Citytrip Boedapest

D

Deleted member 451

Guest
Verrassend genoeg nog geen thread hierover, zag ik..


Na 10 jaar ga ik hier nog eens terug naar toe.
ik zou nu wel voor het eerst eens zo'n THERMEN bad huis doen.

2e week van april, ik vrees een beetje dat het nog niet echt warm zal zijn voor een buiten bad huis, dus zal ene zoeken die overdekt en binnen is.
iemand aanraders hiervoor?
of is dit overschat, en kan je evengoed of beter naar een center parks aqua mundo gaan?

en anders nog aanraders voor die stad? we gaan ons wel beperken tot Boedapest;
ik weet dat het stadje EGER en het Balaton meer ook prachtig zijn, maar heb beslist geen auto te huren, en na 3/4 dagen te vertrekken naar Wenen met de trein.
Dus enkel Boedapest tips aub :) thx!
 
Geweldig idee, ik ben jaloers want kan de eerstkomende maanden geen verlof nemen.

Een van de meest bekende (en grootste) thermen is Széchenyi; zowel binnen als buiten. Heel veel verschillende temperaturen en samenstellingen. Die zwavelbaden stinken wel voor dood. En ohja, jaren 70 stijl bordjes met waarschuwingstekens en rode Hongaarse tekst betekenen in essentie: “opgepast, de vloer en zitbanken zijn hier verrekkens heet”
Drank en (simpel) eten is er ook even spotgoedkoop als in de rest van budapest.

Op een van de twee eilanden in de Donau is er ook een groot zwembad met glijbanen en golfslagbad, maar da’s allemaal buiten dus is mogelijk nog te koud/niet open in april.

Als je zoekt uit te gaan, heb ik (vage) goeie herinneringen aan instant-fogas. Als ik de recente foto’s mag geloven, is dat allemaal zonder mondmasker.

Bon, ik wil terug 😛 toch es zien of ik geen (lang) weekend kan regelen 🤔
 
Bon, ik wil terug 😛 toch es zien of ik geen (lang) weekend kan regelen 🤔
prijzen zijn belachelijk cheap om te vliegen alvast... wij betaalden 88 euro via BA; heen & terug in paasvakantie
maar als je charleroi niet ontziet kan je makkelijk vliegen voor 50 euro heen en terug met Ryan of Wizzair..

Maar euh, wat bedoel je vloer verrekens heet? is dat dan zoals sauna en dergelijke? kan je dus niet me blote voeten daar rond lopen? is belangrijk toch, want moeten wij dan slippers mee brengen? of krijg je dat daar?

en hoe is dat daar binnen? mag je onbeperkt in tijd daar verblijven? en is dat dus een combinatie van zwembaden (allejaa eerder warme baden om te onspannen) in combinatie met sauna? of hoe moet ik dit zien?
 
In het complex kan je zeker op blote voeten lopen. Enkel in sommige aparte sauna’s hangen die bordjes en ik besefte dat toen ik halverwege was richting het zitbankje. En vervolgens enkele seconden nadat ik op het zitbankje ging zitten. Je krijgt het er niet; kan het wellicht wel kopen. Of gewoon snel stappen en op handdoek gaan zitten (zoals hier dus). Het is inderdaad een combinatie van baden en sauna’s.
Als ik me goed herinner, was dat 1x inkom voor zolang als je wou. Misschien is dat nu met Corona ook met tijdsloten maar dat zou me eigenlijk verbazen.
 
Machtige stad inderdaad. Ooit daar eens een vrijgezellen gedaan en was wel verrassend hoe mooi het daar was. Beetje Parijs-gevoel gehad daar (alleen veel goedkoper :))

Schitterende herinneringen aan de Instant maar blijkbaar zitten die nu wel op een ander adres / gekoppeld aan een andere Ruin bar.

De zondag dan zeer uitgebreid liggen weken in Széchenyi. Leuk om eens te doen inderdaad ook al hangt er daar idd wel een zwavelgeurtje. Wat temperatuur betreft zou ik daar nu niet zo mee inzitten. Wij gingen begin Maart maar aangezien dat water toch belachelijk warm is heb je niet veel last van eventuele koude.

Soit, goeie keuze.
 
Heel leuke stad. Al tweemaal geweest en de tweede keer elke dag een andere spa geprobeerd. Uiteraard ook andere dingen meegenomen. Ook fijn dat het daar spotgoedkoop is om te eten.
 
is daar nog steeds de FORINT blijkbaar.... euro kan wel, maar komt duurder uit.

vrienden van me zeiden, beter alles met de kaart betalen. dan zit je niet te klooien met die vreemde munten en zo...
Hoe dan? overal de visa of de maestro gebruiken?
En gebeurt dit dan automatisch aan een deftige wisselkoers?

want wij komen om middernacht toe in boedapest luchthaven, dus we hebben al meteen een taxi nodig om naar ons hotel te gaan (vandaar de cheap flight wellicht).
Hoe betalen we die dan best? ook in taxi kan je met creditcard betalen of maestro?
 
is daar nog steeds de FORINT blijkbaar.... euro kan wel, maar komt duurder uit.

vrienden van me zeiden, beter alles met de kaart betalen. dan zit je niet te klooien met die vreemde munten en zo...
Hoe dan? overal de visa of de maestro gebruiken?
En gebeurt dit dan automatisch aan een deftige wisselkoers?

want wij komen om middernacht toe in boedapest luchthaven, dus we hebben al meteen een taxi nodig om naar ons hotel te gaan (vandaar de cheap flight wellicht).
Hoe betalen we die dan best? ook in taxi kan je met creditcard betalen of maestro?
Ik had toen een klein beetje afgehaald in de luchthaven zelf, en dan verder in een ATM van een echte bank. Je zal daar hier en daar wel de logo’s zien van de Hongaarse variant van BNP Paribas of KBC of zo.

Voor de rest heb ik daar veel met MasterCard kunnen betalen.

Széchenyi is het oudste bad en heel groot. Kan je makkelijk een dagje in relaxen.

Er is wel een uitgebreid metronetwerk : https://bkk.hu/en/

Enkele jaren geleden kocht ik op de luchthaven meteen een soort van pasje waarmee je 72 uur de metro en bus kon gebruiken. Was zeker betaalbaar. https://bkk.hu/en/tickets-and-passes/prices/travelcards-valid-for-one-or-more-days/
(Die 2de van 4150 HUF (11 a 12 euro)
De bus (100E) op vanaf de luchthaven naar het eerste metrostation (M1) en dan ben je vertrokken.
De rest van de citytrip alles gedaan met de metro. Je raakt overal in Boedapest ermee.

Ik haalde ook veel tips en wandelroutes uit het reisboekje 100% Boedapest, dat noemt nu time to momo dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
Bwa, we zitten quasi in het hartje centrum, met ons hotel, dus verwacht niet meteen veel openbaar vervoer nodig te hebben....

Bij onze middernacht aankomst ga ik ook niet zitten zoeken en doen hoe ik er geraak met metro, en opteer ik gewoon liever voor een taxi
 
Bwa, we zitten quasi in het hartje centrum, met ons hotel, dus verwacht niet meteen veel openbaar vervoer nodig te hebben....

Bij onze middernacht aankomst ga ik ook niet zitten zoeken en doen hoe ik er geraak met metro, en opteer ik gewoon liever voor een taxi
Hoe lang blijf je daar?
 
nu, ik wekr zeker niet voor de Hongaarse metrodienst, maar je gaat je toch verplaatsen in de stad hoop ik? Ik zou nu in uw geval ook niet van luchthaven naar hotel met de metro doen, maar om de stad te verkennen en om bvb naar het thermaal bad te gaan is de metro ideaal.


Dit is een leuke stop voor een koffie of chocolademelk: https://www.facebook.com/Rengeteg
Hier heb ik geluncht voor een zeer schappelijke prijs en mooi zicht : https://www.menzaetterem.hu/en/about-us/
Als de geschiedenis van de tweede Wereldoorlog je interesseert: https://www.terrorhaza.hu/en
Het huis van de terreur” is niet alleen tijdens de nazi’s gebruikt, ook decennialang door het communistische regime.
Het ligt trouwens langs een grote boulevard waar het mooi wandelen is.
Taartje eten in een mooi grand café verscholen achter een boekenwinkel: https://www.facebook.com/lotzterembookcafe/

Dan zijn er nog mooie fonteinen boven bij het vissersbastion, het heldenplein enz.
 
Laatst bewerkt:
Vorige keer alles te voet gedaan in de stad. was met een sportieveling :)

ik neem aan dat dit nu ook wel zal kunnen, zeker als je 3 volle dagen hebt. je hoeft niet alles de eerste dag te doen hé....
en onderweg wat stoppen voor te drinken :) Is nu ook geen gigantische stad zoals Parijs of Londen hé.
 
Vorige keer alles te voet gedaan in de stad. was met een sportieveling :)

ik neem aan dat dit nu ook wel zal kunnen, zeker als je 3 volle dagen hebt. je hoeft niet alles de eerste dag te doen hé....
en onderweg wat stoppen voor te drinken :) Is nu ook geen gigantische stad zoals Parijs of Londen hé.

Mijn visie. Als er een metro is in de stad dan moet je die gebruiken. Ik kan echt niet begrijpen dat je dat niet zou gebruiken. Het verhoogt enorm je flexibiliteit. Natuurlijk ook niet continue metro in metro uit maar voor wat strategische verplaatsingen is dat echt onmisbaar.

Tuurlijk kan je alles te voet doen en zeker op dag 1 is dat eens plezant maar finaal doe je vele vele verloren kilometers. De sfeer heb je op den duur ook wel voldoende opgenomen.

En budapest niet gigantisch? Voor de fun eens het Brussels hoofdstedelijk gewest (161km²) afgezet t.o.v. budapest (525km²). Dat is gewoon een van de grootste steden van Europa hoor.
 
@E_wout . je hebt het over het absolute budapest, met alle neven wijken, en de overkant van de donau.... all included. dan kan ik het wel geloven dat je aan die oppervlakte komt.

maar wees eens eerlijk, buiten het oude historische gedeelte, is nu toch niet zo heel erg veel te zien hé.

de enige reden dat ik over de donau zal gaan, is een mooie wandeling over die brug, en vandaar een prachtig uitzicht vanop de GELLERT HILL


wij zitten met ons hotel pal in het centrum, en vandaar tot aan de donau is het hooguit 1 kilometer. dat ontzien wij ons echt niet om te wandelen hoor. quasi alles van hoogtepunten liggen tussen dat heldenplein en de donau.

en zoals gezegd, we hebben 3 volle dagen om te kuieren. de kans dat ik de metro ga nemen, is vrij miniem, maar ik hou het in gedachten.
misschien als we een goed plan hebben van de metro, en waar dan wat te vinden is... want meestal hebben metro stations altijd typische stop halte's maar die niet steeds te linken zijn aan bezienswaardigheden... en dat maakt het soms wel wat lastig.
 
Boedapest, wat een fantastische stad waar veel te beleven valt!
Zelf ben ik er 2x geweest:
  • September : 3 dagen (Roadtrip gedaan Praag-Wenen-Boedapest-Zagreb-Kroatië-Bled-Frankfurt)
    • Auto ergens in een bewaakte parking achtergelaten + metro naar de stad
  • December: 4 dagen citytrip

Beide trips hebben we redelijk wat gewandeld en daardoor regelmatig evenementen tegengekomen (Sweet Chocolate festival - Boogschutterswedstrijd - plein waar iedereen zat met wijn/bier ...). Met of zonder voorbereidingen, volgens mij valt er altijd wel iets te beleven.

Persoonlijke tips / aanraders:
  • Betalen
    • probeer zoveel mogelijk in Hongaarse Forint te betalen, euro's kan soms ook maar komt vaak duurder uit. Oppassen met geld uit de muur te halen, er kunnen grote verschillen zijn van wisselkoers. Als je met kaart wilt betalen, kan je volgens mij kiezen met welke munt je wilt betalen.
  • Vliegtuig naar stad
  • Tours
    • Free walking tour vind ik in deze stad een aanrader, ca 2-3u ga je met een gids door Boedapest (al kan je zelf ook wel gewoon rondwandelen).
      • Voordeel: weinig kosten (fooi), enkel opdagen op het juiste uur op de verwachte plaats
      • Meer info: www.triptobudapest.hu
      • Free Budpast walk en Castle tour op 1 dag gedaan. Tussen de 2 tours zijn we met onze gids in een kelder gaan eten. Communisme/Jewish moet je voor zijn.
      • Wil je zelf zonder free walking tour naar het kasteel --> neem bus 16 ipv toeristische tram (veel te duur voor wat het is). Te voet hebben we ook 1x gedaan, is op zich wel te doen mits goede fysiek.
    • Pub Tour
      • https://www.triptobudapest.hu/es/tours/pub-tour-2/
      • Samen met enkele anderen en een gids ga je op verschillende ruïne bars. Voor de prijs van 15 EUR krijg je ook 3 drankjes, wel pas gekocht na een andere free tour (dacht dat we daardoor een beetje korting kregen)
      • Opzet: je gaat met een groep naar een bar - iedereen krijgt een drankje (of shotje) en je blijft er even zitten. Daarna kan je drank naar wens bestellen (wel door jezelf te betalen). Na ca 30-45min ga je naar de volgende bar. Kortom: soort van kroegentocht (maar geen zuipkroegentocht)
      • Eindigen deden we bij de bekende Szimpla Bar
      • Niet te verwarren met Pub Crawl !!
  • Thermische baden
    • Eigenlijk een verplichte activiteit om te doen als je in Boedapest bent.
    • Je hebt er 2 bekende, al raad ik de Szechenyi Baths aan om te doen
      • Er zijn een 15-tal baden met verschillende temperaturen + aantal sauna's. Bij de buitenbaden is er 1 groter (gewoon) zwembad, mag je alleen met badmuts in, wel grappig dat ik als enige in mocht. (badmuts meenemen zou ik nu niet doen omdat de andere baden interessanter zijn).
      • Soms doen ze ook 's avonds een feestje met DJ, kan je best op internet eens bekijken.
    • Niet moeilijk om er te geraken, gele tram nemen tot szechenyi furdo en de grote groep mensen volgen.
    • Best meenemen: handdoek, zwemgerief, slippers/sandalen voor binnen aan te doen.
  • Drinken
    • Palinka is een lokale drank
  • Eten
    • Goedkoper dan in België, niet slecht gegeten..
    • De adresjes niet genoteerd, maar google zal je wel raad geven.
  • Bezienswaardigheden:
    • Kasteel
      • te voet naar boven/ beneden gaan is te doen mits goede fysiek.
    • Grote Markthallen
    • Grotkerkje (https://nl.wikipedia.org/wiki/Grotkerk - wij hebben niet moeten betalen omdat er een dienst was)
    • Presidenthuis bezocht (toen enkel 2 dagen open)
    • ...
  • Schieten
    • Met een taxi zijn wij naar celeritas Shooting Club geweest, ondergronds schietbaan waar je met verschillende vuurwapens kan schieten.
    • https://www.tripadvisor.be/Attracti...s_Shooting_Club-Budapest_Central_Hungary.html
    • Wij: greatest hits gedaan, was de eerste (en voorlopig ook laatste) keer dat ik met wapens heb geschoten zoals diverse pistolen, AK47, shotgun ... Was toch wel een zotte belevenis.
    • Ook een toerist zien schieten met een sniper en mitraillette, zoiets in het echt zien is toch iets wat je nooit gaat vergeten.
  • Winter
    • Gezellige kerstmarkt, vriendelijke mensen
  • Hotel:
    • 1ste keer een hostel in het centrum (Hostel Wombat)
    • 2de keer een hotel van een keten met zwembad en goed ontbijt (dacht Novotel of Ibis, kan het niet meer vinden)
Toch één van de mooiste hoofdsteden dat ik bezocht heb ik Europa.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan