Capaciteitstarief toch vanaf januari

Tuurlijk, als je dat wil en het bijhorende capaciteitstarief wil betalen.

De discussie zoals ik ze las was dat dit niet voldoende was voor de voorgestelde bedrijfswagens en dat ze die daarom gewoon weigerden, wat in mijn ogen niet logisch is.
Maar een vertegenwoordiger die bijna dagelijks zijn batterij leeg rijdt, zal een zodanig grote elektriciteitsverbruik hebben dat een piektarief van 7 of 11kW geen grote impact meer zal hebben. En als die dan nog eens aan CREG of VREG tarief terugbetaald wordt door de werkgever, zal die er als werknemer heel waarschijnlijk een mooie winst aan overhouden.

Maar voor Jan modaal die 15-20k per jaar doet, een piek van 7 of 11kW waarschijnlijk wel een veel grotere impact.
Maar Jan modaal komt meestal ook wel toe met een laadvermogen van 3-4kW. Dus dan valt dat ook allemaal weer mee.
 
Maar een vertegenwoordiger die bijna dagelijks zijn batterij leeg rijdt, zal een zodanig grote elektriciteitsverbruik hebben dat een piektarief van 7 of 11kW geen grote impact meer zal hebben. En als die dan nog eens aan CREG of VREG tarief terugbetaald wordt door de werkgever, zal die er als werknemer heel waarschijnlijk een mooie winst aan overhouden.

Maar voor Jan modaal die 15-20k per jaar doet, een piek van 7 of 11kW waarschijnlijk wel een veel grotere impact.
Maar Jan modaal komt meestal ook wel toe met een laadvermogen van 3-4kW. Dus dan valt dat ook allemaal weer mee.
Helemaal waar. Maar weinigen die dit snappen helaas.
 
Maar voor Jan modaal die 15-20k per jaar doet, een piek van 7 of 11kW waarschijnlijk wel een veel grotere impact.
Maar Jan modaal komt meestal ook wel toe met een laadvermogen van 3-4kW. Dus dan valt dat ook allemaal weer mee.
Die stelling slaat ook nergens op hé.
Er zijn momenteel 138.749 EVs in België ingeschreven waarvan 112.056 (of 80.8%) op naam van een venootschap. Ongeacht hoe je het bekijk, rijdt Jan modaal niet rond met een EV.

En zelfs dan nog, gaan er genoeg mensen die met een EV firmawagen rijden momenteel wel in die groep zitten waarop het impact heeft. Iemand die 2dagen per week klanten doet (en het ook zo specifiek inboekt om tijd-efficiëntie redenen) en 3 dagen van thuis/op kantoor de rest van de administratieve taken doet, kan wel degelijk aan 15~20k km op een jaar komen met een piek van 11kW als die 2 dagen elkaar opvolgen. En daar gaat het zelfs met vergoeding op basis van het tarief van de CREG niet voordelig uitkomen, zoals je zelf aangeeft.
En zich even aan de snellaadpaal hangen (zoals iemand anders, niet jij voor de duidelijkheid, hiervoor aanhaalde) is met het huidig aanbod aan snellaadpunten niet altijd een optie, zeker niet als je moet omrijden of staat te wachten en met een planning zit.

Het heeft ook geen nut om te discussiëren over "niet iedereen" of "de gemiddelde persoon" of "Jan modaal" als men het hiervoor over specifieke voorbeelden had...
 
Die stelling slaat ook nergens op hé.
Er zijn momenteel 138.749 EVs in België ingeschreven waarvan 112.056 (of 80.8%) op naam van een venootschap. Ongeacht hoe je het bekijk, rijdt Jan modaal niet rond met een EV.

En zelfs dan nog, gaan er genoeg mensen die met een EV firmawagen rijden momenteel wel in die groep zitten waarop het impact heeft. Iemand die 2dagen per week klanten doet (en het ook zo specifiek inboekt om tijd-efficiëntie redenen) en 3 dagen van thuis/op kantoor de rest van de administratieve taken doet, kan wel degelijk aan 15~20k km op een jaar komen met een piek van 11kW als die 2 dagen elkaar opvolgen. En daar gaat het zelfs met vergoeding op basis van het tarief van de CREG niet voordelig uitkomen, zoals je zelf aangeeft.
En zich even aan de snellaadpaal hangen (zoals iemand anders, niet jij voor de duidelijkheid, hiervoor aanhaalde) is met het huidig aanbod aan snellaadpunten niet altijd een optie, zeker niet als je moet omrijden of staat te wachten en met een planning zit.

Het heeft ook geen nut om te discussiëren over "niet iedereen" of "de gemiddelde persoon" of "Jan modaal" als men het hiervoor over specifieke voorbeelden had...
Beetje moeite doen om mijn post te snappen mag ook wel hè.
 
Beetje moeite doen om mijn post te snappen mag ook wel hè.
Ik snap je post hoor. Daarom ga ik er niet mee akkoord en klopt hij niet.

Je gaat hier uit van een specifieke situatie en extrapoleert dit alsof het de absolute waarheid is. Newsflash: niet elke vertegenwoordiger is elke dag op de baan, die moeten in veel gevallen ook dossiers voorbereiden en admistratieve taken doen.

Net zoals hiervoor waar ik het ook over had:
Niet iedereen verbruikt 60kW per dag. Als je onder de 40kW per dag aan verbruik zit, ga je echt wel toekomen met een limiet van 3kW.
Ik heb al meer dan een jaar een EV en sinds het capaciteitstarief heb ik die nooit meer sneller dan 3,5kW laten laden thuis.
En als het dan nog eens nodig is, 5 min aan de snellader en er is al een dikke 10kW bijgeladen.
Wederom, goed voor u dat het zo werkt; maar dat geldt niet voor iedereen dus er is geen enkele reden om dat te projecteren. Om te beginnen geldt het al niet voor de persoon waar je op antwoordde...
 
Ik snap je post hoor. Daarom ga ik er niet mee akkoord en klopt hij niet.

Je gaat hier uit van een specifieke situatie en extrapoleert dit alsof het de absolute waarheid is. Newsflash: niet elke vertegenwoordiger is elke dag op de baan, die moeten in veel gevallen ook dossiers voorbereiden en admistratieve taken doen.

Net zoals hiervoor waar ik het ook over had:

Wederom, goed voor u dat het zo werkt; maar dat geldt niet voor iedereen dus er is geen enkele reden om dat te projecteren. Om te beginnen geldt het al niet voor de persoon waar je op antwoordde...
En ik zeg net wel dat het gros van de Belgen in die situatie gaan vallen. Die cijfers kan je terugvinden als je googlet.
 
Ik snap je post hoor. Daarom ga ik er niet mee akkoord en klopt hij niet.

Je gaat hier uit van een specifieke situatie en extrapoleert dit alsof het de absolute waarheid is. Newsflash: niet elke vertegenwoordiger is elke dag op de baan, die moeten in veel gevallen ook dossiers voorbereiden en admistratieve taken doen.

Net zoals hiervoor waar ik het ook over had:

Wederom, goed voor u dat het zo werkt; maar dat geldt niet voor iedereen dus er is geen enkele reden om dat te projecteren. Om te beginnen geldt het al niet voor de persoon waar je op antwoordde...


Jan modaal heeft nu geen EV, maar jan modaal rijdt ook maar 15k/jaar gemiddeld. Dat is 290km/week ofwel 1 keer uw batterij volkrijgen. Neem dat dat 60kWh is per week, dat is voor niemand een issue en kan je aan een gewoon stopcontact ook laden.
Voor 95+% van de mensen is een EV dus geen probleem, mss wat moeilijk tijdens verlof. Maar die andere 340 dagen op een jaar is dat allemaal ok.
Het probleem begint pas bij mensen die niet aan huis kunnen laden, en dan nog. Met 60kWh per week benodigd zal een publieke paal ook volstaan.

Een vertegenwoordiger is gewoon een edge case. Geef toe, ook vertegenwoordigers zijn veel minder op de baan deze dagen.
En als dat voor een vertegenwoordiger persoonlijk allemaal zo een probleem is, dan koopt die toch zelf een wagen en vraagt een kilometervergoeding. Een bedrijfswagen/salariswagen is nog steeds geen verplichting.

Als ik de baan op zou moeten en mijn EV (met een werkelijke range van 385km) voldoet niet, dan ga ik gewoon laden in de tijd van de werkgever. Ik maak daar totaal niets uit, of ik nu moet werken, rijden of staan wachten aan een laadpaal, I don't care. Krijg ik mijn werk niet gedaan daardoor, I don't care, als ik geblokt wordt om makkelijk harder te presteren is dat een verlies voor de werkgever. Die moet afwegen of een betere EV opweegt tegen minder output. We kunnen maar werken naargelang de tools die we krjgen van onze werkgevers.

Ik had eind December discussie over een speciale tool waarvan mijn (dure) licentie vervalt. Paste niet goed in het budget.
Mijn antwoord: "Ik kan daar mee leven, maar als er later een fout ontdekt wordt die met die tool voorkomen had kunnen worden neem ik geen verantwoordelijkheid maar jij." Die zin was genoeg om de licentie te verlengen :).
 
En ik zeg net wel dat het gros van de Belgen in die situatie gaan vallen. Die cijfers kan je terugvinden als je googlet.
Die cijfers bestaan niet, want zie ook hieronder.
Jan modaal heeft nu geen EV, maar jan modaal rijdt ook maar 15k/jaar gemiddeld. Dat is 290km/week ofwel 1 keer uw batterij volkrijgen. Neem dat dat 60kWh is per week, dat is voor niemand een issue en kan je aan een gewoon stopcontact ook laden.
Voor 95+% van de mensen is een EV dus geen probleem, mss wat moeilijk tijdens verlof. Maar die andere 340 dagen op een jaar is dat allemaal ok.
Het probleem begint pas bij mensen die niet aan huis kunnen laden, en dan nog. Met 60kWh per week benodigd zal een publieke paal ook volstaan.
En hoe zegt het gemiddeld aantal kilometers per jaar ook maar iets over de spreiding van die kilometers? Je springt hier van kilometers per jaar naar gemiddeld per week, wat gemiddeld misschien wel kan kloppen maar niet relevant is. Want het probleem zit hem bij de eventuele uitschieters. En daar zit net heel de discussie i.v.m. capaciteitstarief...

Zie ook voorgaand gegeven werkelijk voorbeeld:
In theorie werkt het bij ons ook zo, er is gewoon elke maand wel iets waardoor er pieken tot 11 kw getrokken worden.

...

Jullie vergeten ook 1 ding: wij moeten maar 1 keer een piek trekken en zijn er aan voor de moeite voor die maand.
Want 98% van de tijd halen wij niet eens een piek van 3kwW
Wat perfect aantoont dat theorie niet gelijk is aan realiteit. En dat gemiddelden nutteloos zijn voor piekverbruik. Want gemiddeld zit die persoon hierboven aan een piek <3kW maar zijn maandpiek is wel 11kW...
 
Wat perfect aantoont dat theorie niet gelijk is aan realiteit. En dat gemiddelden nutteloos zijn voor piekverbruik. Want gemiddeld zit die persoon hierboven aan een piek <3kW maar zijn maandpiek is wel 11kW...
Zij hebben 2 EV's en geeft zelf aan dat hij zich er niet mee bezig wil houden. Wat zijn volste recht is.
2 EV's is ook dubbel zoveel kilometers, dus dubbel zoveel afname, dus dubbele piek is gedekt.

Een gezin met 3000kWh en 4kW piek betaald all-in meer als iemand met 12000kWh afname en 11kW piek. Stop met te focussen op die piek. Het verband tussen piek en afname is wat telt.

Ge kunt ook nog gewoon een brandstofwagen bestellen en elke maand op 300-500euro VAA belast worden, maar dat zal nadeliger uitkomen hoor.
 
Een gezin met 3000kWh en 4kW piek betaald all-in meer als iemand met 12000kWh afname en 11kW piek. Stop met te focussen op die piek. Het verband tussen piek en afname is wat telt.

Dit dus @the_fox , iemand met 2 EV's en heel veel afname had in het oude systeem ALTIJD veel distributie betaald. Hij kan nu goedkoper af zijn met spreiding, maar als die dat niet wil is dat zijn goed recht en betaald die evenveel als vroeger. Ik en veel anderen zien het probleem niet.
Hoe meer je rijdt, hoe goedkoper je piek wordt (als in prijs per kWh).
 
Dit dus @the_fox , iemand met 2 EV's en heel veel afname had in het oude systeem ALTIJD veel distributie betaald. Hij kan nu goedkoper af zijn met spreiding, maar als die dat niet wil is dat zijn goed recht en betaald die evenveel als vroeger. Ik en veel anderen zien het probleem niet.
Hoe meer je rijdt, hoe goedkoper je piek wordt (als in prijs per kWh).
Dat het de verhouding is dat telt is iets dat ik ook al bevestigd heb, maar men blijft hier maar voorbeelden cherry-picken. Dat kan ik ook hé.

Om wederom aan te tonen dat gemiddelden geen fnuik uitmaken, laat mij er allemaal gemiddelden bij nemen.
Gemiddeld gezien bestaat een huishouden in Vlaanderen uit 4 personen (ouders met 2 kinderen).
Gemiddeld gezien verbruikt een gezin in Vlaanderen 2.658 kWh.
Gemiddeld gezien heeft een gezin een piek van 2.5kW.
Gemiddeld gezien doet een auto 16.589km per jaar.
En dan nu de leuke:
Gemiddeld gezien doet elk kind meerdere hobbies met gemiddeld gezien 1 sport in groepsverband.
Gemiddeld gezien bezoeken mensen met kinderen hun ouders minstens 1x per week (dus beide kanten grootouders van de kinderen).
Gemiddeld gezien werken mensen niet thuis (30% van de werkende bevolking kan thuiswerken) of maar 1~2dagen per week indien ze wel mogen/kunnen thuiswerken.
Gemiddeld gezien is zaterdag de drukste dag voor supermarkten, dus gemiddeld gezien gaat men op zaterdag inkopen doen.

Dus volgende situatie is zeker realistisch om 1x per maand voor te vallen voor een gemiddeld gezin:
Vrijdag gaan werken met de wagen, 'savonds nog een hobby met de wagen dus vrij laat thuis.
Zaterdag vroeg opstaan want: 'smorgends een uit-match & in de namiddag ook voor de sport van de kinderen, boodschappen doen, 'savonds nog een activiteit voor de ouders. Zondag familie bezoek voor de grootouders. Er gaat toch 1x in dat weekend aan 11kW bijgeladen moeten worden om het nodige bereik te hebben om alle afstanden te overbruggen.

Als ik naar de gezinnen met kinderen kijk die ik ken, is dat zo goed als maandelijks wel 1 weekend dat ze het land een paar keer rond rijden en andere weekends dat ze de wagen amper gebruiken. Dus zo onrealistisch is het bovenstaand scenario niet in realiteit. Je kan wel zeggen "dan moeten ze beter plannen" maar dat is om te beginnen niet altijd mogelijk en verder zullen maar weinig mensen plannen naar wanneer ze de EV kunnen opladen...

Als we bovenstaande situatie dan eens vertalen:
Voor EV = 2658kWh jaarverbruik met een 2.5kW piek.
Na EV (met 16589km per jaar wat neerkomt op ~3500kWh) = 6200kWh (naar boven afgerond) met 11kW piek.

Volgens v-test:
Voor EV:
YaGJ1iY.png


Na EV:
c5rLcej.png


CREG tarief is momenteel €0.3501/kWh voor vergoeding werkgever. Voor 3500kWh komt dit dus op €1.086,75 terwijl de elektriciteitsfactuur dus €1.197,4 omhoog gegaan is, mede door het capaciteitstarief. Dit voor een "gemiddeld gezin"...

En dat is het grootste probleem. Sommige mensen blijven hier zo doorhameren op gemiddelden en wat theoretisch mogelijk is terwijl het in praktijk vaak heel anders zal uitdraaien. Want het gemiddelde gezin bestaat niet, net zoals de perfecte planning niet bestaat. En dat was ook mijn punt met de quote van hierboven. Die persoon trekt het hem vooral niet aan omdat hij proefondervindelijk gemerkt heeft dat er elke maand wel een situatie voordeed waardoor hij de piek niet kon ontwijken. En die piek werd getrokken door 1 EV op te laden, niet 2...
 
Dat het de verhouding is dat telt is iets dat ik ook al bevestigd heb, maar men blijft hier maar voorbeelden cherry-picken. Dat kan ik ook hé.

Om wederom aan te tonen dat gemiddelden geen fnuik uitmaken, laat mij er allemaal gemiddelden bij nemen.
Gemiddeld gezien bestaat een huishouden in Vlaanderen uit 4 personen (ouders met 2 kinderen).
Gemiddeld gezien verbruikt een gezin in Vlaanderen 2.658 kWh.
Gemiddeld gezien heeft een gezin een piek van 2.5kW.
Gemiddeld gezien doet een auto 16.589km per jaar.
En dan nu de leuke:
Gemiddeld gezien doet elk kind meerdere hobbies met gemiddeld gezien 1 sport in groepsverband.
Gemiddeld gezien bezoeken mensen met kinderen hun ouders minstens 1x per week (dus beide kanten grootouders van de kinderen).
Gemiddeld gezien werken mensen niet thuis (30% van de werkende bevolking kan thuiswerken) of maar 1~2dagen per week indien ze wel mogen/kunnen thuiswerken.
Gemiddeld gezien is zaterdag de drukste dag voor supermarkten, dus gemiddeld gezien gaat men op zaterdag inkopen doen.

Dus volgende situatie is zeker realistisch om 1x per maand voor te vallen voor een gemiddeld gezin:
Vrijdag gaan werken met de wagen, 'savonds nog een hobby met de wagen dus vrij laat thuis.
Zaterdag vroeg opstaan want: 'smorgends een uit-match & in de namiddag ook voor de sport van de kinderen, boodschappen doen, 'savonds nog een activiteit voor de ouders. Zondag familie bezoek voor de grootouders. Er gaat toch 1x in dat weekend aan 11kW bijgeladen moeten worden om het nodige bereik te hebben om alle afstanden te overbruggen.
Kan je die noodzaak van 11kW piek staven met een voorbeeld?
Want dat is op 6u tijd al 60kWh er bij hè. Weinig mensen die in het weekend minder dan 6u slapen. En dat je de volle 60kWh ook effectief nodig gaat hebben, want dat vertaalt zich in 300km bereik. Weinig mensen die effectief elke maand minstens 1x 300km op 1 dag doen.

Jouw voorbeelden lijken toch echt verder van Jan modaal af te staan dan onze voorbeelden.
 
Kan je die noodzaak van 11kW piek staven met een voorbeeld?
Want dat is op 6u tijd al 60kWh er bij hè. Weinig mensen die in het weekend minder dan 6u slapen. En dat je de volle 60kWh ook effectief nodig gaat hebben, want dat vertaalt zich in 300km bereik. Weinig mensen die effectief elke maand minstens 1x 300km op 1 dag doen.

Jouw voorbeelden lijken toch echt verder van Jan modaal af te staan dan onze voorbeelden.
Ik heb nog geen andere concrete voorbeelden gezien buiten wat gemiddelden samengesmeten met foute conclusies, wat ik hierboven dus ook gedaan heb.

Maar ja, ik kan dit staven met een voorbeeld. Zelfs van mensen die ik ken (momenteel geen EV, maar dit zijn ballpark de kilometers gereden op zo'n weekend met de tijden ertussen):
Koppel die gaan wonen zijn vlakbij 1 van de ouders, andere ouders zijn ~80km rijden. Vader gaat op vrijdag werken (~50km pendelen enkel, geen laadpaal op het werk) en vrijdagavond speelt die een cafésport competetief en een uitmatch kan ook 50km ver zijn en die is dan pas na 1u thuis. Beide zonen spelen interprovinciaal voetbal. Uitmatchen kunnen dus makkelijk tot 60km of zelfs nog verder zijn en om 9u 'sochtends al. Een uur op voorhand er zijn, een uur rijden is dus om 7u vertrekken of 6u tijd om op te laden. Dan naar huis rijden, eten, naar de voetbal met 2e zoon. 's avonds een verjaardagsfeestje met de vrouw erbij van zijn jeugdvrienden, 70km rijden enkel (en ook de reden dat ik het weet, ik was erbij op dat feestje en ze hebben hun dag overlopen ;)). Zondag met de kinderen naar de ouders die ver wonen.

Concreet dus: vrijdag 200km gereden, 6u tijd om op te laden. Zaterdag 380km gereden, wederom 6u tijd om te laden eens ze thuis waren. Zondag moesten ze weer 200km+ rijden want hadden nog iets te doen nadat ze naar zijn ouders gingen. Zaterdag alleen kan al een probleem zijn en veel mensen gaan praktisch en voor de zekerheid toch nog wat bijladen voor ze naar het feestje 'savonds vertrekken. En als je dan weinig tijd hebt...
Want jij gaat uit van 11kW opladen over een nacht, maar dat is daarom zeker niet altijd het geval. Ook in het voorbeeld van @Japser was dat niet het geval...

En ja, ik weet zo al dat de antwoorden gaan zijn dat dit een edge-case is en niet veel gaat voorvallen (terwijl gemiddeld gezien het vrij normaal is dat mensen relatief dicht bij 1 van de 2 ouders gaan wonen). Maar je vroeg een concreet voorbeeld.
 
Dat het de verhouding is dat telt is iets dat ik ook al bevestigd heb, maar men blijft hier maar voorbeelden cherry-picken. Dat kan ik ook hé.

Om wederom aan te tonen dat gemiddelden geen fnuik uitmaken, laat mij er allemaal gemiddelden bij nemen.
Gemiddeld gezien bestaat een huishouden in Vlaanderen uit 4 personen (ouders met 2 kinderen).
Gemiddeld gezien verbruikt een gezin in Vlaanderen 2.658 kWh.
Gemiddeld gezien heeft een gezin een piek van 2.5kW.
Gemiddeld gezien doet een auto 16.589km per jaar.
En dan nu de leuke:
Gemiddeld gezien doet elk kind meerdere hobbies met gemiddeld gezien 1 sport in groepsverband.
Gemiddeld gezien bezoeken mensen met kinderen hun ouders minstens 1x per week (dus beide kanten grootouders van de kinderen).
Gemiddeld gezien werken mensen niet thuis (30% van de werkende bevolking kan thuiswerken) of maar 1~2dagen per week indien ze wel mogen/kunnen thuiswerken.
Gemiddeld gezien is zaterdag de drukste dag voor supermarkten, dus gemiddeld gezien gaat men op zaterdag inkopen doen.

Dus volgende situatie is zeker realistisch om 1x per maand voor te vallen voor een gemiddeld gezin:
Vrijdag gaan werken met de wagen, 'savonds nog een hobby met de wagen dus vrij laat thuis.
Zaterdag vroeg opstaan want: 'smorgends een uit-match & in de namiddag ook voor de sport van de kinderen, boodschappen doen, 'savonds nog een activiteit voor de ouders. Zondag familie bezoek voor de grootouders. Er gaat toch 1x in dat weekend aan 11kW bijgeladen moeten worden om het nodige bereik te hebben om alle afstanden te overbruggen.

Als ik naar de gezinnen met kinderen kijk die ik ken, is dat zo goed als maandelijks wel 1 weekend dat ze het land een paar keer rond rijden en andere weekends dat ze de wagen amper gebruiken. Dus zo onrealistisch is het bovenstaand scenario niet in realiteit. Je kan wel zeggen "dan moeten ze beter plannen" maar dat is om te beginnen niet altijd mogelijk en verder zullen maar weinig mensen plannen naar wanneer ze de EV kunnen opladen...

Als we bovenstaande situatie dan eens vertalen:
Voor EV = 2658kWh jaarverbruik met een 2.5kW piek.
Na EV (met 16589km per jaar wat neerkomt op ~3500kWh) = 6200kWh (naar boven afgerond) met 11kW piek.

Volgens v-test:
Voor EV:
YaGJ1iY.png


Na EV:
c5rLcej.png


CREG tarief is momenteel €0.3501/kWh voor vergoeding werkgever. Voor 3500kWh komt dit dus op €1.086,75 terwijl de elektriciteitsfactuur dus €1.197,4 omhoog gegaan is, mede door het capaciteitstarief. Dit voor een "gemiddeld gezin"...

En dat is het grootste probleem. Sommige mensen blijven hier zo doorhameren op gemiddelden en wat theoretisch mogelijk is terwijl het in praktijk vaak heel anders zal uitdraaien. Want het gemiddelde gezin bestaat niet, net zoals de perfecte planning niet bestaat. En dat was ook mijn punt met de quote van hierboven. Die persoon trekt het hem vooral niet aan omdat hij proefondervindelijk gemerkt heeft dat er elke maand wel een situatie voordeed waardoor hij de piek niet kon ontwijken. En die piek werd getrokken door 1 EV op te laden, niet 2...

Aangezien er gemiddeld maar 290km/week gereden wordt en gemiddeld gezien volgens u de meerderheid elke dag de wagen neemt om te gaan werken, kan gemiddeld gezien de rest niet veraf liggen en moet gemiddeld gezien dus niet aan 11kW geladen worden in een gemiddeld weekend voor een gemiddeld gezin.

Gemiddeld gezin is gemiddeld gezien ook veel goedkoper uit met brandstof met een EV en dan pak je de 11kW piek erbij. Je kan die piek echt wel lager krijgen als money een issue is (maar dan rij je vandaag niet met een EV).


Jij geeft een meerprijs van 1200 euro per jaar aan elektriciteit voor 16500km.

16500km/100x5l/100kmx1,658euro/l=1504 euro, maar even 300 euro duurder, ondanks 11kW piek. En dat is op ron95 benzine, het goedkoopste. Leg de piek op 7kW en je bent zelfs 500 euro goedkoper uit met je elektrisch rijden.
Neem nog een zonnepanelen component en het verschil gaat naar de 1000 euro per jaar.

I rest my case...

Voor de rest, sorry voor de overdaad aan gemiddeld in bovenstaand stuk :D.
 
16500km/100x5l/100kmx1,658euro/l=1504 euro, maar even 300 euro duurder, ondanks 11kW piek. En dat is op ron95 benzine, het goedkoopste. Leg de piek op 7kW en je bent zelfs 500 euro goedkoper uit met je elektrisch rijden.
Neem nog een zonnepanelen component en het verschil gaat naar de 1000 euro per jaar.

I rest my case...
Maar gemiddeld gezien is een EV momenteel een bedrijfswagen (indien verbrandingsmotor dus met tankkaart waar de volledige kost gedekt wordt maar hogere VAA) en gemiddeld gezien heeft een huishouden geen zonnepanelen; als je dan toch verder wilt gaan met gemiddelden.

I rest my case...
 
Maar gemiddeld gezien is een EV momenteel een bedrijfswagen (indien verbrandingsmotor dus met tankkaart waar de volledige kost gedekt wordt maar hogere VAA) en gemiddeld gezien heeft een huishouden geen zonnepanelen; als je dan toch verder wilt gaan met gemiddelden.

I rest my case...

Dus waarover ben je dan aan het neuten eigenlijk?

Er is totaal geen probleem met het capaciteitstarief, als je echt weinig verbruikt maar grote pieken trekt hoor je ook gewoon meer te betalen aangezien ze het net daarop moeten voorzien. Pieken door EV rijden zijn ook geen probleem (want initieel ging het daar wel over).
 
Kan je die noodzaak van 11kW piek staven met een voorbeeld?
Morgen rijd ik naar Genk en moet dus deze avond of nacht mijn batterij opladen naar 100% of ik geraak niet heen en terug. Nadat ik thuis ben (10% resterend) vertrek ik terug voor op restaurant te gaan (is in Brussel en moet nog onze zoon gaan afzetten bij oma en opa)

Zaterdagochtend heb ik mijn wagen terug nodig.
Mijn vriendin werkt niet thuis op donderdag en vrijdag.

Dus we kunnen vandaag en morgen enkel in de avond en nacht opladen. Als wij vanavond niet even doorduwen naar 1 van onze wagens zitten wij morgenavond of zaterdag ochtend met een zo goed als platte wagen.
Dan liever van 18h tot 21h even bijtanken bij mijn vriendin zodat we met haar wagen kunnen gaan eten morgen.

Aan een snellader hangen is gewoon tijdsverlies en kost me teveel geld (ben freelancer dus ga niet meer als dubbel zoveel betalen als nodig en tijdsverlies lijden)

Dat is deze week zo. Zoals reeds gezegd is er elke maand wel een situatie die ervoor zorgt dat we beiden moeten opladen op dezelfde dag
Pieken door EV rijden zijn ook geen probleem (want initieel ging het daar wel over).
Het ging initieel over dat het perfect combineerbaar was dat je geen pieken hoefde te trekken met je EV. Enkel houden die personen enkel rekening met hun situatie

  1. 3 a 4 dagen thuiswerk
  2. Enkel rijden onder de kerktoren
  3. Benzine/diesel als back-up
  4. Ze hebben genoeg tijd om rond te rijden en aan een snellader te gaan hangen. Liever enkele uren per jaar verliezen ipv te betalen :laugh:
maar als die dat niet wil is dat zijn goed recht en betaald die evenveel als vroeger.
hij zich er niet mee bezig wil houden.
Heb er mij enkele maanden mee bezig gehouden, maar zie voorbeeld van hierboven. Elke maand is er wel een situatie waarbij we beiden moeten opgeladen geraken tegen de ochtend.

Ik ga niet om 2h in de nacht opstaan voor de stekker te wisselen van auto.

Moesten we 2x 4kW naar onze auto's sturen kom je evengoed aan 11 kW piek (koken, warmtepomp defrost of sww, sluimerverbruik, ventilatie, ...)
 
TL;DR maar een gemiddeld gezin heeft volgens de boordtabel van de CREG 4.26kW capaciteitstariefpiek. Dus kom niet af met uw 2.5kW want kheb nog niemand op het forum horen zeggen dat die daar niet over gaan. Dat is geen gemiddelde maar een minimum.

Voor de meerderheid is het capaciteitstarief geen meerkost. Het is niet omdat je boven de 2.5kW zit dat je duurder af bent dan een analoge meter he want uw vaste netkosten per kWh zijn lager. Wie op 2.5kW kan blijven bespaart eigenlijk en is goedkoper af dan in het oude systeem. En wie rond de 4kW zit, zit break even met het oude tarief.

In de wereld zijn er altijd edge cases. Voor iedereen goed doen lukt niet. Er zal altijd iemand nadeel hebben als je 1 specifiek punt er uit pakt, dat is zo bij alles.
 
Heb er mij enkele maanden mee bezig gehouden, maar zie voorbeeld van hierboven. Elke maand is er wel een situatie waarbij we beiden moeten opgeladen geraken tegen de ochtend.

Ik ga niet om 2h in de nacht opstaan voor de stekker te wisselen van auto.

Moesten we 2x 4kW naar onze auto's sturen kom je evengoed aan 11 kW piek (koken, warmtepomp defrost of sww, sluimerverbruik, ventilatie, ...)

Ja, met 2 EV's ga je wss pieken trekken en dat zal ik niet tegenspreken.
Maar je accepteert dat en gezien je 2 EV's hebt is dat ook niet erg. Je middelt dat uit over heel veel kWh's en bent wss evenduur af als met een analoge teller, 2,5kW piek forfait en meer distributietarief.

Verder ben je veel goedkoper uit dan een ICE zoals de rekenvoorbeelden aantonen.
 
Morgen rijd ik naar Genk en moet dus deze avond of nacht mijn batterij opladen naar 100% of ik geraak niet heen en terug. Nadat ik thuis ben (10% resterend) vertrek ik terug voor op restaurant te gaan (is in Brussel en moet nog onze zoon gaan afzetten bij oma en opa)

Zaterdagochtend heb ik mijn wagen terug nodig.
Mijn vriendin werkt niet thuis op donderdag en vrijdag.

Dus we kunnen vandaag en morgen enkel in de avond en nacht opladen. Als wij vanavond niet even doorduwen naar 1 van onze wagens zitten wij morgenavond of zaterdag ochtend met een zo goed als platte wagen.
Dan liever van 18h tot 21h even bijtanken bij mijn vriendin zodat we met haar wagen kunnen gaan eten morgen.

Aan een snellader hangen is gewoon tijdsverlies en kost me teveel geld (ben freelancer dus ga niet meer als dubbel zoveel betalen als nodig en tijdsverlies lijden)

Dat is deze week zo. Zoals reeds gezegd is er elke maand wel een situatie die ervoor zorgt dat we beiden moeten opladen op dezelfde dag

Het ging initieel over dat het perfect combineerbaar was dat je geen pieken hoefde te trekken met je EV. Enkel houden die personen enkel rekening met hun situatie

  1. 3 a 4 dagen thuiswerk
  2. Enkel rijden onder de kerktoren
  3. Benzine/diesel als back-up
  4. Ze hebben genoeg tijd om rond te rijden en aan een snellader te gaan hangen. Liever enkele uren per jaar verliezen ipv te betalen :laugh:


Heb er mij enkele maanden mee bezig gehouden, maar zie voorbeeld van hierboven. Elke maand is er wel een situatie waarbij we beiden moeten opgeladen geraken tegen de ochtend.

Ik ga niet om 2h in de nacht opstaan voor de stekker te wisselen van auto.

Moesten we 2x 4kW naar onze auto's sturen kom je evengoed aan 11 kW piek (koken, warmtepomp defrost of sww, sluimerverbruik, ventilatie, ...)
Hier ook 2 EV's & consultants thuis met 2 kinderen thuis.
Warmtepomp, inductie, kortom full blown electric.
Heb geen issue met het opladen en capiciteitstarief.
En laad 99% thuis op & gemiddelde piek van 5.8kWh.
Nee, ik sta niet op 2:00 's nachts om te wisselen.

Gewoon ten alle tijden laden & slimme laadpaal die P1 meter uitleest.
ABC (Always Be Charging) :)
Als ik kook zwakt de oplader af of uit & als warmtepomp laadt dan idem ditto.

Wat ik soms wel doe is de auto van vrouwlief nemen omdat dit strategischere uitkomt.
Niet voor werk zaken, maar privé, bvb boodschappen doen.

Voor de rest vinden we elektrisch rijden een serieuse verbtering t.o.v. diesel.
Vroeger moest ik regelmatig tanken voor vrouwlief.
 
Terug
Bovenaan