Btw-tarief van 6% bij renovatie en sloop- en heropbouw van woningen van de enige en eigen woning


Ik koop een afbraakpand om herop te bouwen en nadien te verhuren​


Bouwheren (zowel professionelen als particulieren) die nadien het pand of de appartementen verhuren, komen vanaf 1 juni 2024 ook in aanmerking voor het gunsttarief van 6 procent. Er hangen enkele voorwaarden aan vast.

Wat is het nut van deze regel voor professionals? Konden die die BTW niet sowieso recupereren, of het nu 6 of 21% is? (ik ken er niets van) Of is de BTW in zo'n geval enkel aftrekbaar en niet recupereerbaar?
 
Laatst bewerkt:

Ik koop een afbraakpand om herop te bouwen en nadien te verhuren​


Bouwheren (zowel professionelen als particulieren) die nadien het pand of de appartementen verhuren, komen vanaf 1 juni 2024 ook in aanmerking voor het gunsttarief van 6 procent. Er hangen enkele voorwaarden aan vast.

Wat is het nut van deze regel voor professionals? Konden die die BTW niet sowieso recupereren, of het nu 6 of 21% is? (ik ken er niets van) Of is de BTW in zo'n geval enkel aftrekbaar en niet recupereerbaar?
1 grote soep is dat :)

Je kan de BTW niet recuperen maar wel in kosten boeken.
Vroeger was dat 21% (tenzij centrumsteden, maar die maatregel loopt af einde dit jaar).

Als vennootschappen dat nu zouden doen was het dus 21% niet aftrekbare btw (extra kost), nu kunnen ze 6% niet aftrekbare btw toepassen waardoor het 15% goedkoper wordt.
 
De wettekst moet nog gemaakt worden. Quid als je 4 appartementen zet bestemd voor 15j verhuur, en beneden een handelsruimte?
 
Terug
Bovenaan