Chronisch ziek zijn en ‘het gesprek’

Squidward

Redacteur
Ik heb woensdag een gesprek om het jaar tot nu toe te evalueren, klasbezoek te plannen, … Op zich volstrekt normaal. Ik ben dit jaar echter al twee keer een week afwezig geweest. Beide keren omwille van chronische pijn. Eentje enkel de zware pijn, eentje omdat de ontstekingsremmers mijn maag zodanig naar de zooi hielpen dat ik een week in feite niet kon bewegen of eten. Ik zit met osteoarthritis in rug, schouders en knieën, chronische ontsteking van beide SI-gewrichten, prikkelbare darm en vertraagde maagfuncties. Door de pijnstillers heb ik de meeste ochtenden ook knallende koppijn. Ik voel mij dus 90% van de tijd kl**en en 10% relatief miserabel.

Aangezien ik geen vaste benoeming heb, wel kans op TADD, ben ik enorm gestrest dat ze gaan zeggen ‘aan jou hebben we niks’. (Nb er is geen achterstand in de lessen, we zitten op schema). Ik doe mijn uiterste, maar het haalt mij af en toe dus wel in.

Soit, mijn vraag is: als het aangekaart zou worden, al is de vraag gewoon ‘en hoe gaat het nu’, wat zeg je dan. Wat wel, wat zeker niet?
 
Ik heb woensdag een gesprek om het jaar tot nu toe te evalueren, klasbezoek te plannen, … Op zich volstrekt normaal. Ik ben dit jaar echter al twee keer een week afwezig geweest. Beide keren omwille van chronische pijn. Eentje enkel de zware pijn, eentje omdat de ontstekingsremmers mijn maag zodanig naar de zooi hielpen dat ik een week in feite niet kon bewegen of eten. Ik zit met osteoarthritis in rug, schouders en knieën, chronische ontsteking van beide SI-gewrichten, prikkelbare darm en vertraagde maagfuncties. Door de pijnstillers heb ik de meeste ochtenden ook knallende koppijn. Ik voel mij dus 90% van de tijd kl**en en 10% relatief miserabel.

Aangezien ik geen vaste benoeming heb, wel kans op TADD, ben ik enorm gestrest dat ze gaan zeggen ‘aan jou hebben we niks’. (Nb er is geen achterstand in de lessen, we zitten op schema). Ik doe mijn uiterste, maar het haalt mij af en toe dus wel in.

Soit, mijn vraag is: als het aangekaart zou worden, al is de vraag gewoon ‘en hoe gaat het nu’, wat zeg je dan. Wat wel, wat zeker niet?
Niemand heeft zaken met jouw gezondheidstoestand. Liegen zou ik zeker niet doen, maar "de maagontsteking is over" of "mijn toestand is stabiel" zijn geen leugens en vormen geen bedreiging voor je TADD.
Maar hoogstwaarschijnlijk zal het eerder over klasmanagement gaan, jouw lesinhoud,...
 
Er is een lerarentekort, dus ze hebben wel degelijk iets aan jou. Uit je beschrijving leid ik af dat je competent bent (je hebt geen achterstand en doet je best) dus niet stressen.

Twee keer een week afwezig is natuurlijk al best pittig.
2x een week per jaar, in zijn situatie, is toch niks? Het zou me verbazen als het zelfs aangekaart zou worden.

als het aangekaart zou worden, al is de vraag gewoon ‘en hoe gaat het nu’, wat zeg je dan. Wat wel, wat zeker niet?
Ik zou zeggen dat het momenteel goed gaat en niet al te veel details vertellen. Dat elk mens wel af en toe ziek wordt, maar dat je je nu goed voelt en gemotiveerd bent, je job graag doet, enz.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er andere collega's die 'concurrentie' zijn van jou op dit moment? Zit je in een grote scholengemeenschap?
Ik heb mijn mandaat voor godsdienst, da’s eentje waar altijd werk in is. Nederlands van hetzelfde. De scholengroep is op zich wel groot maar het zijn geen ‘grote’ scholen.
Ik heb wel de kleine geruststelling dat er veel afwezigen geweest zijn de vorige week, voldoende om leerlingen zelfs vroeger naar huis te moeten sturen. Ik was dus geen uitzondering. En ik ga het niet meer voorhebben in de volgende weken, aannemende dat ik terug op het regime paardenmiddel zit dat mij willens nillens recht zal houden.
 
Zou ellende zijn (en slecht management) dat afwezigheid aangehaald zou worden.
In jouw geval is het misschien niet door iets "besmettelijks", maar ziekte is ziekte en dan moet je thuis blijven.
Scholen zijn al grote ziekteverspreiders (hoeveel verkoudheden en griepen komen gezinnen niet binnen via hun kinderen, ziekte opgepikt op school?).
Op tijd en stond thuis blijven is echt wel de boodschap.
 
Ik ben helemaal niet vertrouwd met al die benoemingen, ik weet ook niet wat TADD is.

Als de werkgever er zelf over begint: lieg dan niet. Zeg gewoon eerlijk hoe het zit met uw gezondheid. Je kunt dat antwoord wel voorbereiden. Liegen zou ik zeker niet doen, maar zeggen dat je je 90% van de tijd kl*oten voelt ook niet.

Heb je eventueel een medisch bewijs die uw chronische pijn staven? Zo ja, neem dat dan mee. Succes.
 
Twee keer een week afwezig is natuurlijk al best pittig.
Valt me op dat veel posts van jou echt meedogenloos zijn jegens de werknemer.

Het kan best zijn dat jij profiteurs hebt in je team, maar daarom wil dat niet zeggen dat iedereen die ziek is, profiteert.

Twee keer een week op een heel jaar is niet echt pittig. Is zelfs onder het gemiddelde ( snelle opzoeking zegt 21,6 dagen gemiddeld per jaar).

Dus eender welke werkgever die 14 dagen gaat aankaarten en je daarop afstraffen of berispen, is gewoon een bullebak.
 
Valt me op dat veel posts van jou echt meedogenloos zijn jegens de werknemer.

Het kan best zijn dat jij profiteurs hebt in je team, maar daarom wil dat niet zeggen dat iedereen die ziek is, profiteert.

Twee keer een week op een heel jaar is niet echt pittig. Is zelfs onder het gemiddelde ( snelle opzoeking zegt 21,6 dagen gemiddeld per jaar).

Dus eender welke werkgever die 14 dagen gaat aankaarten en je daarop afstraffen of berispen, is gewoon een bullebak.
In dit geval is het 2x sinds september natuurlijk, maar los daarvan heb je 100% gelijk!
Mensen kiezen er niet voor om ziek te vallen. Veel twijfels? Stuur dan een controlearts en stop met mekkeren denk ik dan. 🤷‍♀️
 
Twee keer een week op een heel jaar is niet echt pittig. Is zelfs onder het gemiddelde ( snelle opzoeking zegt 21,6 dagen gemiddeld per jaar).

Snelle opzoeking is niet correct denk ik.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/16/recordaantal-zieken-op-het-werk-in-2022/ daar spreekt men van 7.5 dagen wat me realistischer lijkt.
21.6 dagen zou betekenen een maand per jaar puur aan ziekte afwezig zijn.
Misschien neemt jouw aantal de langdurig zieken mee (mensen die maanden thuis zitten met depressies of andere ziektes) en wordt zo het gemiddelde omhoog gekrikt.
 
@Squidward,

Hoe was het gesprek?
Op zich niet slecht, men heeft gevraagd wat kon gedaan worden om eventueel makkelijker door de dag te geraken (zoals minimaal van gebouw veranderen), maar het blijft erg moeilijk want de school is - nieuwbouw ten spijt - eigenlijk te klein om veel zaken te gaan omgooien. Ik heb bijvoorbeeld klassen van 22 en de meeste nieuwe lokalen (gebouw met lift) zijn max 16 personen.
Maar het was wel duidelijk dat ik beter vroeger dan later kijk voor de eventuele operatie. Ik heb toch de algemene kapstok van wat er precies scheelt op tafel gelegd, omdat het nu eenmaal - kan vertragen maar - enkel erger zal worden. Maar op zich was er wel begrip en hun vragen waren relevant. Als ik relatief snel ofwel een spuit kan krijgen om een paar maanden pijnvrij(er) te zijn en dan in de zomer de operaties om beide kanten van de rug dan een een soort titaniumplaatje te steken, dan zou ik normaal wel een hele poos moeten kunnen normaal functioneren. Proactief van mijn kant uit zal de sleutel worden, denk ik.
 
Snelle opzoeking is niet correct denk ik.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/16/recordaantal-zieken-op-het-werk-in-2022/ daar spreekt men van 7.5 dagen wat me realistischer lijkt.
21.6 dagen zou betekenen een maand per jaar puur aan ziekte afwezig zijn.
Misschien neemt jouw aantal de langdurig zieken mee (mensen die maanden thuis zitten met depressies of andere ziektes) en wordt zo het gemiddelde omhoog gekrikt.
Een tijdje terug ook eens wat info daarover opgezocht - zonder de presentaties volledig te lezen leek het alsof daar grote verschillen aanwezig waren tussen de verschillende bronnen: gaande van 8 dagen / 13 dagen / 22 dagen ... https://www.partena-professional.be...erknemer is gemiddeld,op het werk door ziekte.
 
Twee keer een week op een heel jaar is niet echt pittig. Is zelfs onder het gemiddelde ( snelle opzoeking zegt 21,6 dagen gemiddeld per jaar).
Een tijdje terug ook eens wat info daarover opgezocht - zonder de presentaties volledig te lezen leek het alsof daar grote verschillen aanwezig waren tussen de verschillende bronnen: gaande van 8 dagen / 13 dagen / 22 dagen ... https://www.partena-professional.be/nl/belgische-werknemer-216-dagen-jaar-afwezig#:~:text=De Belgische werknemer is gemiddeld,op het werk door ziekte.
Ik werk sinds 2011 bij de huidige werkgever
Gemiddeld aantal ziektedagen per jaar = 12,53

In 2023 is het 13,5 dagen (inclusief een werkongeval en een kleine operatie aan de pols want dat is ook ziekte hé)
en de kans is heel groot dat het daarbij blijft (Ik heb nog heel veel verlof openstaan)

Ik heb een jaar gehad dat ik 0 dagen (!) ziek was. Maar ook een jaar waarbij ik 44 dagen afwezig was (3 dubbele hernia operatie)
En een jaar met 36 ziektedagen (auto-immuun ziekte gekregen door volwassen BOF net tijdens de Covid periode), maar als ik dan het gemiddelde neem zit ik dus onder het Belgische gemiddelde.

21.6 dagen zou betekenen een maand per jaar puur aan ziekte afwezig zijn.
Een operatie ondergaan wordt hier ook aanzien als ziekte. Dat telt ook zwaar door als je dat moet laten doen.

Opmerking: Ik heb even gekeken binnen ons eigen team.
3 collega's waren minder ziek dit jaar als ik. 3 collega's waren meer ziek dan ik.
En ja de collega die het meest afwezig was heeft zijn C4'ke gekregen dat is wel waar.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk sinds 2011 bij de huidige werkgever
Gemiddeld aantal ziektedagen per jaar = 12,53

In 2023 is het 13,5 dagen (inclusief een werkongeval en een kleine operatie aan de pols want dat is ook ziekte hé)
en de kans is heel groot dat het daarbij blijft (Ik heb nog heel veel verlof openstaan)

Ik heb een jaar gehad dat ik 0 dagen (!) ziek was. Maar ook een jaar waarbij ik 44 dagen afwezig was (3 dubbele hernia operatie = dat noem ik niet ziek) En een jaar met 36 ziektedagen (auto-immuun ziekte gekregen door volwassen BOF net tijdens de Covid periode), maar als ik dan het gemiddelde neem zit ik dus onder het gemiddelde.

Is idd iets dat je niet in de hand hebt en ik wens het ook niemand toe uiteraard - uit nieuwsgierigheid hier ook eens gevraagd:
  • 43,5 dagen op 19 jaar (2 piekjaren t.g.v. griep en klierkoorts)
 
Is idd iets dat je niet in de hand hebt en ik wens het ook niemand toe uiteraard - uit nieuwsgierigheid hier ook eens gevraagd:
  • 43,5 dagen op 19 jaar (2 piekjaren t.g.v. griep en klierkoorts)
2,29 dagen gemiddeld per jaar is leuk tot je door omstandigheden plots 80 dagen afwezig bent op 2 jaar tijd (zoals ikzelf)
Dan zit je plots aan 5.88 dagen per jaar hé en bijna een verdrievoudiging.

Bij mij zakt het gemiddelde naar 7,54 dagen als ik die twee rampjaren er af trek. Dat is nog veel tov uw 2,19 dagen ja, maar ik denk dat ik met 7,54 dagen wel goed zit tov de gemiddelde werknemer (minimum grens in uw linkjes is die 8 dagen). Jij zit bij de beste 10% he ;)

Een tijdje terug ook eens wat info daarover opgezocht - zonder de presentaties volledig te lezen leek het alsof daar grote verschillen aanwezig waren tussen de verschillende bronnen: gaande van 8 dagen / 13 dagen / 22 dagen ... https://www.partena-professional.be/nl/belgische-werknemer-216-dagen-jaar-afwezig#:~:text=De Belgische werknemer is gemiddeld,op het werk door ziekte.
De waarheid ligt meestal in het midden? Mijn indruk zegt: +-2 weken gemiddeld bij ons op kantoor.

Bij ons was er een collega die op 5 jaar tijd 0 dagen afwezig was.
En dan heb je mensen die elk jaar wel een maand spoorloos zijn (in totaal).
Gemiddeld? --> 2 weken aldus.

Opmerking: Tel je de lamzakken erbij die zo dikwijls ziek / afwezig zijn dat ze hun C4 krijgen? Dan zit je volgens mij aan die 22 dagen ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan