ChatGPT en andere Large Language Models

Dank u voor de aanrader, maar gezien ik in de verleden tijd sprak in mijn post heb ik dat reeds allemaal gedaan (behalve dat gerechtelijk advies toepassen, gezien de rechtzaak nog niet is voortgekomen. Heb er zelf ook niet echt om gevraagd, die begint spontaan met suggesties bij het vertalen/bespreken van de documenten) en heb alles ter dubbelcheck door Deepl én Google Translate gegooid, dan verzonden en alles gekregen/bekomen wat nodig was.

Een aantal van de suggesties van Gemini werden ook naar voren gebracht door een advocaat bij wie ik eens langsgegaan ben. Maar advocaten zijn ook in Polen reteduur. Ik zou gewoon níet kunnen gaan naar de rechtbank, de zwaarst mogelijke straf krijgen volgens de wet, en alsnog goedkoper uitkomen dan met een advocaat de rechtzaak winnen :crazy:

De rechtzaak is eindelijk voorgekomen (was uitgesteld met 6 weken), conclusies tot dusver over het gebruik van Gemini Pro 3.1:

✅ Vertalen van officiële documenten van het Pools naar het Nederlands.
✅ Opstellen van documenten/formulieren om inzage te krijgen in bewijsmateriaal en om een tolk present te krijgen op het proces, met referentie naar de correcte wetsartikelen.
✅ Correcte voorstelling van het verloop van een strafzaak in Polen.
✅ Advies/Suggesties op basis van een geupload document in diezelfde prompt.

🚫 Langere analyses maken en teksten genereren op basis van de tientallen tekstbestanden en foto's om te gebruiken tijdens de rechtzitting. Veel te veel bijsturing nodig. Hallucinaties. Dingen die vergeten worden. Bestanden die enkele prompts geleden nog geupload werden, kon die niet meer gebruiken en moesten opnieuw geupload worden, etc.

Als je het stap voor stap doet, en heel de context telkens minutieus schetst indien nodig, kom je tot heel goede resultaten.

Langere analyses maken en teksten genereren op basis van de tientallen tekstbestanden en foto's om te gebruiken tijdens de rechtzitting. Veel te veel bijsturing nodig. Hallucinaties. Dingen die vergeten worden. Bestanden die enkele prompts geleden nog geupload werden, kon die niet meer gebruiken en moesten opnieuw geupload worden, etc.

Voor zoiets gebruik je dan ook beter NotebookLM. Gewoon 1x al je docs uploaden en dan kun je vanalles met die content doen. Qua privacy ook beter want NotebookLM gaat je content niet gebruiken voor andere doeleinden.

OpenAI kon stilaan nog wel eens wat goei nieuws gebruiken en gelukkig voor hen;
cct5zj53klwg1.jpeg

GPT image boekt de grootste sprong voorwaarts in lange tijd en zoals onderstaande graph duidt loopt deze momenteel letterlijk cirkels rond de concurrentie.
q1toa4hculwg1.jpeg

Character consitency, text, infographics. Zo te zien over heel de lijn serieuze vooruitgang tegen eerdere modellen.

p1k0uadm2lwg1.png

zxa0qadm2lwg1.png

fexalbdm2lwg1.png

j58pryzo29vg1.png

jz8ig0tyhlwg1.png

"Create an infographic explaining the Artemis 2 mission in detail, from launch to successful reentry. Develop the most effective infographic to explain this mission to an audience of middle-school science students."
eviyi26mzlwg1.png

Laatst bewerkt:
OpenAI kon stilaan nog wel eens wat goei nieuws gebruiken en gelukkig voor hen;
cct5zj53klwg1.jpeg

GPT image boekt de grootste sprong voorwaarts in lange tijd en zoals onderstaande graph duidt loopt deze momenteel letterlijk cirkels rond de concurrentie.
q1toa4hculwg1.jpeg

Character consitency, text, infographics. Zo te zien over heel de lijn serieuze vooruitgang tegen eerdere modellen.

p1k0uadm2lwg1.png

zxa0qadm2lwg1.png

fexalbdm2lwg1.png

j58pryzo29vg1.png

jz8ig0tyhlwg1.png

"Create an infographic explaining the Artemis 2 mission in detail, from launch to successful reentry. Develop the most effective infographic to explain this mission to an audience of middle-school science students."
eviyi26mzlwg1.png

AI zet de Belgische vlag bij Vlaanderen of erkent niet dat er ook Franstaligen of Duitstaligen zijn in België :p.?
En fuck Luxemburg? :p
En fuck al de andere talen in Zwitserland? :p

En die booster separation foto ziet er ook niet al te koosjer uit.

Toch gek hoe snel we alles gewoon worden. We vinden het al normaal dat de kat kan spreken en nu ze chinees aan het leren is zijn we misnoegd over fouten in uitspraak en dat ze niet alle woorden kent. 😅 Maar ergens maar goed ook natuurlijk want het is die misnoegdheid die de vooruitgang duwt. Als je terugdenkt aan die eerste fever dream modellen, de monsterhand generatie, de hypersmooth generatie en nu deze... Benieuwd waar we volgend jaar weeral gaan staan. De foutjes worden alsmaar kleiner en zaken als dit zijn gemakkelijk te corrigeren met een follow up prompt. Prolly ook maar een kwestie van tijd voor videogenerators dit niveau halen.

AI zet de Belgische vlag bij Vlaanderen of erkent niet dat er ook Franstaligen of Duitstaligen zijn in België :p.?
En fuck Luxemburg? :p
En fuck al de andere talen in Zwitserland? :p

En die booster separation foto ziet er ook niet al te koosjer uit.

Zonder dat je weet wat de prompt was slaagt je comment op niets.

Voor hetzelfde geld was de prompt: say hello in some european languags and add the flag of that country....

En dan is die foto helemaal correct

Toch gek hoe snel we alles gewoon worden. We vinden het al normaal dat de kat kan spreken en nu ze chinees aan het leren is zijn we misnoegd over fouten in uitspraak en dat ze niet alle woorden kent. 😅 Maar ergens maar goed ook natuurlijk want het is die misnoegdheid die de vooruitgang duwt. Als je terugdenkt aan die eerste fever dream modellen, de monsterhand generatie, de hypersmooth generatie en nu deze... Benieuwd waar we volgend jaar weeral gaan staan. De foutjes worden alsmaar kleiner en zaken als dit zijn gemakkelijk te corrigeren met een follow up prompt. Prolly ook maar een kwestie van tijd voor videogenerators dit niveau halen.

We zijn rap gewoon geworden aan "slop". :p

Ik zie nog altijd niets dat goed genoeg is voor iets anders dan een zielige post op Reddit of een cheapass Temu/AliExpress affiche.

AI wordt beter en beter misschien in het generen van foto's en video maar waar ligt nu de economische meerwaarde van die gegenereerde foto's en video's? Ik vind het allemaal maar triestig eigenlijk en dat we afstevenen op een apocalyptische gigantische digitale vuilnisbelt

Het OS van waarop je dit vorig berichtje hebt geschreven bestaat voor 30% uit code door AI :)

Ik vond zelfs die eerste generatie "slop" toen het nog moeilijk was om er zelfs maar iets in te herkennen indrukwekkend en de daaropvolgende snelle evolutie richting de capaciteiten vandaag al helemaal. De economische meerwaarde lijkt me vrij duidelijk gezien niet enkel kleinschalige indies maar zelfs hollywoodstudios AI gegenereerde effecten en zelfs scenes gebruiken. Zelfs op TV is ondertussen reeds AI gemaakte reclame te zien. Image to text wordt ook gebruikt voor analyse zoals bijvoorbeeld in medische settings. Daarnaast hoeft niet alles een gigantische economische meerwaarde te hebben. Bijvoorbeeld een leerkracht die z'n les wil opsmukken had daar nooit iemand voor betaald en heeft nu wel die mogelijkheid.

Ik was al vertrouwd met slop lang voor AI zijn intrede maakte. Het is stilaan onmogelijk aan het worden voor gewone mensen om AI gegenereerde fotos en tekst van echte door mens gemaakte en geschreven te onderscheiden. Dat "slop" label verliest serieus aan kracht als je eerst moet gaan onderzoeken wie of wat het gemaakt heeft alvorens te beslissen of je iets mooi of goed kan vinden.

We zijn rap gewoon geworden aan "slop". :p

Ik zie nog altijd niets dat goed genoeg is voor iets anders dan een zielige post op Reddit of een cheapass Temu/AliExpress affiche.

AI wordt beter en beter misschien in het generen van foto's en video maar waar ligt nu de economische meerwaarde van die gegenereerde foto's en video's? Ik vind het allemaal maar triestig eigenlijk en dat we afstevenen op een apocalyptische gigantische digitale vuilnisbelt
Akkoord, aan de andere kant heb ik al heel veel oplossingen gevonden dankzij die digitale vuilnisbelt.

Ik vond zelfs die eerste generatie "slop" toen het nog moeilijk was om er zelfs maar iets in te herkennen indrukwekkend en de daaropvolgende snelle evolutie richting de capaciteiten vandaag al helemaal. De economische meerwaarde lijkt me vrij duidelijk gezien niet enkel kleinschalige indies maar zelfs hollywoodstudios AI gegenereerde effecten en zelfs scenes gebruiken. Zelfs op TV is ondertussen reeds AI gemaakte reclame te zien. Image to text wordt ook gebruikt voor analyse zoals bijvoorbeeld in medische settings. Daarnaast hoeft niet alles een gigantische economische meerwaarde te hebben. Bijvoorbeeld een leerkracht die z'n les wil opsmukken had daar nooit iemand voor betaald en heeft nu wel die mogelijkheid.

Ik was al vertrouwd met slop lang voor AI zijn intrede maakte. Het is stilaan onmogelijk aan het worden voor gewone mensen om AI gegenereerde fotos en tekst van echte door mens gemaakte en geschreven te onderscheiden. Dat "slop" label verliest serieus aan kracht als je eerst moet gaan onderzoeken wie of wat het gemaakt heeft alvorens te beslissen of je iets mooi of goed kan vinden.

Nee, juist omgekeerd.

De slop label wordt altijd massiever en massiever. En de slop label zal nu ook geplakt worden op "originele inhoud" want niemand zal nog snel geloven dat er iets authentiek of origineel aan is.

Ja, AI heeft zijn meerwaarde maar in heel specifieke usecases. Er zijn kennissen van mij die bezig zijn met AI/machine learning in medische fotografie maar dat is geen text to image. Dat is geen "creative AI" waar jij al die voorbeelden van toont.

In text-to-image zie ik eigenlijk niet zoveel meerwaarde erin. Het blijft "kostelijk" en hetgeen we tot nu toe generen is niet iets wat echt economische of culturele meerwaarde brengt. Beetje om miljarden te investeren zodat je liedjes voor in de lift te kunnen maken.

Het OS van waarop je dit vorig berichtje hebt geschreven bestaat voor 30% uit code door AI :)

Ja, en de user satisfaction van Windows 11 is in een diep gat gevallen, Windows updates zit vol met bugs,.. Blij dat we mogen zijn.
Bewijs dat we niet zomaar mensen kunnen vervangen met AI en dat code nog altijd "gereviewed" moet worden.

Akkoord, aan de andere kant heb ik al heel veel oplossingen gevonden dankzij die digitale vuilnisbelt.

Ik heb het specifiek over generatieve AI. foto's, video's, pure tekstgeneratie,...
Niet code of dergelijke.

In mijns inziens is dat gewoon explosieve generatie van digitiale informatie die nauwelijks economische meerwaarde heeft en waar het nog veel erger wordt om iets waardevol te vinden in de digitale vuilnisbelt. Ik vrees dat generatieve AI veel meer waarde gaat vernietigen dan opbrengen op termijn. Reddit is nu 30 miljard dollar waard, het zou mij niet verbazen dat door slop-invasie dat Reddit over vijf à tien jaar nog een tiende daarvan waard is. :p

We gaan nog massieve kapitaalsdestructie zien. :p

Ik heb het specifiek over generatieve AI. foto's, video's, pure tekstgeneratie,...
Niet code of dergelijke.
Achter die code-assistent zitten ook gewoon generatieve AI modellen hoor. Het probleem is dat al die state-of-the-art modellen en technieken zodanig gebruiksvriendelijk en toegankelijk zijn geworden dat iedereen zijn opa en schoonmoeder ermee aan de slag gaat, wat inderdaad leidt tot een heleboel ‘slop’ zonder meerwaarde. Maar dat staat niet in de weg dat je met de juiste kennis en toepassing ervan zeer grote productiviteitswinsten kan bekomen.

Nee, juist omgekeerd.

De slop label wordt altijd massiever en massiever. En de slop label zal nu ook geplakt worden op "originele inhoud" want niemand zal nog snel geloven dat er iets authentiek of origineel aan is.
mja dat is een beetje waar ik op aanstuurde. Als op termijn alles slop is en men het verschil niet meer ziet verliest het alle betekenis.

Ja, AI heeft zijn meerwaarde maar in heel specifieke usecases. Er zijn kennissen van mij die bezig zijn met AI/machine learning in medische fotografie maar dat is geen text to image. Dat is geen "creative AI" waar jij al die voorbeelden van toont.
ik had het over image to text, niet text to image, dat is een onderdeel van die modellen en wordt in medische context bijvoorbeeld gebruikt om scans die door AI geflagged worden te annoteren. Heel die papierwinkel waar dokters zich mee moesten bezig houden wordt daardoor serieus verlicht. Verder worden image modellen ook gebruikt om medische beelden te augmenteren zodat bepaalde zaken beter opvallen en zichtbaar zijn.

Ja, en de user satisfaction van Windows 11 is in een diep gat gevallen, Windows updates zit vol met bugs,.. Blij dat we mogen zijn.
Bewijs dat we niet zomaar mensen kunnen vervangen met AI en dat code nog altijd "gereviewed" moet worden.

Windows hun probleem is enshittification en dat was ook reeds aan de gang voor de huidige AI push. Op termijn zal AI alsmaar meer overnemen maar ook vandaag is een AI/human team al in staat veel meer te doen dan een mens alleen.

Dat we in bepaalde sectoren nog massieve kapitaaldestructie gaan zien lijkt me evident en juist een gevolg van de groeiende capaciteiten van AI. De grote vraag is of AI meer jobs gaat creëren dan vernietigen en ik denk persoonlijk ook dat het veel meer jobs, hell op lange termijn misschien zelfs de meeste, gaat vervangen. Uiteindelijk is dat ook waar we naartoe willen, enige probleem is dat die overgangsfase heel moeilijk gaat worden. Hoe het op kortere termijn gaat evolueren, daar zijn economen het ook niet over eens dus dat is wat koffiedik kijken.

Specifiek ivm image en video generation gaat het denk ik inderdaad ook wel serieus wat jobs kosten maar dat is niet noodzakelijk negatief. We waren al lang de verkeerde richting aan het opgaan met de industrialisatie van kunst. Dat nu buiten studios, marketing bureaus en designers om iedereen zijn eigen gedacht kan realiseren is op zich geen slechte zaak. Ook met die content explosie zal het wel meevallen. Er werd voor AI op 1 dag reeds meer content geupload naar youtube dan je op een menseleven kon zien. 99% is slop maar het beste borrelt wel naar boven. Een gouden tijd voor indies.

Ah kunnen we eindelijk teksten zien in de images, ipv wat kronkels?
Precies een paar updates gemist. Er sluipen nog fouten in, maar die zijn al een tijdje redelijk deftig hoor.

Maar zoals met alles AI is het natuurlijk nog altijd zo dat je een foto genereert en dat individueel aanpassen dan niet mogelijk is (hoewel die brush technieken zelfs in copilot niet al te slecht werken, maar nog niet op text geprobeerd)

Het blijft 'slop' omdat iedereen en zijn moeder nu tegenwoordig met 3 klikken een api kan aanspreken die hele dagen niets anders doet dan elke sociale media kapotbombarderen. Deftige nieuwsupdates vinden is gewoon een ramp. Mensen hebben daar gewoon de mentale bandbreedte niet (meer) voor. Het is niet dat je vroeger niet van die shitty content farms had, maar nu is elke randdebiel met 2 hersencellen een content farm aan diaree.

Wel zien wat je hier bedoelt met 'ai gegenereerde effecten he' . Als je het hebt over van die mass battles waar mensen al meer dan 20 jaar geleden geweldige fuzzylogic algoritmes voor hebben geschreven of zo: sure en dat valt ook onder AI. Maar dat is niet wat er tentoongesteld wordt.

Waar het vandaag vooral gelinkt wordt met AI generatie zie ik slop eerder evolueren van betekenis richting low quality brainrot content ongeacht of die nu door mensen of bots gemaakt wordt. Men zal het verschil toch niet meer kunnen zien.

en nee @SithCloud ik bedoelde wel degelijk die nieuwe generatie AI effecten en verwees niet naar vorige generaties die mede door AI tot stand kwamen. Bijvoorbeeld over die Netflix serie Eternaut die AI generated effecten introduceerde maar dat is al lang geen alleenstaand geval meer.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan