ChatGPT en andere Large Language Models

Ik haat chatGTP, ben er verslaaft aan geworden kan niet meer zonder.
Bestaat er een soort hulpgroep voor ai verslaafden? Die hun intellectuele ervaringen kunnen delen omdat ze veel hebben bijgeleerd dankzei ChatGTP.

Bestaat er een soort hulpgroep voor ai verslaafden? Die hun intellectuele ervaringen kunnen delen omdat ze veel hebben bijgeleerd dankzei ChatGTP.
Dit is zo'n open deur dat ik twijfel of het met opzet is...

Gewoon oppassen met te veel kritische systemen die vol autonoom met AI draaien. Zeker geen AI politie robots met geweren aub. Maar zo slim zal de mensheid wel zijn zeker.

Sinds enkele dagen is er nu ook de notebookLM app. Geweldig is dat.

Inlezen in iets nieuws? Enkele bronnen bij elkaar flansen.
Meeting gemist? Powerpoint + meeting notes bij elkaar steken.
De details van een wetgeving met alle use cases? Alle pdf's erin smijten.

Dan op genereer gesprek. Tadaaaa, je hebt je persoonlijke podcast.
En dan via de app kan je dat beluisteren onderweg naar het werk.

En indien je wil kan je ook gewoon de podcast onderbreken en een vraag stellen. Waar ze dan op hun manier op antwoorden.

Zeeeeeeeer nice dit
NotebookLM is nog niet echt bekend bij het grote publiek, maar idd super handig.
Inmiddels is de podcast ook in beschikbaar in het Nederlands als ik het goed zie?

Hier zat ik op te wachten. Ik pendel drie kwartier met de fiets en dit is een mooie toevoeging op echte podcasts :love2:

Laatst bewerkt:
AI samengevat :lol:

1747493714466

Vraag het eens aan ChatGPT..😉

Ik blijf toch ontgoocheld over copilot. Ik probeer het echt actief te gebruiken waar ik kan, ondertussen ook al twee Microsoft-trainingen gevolgd specifiek voor gebruik van copilot in excel, outlook, word en powerpoint, maar ik blijf het brak vinden. Ofwel zijn het dingen die ik zelf sneller kan (in excel en outlook) ofwel is hetgeen het genereert veel te oppervlakkig waardoor ik zelf toch nog veel werk heb om het te editen en dan maak ik het liever zelf vanaf 0 (word, powerpoint en outlook). En daarbovenop, als ik dan gedetailleerde info wil (bv een executive summary in word van een powerpoint) zijn er altijd fouten, al dan niet gehallucineerd, waardoor ik er toch in detail moet over gaan wil ik niet riskeren dat ik foute dingen verstuur en zo eigenlijk geen tijd win. Ondanks verwoede pogingen om het in mijn werk te integreren gebruik ik het eigenlijk steeds minder. In het verlengde gebruik ik ook steeds minder LLM's in het algemeen want ik vertrouw er gewoon niet op dat de info die ik krijg correct is. Ik heb het ondertussen al te veel meegemaakt dat ik zelfzeker zogezegd correcte info krijg waarvan ik weet dat het verkeerd is, ik zeg tegen de LLM dat het fout is en de LLM zegt "inderdaad" en genereert vervolgens gewoon het omgekeerde. Ik heb daar niks aan want hoe kan ik dan vertrouwen dat ik wel correcte info krijg over zaken waar ik niets van weet?

In het verlengde zie ik ook steeds meer obvious ChatGPT gecopy-paste teksten op reddit (en zelfs hier op beyondgaming). Eens je weet hoe die LLM's teksten opstellen merk je meteen of iets door een AI gegenereerd is of niet en ik word er soms horendol van. Een kleinere subreddit die ik volg wordt praktisch gespamd door gebruikers die gewoon AI teksten/vragen/comments/onderwerpen genereren en het gewoon copy-pasten als authentieke comment of onderwerp, in die mate dat één van die subreddits zelfs al een AI ban heeft in de regels gezet. In het algemeen zie je het echt meer en meer. Het zorgt ervoor dat ik geen zin meer heb om nog veel actief te zijn op sociale media want ik heb het gevoel dat ik gewoon de hele tijd AI gegenereerde teksten zit te lezen in plaats van authentieke teksten van een authentieke user.

Laatst bewerkt:
Ik blijf toch ontgoocheld over copilot. Ik probeer het echt actief te gebruiken waar ik kan, ondertussen ook al twee Microsoft-trainingen gevolgd specifiek voor gebruik van copilot in excel, outlook, word en powerpoint, maar ik blijf het brak vinden. Ofwel zijn het dingen die ik zelf sneller kan (in excel en outlook) ofwel is hetgeen het genereert veel te oppervlakkig waardoor ik zelf toch nog veel werk heb om het te editen en dan maak ik het liever zelf vanaf 0 (word, powerpoint en outlook). En daarbovenop, als ik dan gedetailleerde info wil (bv een executive summary in word van een powerpoint) zijn er altijd fouten, al dan niet gehallucineerd, waardoor ik er toch in detail moet over gaan wil ik niet riskeren dat ik foute dingen verstuur en zo eigenlijk geen tijd win. Ondanks verwoede pogingen om het in mijn werk te integreren gebruik ik het eigenlijk steeds minder. In het verlengde gebruik ik ook steeds minder LLM's in het algemeen want ik vertrouw er gewoon niet op dat de info die ik krijg correct is. Ik heb het ondertussen al te veel meegemaakt dat ik zelfzeker zogezegd correcte info krijg waarvan ik weet dat het verkeerd is, ik zeg tegen de LLM dat het fout is en de LLM zegt "inderdaad" en genereert vervolgens gewoon het omgekeerde. Ik heb daar niks aan want hoe kan ik dan vertrouwen dat ik wel correcte info krijg over zaken waar ik niets van weet?

In het verlengde zie ik ook steeds meer obvious ChatGPT gecopy-paste teksten op reddit (en zelfs hier op beyondgaming). Eens je weet hoe die LLM's teksten opstellen merk je meteen of iets door een AI gegenereerd is of niet en ik word er soms horendol van. Een kleinere subreddit die ik volg wordt praktisch gespamd door gebruikers die gewoon AI teksten/vragen/comments/onderwerpen genereren en het gewoon copy-pasten als authentieke comment of onderwerp, in die mate dat één van die subreddits zelfs al een AI ban heeft in de regels gezet. In het algemeen zie je het echt meer en meer. Het zorgt ervoor dat ik geen zin meer heb om nog veel actief te zijn op sociale media want ik heb het gevoel dat ik gewoon de hele tijd AI gegenereerde teksten zit te lezen in plaats van authentieke teksten van een authentieke user.

Tja ik snap je gevoel. En ik merk het ook meteen op, maar het is wel de nieuwe realiteit en de wereld waar we in gaan belanden. Ik heb er zelf al gebruik van gemaakt om proces documentatie te schrijven. En dat bevat dan wel honderden iteraties en aanpassingen met input die we uit de business zelf halen. De commentaar die ik gekregen heb is dat ze nog nooit zo een duidelijk gestructureerde analyses voorgeschoteld hebben gekregen. Dus het helpt echt wel. Maar je blijft het wel zien als je het eenmaal zelf gebruikt. Voor niet creatieve processen is het voor mij vrij ok al zit er geen ziel meer in. Maar ja dat is dan uiteindelijk mss niet nodig.

En dat is met de enterprise versie gebruik makend van deftige prompts?
Zelf vrij enthousiast, ook via de studio twee assistenten zelf geconfigureerd met instructies en bronnen. Doet exact wat ik er van verwacht. Soms is het nog wel zoeken hoe ik de accuracy kan verhogen, maar dat is vandaag breed genomen ook gewoon onderwerp van menig academisch onderzoek.

En dat is met de enterprise versie gebruik makend van deftige prompts?
Zelf vrij enthousiast, ook via de studio twee assistenten zelf geconfigureerd met instructies en bronnen. Doet exact wat ik er van verwacht. Soms is het nog wel zoeken hoe ik de accuracy kan verhogen, maar dat is vandaag breed genomen ook gewoon onderwerp van menig academisch onderzoek.
Ja, het maken van een deftige prompt + iteratieve prompts (want het is nooit one and done) + het checken en corrigeren van de output kost evenveel of meer tijd dan moest ik het gewoon zelf vanaf 0 doen en mijn eigen output zal kwalitatiever zijn ook.

Over specifieke assistenten kan ik weinig zeggen, dat heb ik nog nooit gebruikt of geconfigureerd. Dat is ook in de workshops van Microsoft nooit aan bod gekomen, enkel hoe je optimaal de ingebedde copilot in de MS-apps kan gebruiken.

Ik ben Cursor wat aan het uitproberen.
Het is toch wel handig om uw UI van uw programma, waar ge anders misschien te veel tijd zou mee verliezen en waar ik sowieso geen kaas van gegeten heb, en de initiële opbouw van uw applicatie door AI te laten genereren en dan kunt ge u meer concentreren op de belangrijke zaken.
AI maakt ook nog fouten, het is een hulpmiddel om u op weg te zetten of om u te helpen als ge vast zit. Ge moet de code die er uitkomt nog altijd zelf reviewen, testen en waar nodig verbeteren :)

NotebookLM is nog niet echt bekend bij het grote publiek, maar idd super handig.
Inmiddels is de podcast ook in beschikbaar in het Nederlands als ik het goed zie?

Hier zat ik op te wachten. Ik pendel drie kwartier met de fiets en dit is een mooie toevoeging op echte podcasts :love2:
Hoe gebruik je dat nuttig? Ben aan het denken om het misschien aan mijn zoon te geven voor als hij iets moet blokken maar dan leert hij niet leren, vrees ik?

Hoe gebruik je dat nuttig? Ben aan het denken om het misschien aan mijn zoon te geven voor als hij iets moet blokken maar dan leert hij niet leren, vrees ik?
My 2 cents: ai werkt heel goed voor ervaren mensen die kritisch zijn in hun veld. Zo'n zaken gebruiken om "uptodate" te blijven in iets waar je al bedreven bent: sure.
Maar voor tieners enzo: ik weet het toch niet hoor. Ik denk dat die inderdaad dan lui worden. Alleszins: dat lijkt onderzoek toch ook al uit te wijzen: https://www.psychologytoday.com/us/...-cognitive-laziness-in-the-brilliance-of-llms

My 2 cents: ai werkt heel goed voor ervaren mensen die kritisch zijn in hun veld. Zo'n zaken gebruiken om "uptodate" te blijven in iets waar je al bedreven bent: sure.
Maar voor tieners enzo: ik weet het toch niet hoor. Ik denk dat die inderdaad dan lui worden. Alleszins: dat lijkt onderzoek toch ook al uit te wijzen: https://www.psychologytoday.com/us/...-cognitive-laziness-in-the-brilliance-of-llms
Internet heeft ons ook luier maar geïnformeerder gemaakt. AI is gewoon de volgende stap.

Los van specifieke hulp in jobs kan je ook heel erg snel basiskennis opdoen over gelijk welk onderwerp. Ik merk bv. dat ik tijdens het lezen van non-fictie boeken nog tal van bijvragen stel aan AI. Als student doe je vandaag hetzelfde tijdens het studeren van cursussen. Denk dat sparren met AI iedereens basiskennis en begrip van zaken nog verder zal doen stijgen, zoals internet dat ook gedaan heeft.

Internet heeft ons ook luier maar geïnformeerder gemaakt. AI is gewoon de volgende stap.

Los van specifieke hulp in jobs kan je ook heel erg snel basiskennis opdoen over gelijk welk onderwerp. Ik merk bv. dat ik tijdens het lezen van non-fictie boeken nog tal van bijvragen stel aan AI. Als student doe je vandaag hetzelfde tijdens het studeren van cursussen. Denk dat sparren met AI iedereens basiskennis en begrip van zaken nog verder zal doen stijgen, zoals internet dat ook gedaan heeft.
Hoezo heeft internet ons luier gemaakt? Waarom zou ai een volgende logische stap zijn?

Hoezo heeft internet ons luier gemaakt? Waarom zou ai een volgende logische stap zijn?
Vroeger moesten mensen naar de bib om info op te zoeken?

En bij internet zonder AI moet je zelf nog uit alle beschikbare info je antwoorden destilleren, of veel over een onderwerp lezen. Nu wordt het voor je samengevat, precies op maat, met mogelijkheid tot bijvragen, etc.

Dus we worden luier in de zin dat we er minder voor over hebben om informatie op te doen. Maar gezien het nu zo makkelijk tot ons komt worden we wel geïnformeerder. Of vind jij van niet?

"Hoezo heeft internet ons luier gemaakt?"

Met "luier" wordt bedoeld dat we minder moeite hoeven te doen om aan informatie te komen. Vroeger moesten mensen:

• Naar een bibliotheek gaan
  • Boeken of handleidingen opzoeken
  • Veel tijd investeren om antwoorden te vinden
Door het internet is dat veranderd:

• Je kan met één zoekopdracht snel informatie vinden
  • Je hoeft minder diep te graven of zelf te redeneren
  • Mensen vertrouwen vaker op “snelle antwoorden” dan op eigen denkwerk
Kortom: we worden minder gedwongen om informatie te onthouden of zelf verbanden te leggen, omdat we alles direct kunnen opzoeken. Dat maakt ons comfortabeler — en dus “luier” in onze mentale inspanning.

"Waarom zou AI een volgende logische stap zijn?"

AI bouwt voort op wat internet mogelijk maakt:

1. Internet = Toegang tot informatie
    Je zoekt iets → je krijgt duizenden webpagina’s → je moet zelf filteren, lezen, begrijpen.
  2. AI = Begrip en interactie met informatie
    Je stelt een vraag → AI vat info samen, legt het uit, past het toe → je krijgt direct bruikbare kennis.
AI gaat dus een stap verder:

• Het helpt je niet alleen informatie te vinden, maar ook te begrijpen
  • Het laat je sneller leren, sparren en experimenteren
  • Je kan interactief vragen stellen zoals bij een leraar of coach
Daarom zien velen AI als de logische evolutie na het internet: van toegang naar begrip en begeleiding.

Opvallend trouwens hoe hard opvalt dat bovenstaande post door AI werd gemaakt.
Kan je volgende tekst anders formatteren, zodat het niet opvalt dat hij door een LLM is gemaakt, en als reactie kan dienen op het forum van beyondgaming.be?

Internet heeft ons niet per se dommer gemaakt, maar kom… we moeten tegenwoordig wel écht minder moeite doen om iets te weten te komen. Vroeger moest je naar de bib, door stoffige boeken bladeren, hopen dat je iets vindt dat relevant is, en dan nog snappen ook. Nu? Eén Google en je weet zogezegd alles. Of je *denkt* alles te weten, dat kan ook.

We hoeven minder zelf na te denken of dingen echt te snappen. Je krijgt een antwoord, je slikt het, klaar. We onthouden ook niks meer, want “ik google dat later wel terug”. Gevolg: we zijn wat comfortabeler geworden in ons hoofd, en da’s een schoon woord voor "luier".

En dan komt AI daar nog eens bovenop. Waar het internet je nog laat zoeken, scrollen en zelf een mening vormen, zegt AI gewoon: “Gij vraagt, ik leg uit.” Da’s alsof je ineens een leraar, een samenvattingsboek en een nerdy maat in één krijgt.

Je hoeft zelfs geen moeite meer te doen om iets te begrijpen, AI legt het je wel uit op jouw niveau. Wil je het kort, grappig, met voorbeelden, in rijmvorm? Kan allemaal. Ge zijt basically aan ’t chatten met een wandelende uitlegmachine.

Dus ja, als internet de shortcut was naar info, dan is AI de cheatcode naar "snappen zonder zweten". Logische evolutie, maar het blijft wel wat zot hoeveel ons brein tegenwoordig *niet* meer moet doen.

Terug
Bovenaan