Als jij die enkeling hier op het forum bent die effectief op dat niveau zijn materie verstaat dan is dat inderdaad het geval. Ik ben maar een gewone werkmens die zijn vakgebied mss wel kent maar ik ga niet claimen te kunnen communiceren met en op het niveau van experts.
Daarom dat ik zeg dat het afhangt van wat je probeert te doen, als je gewoon dag dagelijks werk en problemen probeert te doen dan zijn de LLMs vaak het beste waar je toegang toehebt. Als je zelf op een niveau bezig bent waar je zaken produceert die verder staan, dan uiteraard niet.
Dat klopt toch niet? Ik hoef niet te communiceren op het niveau van experts voordat één van de filmpjes gemaakt door een ervaren loodgieter dat ik gevonden heb via Google betrouwbaarder is dan een ChatGPT-gesprek waarvan het hoogst haalbare resultaat is dat hij de informatie uit dat filmpje heeft gevonden en exact reproduceert.
Dat is niet waar een LLM goed in is. Dan is het heel veel betrouwbaarder om je Google-kunsten aan te scherpen dan om beter te gaan prompten. Als ik dat gat in de muur wil fiksen van hierboven, is ChatGPT
niet de beste methode. Wil ik al snel even wat compileren om daarna wel zelf te gaan zoeken, of durf ik de gok te nemen tussen "geniaal" en "wasco-eter", oké.
Ik zou zelfs zeggen dat hoe gevorderd ik ben in de materie, daar totaal los van staat. Want dit probleem heb je op elk niveau. Ik als expert (zal ik nu maar zeggen) kan aan ChatGPT heel zeker veel hebben, en het kan de beste optie zijn voor bepaalde vragen. Een heel relevante is een zoekopdracht van onlangs van mij. Die man had het over allerlei Midden-Oosterse gerechten, en twee die voor mij klonken als "papayé" en "binard". Ik ben best goed in Frans, in vertalen én Googelen. Maar ik wist het niet. En ik heb me suf gegoogeld (ik daag je uit met deze zelfde informatie het te doen).
Ik heb een LLM de situatie uitgelegd, gezegd wat ik eruit dacht op te maken en dat het fout was maar wel ongeveer zo klonk. Wat kon het zijn. Eerste twee antwoorden waren exact correct (spoiler: het was één gerecht, fatayer aux épinards). Dit kan Google niet. Dat zijn verbanden die enkel een LLM leggen kan en tot voor kort ondenkbaar waren. En ik kan met hem spreken op expert-niveau. Omdat hij juist gebruikt wordt.
Bon. Weeral dus met de deflectie. Eerst zwart-wit, nu leg ik u woorden in de mond en kom je af met wat vage statements.
Maar goed. Aan de dingen te zien die jij allemaal betrouwbaar kan automatiseren, ben je er duidelijk een betere krak in dan mezelf.
Ik kan er anders wel een heel pak opnoemen, hoor. Ik kan plots converteren tussen allerlei exotische bestandsformaten en xml-derivaten. Tot voor kort, moest ik een aanvraag indienen bij developers die er zich dan eens over zouden buigen wanneer ze tijd hadden. Nu doe ik het als vertaler zelf. Ik kan er zelfs een script van laten schrijven waarbij ik als totale hobby-scripter die het al tien jaar niet meer had gedaan, werkende resultaten kan krijgen.
Ik kan in productie, dus niet als IT, plots volledige Power Automate-stromen opzetten die mijn werk voor een stuk erg veel vergemakkelijken, waar ik anders dagen de tijd voor nodig had om er zelfs mijn weg in te vinden. Ik kan in een wip user engagement creëren door een paar leuke, toepasselijke prenten te maken voor projectcommunicatie. Powerpointpresentaties kosten me een pak minder tijd.
Je mag niet vergeten dat niet iedereen een IT-achtergrond heeft. Mensen zonder die achtergrond, of met veel beperktere achtergrond in IT, kunnen plots veel meer zelf automatiseren. Mijn bedrijf kon dat uiteraard hiervoor ook al, maar niet aan dezelfde snelheid zonder tientallen mensen bij aan te nemen.