BTW-nummer noodzakelijk om diensten te leveren?

mac-bc

Well-known member
Ik vermoed dat het een vrij basic vraagje is voor de meesten maar ik ben er totaal niet in onderlegd. Het zit zo:
Ik ben erkend EPB-verslaggever en kan dus dit soort diensten leveren aan mensen. Op termijn wil ik dit in bijberoep gaan doen maar heb daar momenteel nog geen tijd voor. Ik heb op dit moment dus nog geen BTW-nummer.
Mag ik op vandaag deze dienst al gratis leveren aan derden (een vriend)? De deal is gewoon: ik help hem met zijn EPB-verslag en hij helpt mij met iets anders. Hoewel dit de realiteit is, kan ik me inbeelden dat één of andere overheidsinstantie dit perfect als zwartwerk kan beschouwen bijvoorbeeld.
 
Artikel 4 Wetboek BTW:

§ 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en
zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten
verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt
uitgeoefend.


De feitelijke omstandigheden zijn van belang: als je dit éénmalig doet voor één vriend, en dan twee jaar later met je bijberoep start is er m.i. geen probleem. Als je echter 2 maanden na dat eerste verslag met je bijberoep start, is dat verslag van bij je kameraad wel onderdeel geweest van een geregelde activiteit.
 
Het is hetzelfde nummer maar er is een verschil tussen "ondernemingsnummer" en "BTW-nummer". Je vraag is eerder: "heb ik in dit geval een ondernemingsnummer nodig?"
 
Artikel 4 Wetboek BTW:

§ 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en
zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten
verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt
uitgeoefend.


De feitelijke omstandigheden zijn van belang: als je dit éénmalig doet voor één vriend, en dan twee jaar later met je bijberoep start is er m.i. geen probleem. Als je echter 2 maanden na dat eerste verslag met je bijberoep start, is dat verslag van bij je kameraad wel onderdeel geweest van een geregelde activiteit.

Ok, daar zijn dus geen harde grenzen aan maar is voor interpretatie vatbaar... Bedankt voor uw antwoord!

Als ik advocaat van de duivel mag spelen: dat zet toch de deur open voor zwartwerk? Ok, het is nu toevallig een soort ruildienst voor een vriend maar voor hetzelfde geld kan ik met mond-aan-mond reclame hiermee toch wel wat projectjes doen voor jan en alleman in het zwart zonder dat er een haan naar kraait?
 
Ok, daar zijn dus geen harde grenzen aan maar is voor interpretatie vatbaar... Bedankt voor uw antwoord!

Als ik advocaat van de duivel mag spelen: dat zet toch de deur open voor zwartwerk? Ok, het is nu toevallig een soort ruildienst voor een vriend maar voor hetzelfde geld kan ik met mond-aan-mond reclame hiermee toch wel wat projectjes doen voor jan en alleman in het zwart zonder dat er een haan naar kraait?

Anderen zullen het beter weten hier maar heb je al gekeken naar de regelgeving rond sluikwerk? Gratis (professionele) diensten aanbieden aan vrienden mag niet zo maar.

 
Ok, daar zijn dus geen harde grenzen aan maar is voor interpretatie vatbaar... Bedankt voor uw antwoord!
Geregeld is natuurlijk een rekbaar begrip. Een organisatie die elk jaar 1 fuif organiseert doet dat ook "geregeld". Ik gok dat als jij 5 keer een vriend gaat helpen, dat ze dat zeker als "geregeld" beschouwen. Als je het woord "rekbaar" gebruikt in verband met belastingen, zal een controleur het al rap richting de overheid rekken. En ga er dan maar tegen in.

Volgens het boekje mag het niet wat je wil doen vermoed ik (om een antwoord te geven op je vraag). Of ze er bij één vriend gaan achter komen is nog maar de vraag. En ik vind het nu ook niet moreel verwerpelijk om dat niet aan te geven als dat eenmalig is.
 
Ben ik mis om te concluderen dat je als EPB verslaggever wel een heel duidelijk spoor achter laat en er weinig kans is op zwartwerk?
 
Anderen zullen het beter weten hier maar heb je al gekeken naar de regelgeving rond sluikwerk? Gratis (professionele) diensten aanbieden aan vrienden mag niet zo maar.


Volgens deze wetgeving zou het dan verboden zijn? Hoewel dit stukje nu wel specifiek gaat over "hulp bij bouwwerken", en een EPB-verslag toch eerder een dienstverlening is...
 
Ben ik mis om te concluderen dat je als EPB verslaggever wel een heel duidelijk spoor achter laat en er weinig kans is op zwartwerk?

Ja, klopt. Als EPB-verslaggever moet je het verslag uploaden naar het VE(K)A-portaal, een overheidsinstantie. En dit aan de hand van uw officieel erkenningsnummer die 1 op 1 gelinkt is aan mijn identiteit.

Mocht het dus illegaal (zwartwerk) zijn en je zou controle krijgen, dan heeft de belastingscontroleur een heel makkelijke job: lijstje trekken van het VE(K)A-portaal met al uw aangiften, aan mij vragen om daar de facturen naast te leggen, et voilà. Heel anders dan bij aannemingswerken waar je kan vermijden dat er iets op papier staat, laat staan bij een overheidsinstantie.

Maar daarom moet ik natuurlijk eerst weten of het überhaupt illegaal is natuurlijk...
 
Je kan altijd eens naar de belastingen bellen, die zijn wel behulpzaam, al weten ze niet altijd het antwoord.
 
Terug
Bovenaan