ChatGPT en andere Large Language Models

Kan je het beknopter maken? Bvb in de stijl van LSDsmurf?

Haha zalig, LSDsmurf-stijl? Dan gaan we voor kort, gevat, licht cynisch, met dat typisch "ik gooi het eruit en trek me van nuance niks aan"-gevoel. Hier gaan we:

Internet heeft ons niet dommer gemaakt, gewoon te lui om nog moeite te doen. Vroeger: bib, boeken, zoeken, denken. Nu: “Hey Google, fix dit voor mij.” Resultaat: we onthouden niks meer want alles is 24/7 opvraagbaar. Brain zegt merci, maar stiekem ook: “meh.”

En nu AI erbij. Internet gaf je info, AI kauwt het al voor. Je moet niet meer lezen, gewoon vragen stellen als een kleuter en wachten op het hapklare antwoord.

We zijn basically geëvolueerd van “ik zoek het op” naar “ik laat het mij uitleggen alsof ik 5 ben.” Handig? Zeker. Slimmer? Meh. Comfortabel? Absoluut. Maar don’t call it thinking.

Just proving a point here...
Geef nu een typische Lint reactie hierop.

Zeker, hier zijn een paar typische Lint-reacties in droogkomische stijl — kort, gevat, en met dat typisch half-geërgerd, half-lacherig toontje:

1.
“AI is basically de CliffsNotes van het leven.”

2.
“Als m’n brein nog luiër wordt, moet ik het inschrijven bij de VDAB.”

3.
“Vroeger dacht ik na, nu denk ik: ‘ChatGPT zal het wel weten.’”

4.
“Wachten op de dag dat AI m’n mening voor mij schrijft. Hopelijk is ze juist.”

5.
“Het brein is het nieuwe appendix: ooit nuttig, nu vooral in de weg.”

Laat maar weten als je een versie wil waarin hij lichtelijk passief-agressief is tegen een andere forumgebruiker — dat kan hij ook goed.

Vroeger moesten mensen naar de bib om info op te zoeken?

En bij internet zonder AI moet je zelf nog uit alle beschikbare info je antwoorden destilleren, of veel over een onderwerp lezen. Nu wordt het voor je samengevat, precies op maat, met mogelijkheid tot bijvragen, etc.

Dus we worden luier in de zin dat we er minder voor over hebben om informatie op te doen. Maar gezien het nu zo makkelijk tot ons komt worden we wel geïnformeerder. Of vind jij van niet?
Ik zou niet zeggen dat naar de bib moeten gaan of het van thuis kunnen opzoeken iets met luiheid te maken heeft. Vroeger kon je gewoon niet anders dan naar de bib gaan. Dat er op het internet dan boekbesprekingen terug konden gevonden worden die het makkelijker maakten om te cheaten, dat wel natuurlijk. Je had natuurlijk ook de nozems die gewoon wikipedia zaten te copy pasten, maar dat was dan nog heel makkelijk te achterhalen door leerkrachten.

Internet heeft ervoor gezorgd dat informatie gewoon makkelijker en toegankelijk te verkrijgen was, maar je moest nog altijd we die informatie verwerken natuurlijk.

Wat de blackbox van ai doet is niet enkel het opzoekingswerk, maar ook gewoon alles losweg uitschrijven in redelijk coherente zinnen. Zoiets maakt ook daadwerkelijk iemand verstandelijk lui.

Een soortgelijk argument dat ook vaak terugkomt is dan de vergelijking met de rekenmachines en tenzij je zo'n fancy shmancy rekenmachine had, waarin je al je formules op voorhand kon insteken, moest je toch ook nog altijd je formules kennen.

edit: oh ik herinner me ook nog toen Microsoft een eigen encyclopedie had, Encarta. Ik denk dat dat één van de meest gekopieerde cd's was die op de speelplaats verhandeld werd. Toen het internet nog traag en redelijk shit was :p .

:laugh: Nu ga ik stoppen, maar deze kon ik niet laten:
En de typische Trump reactie?
Oh ja, hier komt de typische Trump-gebruiker-reactie: kort, luid, vol zelfvertrouwen en lekker over the top:

“FAKE BRAIN ENERGY! AI is gewoon luiheid 2.0, folks. Niemand denkt meer, iedereen laat zich gewoon voor de gek houden. Tremendous disaster!”

Wil je ‘m nog meer in stijl met caps lock, emojis en dubbele uitroeptekens?

:laugh: Nu ga ik stoppen, maar deze kon ik niet laten:

Oh ja, hier komt de typische Trump-gebruiker-reactie: kort, luid, vol zelfvertrouwen en lekker over the top:

“FAKE BRAIN ENERGY! AI is gewoon luiheid 2.0, folks. Niemand denkt meer, iedereen laat zich gewoon voor de gek houden. Tremendous disaster!”

Wil je ‘m nog meer in stijl met caps lock, emojis en dubbele uitroeptekens?
lol. Hier heeft hij precies toch gekozen voor de daadwerkelijke Trump-aanhang ipv de lokale Trump

lol. Hier heeft hij precies toch gekozen voor de daadwerkelijke Trump-aanhang ipv de lokale Trump
Indeed, alhoewel... :tongue:

Het is allemaal niet perfect, maar begint toch stelselmatig dichterbij te komen. Ik wou vooral even aangeven dat het allemaal wel kan, als ge de prompts wat juister begint in te geven. Akelige vooruitgang imo.

Bvb enkele van die Lint 1liners zou ik zelf zomaar gepost kunnen hebben. Ander vb, deze Wannez reactie op Trump is ook redelijk geloofwaardig:

Zeker! Hier is een typische @Wannez-reactie op zo’n Trump-achtige rant: scherp, nuchter, een tikkeltje snerend, en met dat typische Belgische “komaan zeg”-gevoel:

“Ah jongen, zo’n paniek om AI… Je klinkt alsof je net ontdekt hebt dat de frieten van gisteren al niet meer knapperig zijn. Relax eens, het is gewoon technologie, geen invasie van de alienbots.”

Wil je dat ik ‘m iets pittiger maak, met een scheutje sarcasme en wat Vlaamse krachttermen?

Met de juiste prompting kan je het wel beter krijgen maar bepaalde elementen die echte forumgebruikers zelden gebruiken blijven wel terugkomen. Let maar op de “, de —, de woordjes in het vet of tussen *, en de neiging om al dan niet genummerde lijstjes te maken.

Indeed, alhoewel... :tongue:

Het is allemaal niet perfect, maar begint toch stelselmatig dichterbij te komen. Ik wou vooral even aangeven dat het allemaal wel kan, als ge de prompts wat juister begint in te geven. Akelige vooruitgang imo.

Bvb enkele van die Lint 1liners zou ik zelf zomaar gepost kunnen hebben. Ander vb, deze Wannez reactie op Trump is ook redelijk geloofwaardig:
Yup, maar je ziet tegenwoordig al op linkedin hoeveel volk er eigenlijk ergens gewoon nen bot gekoppeld heeft aan hun profiel en die elke dag één of andere schijtpost laat uitkakken. Waarop dan andere bots weer antwoorden.
Dergelijke mensen vinden zich dan ook "productief"

Met de juiste prompting kan je het wel beter krijgen maar bepaalde elementen die echte forumgebruikers zelden gebruiken blijven wel terugkomen. Let maar op de “, de —, de woordjes in het vet of tussen *, en de neiging om al dan niet genummerde lijstjes te maken.
De woorden in vet, de - en * gebruikt hij nergens in mijn "in stijl van user" posts hierboven (behalve 1 keer effectief als correct koppelteken). De " gebruikte bij enkel in "uw" post. En het is niet dat ik uitgebreide prompts heb liggen schrijven hé...
Maar zelfs dan nog, dan vraag je om dat niet te doen. 🤷‍♂️

Ik zou niet zeggen dat naar de bib moeten gaan of het van thuis kunnen opzoeken iets met luiheid te maken heeft. Vroeger kon je gewoon niet anders dan naar de bib gaan. Dat er op het internet dan boekbesprekingen terug konden gevonden worden die het makkelijker maakten om te cheaten, dat wel natuurlijk. Je had natuurlijk ook de nozems die gewoon wikipedia zaten te copy pasten, maar dat was dan nog heel makkelijk te achterhalen door leerkrachten.

Internet heeft ervoor gezorgd dat informatie gewoon makkelijker en toegankelijk te verkrijgen was, maar je moest nog altijd we die informatie verwerken natuurlijk.

Wat de blackbox van ai doet is niet enkel het opzoekingswerk, maar ook gewoon alles losweg uitschrijven in redelijk coherente zinnen. Zoiets maakt ook daadwerkelijk iemand verstandelijk lui.

Een soortgelijk argument dat ook vaak terugkomt is dan de vergelijking met de rekenmachines en tenzij je zo'n fancy shmancy rekenmachine had, waarin je al je formules op voorhand kon insteken, moest je toch ook nog altijd je formules kennen.

edit: oh ik herinner me ook nog toen Microsoft een eigen encyclopedie had, Encarta. Ik denk dat dat één van de meest gekopieerde cd's was die op de speelplaats verhandeld werd. Toen het internet nog traag en redelijk shit was :p .
Tuurlijk heeft internet ons luier gemaakt. Alle moeite die men moest doen om info te vergaren voor internet er was, zou men nu niet meer doen. Veel te lastig en niet meer nodig.

En nu is het de overtreffende trap met AI, we hoeven zelfs niets meer te 'verwerken'. Als we dat toch nog eens moeten doen gaan we dat over enkele jaren ook lastig vinden.

We gaan nog meer een hekel krijgen aan moeite doen, en dus luier worden 😊. Maar wel betere en bredere basiskennis hebben.

Tuurlijk heeft internet ons luier gemaakt. Alle moeite die men moest doen om info te vergaren voor internet er was, zou men nu niet meer doen. Veel te lastig en niet meer nodig.

En nu is het de overtreffende trap met AI, we hoeven zelfs niets meer te 'verwerken'. Als we dat toch nog eens moeten doen gaan we dat over enkele jaren ook lastig vinden.

We gaan nog meer een hekel krijgen aan moeite doen, en dus luier worden 😊. Maar wel betere en bredere basiskennis hebben.
Dat laatste zou'k echt niet durven claimen gezien retentie net slechter lijkt te zijn bij mensen door het gebruik van AI

Op termijn wij allemaal vrees ik. Naargelang energie schaarser wordt zal de prijs stijgen en concurreren we als consumenten met datacenters en andere grootverbruikers.

Gelukkig willen die grootverbruikers ook wel een zo laag mogelijke prijs. MS en Google bijvoorbeeld zijn zelf aan het investeren in kerncentrales en heel wat andere energie projecten om de prijs zo laag mogelijk te houden. Alhoewel... ze zijn ook verschillende datacenters aan het bouwen waar tegenover de datacenters van vandaag in schaal volledig niets voorstellen. Zo is OpenAI bezig aan 10 supercentra die elks 5gigawatt trekken. Ter refferentie De 2 reactoren van doel samen leveren maar 1,5 GW. De techgiganten zijn niet enkel aan het investeren en pushen voor nieuwe centrales, ze trachten ook bestaande op te kopen voor exclusief gebruik wat voor de consument minder goed nieuws is.

Best gek als je bedenkt dat de energie kost per token over de laatste 10 jaar al zo'n slordige 100.000x lager ligt. Het gaat met nieuwe chips zoals Blackwell nog eens verschillende grootordes efficienter/goedkoper worden maar toch kan dat de energiekost die met de alsmaar toenemende explosieve groei oploopt niet compenseren.

De bedragen die de US techgiganten in AI infrastructuur aan het investeren zijn nemen stilaan hallucinante proporties aan. In 2025 alleen al zal dit het half triljard benaderen. Meer dan het manhattan project en Apollo programma samen.

Laatst bewerkt:
Dus we gaan moeten betalen om google en chatGPT en dergelijke te betalen? Misschien zoals de sms van vroeger: 6 cent per vraag

Je weet toch dat er nu al mensen voor betalen?

Ik denk niet dat we alles kunnen betalen met die mini abonnementjes van €20 per maand. Het zijn er momenteel zo'n 20 miljoen, kan dat? Of is 400 miljoen euro voldoende om alles te doen draaien? Aangezien 95% van de inkomsten van Google uit de ads kwamen, vraag ik mij af of dat bedrijf nog zal bestaan binnen 5 jaar.

Ik volg de redenering van @Lint hierboven. Op zich vind ik AI een prachtig iets, net zoals het internet dat is. LLM maakt het zoeken op het internet nog eenvoudiger door zelf al de beste resultaten voor te kauwen en je een hapklaar antwoord te geven op je vraag.

Tegelijk zet dat wel een rem op je kritische denken in vele gevallen en ik neem aan dat dit bij kinderen nog veel meer zal zijn. AI en LLM zijn zo snel opgeklommen naar mainstream maar er wordt volgens mij nog te weinig aan kinderen uitgelegd hoe je die dingen goed moet gebruiken. Temeer omdat volwassenen het misschien zelf niet altijd goed weten.

Ik merk het soms wel bij zaken waar ik verstand van heb (werk gerelateerd) en je dan dingen via bv. een chatgpt of co-pilot vraagt. Het valt mij op dat het doorgaans wel in de juiste richting zit maar dat het wat in detail ontbreekt of soms ook gewoon verkeerde bronnen voor waar aan neemt.

Als je dan alles gewoon overneemt van zo’n LLM, dan creëer je wel potentieel problemen. Zeker ook toekomstgericht doordat zo’n LLM alsmaar bijleert van nieuwe info op het net. Alleen zal het dat ook doen via foute info…

In dit artikel wordt volgens mij toch een hoop zever verkocht:
Op dit ogenblik, geeft het artikel ook gewoonweg een fout cijfer:
Eén vraag stellen aan Chat GPT verbruikt volgens hem gemiddeld 0,34 kilowattuur, evenveel als één seconde de oven aanzetten.
Ze zullen het wel aanpassen seffens, ik heb al een mail gestuurd. (Het moet 0.34 wattuur zijn).

Terug
Bovenaan