Citytrip Athene

exCite

Supermoderator
Crowdfunder FE
Ik wil met mijn vrouw volgend jaar misschien een citytrip doen naar Athene en zag dat hier nog geen topic over was, bij deze dus wel!
Iemand die er al geweest is en wat tips heeft? Goede uitvalsbasis (buurt) om te overnachten, de dingen die je moet gezien hebben, leuke plekjes om te eten/drinken, ...?
 
Verbleven in Plaka (oude stad, in buurt van acropolis), en enorm goede ervaring mee gehad.

Qua eten: restaurants waren persoonlijk wat tegengevallen in toeristische plaatsen (ook geen research gedaan via tripadvisor ofzo). bijvoorbeeld ergens lam gaan proberen eten maar zat niks van vlees aan. Vaak wel gewoon lokale souvlaki shops of bakkerijen geweest voor een snelle hap, en dat was wel heel lekker.

qua sight-seeing: oude stad, acropolis etc zijn uiteraard de moeite waard. Ook een dagje tram genomen naar het strand. De rest van de stad was nogal 'vuil' en weinig aan te beleven (nu ook wel geweest toen het 40+ graden was).

Naar het schijnt is het Acropolis museum echt top, maar daar ben ik niet binnen geweest.
 
In 2011 en 2019 bezocht; de eerste keer de meeste bezienswaardigheden op 1 weekend gedaan, de tweede keer wat rustiger op een kleine week. De redelijk standaard dingen bezocht

Ik zou het nog altijd aanraden, al vond ik wel dat het duidelijk was dat de stad erop achteruit gegaan was op die 8 jaar: meer leegstand, etc.

De 2e keer hebben we overnacht in de buurt van het Metaxourgeio metrostation, behoorlijk centraal gelegen tegenover veel bezienswaardigheden. En vooral, handig dicht bij een metro, heb je wel nodig om overal vlot te geraken. Deftige metro ook.
Niet alle straten in die buurt waren even treffelijk, een aantal duidelijk verarmde wijken - maar qua uitvalsbasis prima.

Het zit wat ver, maar buiten de absolute klassiekers herinner ik me ook:
- Het Ilias Lalounis jewelry museum: waren verrassend mooie kunstige voorwerpen - je moet er natuurlijk voor zijn, maar was een goeie afwisseling van alle musea met beelden / potten / munten
- Het museum of Cycladic art: kleiner maar vond ik charmant, hele leuke voorwerpen ook
- Een pannenkoekenhuis met heel typische inrichting. Op het kitscherige af, maar wel een speciaal decor en lekker. Ik vermoed dat dat Little Kook was als ik snel google

Het nationaal archeologisch museum is gigantisch, daar is het imho vooral een kwestie van de periodes of types voorwerpen uit te kiezen die je meer interesseren zodat je door de rest eerder snel gaat. Er is gewoon gigantisch veel te zien dus best selectief zijn waar je wel wat meer tijd wil besteden.

Eigenlijk overal goed gegeten; rond de meest toeristische plekken zoals Monasteraki moet je wel wat opletten met de gebruikelijke truuken waarbij ze ongevraagd eten op je tafel zetten om de rekening op te drijven - ook maar 1 keer gehad, maar dat was wel in die buurt.
Tripadvisor helpt ook wel om de ergste tourist traps eruit te filteren :)

In 2011 zat ik in Kifisia, een half uur buiten Athene zelf. Niet zo handig om de stad te bezoeken maar in het centrum had je toen echt het ene goeie restaurant naast het andere, tot best culinaire zaken toe. Te lang geleden om een garantie te zijn maar met wat geluk is dat nog altijd een culinaire hotspot, misschien leuk om eens op een avond te doen?

Dankzij de metro heb je zelden taxi's nodig maar daar kunnen oplichters tussen zitten - beetje klassiek in veel landen. Wij hebben voor het gemak op voorhand een taxi gereserveerd voor de aankomst op de luchthaven, en via het hotel 1 geboekt voor de terugrit naar de luchthaven. Voor de rest geen taxi's gebruikt.

Ik herinner me dat er 1 of 2 buurten gekend stonden als onveilig, zal ook wel in reisgidsen staan.
 
Eigenlijk overal goed gegeten; rond de meest toeristische plekken zoals Monasteraki moet je wel wat opletten met de gebruikelijke truuken waarbij ze ongevraagd eten op je tafel zetten om de rekening op te drijven - ook maar 1 keer gehad, maar dat was wel in die buurt.
Tripadvisor helpt ook wel om de ergste tourist traps eruit te filteren :)
Ook geweest in 2008 dacht ik, en dit meegemaakt?

Maar wat doe je dan best? gewoon weigeren, en vragen dit mee te nemen?
Dan komt het niet op je rekening, wellicht?
 
Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar 5 dagen naar Athene geweest. Als uitvalsbasis zaten we in Hotel Fresh, pal in het centrum met dakterras en zwembad. Vermits het die periode telkens meer dan 30 graden was, was dat zwembad wel een meerwaarde om af en toe af te koelen.

Uiteraard zijn er veel trekpleisters, je kan daarvoor best een pas kopen die een 8tal bezienswaardigheden combineert waaronder de Acropolis en de Agora. Dat kostte toen 30 euro, terwijl een ticket voor de Acropolis 20 euro was. Ook het oude Olympische stadion en Archeologisch museum vond ik de moeite om te bezoeken.

Omdat we de drukte (en warmte) na enkele dagen beu waren, zijn we met de metro ook naar Piraeus gegaan, een havenstad. Hebben we fantastisch verse vis gegeten en was over het algemeen “chiller” dan binnenstad Athene. Dus afhankelijk van de tijd die je gaat, zou ik zeker ook een dagje buiten de binnenstad inplannen.
 
Ook geweest in 2008 dacht ik, en dit meegemaakt?

Maar wat doe je dan best? gewoon weigeren, en vragen dit mee te nemen?
Dan komt het niet op je rekening, wellicht?

Geen idee wat je best doet - hoe ik op zo'n dingen reageer, hangt af van mijn humeur en met wie ik daar op dat moment ben.
Die ene keer was ik alleen en heb ik gewoon een kleiner hoofdgerecht besteld. Ik was toen in een goed humeur :p

In zo'n restaurants zou ik aan het begin van het eten ook niet te moeilijk doen, ik zou die voor geen haar vertrouwen... Terwijl als ze nadat je eten op is, onterecht dingen aanrekenen, loop je geen risico dat ze voor de rest van de maaltijd iets met je eten uitsteken.
 
Ook geweest in 2008 dacht ik, en dit meegemaakt?

Maar wat doe je dan best? gewoon weigeren, en vragen dit mee te nemen?
Dan komt het niet op je rekening, wellicht?
Meestal weet je op voorhand niet of ze het gaan aanrekenen (bvb brood), dus dan geef je wanneer je je rekening betaalt aan dat je bepaalde zaken niet besteld hebt en je er dus ook niet voor betaalt. Als ze dan moeilijk doen, maak ik een luide scene (zodat alle toeristen in de buurt gewaarschuwd zijn voor de scam) en laat ik geld achter op tafel voor hetgeen ik besteld heb. Ik betaal nooit voor zaken die ze ongevraagd op tafel komen zetten.

Eén keer ben ik een tweede keer bij zo'n restaurant gaan eten, omdat we later aansloten bij andere mensen in hetzelfde reisgezelschap die daar al aan een tafel zaten. Toen heb ik duidelijk op voorhand aangegeven dat ik geen ongevraagde betalende extra's wou en zo hebben we die ook niet gekregen.
 
Athene is prachtig ja, zeker de moeite. Als je daar bent en je wilt even de drukte van de stad ontvluchten dan is Vougliameni een enorme aanrader. Dat is een klein kustdorpje ten zuide van Athene en tegelijk één van de mooiste dorpjes van Griekenland.
 
Terug
Bovenaan