Zeer leuke reis gehad en niet enkel door Berlijn zelf!
We verbleven in Potsdam, een voorstad ten westen van Berlijn. Deze stad alleen al is een aanrader om te bezoeken.
Hoogtepunten:
- Met stip op 1: prachtige, gigantische én gratis botanische tuinen en parken
- Paleizen, beelden en andere imposante architectuur
- Klein, gezellig, pittoresk centrum (al had ik dat persoonlijk na een namiddag wel gezien)
In Berlijn zelf hebben we bezocht (in willekeurige volgorde):
Oost-Berlijn:
- De restanten van De Muur (uiteraard)
- Een paar obscure platenwinkeltjes

- Een soort graffitipark waarvan ik de naam vergeten ben
Mitte en omgeving:
- Natuurkundemuseum - zeker een aanrader, enorm boeiend en leerrijk
- Tempelhof - aanrader en doordat het zo uitgestrekt is, is er eigenlijk nooit "druk"
- Brandenburgertor
- Holocaustmonument
-
Bikini Berlin (een shoppingcenter met onafhankelijke winkeltjes)
- Een obscuur platenwinkeltje
- Checkpoint Charlie - het is te zeggen, snel eens doorgelopen, want het was er veel te druk /newsflash
Zuid-West Berlijn:
-
Botanischer Garten - hadden we wat pech mee, want deze werd net gerenoveerd. De prijs was dan wel gehalveerd, maar toch was Potsdam 1000 keer meer de moeite op dit gebied + gratis zoals ik hierboven al zei.
Noord-Berlijn
-
Flohmarkt im Mauerpark - zeer de moeite, niet enkel qua tweedehands, maar ook authentieke en handgemaakte artikelen, zeker een aanrader. Elke zondag.
Andere plaatsen buiten Berlijn:
-
Grunewald- naam zegt het al, maar je kunt er ook op een berg klimmen en heel Berlijn zien.
-
Schlachtensee - Jammer van de wrede naam, want het is voor de rest een zalige plek om rond te wandelen. Je mag zelfs in de Schlachtensee zwemmen.
Naaktzwemmen is er klaarblijkelijk heel normaal, maar dat hebben we nu toch maar niet gedaan.
Het is ongelooflijk dat Berlijn zo'n immense stad is waar zoveel te zien is, maar er tegelijkertijd zoveel natuur is. Tussen Potsdam en Berlijn is er bijvoorbeeld ontzettend veel natuur, zoals het bovengenoemde Grunewald. Je ziet het al als je op de S-bahn zit. Een zeer lang stuk met alleen maar bos en bomen, zalig gewoon. (Lap, ik wil er al terug naartoe.
)