Buitengewone kosten alimentatie ( kind )

ZyphO

Member
Ik hoop dat ik hier dit eens kan vragen maar zitten met een kleine vraag voor iemand die niet weet hoe of wat.

De mama & haar ex hebben een zoon van 12 jaar.
Nu wilt deze naar het internaat gaan vanaf het volgend schooljaar.

De mama betaald maandelijks alimentatie naar haar ex omdat haar zoon bij de papa verblijft en om de 2 weekends naar de mama op bezoek gaat.
Nu weet ik dat de buitengewone kosten waarvan je normaal gezien elk 50/50 moet van betalen apart moeten worden betaald waaronder ook het internaat vermoedelijk ook tussen zit ?

Hoe zit het dan met de alimentatie zelf ? Mits deze normaal betaald worden voor de zorg & eten voor de zoon terwijl hij bij de papa verblijft maar mits hij nu op internaat valt deze "kost" zogezegd weg en is dit zogezegd "gratis" geld waar de papa niets moet voor doen . Of wordt de alimentatie ook deels gebruikt voor het betalen van het internaat.

Hieronder ook een deel van het vonnis gezet die over schools opleidingen te maken hebben.
Persoonlijk heb ik nog altijd moeite met dat soort uitleg want ik begrijp daar soms niets van xD


2. Buitengewone kosten verbonden- aan de schoolse Opleiding.

- de kosten verbonden aan een verblijf op internaat of aan de huur van een
studentenkamer

en dit alles na aftrek van eventuele schoolpremie(s), studietoelagen en/of
studiebeurzen, waarvan de stavingstukken bij de afrekening worden gevoegd.
Bijgevolg komen bijvoorbeeld de kosten van maaltijden, zwemlessen, telefoon,
mobilofoon, kabelaansluiting niet in aanmerking.

Voor wat de buitengewone kosten verbonden aan de ontwikkeling Van de
persoonlijkheid en de ontplooing betreft, dienen deze het voorwerp te zijn van een
voorafgaand overleg en een uitdrukkelijk voorafgaand akkoord, behoudens
hoogdringendheid of overmacht. Hetzelfde geldt voor wat betreft de kosten
verbonden aan (1) een verblijf op internaat of aan de huur van een studentenkamer,
 
Geen wettelijk gestaafd antwoord, maar 5 dagen geen eten kopen tijdens de week gedurende 8.5 maanden per jaar voor 1 kind is de grote kost niet he.
Zo kan de mama bvb ook zeggen dat als de kleine boterhammen mee krijgt naar school ipv warme maaltijden aan 4 euro per dag, die hiervoor ook gecompenseerd moet worden door minder te moeten betalen. :unsure:
Dan kan geargumenteerd worden door de papa dat die kost vervangen wordt door het vervoer naar het internaat, wat meestal niet op korte afstand ligt.
De kleine heeft nog steeds kleren, schoenen, verzorgingsproducten,... Nodig.
 
Laatst bewerkt:
@ZyphO wat is nu eigenlijk de bedoeling? Je wilt minder alimentatie betalen omdat de vader iets minder uitgaven heeft doordat het eten bij het internaat is inbegrepen? Lijkt me straf dat je een zaak zou kunnen maken voor zo'n kleinigheid.
 
De verdeelsleutel van de buitengewone kosten werd bepaald door de rechter, dit is niet automatisch 50/50 want elke ouder moet bijdragen volgens zijn of haar inkomsten. Dat zal je ook in het vonnis kunnen terugvinden.
De kosten van het internaat zullen zo verdeeld worden.

Dit staat los van de maandelijkse bijdrage voor de gewone kosten, die normaal gezien elke maand hetzelfde is (anders zou je bv. elke maand moeten aantonen wat de kinderen precies gegeten hebben).

Dat zal dan ook niet automatisch veranderen omdat het kind naar een internaat gaat.
Als je een wijziging wil bekomen zal je terug naar de rechter moeten en aantonen dat er nieuwe omstandigheden zijn buiten de wil van de ouders die de situatie ingrijpend gewijzigd hebben.

Het internaat lijkt mij hier een vrijwillige beslissing te zijn, dus een wijziging heeft weinig slaagkans als je het mij vraagt.
 
Ja jongens...
Je wil niet weten waarover er soms ruzie wordt gemaakt, kennis van mij moet soms 3 dagen strijden om 90 cent te krijgen van de papa voor antibiotica. :unsure:
Natuurlijk gaat het daar niet om het bedrag zelf, maar om het principe: de papa MOET de helft betalen, los van de kost.
En de papa MOET in dit verhaal over alles lastig doen, los van de kost :unsure:
 
Het internaat lijkt mij hier een vrijwillige beslissing te zijn, dus een wijziging heeft weinig slaagkans als je het mij vraagt.
Idd, die verdeelsleutel voor de alimentatie is ook (zoals ik het heb begrepen) geen real-time verdeelsleutel die herzien wordt voor elke kost extra of minder die de mama of de papa maakt.
 
Mij lijkt me dat er expliciet is overeengekomen dat de kost van maaltijden tijdens het verblijf op internaat geen buitengewone kost is, waardoor de factuur van het internaat gesplitst zou moeten worden over de verblijfskost (= huur kamer, verwarming, ...) en de maaltijden (ochtend, middag, avond). Als de school dat zelf niet doet, zal men dit moeten schatten, desnoods via een mail naar school die dit voor beide ouders schat.

Je kan natuurlijk ook gewoon de bluts met de builen nemen en beseffen dat de papa misschien ook niet elke scheet aanrekent. Indien dit wél het geval is, dan kan je ervoor kiezen om het risico te nemen om met getrokken messen tegenover elkaar te staan als ouders en achteraf in te zien waarom je kind misschien eigenlijk echt op internaat wil.

(sorry, gisteren het verhaal gehoord van ouders die bij mijn vriendin voor een moeilijk oudergesprek kwamen en ostentatief elk zo ver mogelijk van elkaar zitten in de school. Kwestie van het slechte voorbeeld aan het kind te geven)
 
  • Leuk
Waarderingen: Xeo
Mijn vriendin heeft ook 2 kinderen die dan om de 2 weekends naar de papa gaan en vakanties meer dan 2 weken is co-ouderschap.

Je wilt niet weten waar die allemaal een spel van maakt.
Kleding mag geen merk zijn, ook al zou dat goedkoper zijn dan een wit merk. Hij moet ook daarvan de helft gezien het laag bedrag alimentatie. Van de hospitalisatieverzekering krijgen we op onze beurt zelfs de polis/polisnummer niet maar moet mijn vriendin wel meebetalen. Van alle gezondsheidszorg wilt hij eerst weten wat dat kost…

Altijd maar zagen en klagen, zelfs over 5€ remgeld bij de dokter. Mijn vriendin was dat op een moment zo beu dat ze niets meer vroeg. We hebben dat absoluut niet nodig, maar voor mij is dat gewoon een principe kwestie, ge maakt 2 kinderen, ge betaald voor 2 kinderen.
Blijkt die dat zo gewoon te zijn om niet te betalen dat die eigenlijk geen reserve heeft om dat wel te doen.

@JPV, voor de hospitalisatieverzekering. Kunnen we daar een polis/polisnummer van eisen vooraleer we de volgende keer betalen?
Kan ik die ook gewoon bij mij aansluiten (is nog een stuk goedkoper ook).
 
Als je vriendin moet meebetalen aan de hospitalisatieverzekering, lijkt het me logisch dat ze ook inzage krijgt in het contract, zodat ze weet waarvoor ze betaalt. Dus eis gewoon een kopie van de betalingsuitnodiging en de berekening van de bijdrage tot de hospitalisatieverzekering.

Indien het afgaat van zijn loon en je dus geen betalingsuitnodiging krijgt, eis dan een attest van de verzekering dat de kinderen verzekerd zijn. Daar zal dan het polisnummer op staan.

Zonder bewijs dat de kinderen verzekeriing zijn (en over wélke kinderen het gaat, dus de naam van de kinderen moet op zo'n document staan), zie ik niet in waarom je zou moeten betalen.

@Vega of anderen (wie werkt nog in verzekeringen) kan mss nog een eenvoudigere way of work kennen?
 
Het is gewoon lastig om te weten waarvoor ze verzekerd zijn als je geen polis hebt. Ik kan ook totaal niet vergelijken met die van mij.

Van ons mogen ze bij hun vader verzekerd zijn en we zijn ook gewoon bereid om de helft te betalen, dat gaat echt om peanuts, maar vind wel als wij elke cent moeten kunnen bewijzen dat hij dat ook mag doen. Dus hoop nog op een antwoord van Vega :).
 
Je wil niet weten waarover er soms ruzie wordt gemaakt, kennis van mij moet soms 3 dagen strijden om 90 cent te krijgen van de papa voor antibiotica. :unsure:
Natuurlijk gaat het daar niet om het bedrag zelf, maar om het principe: de papa MOET de helft betalen, los van de kost.
En de papa MOET in dit verhaal over alles lastig doen, los van de kost :unsure:

Mijn vriendin heeft ook 2 kinderen die dan om de 2 weekends naar de papa gaan en vakanties meer dan 2 weken is co-ouderschap.

Je wilt niet weten waar die allemaal een spel van maakt.
Kleding mag geen merk zijn, ook al zou dat goedkoper zijn dan een wit merk. Hij moet ook daarvan de helft gezien het laag bedrag alimentatie. Van de hospitalisatieverzekering krijgen we op onze beurt zelfs de polis/polisnummer niet maar moet mijn vriendin wel meebetalen. Van alle gezondsheidszorg wilt hij eerst weten wat dat kost…

Altijd maar zagen en klagen, zelfs over 5€ remgeld bij de dokter. Mijn vriendin was dat op een moment zo beu dat ze niets meer vroeg. We hebben dat absoluut niet nodig, maar voor mij is dat gewoon een principe kwestie, ge maakt 2 kinderen, ge betaald voor 2 kinderen.
Blijkt die dat zo gewoon te zijn om niet te betalen dat die eigenlijk geen reserve heeft om dat wel te doen.

@JPV, voor de hospitalisatieverzekering. Kunnen we daar een polis/polisnummer van eisen vooraleer we de volgende keer betalen?
Kan ik die ook gewoon bij mij aansluiten (is nog een stuk goedkoper ook).
Altijd zo triest dat die ouders niet tenminste zorgen dat ze gewoon voor hun kinderen nog overeen komen.
 
Altijd zo triest dat die ouders niet tenminste zorgen dat ze gewoon voor hun kinderen nog overeen komen.

Dat overeenkomen is maar 1 ding en idd jammer, maar de kinderen kennen hun vader ondertussen ook. Uw financiele verantwoordelijk niet willen opnemen of gezondsheidszorg weigeren aan uw kind omdat je het ziekenhuis te ver vindt (zijn eigen woorden waren: "mijn auto rijdt niet op water") vind ik nog veel erger. Dat is dan een sneer naar de 2 leasewagens op de oprit wss.

Dat vitten over elke 5 cent en dat het toch duur is negeren we al lang. Uiteindelijk betaald die toch en we overdrijven daar ook niet in. Al zijn sommige maanden effectief wel duur, maar dat is voor ons dan ook natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan