziekrechten gaat deze waarschijnlijk niet snel in betere kwaliteit te bekijken zijn en dat is zeer jammer, want het betreft een zeer mooie coming-of-age film die qua inhoud en stijl een erg goeie introductie tot het werk van Denis is. Bovendien duurt de film ook maar iets meer als een uur. Op deze manier kan iedereen deze twee weken toch al zeker één van haar films zien en gaat er veel enthousiasme en discussie in dit topic zijn. Nietwaar, vrienden? Nietwaar???

 
@PBR Streetgang ik dacht dat je fan was van Claire Denis.

Vreemd dat er nog geen posten zijn. Ik zelf heb gewoon nog niets gezien van Claire Denis. Ik denk dat Trouble Every Day de bekendste film van Denis is, en het is een film die zelfs terugkeert in heel wat horrorlijsten. Dank je wel voor het maken v/d post @FlyingHorseman; en het toevoegen van de link US Go Home in de thread.
 
Ah, Chocolat heb ik toevallig eens bekeken een paar maanden geleden. Dat was echt een heel leuke, aangename film. Waar ranken de kenners die in haar oeuvre?
 
Ik heb enkel High Life gezien, daarin wordt er wel minder subtiel verwezen naar seksualiteit :unsure:
 
Enkel Beau Travail gezien. Die was wel ok, maar ik herinner me er nu niet veel meer van en de indruk die hij nagelaten heeft is nu niet om te zeggen dat ik meer van haar films ga opzoeken.
 
Ik ben echt enorm benieuwd naar Claire Denis maar zit momenteel met een accuut tijdsgebrek waardoor film er al eens overschiet.

Toch sowieso een leuke nominatie!
 
@PBR Streetgang ik dacht dat je fan was van Claire Denis.

Vreemd dat er nog geen posten zijn. Ik zelf heb gewoon nog niets gezien van Claire Denis. Ik denk dat Trouble Every Day de bekendste film van Denis is, en het is een film die zelfs terugkeert in heel wat horrorlijsten. Dank je wel voor het maken v/d post @FlyingHorseman; en het toevoegen van de link US Go Home in de thread.
Ik ben inderdaad een enorme fan van Denis. Beau travail schopt het geregeld tot mijn top 10 favoriete films aller tijden, maar ze heeft veel andere films die ook briljant zijn. Ze is een regisseur die de vorm en de inhoud van haar films eerder laat bepalen door de fysieke presence van haar acteurs, door ritme en beweging in het beeld en in de montage. Dat, samen met de muziek (zij het de pulserende, dansbare soundtracks of de sfeervolle scores) geeft aan haar films een sensueel karakter dat maar weinig regisseurs kunnen bereiken. Jim Jarmusch en Wong Kar-wai hebben ook zoets heel speciaals, maar Denis is toch wel echt queen.

1. Beau travail
2. 35 rhums
3. Trouble Every Day
4. White Material
5. Chocolat
6. US Go Home
7. High Life
8. S'en fou la mort
9. Les salauds
10. L'intrus
11. Vendredi soir
12. Un beau soleil intérieur
13. J'ai pas sommeil

Misschien moet ik van deze gelegenheid gebruik maken om eindelijk het gapende gat in mijn Denisgrafie te dichten. Nenette et Boni is de enige die ik nog niet gezien heb. En met opzet, want ik kon het niet aan dat er geen Denis film meer was om te ontdekken. Maar het lijkt erop dat ze niet zomaar zal ophouden. Ze heeft net weer een Zilveren Beer gewonnen in Berlijn en heeft nog twee andere projecten in the ol' pipeline. Dus dat komt goed.

Ah, Chocolat heb ik toevallig eens bekeken een paar maanden geleden. Dat was echt een heel leuke, aangename film. Waar ranken de kenners die in haar oeuvre?
Hebben we het over dezelfde Chocolat? Het is al weer even geleden sinds ik hem zag, maar leuk zou ik hem toch niet noemen.
 
In mijn dagelijks veranderende lijst van favoriete films staat Beau Travail vastgebrand in de top 5. Ik heb die heel lang geleden gezien, toen ik nog niet zo met film bezig was, en deze is zeker 1 van de triggers geweest die de obsessie in gang heeft gezet. Dat einde zindert een jaar of 10 later nog altijd na.

35 Shots Of Rum is bijna even goed. Klein, traag, nauwelijks plot maar oneindig veel verhalen in elke blik, in elke beweging. Prachtige film.

Naast die twee meesterwerken enkel nog High Life (nog altijd niet zeker wat dat allemaal was maar I loved it), White Material (ook heel erg goed), en Let The Sunshine In (iets minder mijn ding) gezien. Ter gelegenheid van dit topic probeer ik er een paar aan toe te voegen. En misschien een rewatch van Beau Travail want ik heb die nog altijd maar 1 keer gezien.
 
Beau Travail - Het was zeker geen teleurstelling maar de verwachtingen lagen misschien toch wel nog hoger. Muzikaal en qua timing wel super sterk maar ik weet niet ik kreeg geen voeling met de personages, vond de voice over niet goed gedaan en ik snap wel dat er afstandelijkheid wil gecreëerd worden maar ik weet het zo niet denk niet dat ik die snel nog is bekijk ondanks de kwaliteit die er zeker in zit.

Trouble Every Day - Een halfuur tot drie kwartier ver was ik er vast van overtuigd dat Claire en ikzelf geen goede match zouden blijken, een stuk, maar dan ook een stuk, minder dan Beau Travail. Op het ronduit saaie af. Nochtans begon de film sterk en intens. Tweede deel maakt wel wat goed, niet voor gevoelige kijkers, waardoor ik wel nog reserve hou voor andere films van Denis. Maar in het geheel gezien zeker geen sterke film, imo. Film die zijn momenten heeft en ze dan ook wel echt pakt maar tussendoor regelmatig is gecheckt hoever de film zich bevond qua tijdsduur.
 
Dan ineens maar High Life erbij geknald, en ik moet zeggen ik vond dit persoonlijk zeker de beste. Haar typische kenmerken, weinig praten, veel close ups en een camera die dicht op de personages zit, personages die fysiek dienen te acteren, de routine die in hun leven zit, de constant op de achtergrond sluimerende dreigende sfeer, ... . Alles paste gewoon het beste in de context van deze film vind ik, in een afgesloten ruimtestation ver weg van alles en iedereen en met een onzekere toekomst of aankomst naar hun bestemming. Pattinson droeg de lead ook zonder al te veel problemen.

Jup dit was de eerste die mij echt kon overtuigen en wat je sowieso over Denis kan zeggen, het is een vrij unieke filmmaakster én iemand met een zeer duidelijke visie over hoe en wat, dus zeker de moeite waard hier aan de filmliefhebber die voor verschillende zaken of visies openstaat :thumb: .
 
Goed dat je dan toch je match hebt gevonden met Denis! Ik zou zeker ook White Material proberen nu je zo on a roll bent. Dat is ook een typische Denis met zowat alle kenmerken die je daar opsomt, maar het is qua narratief iets traditioneler.
 
In mijn dagelijks veranderende lijst van favoriete films staat Beau Travail vastgebrand in de top 5. Ik heb die heel lang geleden gezien, toen ik nog niet zo met film bezig was, en deze is zeker 1 van de triggers geweest die de obsessie in gang heeft gezet. Dat einde zindert een jaar of 10 later nog altijd na.
This is the rhythm of your life.

35 Shots Of Rum is bijna even goed. Klein, traag, nauwelijks plot maar oneindig veel verhalen in elke blik, in elke beweging. Prachtige film.
Inderdaad echt prachtig. Ik geloof ook dat dit bewust gemaakt is als een ode aan Ozu. En gezien het ritme van de film, de shots van die treinen en uiteraard ook het drinken, is 'ie in zijn opzet geslaagd. Mooie muziek ook, trouwens.

Naast die twee meesterwerken enkel nog High Life (nog altijd niet zeker wat dat allemaal was maar I loved it), White Material (ook heel erg goed), en Let The Sunshine In (iets minder mijn ding) gezien. Ter gelegenheid van dit topic probeer ik er een paar aan toe te voegen. En misschien een rewatch van Beau Travail want ik heb die nog altijd maar 1 keer gezien.
Let the Sunshine In vond ik een fantastisch einde hebben, maar was niet echt mee met de film in zijn geheel. Ik had ook de indruk dat er wat dialogen geïmproviseerd werden op de set, en dat kwam echt niet goed over.

Ik zou je echt aanraden om U.S. Go Home op te zoeken, Denis' bijdrage aan de Franse kortfilmreeks Tout les garçons et les filles de leurs ages.
 
Ik zou je echt aanraden om U.S. Go Home op te zoeken, Denis' bijdrage aan de Franse kortfilmreeks Tout les garçons et les filles de leurs ages.
Dat treft, die staat in de openingspost!

Blij om te zien dat High Life u bevallen is, @arevee. Ik had eerst ook een eerder negatieve reactie op Trouble Every Day, was ook de eerste van Denis die ik gezien heb. Jaren erna nog eens gezien en toen kwam die hier beter binnen. Ik zou je net zoals PBR ook White Material aanraden.
 
En zeer terecht, alleen zou ik de geïnteresseerden aanraden om wat verder op zoek te gaan naar een deftige kopie.
Heb jij ooit een betere kopie gevonden? Ik heb er echt lang achter gezocht. Meeste reacties op de film die ik vond komen van mensen die 'm op YouTube bekeken hebben. Blijkbaar zijn er problemen met de rechten van de muziek waardoor deze waarschijnlijk niet snel een echte dvd of BR release gaat krijgen. Ik zou 'm zeker in betere kwaliteit willen herbekijken.
 
Terug
Bovenaan