Centraal/zuid amerika in december

dikke vikking

New member
Hallo allemaal,


Mijn vrouw en ik willen in december richting centraal/midden Amerika gaan.
Een paar belangrijke dingen voor ons zijn:
-goed weer (20-25) graden
-mooie natuur voor te gaan hiken/eventueel de jungle in te gaan
-fijne stranden op af en toe eens in de zee te zwemmen/snorkelen.

Graag had ik naar Peru gegaan maar het weer zou niet goed zijn die periode. Colombia en chili lijkt ons dan weer te koud. Momenteel denken we aan Colombia of Mexico.

Kan iemand wat tips geven en eventueel een land aanraden?

Alvast bedankt!
 
als je fijne stranden zoekt vallen Peru/Chili/Argentinië af, zijn zeker geen strandbestemmingen, niet dat er geen zijn, maar toch niet top.

Mexico/Belize/Nicaragua/Panama/Costa Rica/Colombia lijken me beste opties
 
Peru gaat inderdaad geen goede keuze zijn. Het is dan regenseizoen waardoor er veel dagen letterlijk in het water zullen vallen.

Zelf ben ik de voorbije twee jaar in Costa Rica en Mexico geweest, in december 2024 zou ik graag naar Ecuador gaan.

Mexico (Yucatan) heeft prachtige stranden, maar het gaat overspoeld worden door Amerikaanse toeristen rond de kerstperiode. Het weer is goed, maar wel rond de dertig graden in plaats van 20 à 25. Voor wandelingen in de jungle ga je richting de Chiapas moeten gaan. Je hebt daar verschillende (nationale) parken waar je kan wandelen, maar over het algemeen is Mexico toch minder gekend voor dit aspect.

Costa Rica biedt op dit vlak een beter evenwicht, ware het niet dat veel van die wandelingen letterlijk gesloten zitten achter nationale parken waar de inkomprijs belachelijk duur is. Monteverde was 25 dollar dacht ik, Rincon de la Vieja 17 dollar. Costa Rica is overigens in het algemeen erg duur. Hier kan je best zelf backpacken en bijvoorbeeld off the beaten path gaan met de Selva Bananito lodge of naar Corcovado NP gaan.

Als je meer actief wil bezig zijn met outdoor stuff is Costa Rica wellicht de betere keuze, als het wat meer relaxt mag, zou ik voor Mexico opteren.
 
Momenteel in Mexico, we doen zowat alle interessante bezienswaardigheden aan de kustlijn van Yucatan. Deze periode zeer rustig, nauwelijks toeristen. Holbox, Tulum, Valladolid, Bacalar, Akumal. 2 weken rondreis backpacken. Hotels zijn daarom goedkoop, hoewel de prijzen voor de rest vergelijkbaar zijn zoals in Belgie... vooral de tours zijn aan de dure kant. Qua veiligheid nog geen schietpartijen etc gemerkt, dus veiliger dan in Brussel ;).
 
Terug
Bovenaan