Burgemeester D'haeseleer in ziekenhuis met leverfalen

Hij dronk nooit dus vond de link naar een slechte lever iets te makkelijk. Net zoals een roker die longkanker krijgt ook iets te snel ‘ahja! Dat komt er van!’ krijgt

Terwijl een niet roker ook longkanker krijgt. Vroeger sprak men zo. Vandaag hoor ik echter overal dat iedereen kanker heeft. Alleen komt het bij sommige uit en bij andere niet.
Uw lichaam elimineert constant cellen die unchecked tot kanker zouden (kunnen) ontwikkelen ja

Zie:

TL;DW: kanker is in de eerste plaats een "ouderdomsziekte" maar levenstijl (roken, zwaar drinken, overgewicht...) en omgevingsfactoren (asbest, slechte luchtkwaliteit, alle rommel die de boeren op hun gewassen sproeien...) zouden wel degelijk een significante impact hebben op het gemaakte aantal fouten bij het kopieren van cellen. Zie het stukje: 2:45 tot 3:20...

Mijn schoonmoeder heeft het afgelopen jaar 2 verschillende kankers gehad... ze rookt niet, heeft geen overgewicht en drinkt zelden of nooit alcohol. Puur anekdotisch kan je dan zeggen dat het geen verschil maakt, maar zo werkt statistiek niet.

Stoute vraag die bij me opkomt:

Als hij een transplantiate nodig heeft, zou hij dan een lever aanvaarden van een zwarte medemens?
JA. Behalve als de lever zwart ziet hé.

Ps. Allé wat is dat nu voor een vraag.

Je moet een kat een kat noemen he, zijn levensstijl is zeker een factor.
Je moet al veel pech hebben maar een kerngezonde mens (ja wij dus ook) in de fleur van zijn of haar leven kan ook plots leverfalen krijgen.
Als je lot je gelegen is ... :frown:

Stoute vraag die bij me opkomt:

Als hij een transplantiate nodig heeft, zou hij dan een lever aanvaarden van een zwarte medemens?

Kans is klein dat zich dat ooit stelt, aangezien orgaan van iemand van zelfde etniciteit meer kans heeft om te "pakken". Bloedtype, zelfde soort weefsel,... moet zoveel mogelijk gelijkaardig zijn, en die kans is groter bij zelfde etniciteit.

JA. Behalve als de lever zwart ziet hé.

Ps. Allé wat is dat nu voor een vraag.

Je moet al veel pech hebben maar een kerngezonde mens (ja wij dus ook) in de fleur van zijn of haar leven kan ook plots leverfalen krijgen.
Als je lot je gelegen is ... :frown:
Het is altijd een kwestie van pech of geluk hebben. Natuurlijk als je al een vette lever hebt zal het je kansen niet verbeteren. Zoals je kansen op overlijden door een longontsteking ook hoger gaan zijn als je in je leven veel gerookt hebt.

Ge gaat als kerngezonde mens al heel veel pech moeten hebben om terminaal leverfalen te ontwikkelen, bij wie zwaarlijvig is of veel alcohol drinkt gaat die kans veel groter zijn. Het is niet onwaarschijnlijk dat d’Haeseleer al eerder problemen met zijn lever had aangezien hij om gezondheidsredenen bijna geen alcohol meer dronk.

Het is altijd een kwestie van pech of geluk hebben. Natuurlijk als je al een vette lever hebt zal het je kansen niet verbeteren. Zoals je kansen op overlijden door een longontsteking ook hoger gaan zijn als je in je leven veel gerookt hebt.

Ge gaat als kerngezonde mens al heel veel pech moeten hebben om terminaal leverfalen te ontwikkelen, bij wie zwaarlijvig is of veel alcohol drinkt gaat die kans veel groter zijn. Het is niet onwaarschijnlijk dat d’Haeseleer al eerder problemen met zijn lever had aangezien hij om gezondheidsredenen bijna geen alcohol meer dronk.
Hoe meer ik erover lees, hoe fouter ik het vind om te speculeren, aangezien zelfs de dokters dat niet doen. En volgens de arts op VRT:

"[Alcohol is] een zeer vaak voorkomende oorzaak voor leveraandoeningen", zegt Verbeek. "Maar acuut leverfalen, dus wanneer je een gezonde lever hebt die plots gaat falen, dat zien we meestal niet bij overmatig alcoholgebruik."

Dan ruikt het toch een beetje naar makkelijk vingerwijzen omdat we dan niet moeten aanvaarden dat het bij iedereen kan gebeuren, in het beste geval. En een beetje victim blamen in het slechtste, als ik sommige commentaten lees (niet hier, op FB of zo).

De manier waarop mensen naar gezondheidszorg kijken is bij momenten zeer beangstigend. Mensen zouden anderen zonder meer zorg zouden ontzeggen omdat ze roken, drinken of veel suiker eten. Corona heeft dat nog versterkt doordat het plots ‘normaal’ was dat er keuzes moesten worden gemaakt die publiek druk werden besproken. Zorgwekkend.

Als iemand door eigen, bewuste, keuzes schade berokkend aan zichzelf, dan vind ik wel dat dat als factor meegenomen mag worden. Niet dat zorg moet onterecht worden, maar dat er een malusfactor is mbt keuze. Wie de beste kandidaat is voor een transplant is de beste kandidaat, no matter what. Maar als er 2 identieke kandidaten zijn, waarbij de ene normaal heeft geleefd en de andere zijn lever heeft kapotgezopen, dan mag de factor “pure pech” versus “schadelijke levensstijl” wel in rekening gebracht worden, IMHO.

Als iemand door eigen, bewuste, keuzes schade berokkend aan zichzelf, dan vind ik wel dat dat als factor meegenomen mag worden. Niet dat zorg moet onterecht worden, maar dat er een malusfactor is mbt keuze. Wie de beste kandidaat is voor een transplant is de beste kandidaat, no matter what. Maar als er 2 identieke kandidaten zijn, waarbij de ene normaal heeft geleefd en de andere zijn lever heeft kapotgezopen, dan mag de factor “pure pech” versus “schadelijke levensstijl” wel in rekening gebracht worden, IMHO.
Vind ik ook. Het is niet omdat er sociale zekerheid is dat je met je lichaam de zot moet houden.
Als er 2 patiënten in aanmerking komen voor 1 lever moet je ook zien wie de beste overlevingskansen heeft met die lever. Dus dan kan het best dat een verder gezonde, jongere patiënt kan voorrang krijgen, want als de patiënt dan toch overlijdt kort na een operatie dan is het allemaal voor niks geweest.

Het is niet gezegd dat d’Haeseleer de zot hield met zijn lichaam, of dat het daardoor kwam, mogelijk is het gewoon brute pech in zijn geval. We weten dat hij de laatste jaren moest alcohol mijden maar niet de reden.

Bwah dat is uiteindelijk toch gewoon de medische versie van populistisch gezwets.

Om te beginnen bestaat er sowieso al niet iets als twee identieke kandidaten.

Daarna krijg je ook nooit bepaald wie nu de gezondste levenstijl heeft gehad.

En dan ben je nog niet eens begonnen aan de moraliteit. Waarom stoppen bij levenstijl. Kerngezonde maar grijze bibliothecaris tegenover kettingrokende kinderoncoloog. Of een steuntrekkende tegenover een ondernemer die 1000 man tewerksteld. En ga zo maar door.

Kortom daar is geen beginnen aan.

Er zijn uitzonderingen waar de kans op slagen van de transplantatie bepaalt wie een orgaan zou krijgen. Dat is iets anders dan op basis van moraliteit. Daarover beslissen is al zeker iets anders dan wat woordjes op een forum of sociale media typen.

En dan ben je nog niet eens begonnen aan de moraliteit. Waarom stoppen bij levenstijl. Kerngezonde maar grijze bibliothecaris tegenover kettingrokende kinderoncoloog. Of een steuntrekkende tegenover een ondernemer die 1000 man tewerksteld. En ga zo maar door.

Deels wel hé, heeft zuiver met levensverwachting te maken hé, die kettingroker en, nog erger, alcoholist, gaan gewoonweg véél minder uit die nieuwe lever uithalen, zuiver door hun eigen levenskeuzes.
Heeft gewoonweg niets met moraliteit te maken, ze kleven geen "waarde" op de jaren extra die je door die lever krijgt hé, of je nu bibilothecaris bent of ondernemer die 1000 man tewerkstelt.
Als die ondernemer zware alcoholieker is die mogelijks maar een half jaartje extra uit die lever haalt, dan zal die lever gaan naar een kerngezonde bibliothecaris die de de hoogste kans heeft om de standaard overlevingspercentages te halen (90% 1 jaar, 80% 5 jaar)...

Dan ga je er wel vanuit dat die personen na het verkrijgen van transplantatie Hun levenswijze niet aanpassen .
Wat als die dronkaard stopt met drinken net zoals die roker omdat ze beseffen dat ze een tweede kans krijgen ?

Nu extreem sporten is ook niet echt gezond voor bepaalde organen en gewrichten(denk ik pers. ;) ) …ga je die dan ook uitsluiten ?
Bv zoals die vrouw die een heel jaar alle dagen een marathon heeft gelopen …die haar gewrichten zullen daar ook wel iets aan overgehouden hebben denk ik dan ….en dan haar hart ….de longen ….enz …(is overdreven misschien maar waar trekken we de lijn ? )

Deels wel hé, heeft zuiver met levensverwachting te maken hé, die kettingroker en, nog erger, alcoholist, gaan gewoonweg véél minder uit die nieuwe lever uithalen, zuiver door hun eigen levenskeuzes.
Heeft gewoonweg niets met moraliteit te maken, ze kleven geen "waarde" op de jaren extra die je door die lever krijgt hé, of je nu bibilothecaris bent of ondernemer die 1000 man tewerkstelt.
Als die ondernemer zware alcoholieker is die mogelijks maar een half jaartje extra uit die lever haalt, dan zal die lever gaan naar een kerngezonde bibliothecaris die de de hoogste kans heeft om de standaard overlevingspercentages te halen (90% 1 jaar, 80% 5 jaar)...

De discussie ging over een hypothese waarbij twee kandidaten evenwaardig zijn, en waar levenskeuzes uit het verleden dan de doorslag zouden geven.

Bwah dat is uiteindelijk toch gewoon de medische versie van populistisch gezwets.

Om te beginnen bestaat er sowieso al niet iets als twee identieke kandidaten.

Daarna krijg je ook nooit bepaald wie nu de gezondste levenstijl heeft gehad.

Het is niet omdat de extremen onwenselijk zijn, dat er geen stappen gezet zouden gezet kunnen worden naar wat wél een beter optimum zou zijn.

Sowieso oordelen artsen nu ook al bij bepaalde transplantaties op basis van acute nood, en zelfs levensstijl: ze gaan een kettingroker ook niet zomaar nieuwe longen geven zodat die verder kan roken.

Guy D'haeseleer lijkt fysiek niet het baken van gezondheid, maar je leest hier wél: blijft al jaren van alcohol af, leverfalen is niet per se levensstijl gerelateerd, zeker niet op deze manier, dus dan moet je weer niet oordelen.

Wat ik wél zou durven doen: mocht het mogelijk zijn zou ik via het medisch dossier bij huisartsen gerust durven mensen een duwtje geven een gezond gewicht na te streven. BMI boven de 30 of ongezonde buikomtrek? Dan betaal je 20% extra remgeld bijvoorbeeld, tenzij je op dieet gaat. Je sluit de mensen niet uit van de sociale zekerheid maar vraagt om een extra premie voor een factor die ze wél onder controle zouden kunnen brengen mits de nodige inspanning (ik heb het zelf ook al moeten doen overigens), en een factor die stevig correleert met véél aandoeningen. Huisartsen kunnen dan alsnog mensen een uitzondering geven wanneer nodig (genre metabole aandoeningen of blessures die een dieet/beweging echt onmogelijk maken).

Rokers? Tja, die betalen nu al een stevige accijns op hun tabak. Ook op de verkoop komen meer en meer beperkingen. Persoonlijk vind ik roken ook een erg mottige gewoonte, en gegeven de stank/overlast/vervuiling ook één die ik sowieso graag zou verder inperken (niet roken in parken, etc.).

Tijd voor een beetje hypocrisie: alcohol? Ik bezondig me er ook aan, met mate, en daar horen ook accijnzen bij, ... zou ik graag hebben dat mijn bak Orval wat goedkoper is? Uiteraard, maar ik drink met mate, en schaad er geen anderen mee. Dus ça va nog denk ik dan. Maar alle begrip voor mocht men morgen zeggen dat men voor alcoholverslaafden (kan je ook meten) géén levertransplantatie zou toelaten. Anderzijds: indien je een levertransplant krijgt, krijg je sowieso een levenslang alcoholverbod dacht ik.

Meer taksen op andere ongezonde voeding vind ik een dubbele... ik ga vrijdag extra lang lopen om m'n frietjes van de frituur te compenseren... dus daar louter meer taksen op zou ook niet echt eerlijk zijn denk ik dan. Het gaat ook om portiecontrole en wat je erbij eet. Ik heb vrijdag zelfs wat extra spinazie gemaakt naast m'n frietjes (omdat in m'n laatste bloedonderzoek alles oké was behalve m'n foliumzuur).

Omgekeerd: ik zou de btw op groenten en fruit ook graag naar 0% zien gaan, maar niet evident in tijden van begrotingstekorten en de wetenschap dat die btw-korting toch niet geheel naar de consument zou gaan, en dus niet effectief zou zijn.
Je zou de btw op sporthorloges of fietsen (maar niet de elektrische denk ik dan) ook kunnen verlagen...

Terug
Bovenaan