ChatGPT en andere Large Language Models

Gisteren wat zitten spelen met Auto-GPT en GodMode (https://godmode.space/). Impressed. Je geeft dus een prompt wat je zou willen doen en het systeem maakt dan taaklijsten aan en voert deze ook uit voor zover mogelijk. Na elke taak kan je zelf ook input geven als je wil dat de AI een andere richting uit moet gaan. Ik heb gisteren gevraagd om een web-applicatie te maken die data pullt van 1 of andere api, met behulp van een AI model analyse doet op die data en deze weer toont in een webapplicatie. Echt stap voor stap wordt dit dus voor jou gedaan, het schrijven van de python scripts (je moet ze alleen nog downloaden) uitleg over het installeren van bepaalde modules etc ...

Zit wel ergens in een infinite loop en denk dat de applicatie nu hangt, maar dit is tenminste al echt iets nuttigs.

In deze clip heeft Wolfram het over ChatGPT (natuurlijk met een click-bait titel).
Het belangrijkste vond ik dat hij ChatGPT vergelijkt als met een auto rijden. We moeten niet per se weten hoe het under-the-hood werkt, maar wel hoe dat we het kunnen besturen.

De vergelijking heeft natuurlijk beperkingen, omdat autorijden een veel fysiekere actie is.

Zonet viel het me op dat Bing van 2000 naar 4000 tekens is gegaan. Dat is toch alweer een verbetering. Ook de geschiedenis is er hier nu bijgekomen. Handig voor als je wat projectjes had lopen die je wilde terugkijken.

Zonet viel het me op dat Bing van 2000 naar 4000 tekens is gegaan. Dat is toch alweer een verbetering. Ook de geschiedenis is er hier nu bijgekomen. Handig voor als je wat projectjes had lopen die je wilde terugkijken.
Bij mij nog 2000 tekens precies

Idee voor killer app voor AI:
Cursus in PDF opladen
AI maakt hier een quiz of flitskaarten van.
-Herkenning van tekst op afbeeldingen zoals deze, tekst wordt onzichtbaar gemaakt en quiz vraagt je zelf aan te vullen

Handig voor alles dat te maken heeft met droog vanbuiten leren, zoals vocabulaire, definities, opsommingen, benamingen en getallen.
5 minuten tijd te doden? Gewoon even wat quizvraagjes doorlopen om je cursus te herhalen.

Ik gebruik zelf Anki als app om flitskaartjes te maken, maar het is soms een laborieus proces.

Bij mij nu ook 4000 tekens maar ik kan er zelfs meer doen. Heb tekst van 6000 tekens er in kunnen copypasten

Bij mij nu ook 4000 tekens maar ik kan er zelfs meer doen. Heb tekst van 6000 tekens er in kunnen copypasten
Ahja. Ge kunt inderdaad met een copy paste erover gaan, maar dan stopt het wel. Je kan niks bij typen. Maar dat is ook niet nodig. Alles gewoon in een notepad ofzo zetten.

Wie ga je reduceren? (behalve Indiase content creators van Yahoo finance, kledij fotomodellen, digital artists, en consoorten?)
Ik zou eigenlijk niet reduceren. Ik zou gewoon een veelvoud van projecten binnenhalen met zelfde hoeveelheid personeel.
En bedrijven die niet meezijn met de mogelijkheden van generative AI, die gaan eraan.

Developers, grafisch designers, schrijvers, copywriters, data analisten, paralegaal, educatief personeel, HR, helpdesk, administratief werk,... heel veel mogelijkheden om meer met minder mensen te doen.

Dat betwijfel ik.
Met wat te stackoverflowen ontwerp je geen software hé.
Kan wel de productiviteit van het coden wat verbeteren zoals @Vio aanhaalt, maar of je daarmee veel software analisten kan buitenpegelen...

grafisch designers
Akkoord
Dat zal afhangen van het copyright aangezien AI zomaar klakken kopieert.

Maar de matige schrijvers gaan er idd wel uit, maar het is niet dat die op dit moment economisch veel betekenen.
@Loser Wat is uw mening hierover?
Ik ken te weinig van copywriting skills om te weten of AI dit allemaal kan vervangen.
data analisten,
Interpreteren van data? Hoogst twijfelachtig...
Half en half. AI zal inderdaad wel kunnen helpen bij het opzoeken van 'help mij alle precedenten te vinden in verband met ...."
Maar bij legal werk is heel veel interpretatie en verbanden leggen nodig.

Opstellen van boilerplate documenten kan uiteraard wel veel efficiënter via AI (wat dan gewoon een aantal templates zijn met elementen samengesteld uit 100 andere gelijkaardige documenten uit een database).
, educatief personeel,
Hoe?
Er bestaan al MOOCs hé. Het succes valt enorm tegen omdat leren vooral een sociale bezigheid blijkt.
Misschien wel voor distance volwassenenonderwijs.
Gevaarlijk.
Bestaat nu al met chatbots. Goed voor basic faqs, maar voor de rest dikwijls nogal... ergerlijk.
administratief werk,...
Welk?
Ok, misschien boilerplate mails helpen opstellen waardoor de productiviteit van een assistente verbetert. Maar ze zal niet buitengesmeten worden.

Goed, samengevat zal het de productiviteit op sommige vlakken inderdaad wel verbeteren.
Maar wereldschokkend zal het ook niet worden denk ik.
Tenzij het gigantisch verbeterd (zoals de persoonlijke assistent waarover Gates het heeft).

Maar of NVDA daar nu zo de vruchten van gaat plukken in zo'n competitieve landscape...

Bestaat nu al met chatbots. Goed voor basic faqs, maar voor de rest dikwijls nogal... ergerlijk.
Ga eens een dagje op een call center zitten dat costumer care doet en dan zal je weten dat elk groot bedrijf dat B2C diensten/producten verkoopt dagelijks karrevrachten aan achterlijke vragen krijgt.

Idem voor het onderwijs. Het pijnpunt momenteel is de massa's debiele mails van leerlingen en ouders op Smartschool. Stel je voor dat ze daar een hoop van kunnen beantwoorden met chatbots.

Of overheidsdiensten als de belastingen of pensioenen dat moet daar dagelijkse horror zijn. Of bv vakbonden kijk naar de vragen die JPV hier allemaal krijgt.

Allemaal AI in toekomst

Laatst bewerkt:
Idem voor het onderwijs. Het pijnpunt momenteel is de massa's debiele mails van leerlingen en ouders op Smartschool. Stel je voor dat ze daar een hoop van kunnen beantwoorden met chatbots.

Of overheidsdiensten als de belastingen of pensioenen dat moet daar dagelijkse horror zijn. Of bv vakbonden kijk naar de vragen die JPV hier allemaal krijgt.

Allemaal AI in toekomst
Ja, en AI zal beantwoorden welk hoofdstuk de leerlingen van 6A nu juist moesten kennen voor de test van morgen.

En AI zal ook @JPV zijn job vervangen en feilloos antwoord geven als Trump vraagt of hij kan ontslagen worden omdat hij stiekem een foto getrokken heeft van het meisje dat passeerde langs zijn bureau.

Ik denk het niet :)

AI kan gerust antwoorden "je had maar moeten opletten".

Feilloos zal het niet zijn, maar dat zijn mensen ook niet.

Ja, en AI zal beantwoorden welk hoofdstuk de leerlingen van 6A nu juist moesten kennen voor de test van morgen.

En AI zal ook @JPV zijn job vervangen en feilloos antwoord geven als Trump vraagt of hij kan ontslagen worden omdat hij stiekem een foto getrokken heeft van het meisje dat passeerde langs zijn bureau.

Ik denk het niet :)

Echt niet slecht bedoeld, maar ik denk dat jij denkt dat de grote doorbraak enkel chatbots zijn. Dat is dus niet het geval he.

Ik heb vorige maand een opleiding gekregen, in het kader van mijn job, van 2 AI scientists van een gerenomeerd AI consultancy bedrijf. Wat mij het meest is bijgebleven is dat de bleeding edge AI scientists continu verbaasd zijn van wat ze ontdekken dat die LLM modellen kunnen. Niemand heeft ooit de bedoeling gehad om die modellen "moppen te laten verklaren", maar toch kunnen ze het. En of het nu gaat over tekst, afbeeldingen, video, geluid, ... dat maakt allemaal niks uit. Die modellen werken multi-modaal. En de toepassingen worden veeleer ontdekt (zoals in de biologie en de geneeskunde) dan geëngineerd.

Bovendien is de snelheid duizelingwekkend. Dat zeg niet ik, maar dat zeggen die principal AI scientists die ons de opleiding hebben gegeven. Het feit dat de mensen die het meest op de hoogte zijn ook het méést verbaasd zijn, vind ik heel speciaal. Dat geeft aan dat het grote publiek niet beseft of kan begrijpen hoe snel de evolutie van deze technologie gaat, en waar die toe kan leiden.

Een van de slides, let op de jaartallen en grootteordes.

Ik heb vorige maand een opleiding gekregen, in het kader van mijn job, van 2 AI scientists van een gerenomeerd AI consultancy bedrijf.
Wij die wc eend consultancy verkopen zijn versteld van wat wc eend allemaal kan...
Niemand heeft ooit de bedoeling gehad om die modellen "moppen te laten verklaren", maar toch kunnen ze het.
Dat kunnen ze dus niet.

Een van de slides, let op de jaartallen en grootteordes.
Op wat zijn die forecasts gebaseerd, behalve een natte vinger in de lucht en ongedefineerde termen?

Hoe kan je nu met ook maar enige betrouwbaarheid de "output van een advocaat" gaan schatten op basis van een technologie die nog niet gebruikt wordt door hen en nog in ontwikkeling is?
In 2030 dan nog.

Dat kunnen ze dus niet.

Je hebt je reactie weggedaan, maar ik had ze al gekopieerd naar ChatGPT.

Ik heb de screenshot laten zien aan J, en hij reageert als volgt. Analyseer de reactie van J en verklaar wat er merkwaardig aan is.

Ja, de befaamde GPT screenshots.
Tot je live vraagt of de aarde plat is, en hij 'ja' antwoordt en de keer erna 'nee'.
Maar moppen kan hij verklaren hoor :sarcastic:
Die AI begrijpt daar geen fluit van als die mop al niet ergens uitgelegd staat.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan