Lang geleden eens met mijn toenmalige vriend naar Berlijn geweest. Ik kan me er vooral nog flarden van herinneren, maar hoe dan ook was het sowieso een geweldige stad die iedereen zeker één keer in zijn leven zou moeten bezoeken imo. We zijn o.a. naar Bahnhof Zoo en andere plekken daarrond geweest waar de film Christiane F. is gefilmd. De echt toeristische delen zeiden ons eigenlijk minder.
Gewoon het feit dat het een erg hippe stad is was voor mij al veel waard, maar dit gevoel had ik ook al in een stad als Keulen.
Ik hoop er ooit nog eens te gaan met de huidige vriend.

De drank was er wel erg duur, al vermoed ik dat dat niet abnormaal is in een hoofdstad?
 
Mijn favoriet hotel is 'Capri by Fraser'.
Dat is iets zeer leuk, maar toch niet echt centraal gelegen als uitvalsbasis. Wel vrij dicht bij het oude centrum.

Voor congressen in Berlijn neem ik vaak Maritim ProArte. Ligt vlakbij Unter den Linden en is zeer betaalbaar. Treinen etc ook vlakbij en hopen restaurantjes en avondmogelijkheden. Kamers zijn een beetje gedateerd, mar perfect in orde.
 
Al enkele jaren aan het denken om eens naar Berlijn te gaan.
Aangezien ik nog wat verlof heb staan (en nog steeds alleen ben), was ik aan het denken om binnen 2 weken er alleen naar toe te gaan voor een 4/5-tal dagen. Vertrek zon 13 of ma 14 augustus (max. tot 18 aug). Reistijd ca 8u mogelijks ergens een tussenovernachting.

Hoe? Ik zou met auto en evt plooifiets (of elektrische fiets) er naar toe rijden (nachttrein https://www.europeansleeper.eu/nl of gewone trein vond ik minder interessant)

Slapen? Enkele interessante last-minutes gezien op https://www.tui.nl/reizen/duitsland/berlijn/berlijn/?page=2#resultaten (tui.be heeft naar mijn mening minder goede deals).

Doel ? Stad wat leren kennen (free walking tours), interessante trekpleisters zien, geschiedkundige zaken bekijken, indien mogelijk met de fiets door stad/park rijden, iets drinken in een gezellig café ...
(geen doel: tot late uurtjes uitgaan, museumbezoeken (tenzij het echt interessant is))

Vragen:
  • Wat is de beste locatie/buurt om te overnachten?
  • Parkeren: in de stad zelf is het duur net zoals sommige hotels (zelfs tot 30 EUR per dag), wat is jullie ervaring? P&R-parking ? (heb milieuvignet)
  • Fietsen in de stad: te doen / overbodig om een fiets mee te nemen ?
  • Welke bezienswaardigheden zijn 'must see' ?
  • Ik bezoek graag plaatsen/gebouwen/tavernes... die minder bekend zijn bij toeristen maar wel de moeite zijn, mocht je er kennen mag je deze altijd delen. (opm.: ik kan geen Duits :))
Danke für die Antworten

Toevoeging:
- Archief BG Archief topics over Berlijn:
 
Laatst bewerkt:
@Ikke1987 (Het is weliswaar al vrij lang geleden.) Ik verbleef met mijn toenmalige vriend in een hotel in de wijk Mitte (even opgezocht), mooie wijk en rustig hotel. Herinner mij nog dat het iets rond de € 600 in totaal was voor een hele week, maar of dat nu het goedkoopste is...
Qua vervoer gebruikten wij steeds de metro, dus geen parkeerproblemen. (Al waren we ook niet met de auto.) Een fiets was er dus sowieso niet bij.

In de horeca sprak men (meestal :unsure: ) Engels, maar die van de receptie in het hotel vonden dat niet nodig. :unsure: Dat was het enige minpunt. Ik spreek nu wel over ongeveer een decennium terug; dus misschien is het intussen veranderd.

Een fooi geven in de horeca is wel de norm. Deden we dat niet, lieten ze dat passief agressief merken. :unsure:

Ik herinner me er niet zoveel meer van, maar weet wel nog dat ik de de zoo leuk vond en het Neuer Museum ook (al vermoed ik dat dit te toeristisch is voor jou).

Qua niet-toeristische zaken bezochten wij voornamelijk obscure platenwinkeltjes, maar dit is waarschijnlijk niet waar je naar opzoek bent. :unsure:
 
@Ikke1987 : Berlijn zelf kan ik niets op zeggen, maar het staat ook nog op mijn verlanglijstje. Gewoon als tip: als je met de auto gaat zou ik bij voorkeur op de zondag vertrekken. Meeste vrachtverkeer mag in Duitsland niet rijden op zondag (en voor de vakantieuittochten in juli/augustus ook niet op zaterdag blijkbaar) en dat scheelt hem toch wel wat om makkelijker te rijden vind ik. Zeker omdat ze in Duitsland veel 2 vaks autostrade hebben en dan stokt dat verkeer nogal als 2 vrachtwagens elkaar overgaan.
 
Al enkele jaren aan het denken om eens naar Berlijn te gaan.
Aangezien ik nog wat verlof heb staan (en nog steeds alleen ben), was ik aan het denken om binnen 2 weken er alleen naar toe te gaan voor een 4/5-tal dagen. Vertrek zon 13 of ma 14 augustus (max. tot 18 aug). Reistijd ca 8u mogelijks ergens een tussenovernachting.

Hoe? Ik zou met auto en evt plooifiets (of elektrische fiets) er naar toe rijden (nachttrein https://www.europeansleeper.eu/nl of gewone trein vond ik minder interessant)

Slapen? Enkele interessante last-minutes gezien op https://www.tui.nl/reizen/duitsland/berlijn/berlijn/?page=2#resultaten (tui.be heeft naar mijn mening minder goede deals).

Doel ? Stad wat leren kennen (free walking tours), interessante trekpleisters zien, geschiedkundige zaken bekijken, indien mogelijk met de fiets door stad/park rijden, iets drinken in een gezellig café ...
(geen doel: tot late uurtjes uitgaan, museumbezoeken (tenzij het echt interessant is))

Vragen:
  • Wat is de beste locatie/buurt om te overnachten?
  • Parkeren: in de stad zelf is het duur net zoals sommige hotels (zelfs tot 30 EUR per dag), wat is jullie ervaring? P&R-parking ? (heb milieuvignet)
  • Fietsen in de stad: te doen / overbodig om een fiets mee te nemen ?
  • Welke bezienswaardigheden zijn 'must see' ?
  • Ik bezoek graag plaatsen/gebouwen/tavernes... die minder bekend zijn bij toeristen maar wel de moeite zijn, mocht je er kennen mag je deze altijd delen. (opm.: ik kan geen Duits :))
Danke für die Antworten

Toevoeging:
- Archief BG Archief topics over Berlijn:
Wij hebben deze free walking tour gedaan: https://www.tripadvisor.be/Attraction_Review-g187323-d3923272-Reviews-Be_Original_Tours-Berlin.html

Parkeren kon ook langs de straat als ik het goed herinner en misschien zelfs gratis, maar dat weet ik niet zeker.

Een fiets is zeker te doen. Hebben wij ook gedaan. Altijd handig om dingen te bezoeken in zo'n grote stad.

Dingen die leuk zijn te bezoeken: East side gallery, the holocaust memorial, de Dom, Tempelhofer Park en al die pleinen. Ge gaat ook wel al veel dingen zien via die free walking tour.
 
Wij hebben een fietstocht met gids gedaan... Dat was wel super interessant om meer inzicht te krijgen in de recente geschiedenis van de muur.

Voor een waanzinnige avond kan ik Kitkat club aanraden... Je moet je wel aan de ietwat extravagante dresscode houden maar wat een belevenis. Het is al wel jaren geleden dat ik er geweest ben.
 
2 weken geleden naar Berlijn geweest. Toen overnacht in Vienna House Easy by Wyndham Berlin Prenzlauer Berg. Spotgoedkoop en goeie ligging met Tram/metro en DonkeyRepublic om fietsen te huren op 50m. Zelfs eens te voet terug gekeerd van de uitgaansbuurt in Berlin Friederichsain.

Berlijn = fiets.
 
Iemand ervaring met de Berlin Unterwelten tours?
berliner-unterwelten.de
En zo ja welke tour heb je gedaan? :)

Ik heb Dunkle Welten met een vriendin gedaan. Van wat ik mij herinner, waren wij wel tevreden van de tour omdat het eens 'een ander beeld' van Berlijn was dat we te zien kregen, maar vonden we de ticketprijs te hoog voor wat het uiteindelijk maar was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gray
Vorige week maandag tot vrijdag alleen naar Berlijn gegaan. Hier een verslag en persoonlijke mening (zal sommige dingen in spoiler zetten)

Algemeen:
  • Met de trein naar Berlijn is aan te raden als je comfortabel wilt reizen.
  • Openbaar vervoer
    • Werkt goed, had foto getrokken van de lijnen (voorbeeld map) + regelmatig gebruik gemaakt van google maps live view om de juiste weg te vinden.
    • Je kan kiezen voor verschillende tickets zoals single ticket of 24u kaart. Als je meer dan 3x binnen 24u het openbaar vervoer neemt, kan je beter kiezen voor een 24u kaart. Automaten staan overal, vergeet zeker niet om af te stempelen (meer informatie kan je vinden op https://berlijn-blog.nl/openbaar-vervoer/)
    • had het gevoel dat er tijdens de vakantie veel gecontroleerd wordt in de metro. Controleurs vallen niet op (enkel een buideltasje voor hen maar geen uniform ofzo), 2x gecontroleerd geweest.
  • Berlijn kan je indelen in verschillende centrums/ wijken. Er is dus niet echt 1 middenpunt.
  • De stad is perfect te bezoeken met een fiets (oppassen soms voor tramsporen).
  • Ik vond dat de drukte (zeker ten opzichte van andere steden zoals Londen) heel goed meeviel. Ook een veilige stad (uitzondering buiten het centrum een parkje zie hieronder).
  • Je merkt dat er veel gedaan is om de stad op te waarderen. Ga ook eens buiten het centrum wijken bezoeken.
  • Museums: sommige kun je enkel online boeken en moet je een tijdslot kiezen. (ter plaatse kan je soms geen tickets kopen) Zelf ben ik niet echt een museumbezoeker, maar er zijn er toch een aantal die mijn interesse hadden.
  • 26 augustus is de nacht van de museums in Berlijn. Elk jaar kan je dan museums doen die lange open zijn (en voordeliger combiticket)

Voorbereiding
  • BG-forum
  • Sites
  • Boeken (via bibliotheek)
    • Mijn Berlijn - Marjolein van der Kolk (zie ook site berlijn-blog.nl)
    • Waar is de muur - Margriet Brandsma
    • Berlijn - Simonis Damien
  • Aantal zaken van tevoren geboekt:
  • Hotel + treinticket 1 week voor de reis geboekt (last minute beslissing om naar Berlijn te gaan)

  • Dag 1
    • Reis naar Berlijn:
      • Verschillende mogelijkheden:
        • Auto (lang onderweg - vergeet geen milieusticker te kopen)
        • Vliegtuig (mogelijks goedkoopste optie)
        • Trein (comfortabel)
      • Gekozen om met de auto naar Duisburg te rijden (1u30), auto parkeren en met trein naar Berlijn te reizen. (4u)
    • [*]'s morgens vertrokken met de auto naar Duisburg (had milieusticker), auto daar geparkeerd in parking station (15 EUR per dag, zijn in korte tijd enorm opgeslagen!). Station zelf was duidelijk om te weten waar ik moest zijn. Goed georganiseerd.
      [*]Had tickets van tevoren gekocht via b-europe zonder gereserveerde zitplaats wat voor mij in het begin wel stress gaf omdat ik niet goed wist waar ik moest zitten (aanduidingen boven de stoelen vond ik verwarrend). Gelukkig me niet moeten verplaatsen. Volgende keer boeken met gereserveerde plaats voor paar euro's meer.
      [*]Ik wou een reis maken zonder papieren, had de app van NMBS international gedownload waar de tickets bewaard worden wat handig en gebruiksvriendelijk is. Er is trouwens ook een goede verbinding met de wifi van de trein.
    • Hotel: Arcotel Velvet Berlin - Joodse wijk - dichtbij metro Oranienburger Tor / Strasse
      • gekozen voor dit hotel omdat het 20min te voet is van hoofdstation + 20min van centrum. Een week van tevoren geboekt waardoor er extra korting was.
      • Locatie: goed gelegen, aanrader is om een hotel niet te ver van een metro te zoeken als je deze regelmatig zou gebruiken
      • Personeel: vond ik onvriendelijk, geen verwelkomend gevoel (wel gratis water aan ingang)
      • Kamer: gevraagd achter rustige kamer wat ik ook had gekregen (achterkant/ ruime kamer/meer achterin gelegen) - voor het uitzicht moet je dit hotel niet kiezen. Bad + douche in plaats van inloopdouche.
      • Omgeving: er zijn een aantal gezellige plaatsen om iets te gaan drinken in de buurt.
      • Ontbijt: 15 EUR per dag vond ik niet overeenkomend met wat je kreeg. Een beetje verder dan het hotel is er een grote REWE (ook afdeling broodjes, salaadjes, sushi...) had ik het van tevoren geweten had ik daar wel elke keer ontbeten
    • Gewandeld naar TV-Tower (Fernsehturm)
      • Ticket gekocht: Tower experience deluxe = 2 VR-filmpjes / observation deck / aperol Spritz
        • Aanrader om dit op de eerste dag te doen + ticket online kopen (zelf een uur van tevoren online gekocht)
          • Reden dat ik een uur van tevoren heb gekocht was omdat ik niet zeker wist dat het goed weer ging zijn (kans op regen). Als er veel wolken zijn heb je immers weinig uitzicht.
          • Opgezocht wanneer zonsondergang was (20u35) - vervolgens ticket om 19u30 gekocht zodat ik de stad met als zonder zonlicht kan zien.
          • Binnenkomst: zelf naar VR moeten gaan (onder de trap) - filmpje over Berlijn door de jaren heen gezien
          • Met de lift naar boven
          • Rond gewandeld en gekeken, plaatjes van herkenningspunten geven je meer informatie
          • Tip: had mijn verrekijker bij die een meerwaarde was omdat je dan herkenningspunten beter kan bekijken (sommige echt wel ver)
          • Bar was gesloten waardoor ik aperolspritz in het restaurant kreeg. Iemand staat voor het restaurant en geeft je een kaartje waar je mag zitten + een einduur. Tip: vraag om in de buitenste cirkel te zitten, de kant van het raam (zelf zat ik in de 'inner circle). Dessertje gegeten (te duur voor wat het was) maar de moeite om er te zitten aangezien het restaurant ronddraait)
          • Terug naar observation deck om de stad in het donker te bewonderen
          • Naar beneden - gevraagd achter 2de VR-filmpje (waren ze 'vergeten') - gaat over de bouw van de TV-tower.
          • Algemeen kan ik alles aanraden zowel de VR-filmpjes, observation deck als restaurant (al heb ik wss geluk gehad dat ik het drankje in het restaurant kreeg in plaats van de bar die gesloten was)
  • Dag 2
    • Baja bikes fietstour - Berlijn de highlights
      • met de metro/ te voet naar de plaats gewandeld.
        • Zeer aangename gids (Julian). De tocht zelf ging goed, leuke weetjes - veel bezocht. In principe kan je deze tour ook zelf doen maar zelf vind ik het handig om een georganiseerde tour te doen in het begin van je vakantie
        • Het was een vrij warme dag, best kan je een flesje water meenemen (afspraaklocatie zelf kan je geen waterflesjes kopen)
        • Andere opties: free walking tour / zelf de tour doen.
        • Fietstour: google maps link (paar straten anders gefietst, maar het komt ongeveer overeen)
        • Stopplaatsen die ik me nog herinner: Wassenspender Deutsches Technikmuseum (oud station waar treinen naar kampen reden) - Tempdrome - Topographie des Terrors (plein met stenen voor overleden, historische gebouwen, Berlijnse muur) - Checkpoint Charlie - Bebelplatz (o.a; raam naar kelder waar je lege boekenkasten kan zien omdat er ooit op het plein boekverbranding was) - Sanchi Tor (hotel waar je binnen kan kijken/ iets kan drinken) - Marx-Engels Forum - Nikolaikirche - Hackesche Höfe (doorwandelen) - Synagoge - Reichstag - Brandenburger Tor - Holocaust monument - Postdamer Platz - startpunt (Jules Biergarten & cafe)
    • Story Berlin Bunker - museum over Hitler. (aanrader)
      • Vond ik zeer interessant, maar zou ik niet doen met kinderen (te zware materie / foto's) of als het je niet interesseert. Gebruik gemaakt van een audio-tour in het Nederlands. (moest je niets extra voor betalen)
    • Postdamer Platz (zeker eens langsgaan):
      • Panoramopunkt Berlijn (9 EUR ter plaatse betaald om met de snelste lift van Europa naar boven te gaan, mooi uitzicht - iets gedronken in de dure bar)
      • Sony center
    • Deutsches Spionagemuseum
      • Voor heel wat museums moet je tickets online kopen en aangeven in welk tijdslot je het museum wilt bezoeken. De prijzen variëren ook bv. avondtickets zijn voordeliger dan namiddagtickets ('spitsuren'). Zelf op een bankje gezeten voor het museum en online ticket gekocht (opmerking: met mijn bankkaart heb ik altijd een bankmachientje nodig, gelukkig had ik deze bij).
      • Persoonlijk een tegenvaller. Af en toe kan je iets interactiefs doen (bv. proberen iets te ontcijferen, iets te zoeken, laserstralen proberen over/onder te gaan...). Bij de grotere activiteiten kan er soms een rij staan.
      • Het deutschlandmuseum zou beter zijn, is ook recent vernieuwd
    • Eten: upper burger (lekker gegeten, kan je denk ik niet reserveren)
    • Monkey Bar - Bar waar je kan uitkijken over de biergarten + apen van de dierentuin kan zien.
      • Toen ik er was, was het te donker om de apen te zien. Echter had ik wel een zeer goed zicht over de bliksem die toen Berlijn passeerde. Het is een café met veel muziek en is wel eens leuk om te bezoeken.
  • Dag 3
    • Unterwelten tour bezocht (aanrader)
      • Kan ik zeker aanraden als je meer wilt te weten komen over ontsnappingsmanieren, verhalen/weetjes, zelf de geschiedenis wat ervaren ... Tickets moet je van tevoren boeken. (per groep mag er max 20-25 mensen mee) en je moet op het bepaalde uur aanwezig zijn bij de ingang van de bunker (er zijn verschillende bunkers, is afhankelijk van welke tour je hebt geboekt)
      • [*]Heb de M-tour: Onder de Berlijnse muur gedaan. Oorspronkelijk Nederlandse tour geboekt, maar avond voordien kreeg ik een mail dat mijn ticket was geannuleerd (zonder reden) en ze het gingen terugstorten. Ik dacht om gewoon naar afspraakpunt te gaan en we zullen wel zien. Blijkbaar zou de Nederlandse gids ziek zijn geweest. Gelukkig was er een uur later dezelfde tour in het Engels en mocht ik (ondanks uitverkocht) toch meegaan.
        [*]In 2020 hebben ze een gegraven tunnel gevonden en zelf er een tunnel naar toe gegraven. Via deze tour kan je deze tunnel bekijken. Ze hebben volgens de gids hiervoor 300.000 EUR nodig voor gehad om dit te bekomen.
        [*]
    • Prater Biergarten bezocht (gezellige plaats)
    • Planetarium Berlijn
      • Tickets gekocht voor Dark Universe
      • Tegenvaller door verschillende redenen: had ticket voor Engels gekocht, maar meer dan de helft van de show was enkel in het Duits (kan zelf geen Duits). De show zelf vond ik ook wat tegenvallen (niet altijd goed verstaanbaar, regelmatig langere tijd stilstaand beelden).
    • Mauerpark
      • Zoals een echte Berliner een biertje ergens gekocht en naar Mauerpark gewandeld om er even te rusten. Leuk om er rond te vertoeven en rond te zien dat er vele anderen ook genoten van het weer/park/ drankje (sommige zelfs bbq) ...
      • Overal zie je flesjes bier, de regel zou zijn om het bierflesje achter te laten naast een vuilbak of in te wisselen voor statiegeld.
      • Op een zondag kan je er een karaokefestijn vinden, zou de moeite zijn.
    • Eten: Kyo Grill
      • Toevallig zat ik naast een Berlijner die er elke week iets ging eten. Had me de ramensoep aangeraden en was voor mij een voltreffer.
    • Kulturbrauerei
      • Rondgewandeld in de buurt en uiteindelijk beland bij Kulturbrauerei. Leuke locatie, zo was er op moment dat ik er was een bandje blues aan het spelen. In de omgeving valt er volgens mij meer leuke locaties te ontdekken
    • Hostel
      • Na een wandeling beland in een hostel aan alexanderplatz waar ze Manchester City - Sevilla uitzenden. Aan de praat geraakt met iemand en samen naar de voetbal gekeken. Nadien terug naar hotel gegaan.
  • Dag 4
    • Baja Bikes tour - Alternatieve tour (aanrader)
      • Deze tour zou ik niet alleen doen. Zeker een aanrader omdat je Berlijn op een andere manier leert kennen en plaatsen waar er volgens mij weinig toeristen naar toe gaan je kan bezoeken.
      • [*]Groep was minder groot dan highlights tour. De organisator van de Baja Bikes tour in het Nederlands deed zelf de rondtour. Grappig was dat er 3 andere gidsen (o.a. Julian) meegingen om deze tour te leren kennen die ze dan later zelf ook kunnen gidsen.
        [*]Je merkt dat de sfeer in bepaalde gebieden anders is dan in het centrum. Zo zijn we langs een parkje gegaan waar er mensen apart op een stoel zaten. Gids vertelde ons dat je daar drugs kan kopen. Toevallig werd er een dag van tevoren beslist dat in Duitsland marihuana legaal zal worden. Andere gebieden kan je wel alleen doen bv. fietsen over Tempelhof (de moeite). Als je deze tour zou doen, hou er rekening mee dat de fietstour 1u kan uitlopen (hadden uiteindelijk 4u met een kleine pauze gedaan ipv 3u).
        [*]Route: link
        • Stopplaatsen die ik me nog herinner: Jules biergarten - Berliner innenstadt (tramsporen) - Dudenstrasse 80 (oude gebouwen, met de fiets via een trap naar omhoog gegaan) - Baumerplan (via volkstuintjes op een pleintje beland waar vroeger veel kerosine werd gedumpt, vroeger huizen van soldaten) - rosengarten - Tempelhof (met de fiets over het vroegere vliegveld rijden) - Café Engels (even pauzeren) - Volkspark Hasenheide (waar je mensen op een stoel ziet / sommige mensen rondfietsen met drugs) - Fichtebunker (heel deze straat stond vroeger in brand, bunker diende voor mensen te beschermen) - Admiralstrasse (goede school, omgeving veel grafitti) - Mitte/café am Engelbecken (leuke plaats om te zien) - via enkele ambassades (zoals Noord-Korea, ergens achter het gebouw is er een pleintje voorzien (kruispunt mohrenstrasse/glinkenstrasse) waarbij de ambassadeur en zijn zoon vaak basketbal spelen rond 8u - ring kan verlaagd worden) - fichtebunker (vroegere bunker van Hitler, ze durven hier niets mee te doen) - via postdamer platz terug naar beginpunt
    • Berlin food tour
      • Waste of money .... Had foodtour incl. drankjes (blijkbaar kan je deze gratis upgraden, wist ik niet...)
      • Wel een leuke buurt waar we zijn geweest (Mitte) dus zeker aan te raden om er rond te wandelen
        • Punt 1: Friedrichbrug waar we met een soort van cake begonnen
        • Punt 2: Kebab - met feta kaas (Mustafa Demir's Gemuse kebap)
        • Punt 3: Haus Schwarzenberg - zeker eens doorwandelen
        • Punt 3: Curry61 - curryworst (opm. leuke afbeelding in taverne op de muur)
        • Punt 4: Rosenhof (ga er zeker eens doorheen)
        • Punt 5 Gids had ergens Berlijnse bollen gekocht die we na het eten bij punt 6 opaten
        • Punt 6: Clarchens Ballroom - tafel was gedekt, kregen er wijn/ flamenkuche (1 gewone, 1 met blauwe schimmelkaas (met de kaas vond ik niet lekker) / Spatzle (best lekker) dat werd gedeeld. Diegene die ook de drankupdate hadden kregen een sterke drank (vreemde situatie, 3 mensen kregen dat, 7 anderen niet...)
        • Punt 7: Das Lemke (biergarten) - zonder drankupdate: 1 biertje naar keuze / met update: bierdegustatie van 6 bierjtes (waaronder 3 pale ale, had liever zelf mijn bier gekozen)
    • Republic Berlin (biergarten)
      • Met de metro samen met een andere persoon van Berlin Food Tour naar deze plaats gegaan. Vond ik een gezellige plaats om de avond af te sluiten.
  • Dag 5
    • Na ontbijt naar de centrum gewandeld (Museumeiland)
      • Gewandelde route: arco hotel - monbijoupark - bode museum - tranenpalast - unter der linden - brandenburger Tor - Holocaustmonument
    • Holocaustmonument (aanrader binnen gaan)
      • Was er tijdens de 1ste baja bikes tour al geweest maar zag dat je er ook onder kan gaan, gratis toegang
      • Na even gewacht te hebben (mogen er per keer max. 10 mensen toelaten mede door controle) heb ik binnen betaald (4EUR) voor een audiotoer (Nederlands). De toer zelf duurt 1u-1u30.
      • Ondanks de zware materie kan ik deze aanraden. Het museum laat foto's zien die je nergens anders kan vinden, ook deels van brieven die er geschreven werden, verhalen van families.... Indrukwekkend om mee te maken.
    • Reichstag (aanrader - gratis tickets van tevoren boeken)
      • Tickets te bezoeken via site bundestag (rechtstreekse link)
      • Na controle ga je met een aantal naar boven. Bovenaan kan je gratis een audiogids (nederlands beschikbaar) vragen. Deze start automatisch wanneer je naar boven wandelt.
      • Persoonlijk: zeker je tickets van tevoren boeken (gratis) + doen, verrekijker meenemen kan handig zijn. Zou deze aanraden om op de laatste dag te doen. De audiogids zegt in welke richting je moet kijken (bv. oosten) en welke gebouwen je er kan zien enz. Het is handig dat je van sommige gebouwen weet wat het is zodat je je sneller kan oriënteren en weten wat er gezegd wordt.
    • Terugrit naar huis
      • via trein, had 1ste klasse gekozen omdat het paar euro meer was. Voordeel: lekker koekje, meer beenruimte, je wordt bediend (eten kan je bestellen en wordt gebracht). Enkel gedaan omdat de prijs niet zo veel verschillend was van 2de klasse, anders zou ik het niet doen. (nadeel is dat er wel wat passage is omdat 1ste klasse niet ver van restaurant zit).

Volgende keer
  • Mocht ik ooit er nog eens naar toe gaan, staat volgende op mijn lijstje om te doen:
    • Berlijn
      • Zenner biergarten und weingarten (buiten het centrum)
      • Tempelhof rondleiding
      • Berlin underground (doe ik liever niet alleen)
      • Deutsche museum
      • Timeride
      • Flakturm Humboldthain (Noord-Berlijn), ben er langsgewandeld maar had geen tijd om er op te gaan.
      • Omgeving prenzlauerberg
      • Amassade bezoeken als dat kan (je ziet vanuit de Reichstag vlaggen waar de ambassades liggen)
      • Stasimuseum
      • In een weekend gaan - zondag naar het Mauerpark (karaoke, maar ook leuke kraampjes)
      • Opzoeken of er iets speciaals te doen is (bv. lollapalooza / festival of lights / kleinschalligere evenementen)
      • Een fiets huren en zelf op pad gaan
    • Omgeving Berlijn:
      • Potsdam (volgens gids baja bikes tour)
      • Wannsee

Toevoeging: routes van Baja Bikes heb ik proberen samen te stellen en in een google mapslink gezet.(zie spoilers)
 
Laatst bewerkt:
Binnen een paar maanden gaan we voor ongeveer 1,5 week naar Berlijn (met tussenstops in Keulen en Düsseldorf). Ik kijk er al naar uit!
Ik zal hopelijk weer cultureel mijn hart kunnen ophalen, maar op dat gebied ben ik in Duitsland nog nooit teleurgesteld - en niet enkel in Berlijn. :) Op dat gebied voel ik mij daar echt thuis.
 
Terug
Bovenaan